2020-06-08, 21:33
Medlem
Som journalisten Thomas Pettersson (Skandiamannen-utpekare och framgångsrik Palme-journalist) uttalade sig i det mycket trevliga och långa reportage om honom i helgens GP.
- Det kommer sannolikt att skrivas konspirationer, till och med böcker, alldeles oavsett hur utfallet blir efter onsdag.
Denna tråd kommer inte att dö och debatten kommer att fortsätta.

Men jävlar vad skönt för "en annan" när locket kan läggas på.
Efter en sådan här tid och mastodontutredning får de gärna komma fram till vad skit som helst, och man måste fan se på det lite nyktert. Skit i om det så hittar på att de hittat mordvapnet. Låt det vara då. Har de en väl underbyggd utredning och ett väldokumenterat motiv, så tja - fine.
Senast redigerad av M.J.A 2020-06-08 kl. 21:36.
Citera
2020-06-08, 21:34
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
SE faller även bort eftersom att det enda sättet att få in honom i handlingen på ett något slags förklarligt sätt är om han vore en del av en konspiration.
Enda sättet som du ser eftersom du inte har hela bilden klar. Bilden blir nog klarare på onsdag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
I så fall borde ju Lisbeth känt igen honom.

Lisbeth är efterbliven. Hon gjorde inte ett enda rätt efter mordet. Glöm henne.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
I Aktuellt så pratade dom om att vapnet kom från "vapensamlaren", finns det någon mer källa på det? Om så är fallet så är det SE som det gäller, ingen tvekan om det.
Spekade dom eller sa dom det som ett faktum?
Citera
Medlem
Citat:

Man kan inte känna igen någon man inte sett.

Jag utgår ifrån att Lisbet inte såg mördaren. I alla fall inte mördarens ansikte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Tror inte Suhonen hittar på en sådan sak såhär. Otroligt spännande om man har mordvapnet, hoppas det.

Då pekar det verkligen mot en ensam gärningsman. En lejd torped hade knappast sparat vapnet.
Det är en av orsakerna till att jag har svårt för Sydafrikaspåret. Skulle en professionell yrkesmördare som flyger hit dels skaffa en revolver av någon småskum vapensamlare eller köpa en på gatan och sedan slänga den i en sjö eller gömma den på en vind? Den sydafrikanske spion som Wall intervjuade har ju mördat kvinnor och barn med brevbomber. Skulle en av hans kaliber inte lika gärna kunna mörda Palme med en brevbomb eller skjuta honom på avstånd med vapen avsedda för det och inte ta risken att synas bland folk på gatan?
Citera
2020-06-08, 21:35
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Fast Lisbeth kunde inte ens tala om ifall gärningsmannen hade glasögon eller men pekade senare ut CP ... hon verkade minst sagt opålitlig som vittne ...
Citera
2020-06-08, 21:35
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Han påstod själv att han kom till brottsplatsen, gick fram till Palme och hjälpte till att vända honom, pratade med Lisbet som gav honom signalementet och visade vart mördaren sprang. Plus ett antal andra saker han säger sig ha gjort och sagt på platsen. Tyvärr bekräftas hans påståenden inte av någon.
Dagen efter mordet när signalementet gick ut och visade sig stämma med SE, ringde han till media och polis för att säga att det var honom man förväxlat med mördaren. Han påstod att Lisbet sagt till honom att mördaren hade en blå täckjacka. Allt detta är ju lögner. Sedan ringde han till säkerhetschefen på Skandia och ljög om att media låg på honom för att få ett uttalande, när i själva verket ingen kände till honom, och att han behövde få fram den exakta tiden han stämplat ut från jobbet. I min värld talar detta starkt för att SE är mördaren.

VI TAR DET EN GÅNG TILL...

Jag fattar noll av de senare turerna.

Skandiamannen tycks ju har blivit het som gärningsmän. MEN, har var väl kvar på brottsplatsen o påstod sig vara ett vittne?

Finns ju flera oberoende vittnen som sett skytten springa iväg från skottplatsen.

