2020-06-25, 00:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
IMF justerade sin prognos och ser lägre global tillväxt 2020 & 2021, att återhämtningen går långsammare än man tidigare trott och att privatkonsumtionen blir lägre än väntat.

Men detta att tillväxten blir lägre ... Var det då som inte trodde det trots prognoser?
Eller du menar att prognosen gick från dålig till ännu sämre?

Ett problem med dessa prognoser är annars att de kan slå något fel. Se t ex prognoserna för amerikanska UNRATE (arbetslöshetssiffror). Där blev det något av en diff mellan prognos och utslag senast.
Citera
2020-06-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Men detta att tillväxten blir lägre ... Var det då som inte trodde det trots prognoser?
Eller du menar att prognosen gick från dålig till ännu sämre?

Ett problem med dessa prognoser är annars att de kan slå något fel. Se t ex prognoserna för amerikanska UNRATE (arbetslöshetssiffror). Där blev det något av en diff mellan prognos och utslag senast.

Dom prognoser som presenterades i dag var ännu lägre än tidigare redan låga prognoser.

Återhämtningen av världsekonomin efter Corona blir både svagare och tar längre tid än man tidigare trott.

Självklart är en prognos bara en prognos men i ett läge där inget annat riktigt driver på börsen och den fladdrar upp och ner som en pubertal ung mans penis så får det väl lite genomslag.

Min tro är att marknaden just nu är mer öppen för negativa nyheter än positiva.
Citera
2020-06-25, 07:13
Medlem
Skohornets avatar
Löning idag då, för alla förutom mig som får vänta till juli. Finns ju mycket kul att handla efter en rätt så röd dag. Spelar visst ingen roll hur mycket kan har på Avanza, är man tim anställd är det bara att glömma "super"-lånet.. Inte ens 5000 fick jag låna

Aja, köp upp EVO åt mig efter dippen igår. Känns som att de har så mycket potential kvar, speciellt iom eventuellt uppköp av NetENT (som jag för övrigt sålde på 35 )
Citera
2020-06-25, 09:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dom prognoser som presenterades i dag var ännu lägre än tidigare redan låga prognoser.

Återhämtningen av världsekonomin efter Corona blir både svagare och tar längre tid än man tidigare trott.

Självklart är en prognos bara en prognos men i ett läge där inget annat riktigt driver på börsen och den fladdrar upp och ner som en pubertal ung mans penis så får det väl lite genomslag.

Min tro är att marknaden just nu är mer öppen för negativa nyheter än positiva.

Jo, ok.

Detta har man dock hört förr i februari, saker som "det kommer att vara dyrt att stänga ned för det kommer ta lång tid att starta upp igen".

Men visst kan ändå något sådant här påverka negativt på kort sikt.
Citera
2020-06-25, 09:39
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Löning idag då, för alla förutom mig som får vänta till juli. Finns ju mycket kul att handla efter en rätt så röd dag. Spelar visst ingen roll hur mycket kan har på Avanza, är man tim anställd är det bara att glömma "super"-lånet.. Inte ens 5000 fick jag låna

Aja, köp upp EVO åt mig efter dippen igår. Känns som att de har så mycket potential kvar, speciellt iom eventuellt uppköp av NetENT (som jag för övrigt sålde på 35 )

Vad för lån pratar du om?
Citera
2020-06-25, 10:21
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Vad för lån pratar du om?

Avanza har ett lån som heter "Superlånet"
Citera
2020-06-25, 13:11
Medlem
Jaha vad köper man idag då?

Fyller nog på:

Castellum
Investor
Airbus
Svolder
Visa
Citera
2020-06-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Bank of America Merrill Lynch har sänkt riktkursen för Wirecard till 1 euro (14), upprepar underperform.

Wirecard på ca 2.5 euro nu efter att ha tappat ca 80 % idag efter nyheten att de inlett ett insolvensförfarande. Tur att jag inte tog en chanspost i morse när den låg på ca 12 euro.
Citera
2020-06-25, 13:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
(FB) Kommer börsen att rasa nu? Dags att dra sig ur?

Den här tråden är från Jan 2010. Börsen hade gått upp ca 60% på ett år

Folk tycker börsen är övervärderad, många börjar sälja av och är helt säkra på att börsen kommer gå ner. Snack om att högre vinster är redan inprisade, stimulanspaket kommer skäras ner och räntorna kommer höjas. Att börsen börjar närma sig toppen 2007 är helt obegribligt under det ekonomiska läget Länkar till artiklar där experter säger att börsen kommer krascha.

Hur gick det fram till Jan 2011?
Börsen gick upp nästan 30%
Och sedan rasade börsen 2011 maj-sept 25%. Det var alltså rätt att sälja.
Citera
2020-06-25, 13:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
70% av Nordnets kunder som satsar på OMXS tror på nergång nu.

https://www.privataaffarer.se/nordnetkunder-satsar-pa-borsnedgang/

Jag blir alltid lite orolig när jag har samma åsikt som majoriteten av sparare, vet inte varför. Men i måndags sålde jag ytterligare aktier och har nu bara 15% aktier 85% cash. Jag sålde alla Telia på 35,40. Mitt nöje att se aktier gå upp har alltså bytts mot ett stort nöje att hitta nästa botten. Varje dag med minus på OMXS är en glad dag för mig.

Min oro när jag gör som majoriteten hör sannolikt ihop med att jag vet vad majoriteten kan om börsen. Nada.
Citat:
https://www.privataaffarer.se/frida-bratt-atta-av-tio-vet-inte-vad-en-aktieindexfond-ar/
Fonder Nordnet har via undersökningsföretaget Yougov frågat svenskarna vad en aktieindexfond är för något. Svaret blev inte vad Frida Bratt, Nordnets sparekonom, hade förväntat sig. Nästan åtta av tio svenskar svarar fel. Bara 22 procent av dem som svarat vet att en aktieindexfond är en lågprisfond som följer börsens utveckling.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-25 kl. 14:00.
Citera
2020-06-25, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Avanza har ett lån som heter "Superlånet"

Som innebär?
Citera
2020-06-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
70% av Nordnets kunder som satsar på OMXS tror på nergång nu.

https://www.privataaffarer.se/nordnetkunder-satsar-pa-borsnedgang/

Jag blir alltid lite orolig när jag har samma åsikt som majoriteten av sparare, vet inte varför. Men i måndags sålde jag ytterligare aktier och har nu bara 15% aktier 85% cash. Jag sålde alla Telia på 35,40. Mitt nöje att se aktier gå upp har alltså bytts mot ett stort nöje att hitta nästa botten. Varje dag med minus på OMXS är en glad dag för mig.

Min oro när jag gör som majoriteten hör sannolikt ihop med att jag vet vad majoriteten kan om börsen. Nada.

Det är det som är så fantastiskt med att spara långsiktigt och diversifierat. Du behöver inte kunna ett skit om börsen om du a) månadssparar och b) säljer inte baserat på känsla/nyheter och c) köper diversifierade lågkostnad/gratis indexfonder som täcker hela världen baserat på en aktie/cash fördelning som du är bekväm med. Över 100 års historisk data stödjer den strategin och det finns inget statistiskt underlag som tyder på att en investerare skulle vara better off om denne försökte tajma marknaden baserat på känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in