2020-06-09, 00:12
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vänta nu. Har du läst FUP öht? Eller är det bara TP och Filter?
- Stämpelklockan kollades upp dagen efter mot Fröken Ur. Den korrigerade tiden är 23:19, avrundat till minut. Eftersom stämpelklockan visade hela minuter har vi ett intervall på ca 23:19-23:20.
- Småprat klaras av på 30s, javisst. Men väktaren HO säger i förhör att han och SE pratade ”ett par minuter”. Om det är 2 minuter så hinner SE inte till MP, för han skall ta sig från stämpelklockan ut på gatan också. Är det 1 minut så hinner han nätt och jämnt.
- Att han har en revolver på jobbet är j-t märkligt eftersom han de facto inte äger någon sådan! Hela iden med SE-spåret är att det är vapenhandlarens vapen han har. Då är det en i högsta grad motiverad fråga varför han har den med sig just den här kvällen.
Angående stämpelklockan.
Är det inte så att Skandia kan ju ha konfigurerat klockan så att den bara visar hel- och halvminuter men i själva loggen så visar den tim:min:sek? O då bör man ju isf kunna få fram den mer exakta tiden dvs 23:19:01, 23:19:34 osv. Fast jag kan ju tycka att man borde ha vetat detta vid det här laget.
Det är som när du skapar en tabell. Utåt sätt visar den Förnamn men i loggen Fnamn.
Citera
2020-06-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Enligt Lisbeth.
Mördaren pratade med Olof strax innan skotten. Svenska? Engelska?

Lisbeth tittade på GM i ett par sekunder.
"såg ruskig ut" Anders björkman?
Hon pekade ut Christer P
Är Skandiamannen lik CP?

Enligt vittnen som befann sig på Sveavägen uppfattade man att GM var ca 35-40 år.
SE var 52år men såg äldre ut, närmare 60 än 50 år.

Dom flesta vittnena säger att GM hade mörkt hår, vad hade SE för färg på håret då?

Det sägs att GM la ena handen på Olofs axel vid skott tillfälle. SE gick och bar på en handväska, var han tre armad? 😆
Bra där!
Handen på axeln bör betyda att han hade handledsväskan i samma hand som revolvern. Ytterligare en oförklarlig detalj som jag tacksamt noterar.
Citera
2020-06-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är av uppfattningen att han kommer ut när det andra skottet går. Han går närmare och iakttar vad som händer, t.ex. att det ”väller blod ur munnen” (se förhör med ALG). I något läge smyger han sig fram och tittar in i gränden och ser LJ. Förmodligen deltar han inte i några upplivningsförsök eftersom HO inte ser något blod på honom.

Om PU har en bra träff på ett vapen så räcker det långt för mig med, men om jag skall stänga MOP-boken så vill jag ha mer än TPs fantasier.

Jag skulle kunna köpa din beskrivning men ngn borde ha sett honom på mordplatsen framförallt om han ”smög omkring”.
Avsaknaden av vittnesuppgifter vad SE gjorde på mordplatsen samt hans ändrade utsagor gör att han för mig är den som sköt Palme. Nu finns också tekniska bevis — mordvapnet!
Citera
2020-06-09, 00:17
Medlem
Chevamannen hävdar ju bestämt att han ser Skandiamannen komma fram till platsen strax efter skotten och att mördaren och sprungit. Så det är ju iaf en iakttagelse som avskriver isf.
Citera
2020-06-09, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Haha folk är så jävla blåsta som tror att det måste vara SE eller sydafrika. Ni kommer bli så jävla chockade när det kommer presenteras något heeeelt annat. Var så säkra.

Det mesta tyder just nu dock på att det är antingen Sydafrika eller SE. Vill inte tro det själv men jag är i alla fall ändå beredd att inse mig besegrad. Det skadar inte att vara ödmjuk.

Skönt att cirkusen ändå är över snart. Slipper det ältas i 34 år till. Men det kommer väl säkert en massa pampiga, fjantiga filmer i framtiden och nya trams-dokumentärer ändå. Än är detta inte färdig-mjölkat på långa vägar.

