2020-06-08, 14:21
Medlem
sinewaves avatar
Köpt position: OMXS30 (TURBO L OMX AVA 1033, ca 13.5x hävstång)
Pris: 124,15

Anledning:
- OMXS30 stöter på en lägre support efter ett snabbt ryck nedåt
- Tysken (DAX) går sidledes för dagen, mycket pekar på en "sidledes-dag" samtidigt som OMXS30 går under -0.70%
- De amerikanska indexterminerna är till stor del upp för hela dagen (endast Nasdaq laggar efter)
- RSI14 på 5 min slår mot botten på ca 25-27 (lägst för dagen), vanligtvis sker en studs uppåt när så är fallet

Vi får se om OMXS30 drar sig upp mot snittet eller om man mot slutet av dagen får dra på sig dumstruten. :)

Följ inte gärna mina köp, de flesta som jag skriver här är förknippade med väldigt hög risk.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-08 kl. 14:23.
Citera
2020-06-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Anledning:
- Tysken (DAX) går sidledes för dagen, mycket pekar på en "sidledes-dag" samtidigt som OMXS30 går under -0.70%
- De amerikanska indexterminerna är till stor del upp för hela dagen (endast Nasdaq laggar efter)
- RSI14 på 5 min slår mot botten på ca 25-27 (lägst för dagen), vanligtvis sker en studs uppåt när så är fallet

Vi får se om OMXS30 drar sig upp mot snittet eller om man mot slutet av dagen får dra på sig dumstruten.

Följ inte gärna mina köp, de flesta som jag skriver här är förknippade med väldigt hög risk.
Tack! Uppskattar folk som tipsar som dig och motiverar varför. Allt är alltid på egen risk!
Citera
2020-06-08, 14:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulanz800
Tack! Uppskattar folk som tipsar som dig och motiverar varför. Allt är alltid på egen risk!

Tack.
Citera
2020-06-08, 14:45
Medlem
[quote=Lund-NoGo-zone|71874818]Det är en extremt intressant fråga, som kommer att få stora konsekvenser för vissa svenska storbolag. USD har i princip ständigt stigit i 3-4 år så den effekten är lite bortglömd. Om vi nu får ändrad riktining och USD sjunker i 3-4 år så kommer t.ex skogsbolag som får betalt i USD att få sänkta vinster om inte priset höjs. Vi kan se det redan på järnmalm, den gick över $100 idag för första gången på länge. Men i SEK så är priset lägre och SSAB kommer att få lite lägre betalt om de inte höjer priset../QUOTE]

Nej, precis. Det blir nog till att sälja SSAB och byta till något mer inhemskt, typ Wallenstam, om de stiger en 10-15% mer nu i Juni. Det är ju stark upptrend i SSAB just nu så lite tidigt att sälja men helt klart på bevakning där.
Senast redigerad av FBerntsson 2020-06-08 kl. 14:58.
Citera
2020-06-08, 14:48
Medlem
[quote=FBerntsson|71876211]
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är en extremt intressant fråga, som kommer att få stora konsekvenser för vissa svenska storbolag. USD har i princip ständigt stigit i 3-4 år så den effekten är lite bortglömd. Om vi nu får ändrad riktining och USD sjunker i 3-4 år så kommer t.ex skogsbolag som får betalt i USD att få sänkta vinster om inte priset höjs. Vi kan se det redan på järnmalm, den gick över $100 idag för första gången på länge. Men i SEK så är priset lägre och SSAB kommer att få lite lägre betalt om de inte höjer priset../QUOTE]

Nej, precis. Det blir nog till att sälja SSAB och byta till något mer inhemskt, typ Wallenstam, om de stiger en 10-15% mer nu i Juni. Det är ju stark upptrend i SSAB just nu så lite tidigt att sälja men helt klart på bevakning där.

Rottneros bör vara en annan säljkandidat. Råttan hamnar i motvind.
Citera
2020-06-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Rottneros bör vara en annan säljkandidat. Råttan hamnar i motvind.

Visst. Frågan är bara vad man skall köpa istället. Kan inget om Wallenstam annat än att hyresfastigheter åtminstone bör ge säkra vinster och att bolaget är välskött. Ingen aning om hur det är värderat nu?
Citera
2020-06-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst. Frågan är bara vad man skall köpa istället. Kan inget om Wallenstam annat än att hyresfastigheter åtminstone bör ge säkra vinster och att bolaget är välskött. Ingen aning om hur det är värderat nu?

Kika på Garo... fast där är en svag norsk krona ett spöke!
Citera
2020-06-08, 15:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
SSAB är en av mina favoriter så den har jag lite koll på, den är lätt att tjäna pengar på. Värdet är extremt nerpressat nu på 27 kr, låg på 19 kr vid corona-dippen, men ATH ligger på 200 kr innan bankbubblan sprack 2008. Den har rimligen en fördubblingspotential, men inte förrän allt är bra i världen igen och t.ex bilar säljs som 2019. Det tror jag dröjer 1-3 år så jag har sålt hälften och köper tillbaka när dipp-2 kommer. Då ska jag inte sälja bort lika fort som denna gång utan vänta ut till 50 kr.
Citera
2020-06-08, 16:19
Medlem
Vad tror ni om SAAB? Ligger fortfarande relativt lågt efter corona-dippen.
Citera
2020-06-08, 17:36
Medlem
c-d af ands avatar
Har börjat titta på möjligheten att vi snart kan få en kraftig nedgång. Men vi ska nog vidare upp ett tag till.
Mitt privata pensionssparande på isk:n betalar jag månatligen in till. Men börjar vi få en kraftig uppgång så är jag beredd att blanka index.
Men pensionsparandet fortsätter i vanlig takt.
Citera
2020-06-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Anledning:

Vi får se om OMXS30 drar sig upp mot snittet eller om man mot slutet av dagen får dra på sig dumstruten.

Hur gick det? Vad för summor brukar du hansla sånt där för? Har kollat på bear- & bullcertifikat själv men avgiften är ofta så jävla hög för småspelare som mig...
Citera
2020-06-08, 18:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Hur gick det? Vad för summor brukar du hansla sånt där för? Har kollat på bear- & bullcertifikat själv men avgiften är ofta så jävla hög för småspelare som mig...

Den positionen ligger på ca -3.75% just nu, men kommer förmodligen ligga kvar över natten om det inte blir ett rejält kliv upp snart. Jag gick dessvärre miste om chansen att sälja vid den studs som kom uppåt (efter den nivå jag handlade för) varpå innehavet gick upp +3-4% inom ett par minuter. Så kan det gå. :)

Innehavet är dock väldigt litet sett till allt annat i 'högrisk'-portföljen.
För dessa småköp brukar jag i regel lägga max 5000. Det måste till betydligt mer än något som sker på 5 minuter för att jag ska gå in mer.

Just nu handlar det annars mest om att ligga kvar i de redan tagna positionerna till det att trenderna ändras. Så länge kan man göra mindre köp även om det blir lätt hänt att det blir lite minus på sådant då man nu måste se mer till vad som händer dag till dag och så.

Köpen som sker på längre sikt är något enklare. Min position i t ex Air France/KLM tog t ex över 1 vecka på sig att vara nära att ligga plus (ligger +33% med den nu). Kanske inte enkelt för de flesta att ligga minus så 'lång' tid, men sådant får man räkna med.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-08 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in