2020-06-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, kanske är jag en idiot som försöker förklara en gång till.
Nej, han var inte kvar på brottsplatsen. Han sprang iväg.
Dagen efter presenterade han sin historia att han var först på mordplatsen, vände på den döda kroppen, pratade med Lisbet och visade anländande poliser vart mördaren tog vägen. Allt detta är bevisat lögn och hände inte.
Han kom tillbaka till Skandia tjugo minuter efter att ha lämnat.
Nu får du avgöra vem som ska vara idiot.

Nej du har helt fel. Det är bara att läsa innantill.

”Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll. Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det var folk omkring denne. När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin,
Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s.k kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att
gärningsmannen hade mörkblå täckjacka
.”

Jag ska bistå med en tolkning:

Han säger att han just kommit ut på gatan när han hörde smällen.

Han säger att det var folk omkring den skjutne. Inte att han var först.

Han säger att han sett vittnet Lars på en plats där han stod efter att gm passerat (omöjligt för gärningsmannen att göra den observationen)

Han säger att LP sagt ”blå täckjacka.
(Vilket hon också sagt till Rimborn).

Redan på grundval av uppgifterna i detta första förhör kan man avskriva honom. Problemet är att folk varken läser eller reflekterar.

Till skandiaväktarna säger han att de som försökt hjälpa honom gjorde konstgjord andning, och han säger också att polisen var brysk.
När detta skedde befann sig gm långt borta. Läs skandiaförhören och lyssna på GS i tingsrätten så förstår du att även detta stämmer.
Engström var kvar på platsen, men hans berättelse trappas stegvis upp, och han placerar sig mer centralt.
Det är inget ovanligt, och han är definitivt inte ensam om det.
Citera
2020-06-09, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Men vem kommer kunna lita på honom i framtiden?
Måste varit planerat lr så är han blåst!
Precis. Varför måste Suhonen yppa det?
Citera
2020-06-09, 01:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Nej, jag vet ingenting om detta. Men jag menar att om man för fram detta med wt-trafiken i sthlm dagen för mordet som något uppseendeväckande som måste utredas, så bör detta först ha ställts i relation till hur vanligt det var vid denna tid att folk använde wt ute på stan. Det verkar ju som att många i tråden anser att wt-trafiken under aktuell dag var extraordinärt stor. Och därför antar att den hade något med mordet att göra. Men om man bara antagit detta utan undersökning kan det ju faktiskt vara så att wt-folket var en helt ordinär företeelse. Att bara anta att wt-trafiken var något långt utöver det normala och utförd av "Mystiska män" uppfattar jag då som byggt på tomma oreflekterade fördomar.
Folk som höll på med skumma saker på den tiden och ville ha snabb kontakt med varandra använde förslagsvis wt eftersom mobiler inte fanns. Om det var folk i trakterna som höll på med illegal verksamhet ville de kanske inte anmäla sig till polisen. Jag tänker mig alltså att wt var ganska vanligt förekommande på den tiden i olika sammanhang i brist på mobiltelefonen som kom ett par år senare.
Flera skribenter i tråden, som rörde sig i Stockholms city den aktuella tiden, har vittnat om att det var ovanligt att man kunde se någon med WT. Här rörde det sig som bekant om ett 80-tal observationer enligt Dag Andersson.
Citera
2020-06-09, 01:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Bidrar med en egen lucka, med fokus på sista stycket.

Intervju med Dag Andersson i samband med presskonferensen februari 2016:

Slutligen med spår då så pratade du också om det här med olika walkie-talkie män osv och du säger att det är så pass många observationer att det går inte att vifta bort detta. Kan du utveckla det litegrann?

Nej men det finns ju en mängd iakttagelser av just walkie-talkie män och när man sammanställer och tittar på det så är det ju flera personer oberoende av varandra som har gjort ungefär likadana iakttagelser och vid ungefär samma tidpunkt och det gör ju att det blir lite mera intressant.

Kan man dra några slutsatser av det ni har sett hittills? Vad betyder det här?