Snacka om att S kommer få ett megalyft i opinionen efter Onsdagen dock. Svenskar är så förbannat fåfänga och naiva. Tror att allting heliga allsmäktige fader stat försöker tuta i dem är en helig sanning som inte får ifrågasättas för då är du en ond och dålig människa. För staten och politikerna är ju så ärliga och välvilliga. I Svärje förekommer ingen korruption och fuffens. Politiker är fläckfria änglar som svävar runt på rosiga fluffiga moln och bara vill oss väl. En kättare och hädare är man och man tänker för sig själv och inte simmar längs med strömmen som alla döda fiskar i detta land. Så kommer det bli efter onsdagen. Grupptrycket, konformismen och masspsykosen i detta ruttna, döende samhälle kommer bara öka ännu mer. Och allt på grund av att en idiot/idioter bestämde sig för att indirekt göra martyr av den absolut sista människan som någonsin förtjänade en martyrs krona nämligen Sven Olof Joachim Palme.
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-06-09 kl. 00:34.
Citera
2020-06-09, 00:18
Avslutad
Svårt tro på en konspiration i vart fall. Då hade nog polisen slagit till och häktat de som levde i dag innan man avslöjade bevisen. Såg det var lite snack om skandiamannen och hans väska. Kommer ihåg att för många år sedan (reportage)så var det ett av vittnena som förmodligen mötte den flyende mördaren efter mordet, som noterade att den mannen såg ut att försöka stoppa något i en liten typ (fodral) väska. Om jag minns rätt var det en väska som mer eller mindre enbart var till för det troliga mordvapnet och ingen portfölj. Vittnet såg dock inget vapen utan att personen försökte stoppa ner något samtidigt som han sprang eller gick fort.
Citera
2020-06-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Angående stämpelklockan.
Är det inte så att Skandia kan ju ha konfigurerat klockan så att den bara visar hel- och halvminuter men i själva loggen så visar den tim:min:sek? O då bör man ju isf kunna få fram den mer exakta tiden dvs 23:19:01, 23:19:34 osv. Fast jag kan ju tycka att man borde ha vetat detta vid det här laget.
Det är som när du skapar en tabell. Utåt sätt visar den Förnamn men i loggen Fnamn.

Roland B på Skandia som kollar upp tiden borde rimligtvis vara medveten om den exaktheten ned på sekunden men säger ju inget om något sådant.

I övrigt. En retorisk fråga: Vem är anledningen till att vi ö h t vet något om Skandia-klockans felminut?
Citera
2020-06-09, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja han kanske bara är lite mediakåt?

Men vem kommer kunna lita på honom i framtiden?
Måste varit planerat lr så är han blåst!
Citera
2020-06-09, 00:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Jag sitter såklart inte på alla detaljer och dessa överlåter jag till KP:s redovisning på onsdag. För mig är saken klar. Men visst är jag också nyfiken på detaljerna men helheten går inte att blunda för. Kan du beskriva för mig vad du tror SE gjorde på mordnatten mellan klockan 23:19-23:40?
Jag är av uppfattningen att han kommer ut när det andra skottet går. Han går närmare och iakttar vad som händer, t.ex. att det ”väller blod ur munnen” (se förhör med ALG). I något läge smyger han sig fram och tittar in i gränden och ser LJ. Förmodligen deltar han inte i några upplivningsförsök eftersom HO inte ser något blod på honom.

Om PU har en bra träff på ett vapen så räcker det långt för mig med, men om jag skall stänga MOP-boken så vill jag ha mer än TPs fantasier.
Citera
2020-06-09, 00:28
Avslutad
Krille P lär väl vara ute ur leken? Det enda vapen som tidigare kopplats till honom är väl en magnumrevolver som nattklubbsägaren Sigge Cedergren säger sig ha ägt. En revolver som andra verifierat funnits.’. Men ett vapen som aldrig på något sätt kommit fram eller varit mer än snack. Har de ett vapen måste det ju gå koppla till en gärningsman och det går knappast detta vapen. Skulle det dyka upp efter alla år skulle det inte ens gå knyta till Sigge än mindre Krister P.

Vilken kalldusch för Aschberg o Fylking som gjorde stor show av att Krille var mördaren.
Senast redigerad av lone star 2020-06-09 kl. 00:32.
Citera
2020-06-09, 00:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Angående stämpelklockan.

Alltså, det här var 1986. Man ”konfigurerade” inga prylar på dem tiden. Logg fanns förmodligen knappast heller om inte klockan styrdes av en mainframe....

Vi ska nog vara glada om de kom ihåg att anpassa med sommar respektive vintertid.
Citera
2020-06-09, 00:34
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Alltså, det här var 1986. Man ”konfigurerade” inga prylar på dem tiden. Logg fanns förmodligen knappast heller om inte klockan styrdes av en mainframe....

Vi ska nog vara glada om de kom ihåg att anpassa med sommar respektive vintertid.
Nja, vet inte det. Finns ju något som heter Unix och även på den tiden. Tror då mer på att stämpelklockan bara visade hel, halvminuter i loggen av ren lathet från lathet eller okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in