Jag får inte ovan att gå ihop.
Citera
2020-06-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Han påstod själv att han kom till brottsplatsen, gick fram till Palme och hjälpte till att vända honom, pratade med Lisbet som gav honom signalementet och visade vart mördaren sprang. Plus ett antal andra saker han säger sig ha gjort och sagt på platsen. Tyvärr bekräftas hans påståenden inte av någon.
Dagen efter mordet när signalementet gick ut och visade sig stämma med SE, ringde han till media och polis för att säga att det var honom man förväxlat med mördaren. Han påstod att Lisbet sagt till honom att mördaren hade en blå täckjacka. Allt detta är ju lögner. Sedan ringde han till säkerhetschefen på Skandia och ljög om att media låg på honom för att få ett uttalande, när i själva verket ingen kände till honom, och att han behövde få fram den exakta tiden han stämplat ut från jobbet. I min värld talar detta starkt för att SE är mördaren.

Hur visste SE att makarna Palme skulle passera Skandiahuset exakt 23:21? Eller menar du alltsammans var en slump?
Citera
2020-06-08, 21:37
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Man kan inte känna igen någon man inte sett.

Jag utgår ifrån att Lisbet inte såg mördaren. I alla fall inte mördarens ansikte.

Enligt det scenario som SE beskriver skall ju skotten föregåtts av en konversation. Är ju osannolikt att inte polletten skulle ramla ner hos Lisbeth. Kanske har hon lämnat efter sig ett erkännande om detta och det är en del av stödbevisningen.
Citera
2020-06-08, 21:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Tror verkligen inte att det är SE (eller CA för den delen ) men är också den första att erkänna om jag har fel. Det som talar för SE är att PU verkar ha intresserat sig för honom långt efter att de fått fram mordvapnet. Och ja, SE som en del av en konspiration. Vad är det för en konspiration egentligen som sätter SE som hit man? Måste vara en ganska amatörmässig sådan isf.
Nej, att tänka sig en konspiration som använder sig av SE som hitman är helt snurrigt. Jag undrar hur hans medkonspiratörer i så fall reagerade när han framträdde i Rapport. Som en annan användare skrev så tror jag också att anledningen till att man har topsat SE:s anhöriga är att man vill avföra honom. Man har helt enkelt letat biologiska spår på Palmes kläder och har velat få bort alla personer som man vet eller misstänker har varit på kroppen när den låg på gatan.
Citera
2020-06-08, 21:39
Medlem
Att medierna är helt insnöade på Skandiamannen är en sak.
Hur ser det ut egentligen?
Kan ett vapen från vapensamlaren överhuvudtaget kopplas till Stig Engström från vapensamlaren?
Vi vet ju att dottern kategoriskt avfärdat att hennes far skulle ha lånat ut något vapen till Engström,och vi vet ju dessutom att han skall ha haft järnkoll på sin samling.
Mig veterligen så saknades inte heller något vapen i faderns noga katalogiserade samling när dottern avyttrade vapnen.
Hur går detta ihop?

Visst kan man tänka sig ett orimligt scenario där den gamle vapensamlaren och skolpolitikern från Täby konspirerar i akt och mening att mula Palme..där en halvberusad Engström stapplar ut på Sveavägen i exakt rätt sekund för dådet och att han springer omkring med spädgrisen i fickan,då den inte ryms i Engströms handledsväska.

Ger då Engström efter dådet helt sonika pistolen tillbaka till vapensamlaren,varpå denne lägger tillbaka Sveriges genom tiderna hetaste puffra till samlingen..och låter denna ligga där fram till sin död varpå dottern kränger den hetaste av heta 357 Magnum vidare till högstbjudande random köpare?

Alltså,jag kan fortsätta i evigheter med den ena orimligheten staplad på den andra när det gäller Stig Engström i rollen som OPs mördare.

För mig håller det inte.

Det sägs nu att vapenfyndet är av sådan vikt att bevisningen skulle ha hållit i rättegång.
Vi snackar härmed otvetydig koppling mordvapen-förövare.

Det finns bara en sådan i materialet..och han heter inte Stig Engström med okopplad spädgris.

Han heter Christer Andersson vars Magnumrevolver hade numret 61575.

F-n..Skandiamannens koppling till mordvapnet är ju en av de allra svagaste punkterna i hypotes om denne individ.

Nu står ju mordvapnet uppenbarligen helt i centrum.

40-0 i egen serve till CA som jag ser det.
Senast redigerad av Lookalike 2020-06-08 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in