2020-06-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
"Spor i jakten på Olof Palmes morder peker mot Sør-Afrika: – Jeg har fått navnet på mannen som skal ha holdt i drapsvåpenet. Han er i live, sier en svensk diplomat til VG."

Jaja

HUr ska man lägga ner ett åtal om den misstänkta är i livet? det låter jättemärkligt.
Citera
2020-06-08, 23:19
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Det har jag också reflekterat över. Om TP får "snälla" frågor är han hur självsäker som helst, men så fort han får lite svårare frågor backar han på en gång. Särskilt framträdande i de mycket intressanta samtalen han och Wall hade i Palmepodden (som både TP och GW ska ha en eloge för), där TP verkade börja vela på snart sagt varje invändning Wall gjorde. Jag har aldrig trott på Skandiamannen, men blev ändå förvånad att han inte var mer säker på sin sak när han mötte kompetenta invändningar mot hans noga genomarbetade berättelse.
Precis. Boken är bra. Sträckläste den. Men som sagt, TP måste ju ha räknat med att folk försöker peta hål i hans berättelse. Även om han så hade 100% "bevisning". Eller som Hans Melander sa: "kommer säkert att finnas folk som har invändningar"- något i den stilen. Vilket är sant. Konstigt vore ju annars.

Men om det nu är SE, så är det ju bara att säga grattis till TP. Sen får vi se hur mycket av TP's historia matchar den som kommer att presenteras på onsdag.
Citera
2020-06-08, 23:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej, självklart inte. Men vi skall nu multiplicera två (o)sannolikheter:
1. SE råkar just denna kväll ha en 357:a i fickan när han lämnar jobbet. Inget talar för att han hade fått låna en revolver permanent av vapensamlaren, tvärtom.
2. LOP råkar passera precis då SE lämnar jobbet.

Om du dessutom lägger till att SE hade noll historia av våld bakom sig så håller du kanske med om att den tredje sannolikheten, SE bestämmer sig där och då för att mörda OP, knuffar hela scenariot mot orimlighet. Där befinner i alla fall jag mig.

Det är meningslöst att resonera så där. Eftersom det hela tiden sker så mycket saker så kommer det ibland ske osannolika saker. Har du sprungit på en bekant på stan någon gång? Ställ upp samma resonemang för att det ska hända och berätta sen hur många gång det ändå skett.

Hur SE var som person har du bara läst dig till. Släktingar och nära vänner beskriver nästan alltid en annan sida av gärningsmän än den som de visat när brottet begicks.
Citera
2020-06-08, 23:22
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
VI TAR DET EN GÅNG TILL...

Jag fattar noll av de senare turerna.

Skandiamannen tycks ju har blivit het som gärningsmän. MEN, har var väl kvar på brottsplatsen o påstod sig vara ett vittne?

Finns ju flera oberoende vittnen som sett skytten springa iväg från skottplatsen o då inte springa in på Skandiamannens arbetsplats utan springa åt ett helt annat håll.

Jag får inte ovan att gå ihop.

(Personligen bryr jag mig i denna tråd inte ett skvatt om vem som var skytten. Det som irriterar är alla retards tycks envisas med att vara totala idioter.)
Ja, kanske är jag en idiot som försöker förklara en gång till.
Nej, han var inte kvar på brottsplatsen. Han sprang iväg.
Dagen efter presenterade han sin historia att han var först på mordplatsen, vände på den döda kroppen, pratade med Lisbet och visade anländande poliser vart mördaren tog vägen. Allt detta är bevisat lögn och hände inte.
Han kom tillbaka till Skandia tjugo minuter efter att ha lämnat.
Nu får du avgöra vem som ska vara idiot.
Citera
2020-06-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Palmes mördare hade väl inte mustasch?

Inte enligt Lisbeth antar jag att du menar och det säger jag utan att värdera hennes vittnesmål. Jensen kom hem den 1 mars och hade rakat av mustaschen enligt ex-frun. Hennes beskrivning av maken för tankarna till Jan Guillou, lika kort som bred ungefär.
Citera
2020-06-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
sök på Br*r P*rä
kolla denna video ca 11.50 in
https://www.youtube.com/watch?v=BKvn09kzn1c&list=FLP7ugOHLS9Fwl8tHEhS579g& index=2&t=741s

enligt min tro den som förser AW med vapnet, vapnet stannar kvar i Sverige och den som nu hittats

Ja, det har jag sett förut.
Jag misstänker att han har haft illa tankar på OP, och när han blir mördar får han dåligt samvete i sett till sin roll i samhället, och vad han tänkt

Men visst är det intressant. Jag utesluter ingenting.

Och ännu en förkortning... jahapp AW?

Men vi kan ju fastställa att Hans Ölvebro inte fyller kavajen riktigt.
Varför har inte GW tagit på sig uppdraget??
Citera
2020-06-08, 23:24
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kanske ångrade han sig och ville överlämna sig till polisen. Sen när han märkte att ingen jävel reagerade när han kom tillbaka så höll han käften och låtsades vara vittne istället.

Ett så uselt utförd mord så att det blir genialt. Varenda slump slår in.