Det betyder ju att vi gärna skulle vilja få identitet på åtminstone några av de här personerna och i och med det så tror jag att man kan eventuellt snäva ner hela utredningen mot ett enda avsnitt.
DA var den förste i PU som öppet gav uttryck för att undersöka identiteten på WT-bärarna. Vilket då samtidigt var ett erkännande att man tidigare aldrig gjort det. Runt ett halvår efter dessa uttalanden pensionerade han sig. Samtidigt som det inte framkommit något som tyder på att Krister Petersson har gett sig på denna uppgift. Vilket i sig inte behöver innebära att han inte gjort det.

Vi kommer ihåg Ölvebro som ihärdigt förnekade desamma. Vilket borde få klockorna att börja ringa hos alla. Ett statsministermord vars mordplats omgavs av kommunikationsutrustning var under 30 år bevisligen ointressant för spaningsledningen, Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att man medvetet undvek det. Vilket för mig signalerar dess sprängkraft.

Det finns de som hävdar att dessa WT är ointressanta. Men hur ska man kunna veta det när man inte vet vilka de var?

Min tro är att en del av dessa observationer emanerar från narkotikaspaningen. Medans resten visar att det fanns flera olika grupper ute samtidigt. Svårt att koppla ihop Ullas observationer i Gamla stan med en aktion riktad mot Sigge och Oxen.

Kom ihåg Donalds grupp som var ute och övade kommunikation. Plus andra föreslagna grupper.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-09 kl. 02:02.
Citera
2020-06-09, 01:56
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

”Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll. Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det var folk omkring denne. När han passerade gränden vid Tunnelgatan, tittade han ditin,
Han säger att det stod arbetsbodar där och att väggen till det s.k kulturhuset var upplyst. Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka. När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att
.”

Han säger att han sett vittnet Lars på en plats där han stod efter att gm passerat (omöjligt för gärningsmannen att göra den observationen)

Redan på grundval av uppgifterna i detta första förhör kan man avskriva honom. Problemet är att folk varken läser eller reflekterar.

Till skandiaväktarna säger han att de som försökt hjälpa honom gjorde konstgjord andning, och han säger också att polisen var brysk.
När detta skedde befann sig gm långt borta. Läs skandiaförhören och lyssna på GS i tingsrätten så förstår du att även detta stämmer.
Engström var kvar på platsen, men hans berättelse trappas stegvis upp, och han placerar sig mer centralt.
Var kommer ditt citat från? När säger han detta?
Han yttrade sig flera gånger i olika sammanhang.
Citera
2020-06-09, 02:02
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Var kommer ditt citat från? När säger han detta?
Han yttrade sig flera gånger i olika sammanhang.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view
Citera
2020-06-09, 02:08
Medlem
Ingen som uppmärksammat att Theutenberg delvis avslöjar vad SÄPOs olagliga avlyssning av sovjetiske "diplomaten" Vladimir Nezjinskij faktiskt innehåller? Denna information från "källa Erik" har ju tidigare under flera decennier sagts innehålla nåt som avslöjar att KGB på förhand visste om att mordet skulle ske, och som i åtminstone Theutenbergs värld innebär att desamma låg bakom det, via PKK.
Det är ju precis detta Kegö o Barrling ältat under lång tid (och som Tore Forsberg ska ha grävt ner i sin trädgård..)
Varför vet just Theutenberg detta??

Från https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/05/sovjet-l%C3%A5g-bakom-palme-mordet
"– Den samstämmiga uppfattningen är att den enda slutsats som kan dras av uppteckningarna från vad som sades i Nezjinskijs lägenhet natten den 28 februari är att han och KGB visste att Palme skulle mördas. Han sitter och väntar på den extra nyhetssändningen som skall bekräfta detta! Och – när nyhetssändningen kommer säger han ”nu har det skett”, ”nu är han död”, ”alldeles solklart”, ”ingen tvekan”, säger Bo Theutenberg"

Lite bakgrund:
https://gunnarwall.wordpress.com/2016/02/09/kalla-erik-uppgifterna-om-palmemordet-som-inte-far-utredas/
Senast redigerad av Westrogothia 2020-06-09 kl. 02:11.
Citera
2020-06-09, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

.”

Det finns i materialet absolut ingeting som motsäger att SE KAN vara=GM.
Det är bara ni som vägrar tänka tanken som får det till det.
Troligen därför att den lösningen känns FÖR SIMPEL helt enkelt.

