Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-08, 21:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om Stig Engströms granne vapensamlaren nu ägde mordvapnet så bevisar det ju inte i sig att Engström sköt Palme. Inte ens hans fingeravtryck och DNA på vapnet bevisar att han sköt Palme. Det är givetvis ett kraftigt indicium, men utesluter någon annan gör det ju inte. Engström kände vapensamlaren och kan ha lånat eller känt på vapnet i något oskyldigt sammanhang.

Nu talar kanske mest för Engström igen, men hur lösningen på mordet kommer att presenteras är i så fall också helt oklart och svårt att tänka sig.
Citera
2020-06-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Enligt det scenario som SE beskriver skall ju skotten föregåtts av en konversation. Är ju osannolikt att inte polletten skulle ramla ner hos Lisbeth. Kanske har hon lämnat efter sig ett erkännande om detta och det är en del av stödbevisningen.

Jag håller med dig om att det känns märkligt att hon inte skulle ha något minne av någon form av konversation.

Dock så uppgav Lisbet i en intervju eller förhör, minns inte vilket, att när hon var ute och gick med Olof på gatan så skärmade hon av folk runt omkring för det var alltid människor som villa prata och titta.

Det kan vara en förklaring till att hon inte minns, för hon har faktiskt inte hört något samtal.

Känns långsökt för mig som person att vara så avskärmad, jag är precis tvärtom. Men alla är olika.
Citera
2020-06-08, 21:48
Medlem
Vindpinads avatar
Dom har inte hittat någonting nånstans någonsin. Alla är skittrötta på det här och PU har bestämt sig för att dikta ihop en lösning en gång för alla. 80% av befolkningen kommer svälja allt med hull o hår.

Personligen skiter jag i vem som sköt Palme.
Citera
2020-06-08, 21:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Absolut. Jag räknade in dom när jag skrev polis. Knarkspaningen hade ju tydligen en hel del trafik på radio den kvällen om man skall tro Sigges polare.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Span hade fortfarande WT. Även väktare använde det.
Citera
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men om han är mördaren så tror jag faktiskt han avslöjat själv precis hur det gått till. Han hade ju sin mordteori i en intervju att GM blivit arg efter att ha blivit avsnäst när han ville prata med Palme. Och att GM då skjutit spontant.

Jag menar att han skulle ha talat bredvid munnen så pass att polisen hade haffat honom för länge sedan.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexySadie
Suhonen på Twitter:

Jag har en källa på att Palmegruppen har vapnet. En annan källa säger att det är Sydafrika. Bägge dessa personer litar jag på. Det ska bli spännande på onsdag att liksom halva svenska folket se vad Krister Petersson har att lägga fram. #svepol

Han hade källor på att det var Skandiamannen också en period.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Om man nu har mordvapnet och är säkra på vem mördaren är varför åkte man då först till Sydafrika för någon mmånad sedan och sen toppsade Stigs släktingar. För mig låter det inte som man har bestämt sig än för vem som är mördaren.

Jag menar, har man någons mordvapen så borde det inte finnas några tveksamheter.

Bara för att man kan knyta ett mordvapen till en person så betyder inte det per automatik att just den personen är GM.

Man måste även kunna knyta den personen till Sveavägen och vid just rätt tidpunkt.
Citera
2020-06-08, 21:50
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeMyselfAgain
Hur visste SE att makarna Palme skulle passera Skandiahuset exakt 23:21? Eller menar du alltsammans var en slump?
Jag menar väl ingenting om detta egentligen.
Men faktiskt kan det mycket väl vara så simpelt.
Intressant att ta del av det han säger i sin sista intervju i branschtidningen Skydd & Säkerhet.
Googla det namnet och Engström så får du se nåt tankeväckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Jag kan ju ha missat det men det sas väl aldrig egentligen att det var från just den vapensamlaren som hela tiden åsyftats?

Sen eftersom han nu var vapensamlaren (han eller någon annan), så behöver det ju inte vara precis SE som är gm. Vapensamlaren hade väl inte bara en kompis?

Jag kan tänka mig att om man inte själv har ett vapen så börjar man leta runt, och tillslut får man napp. O det behöver nödvändigtvis då inte vara SE. Sen kan ju vapensamlaren ha fått vapnet långt senare.

Nu när regeringen har fått info, så kommer det att golas hejvilt (för vapnet har vi ju vetat att PU haft sedan en lång tid tillbaks. Nu kom bara en bekräftelse på det). Så tyvärr kommer vi att få veta utgången innan det kommer från hästens mun. :-(

Så här står det i Expressen-artikeln:

Citat:
Expressen har tidigare granskat vapensamlaren som hade en rad Magnum-revolvrar och, i sin roll som toppdirektör, en rad internationella kontakter med bland annat USA och Israel.

I samma veva gjordes också en begäran från Palmegruppen till den militära underrättelsetjänsten Must, följt av två vapenundersökningar i oktober och december 2017.

Så bara för att det är vapenhandlarens vapen behöver inte gm vara SE. Samtidigt har de undersökt honom väldigt grundligt, vad det verkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om Stig Engströms granne vapensamlaren nu ägde mordvapnet så bevisar det ju inte i sig att Engström sköt Palme. Inte ens hans fingeravtryck och DNA på vapnet bevisar att han sköt Palme. Det är givetvis ett kraftigt indicium, men utesluter någon annan gör det ju inte. Engström kände vapensamlaren och kan ha lånat eller känt på vapnet i något oskyldigt sammanhang.

Nu talar kanske mest för Engström igen, men hur lösningen på mordet kommer att presenteras är i så fall också helt oklart och svårt att tänka sig.

Om det är SE som kommer presenteras så utgår jag ifrån att KP har något på SE som allmänheten inte känner till.
Citera
2020-06-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
WT var inte särskilt vanliga bland folk på stan vid den här tiden. Ville folk ringa använde man telefonkiosker som var mycket mer förekommande än idag. Eller så lånade man telefon av någon restaurangägare, kafé eller tobaksaffär. De flesta hade en telefon särskilt för sina kunder. T ex fanns en grekisk restaurang i närheten av mordplatsen vars telefon användes för allehanda skumma affärer. Enligt polisspanare var detta en av Stockholms mest avlyssnade telefoner...

De enda som hade radio eller telefon i bilen var utryckningsfordon, polis, taxi, en del företagare. Så att Leif L hade mobiltelefon i sin Cheva var högst ovanligt på den tiden. Att någon gick och pratade i WT, ännu mer ovanligt.
Att ha 27MHz komradio i bilen var inte helt ovanligt på den tiden bland yngre. Jag hade och flera av mina vänner. Däremot WT (handhållen komradio) var vanligast bland jägare.
Citera
2020-06-08, 21:51
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Du måste nog inse att om proffsmördare från SA mördat Palme hade man inte hittat mordvapnet.
Nja, om man som jag tror på SA tillsammans med svenska poliser så finns risken. En SA hitman för ju inte med sig vapen över gränsen utan använder lokal förmåga till det. Vapnet stannade kvar i Sverige helt enkelt. Jag tror ju BP förser dem med vapnet och det är nu den som hittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in