"Fan det kanske var dumt att mörda Palme nu när jag tänker efter... Jag återgår! *Knatar tillbaka*. Hallå är det nån som hör mig? Hörni poliserna? Det var jag som mörd... Hallå är det ingen som hör mig? Äh vad fan. Nu slår det mig att de kanske blir arga på mig om jag berättar vad jag gjort. Jag spelar vittne istället!"
Senast redigerad av vinbra 2020-06-08 kl. 23:27.
Citera
2020-06-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
sök på Br*r P*rä
kolla denna video ca 11.50 in
https://www.youtube.com/watch?v=BKvn09kzn1c&list=FLP7ugOHLS9Fwl8tHEhS579g& index=2&t=741s

enligt min tro den som förser AW med vapnet, vapnet stannar kvar i Sverige och den som nu hittats
Vem är/var AW nu igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Det har jag också reflekterat över. Om TP får "snälla" frågor är han hur självsäker som helst, men så fort han får lite svårare frågor backar han på en gång. Särskilt framträdande i de mycket intressanta samtalen han och Wall hade i Palmepodden (som både TP och GW ska ha en eloge för), där TP verkade börja vela på snart sagt varje invändning Wall gjorde. Jag har aldrig trott på Skandiamannen, men blev ändå förvånad att han inte var mer säker på sin sak när han mötte kompetenta invändningar mot hans noga genomarbetade berättelse.

Även om jag inte är ett stort fan av Skandiamannen som teori, så skiljer sig TP från många andra privatspanare i att han inte är intresserad av att förstå varje liten detalj i skeendet för att övertygas. Om det är baserat på att han tillsammans med Filter vet något och förstod att PU hade vapnet + koppling till SE, vilket gjorde att frågor om hur, var o när blir onödiga för honom att vara tvärsäker på utåt. För konspirationsnissar och true-crime-podd-knarkare är såklart denna approach till Palmemordet frustrerande, då han inte har spännande teorier och utläggningar som svar på dessa ”svårare” frågor, som i sin tur kan leda till 25 nya avsnitt om dennes påhitt.
Citera
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, kanske är jag en idiot som försöker förklara en gång till.
Nej, han var inte kvar på brottsplatsen. Han sprang iväg.
Dagen efter presenterade han sin historia att han var först på mordplatsen, vände på den döda kroppen, pratade med Lisbet och visade anländande poliser vart mördaren tog vägen. Allt detta är bevisat lögn och hände inte.
Han kom tillbaka till Skandia tjugo minuter efter att ha lämnat.
Nu får du avgöra vem som ska vara idiot.
Enligt SE själv är han på mordplatsen, springer sedan iväg för att tala om för poliserna vilken klädsel GM hade, återkommer sedan till mordplatsen igen för att sedan ta sig till Skandia igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Inte om SE är dekorinamannen och den som smugglade vapnet in i Skandiahusets garage. Minns AK svar på frågan om varför hennes förhör blev hemligstämplat
Hon svarade att hon inte visste varför hennes förhör blev hemligstämplat, men funderade själv på om det inte kunde bero på ”den röda bilen” som hon sett någonstans på vägen.

Men trots allt berättar SE tillräckligt många detaljer både i sitt första förhör, och till skandiaväktarna som bara den som befunnit sig kvar på mordplatsen kunnat känna till.
Man kan ju förstås säga att skandiaväktarna ljuger, eller minns fel, men den information de lämnar i förhören i Juni är till sin natur inget som bara kan poppa upp hur som helst. Den stämmer med verkligheten, och han berättade detta 20 min efter mordet.
Citera
Medlem
Busekatts avatar
Tror att det är Sydafrikaspåret.

Kolla grandmannens fantombild med Anthony White Och skyttens fantombild med Eugene de Kock.
Observera att fantombilder är inga fotografier utan en beskrivande bild på misstänkta.
Jag tror att en duktig konstnär ger en riktigt bra fantombild som i det fallet med första bilden.

Det fanns ju även övervakningsbild från Arlanda som liknade eugene. En sydafrikansk agent ska tydligen också hade bott på hotell i Stockholm på runt mordnatten, slump? Nej tror inte det!

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Futsikterinsikter.blogg. se%2F2017%2Faugust%2Fden-oskyldige-christer-pettersson.html &psig=AOvVaw2XHoxVaMBN6vYCimbFL7dq&ust=15917380996 40000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCOCq8t SU8-kCFQAAAAAdAAAAABAD

https://www.google.com/search?q=Anthony+White+palme&tbm=isch&ved=2ahUKEwi PwrvZjfPpAhUBtCoKHR6rDEUQ2-cCegQIABAA&oq=Anthony+White+palme&gs_lcp=CgNpbWcQA zICCAAyBggAEAUQHjIECAAQGDoECAAQHjoGCAAQCBAeULUcWLY xYNU1aABwAHgAgAG_A4gB8wqSAQczLjMtM S4ymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=Labe Xs_3KoHoqgGe1rKoBA&bih=977&biw=1920&client=firefox -b-d#imgrc=6tNWBbaQbqRl4M&imgdii=xCsnl9VlU2pksM

https://www.google.com/search?q=Anthony+White+palme&tbm=isch&ved=2ahUKEwi PwrvZjfPpAhUBtCoKHR6rDEUQ2-cCegQIABAA&oq=Anthony+White+palme&gs_lcp=CgNpbWcQA zICCAAyBggAEAUQHjIECAAQGDoECAAQHjoGCAAQCBAeULUcWLY xYNU1aABwAHgAgAG_A4gB8wqSAQczLjMtM S4ymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=Labe Xs_3KoHoqgGe1rKoBA&bih=977&biw=1920&client=firefox -b-d#imgrc=Y_PBIpMuqC-Y0M

https://www.google.com/search?q=Eugene+de+Kock:&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj6vYSHkfPpA hXk0qYKHU0xC9QQ_AUoAXoECBYQAw&biw=1920&bih=977#img rc=1c8J9oVJiq_S3M&imgdii=xQmNSqjOFS30oM

https://www.google.com/search?q=Eugene+de+Kock:&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjIopfhk_PpA hXZ4KYKHRD9BpoQ_AUoAXoECBYQAw&biw=1920&bih=977#img rc=c2ipWsC62FnD0M

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKGye3/dokumenten-som-kan-falla-palmes-mordare
Senast redigerad av Busekatt 2020-06-08 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in