OM det sedan var SE får vi ju veta om ja drygt 30 timmar MEN att bara avfärda honom som GM utifrån det material som VI HÄR PÅ FB har är nonchalant och bygger enbart på tolkningar och värderingar.

VÄLDIGT MYCKET i detta fall bygger iofs på tolkningar och därför bör man vara förskitig att utesluta saker när man inta har grund att göra det.
Citera
2020-06-09, 02:16
Medlem
Citat:
Jaja...men det är inget han byggt upp fallet på. Han har tre scenarier, där ett är att han inte varit vid Grand utan helt enkelt stegar ut från Skandia utan att veta att han kommer att stöta på paret Palme.
Det är inte speciellt fantasirikt, utan snarare mycket torftigt. Men troligt, enligt mitt sätt att se det.
Kan bara instämma .Kunde inte ha sagt det bättre själv,
OM SE var GM så var det alldeles säkert så att han kom ut på gatan och såg makarna Palme.Hur det slutade vet vi alla.

En hel del talar för att det verkligen var SE MEN vi får snart veta .
För mig är också CA en mycket stark kandidat onekligen.
Citera
2020-06-09, 02:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Såg en intervju från Veckans Brott med TP och när Camilla K frågade TP, var SE kunde ha varit dom där 20 minuterna 23:21--23:40, så började TP skruva på sig. Han hade ingen bra förklaring istället för att säga att han drog norrut. Jag blev såld på TP's bok men när man börjar peta på en del av de saker han påstår, vilket han själv säger...dvs använder "jag vill nog påstå", så börjar det vackla.

Nu vet jag inte om det är fastställt. Men SE gick väl aldrig tillbaks till själva mordplatsen? Det skall finnas ett foto där han står bredvid en polisbil. Men jag har hört att det är Axel Morath som står där och inte SE? Har inte fått någon riktig klarhet i det.

Sen när vi ändå är inne på "oklarheter". Har det blivit fastställt vem mannen med blod runt munnen var/är? För det var väl inte Stefan G?
Liknar Engström onekligen. Men kan inte se att den här mannen bär glasögon.
Långt ner på sidan: Stig Engström röst & bildanalys.
http://lennartremstam.blogspot.com/2018/07/
Citera
2020-06-09, 02:26
Medlem
p.norths avatar
Man utgår väl ifrån vad alla vittnen säger, man kan inte plocka russinen. Har du aldrig varit med om en människa som överdriver någongång? Eller spelar över? Eller ljugit att denna har varit med om? Du tror inte att folk eller Lisbeth skulle ha känt igen SE eftersom han sökte kontakt på media tv osv..? Logiken säger att han inte ha kunnat ha varit GM. Chansen är väldigt minimal.
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det finns i materialet absolut ingeting som motsäger att SE KAN vara=GM.
Det är bara ni som vägrar tänka tanken som får det till det.
Troligen därför att den lösningen känns FÖR SIMPEL helt enkelt.

OM det sedan var SE får vi ju veta om ja drygt 30 timmar MEN att bara avfärda honom som GM utifrån det material som VI HÄR PÅ FB har är nonchalant och bygger enbart på tolkningar och värderingar.

VÄLDIGT MYCKET i detta fall bygger iofs på tolkningar och därför bör man vara förskitig att utesluta saker när man inta har grund att göra det.
Citera
2020-06-09, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Man utgår väl ifrån vad alla vittnen säger, man kan inte plocka russinen. Har du aldrig varit med om en människa som överdriver någongång? Eller spelar över? Eller ljugit att denna har varit med om? Du tror inte att folk eller Lisbeth skulle ha känt igen SE eftersom han sökte kontakt på media tv osv..? Logiken säger att han inte ha kunnat ha varit GM. Chansen är väldigt minimal.
Givetvis finns såna människor .SE var sannolikt en sådan också absolut,
MEN inget i materalet utesluter att han är GM.
Det är min poäng inget i förhören utesluter det eller nåt annat jag hittat i materiaet
LP kände INTE IGEN SE trots att han sade sig ha pratat med henne kort efter mordet.
Märkligt oavsett om SE var GM eller inte.

SE sade sig ha samtalat med LP medan andra vittnen (som vi VET var på platsen beskrev att LP var hysterisk och okontaktbar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in