2020-05-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Scandic hyr sina hotell av Pandox. Med omsättningshyra. Pandox är även den något nedtryckt kursmässigt jämfört med tidigare. Jag har aktier i både Scandic och Pandox Köper för fullt just nu.

Lite kuriosa är att när SARA Hotels gick i konkurs gick deras tillgångar upp i Securum som sedan knoppade av Pandox för hotellfastigheter.

Precis! Pandox sålde jag aldrig. Scandic däremot har jag nyligen börjat köpa igen. Grejen med Sara kände jag däremot inte till. Intressant!
Citera
2020-05-26, 20:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om du kollar Tradingview och månadsvis och zoomar ut så mycket du kan ser du att t ex Air France och Norwegian låg (och fortfarande ligger) nära sitt 'all time low', dvs stött på sina lägsta historiska nivåer. Så är inte fallet med Finnair.

I de ena fallen blir det därför mer intressant med köp då man med större säkerhet kan säga att man är nära den historiska bottnen. Större uppsida än nedsida ... osv.

Däremot kommer förmodligen Finnair gå upp också om många andra flygbolag går upp så om man söker ett argument att köpa vore det väl det.

Att flygbolagen ska gå upp bygger på att resandet återgår till det normala. Samt att innan dess så kommer närapå alla de bolag som inte räddas av stater att gå under.

Finnair kommer troligtvis inte gå i KK men jag tvivlar på att Finska staten bara villkorslöst skulle ösa in pengar. Då de redan äger merparten så gissar jag på att det blir någon form av nyemission. O då kan plötsligt dagens 2,5 visa sig vara ett mycket högt pris som det kan ta mycket lång tid att komma tillbaka till.

Mycket handlar om vem som äger Finnairs flygplan o andra tillgångar o hur belånade de är. Samt fackenas vilja att vara med o hjälpa till.
Citera
2020-05-26, 20:46
Medlem
Scandic ska göra en nyemission på 20kr aktien.

Källa: https://www.privataaffarer.se/har-ar-villkoren-i-scandics-nyemission/

Får se om man bottenfiskar den, borde gå att få under 30kr efter den 17e juni?
Citera
2020-05-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att flygbolagen ska gå upp bygger på att resandet återgår till det normala. Samt att innan dess så kommer närapå alla de bolag som inte räddas av stater att gå under.

Finnair kommer troligtvis inte gå i KK men jag tvivlar på att Finska staten bara villkorslöst skulle ösa in pengar. Då de redan äger merparten så gissar jag på att det blir någon form av nyemission. O då kan plötsligt dagens 2,5 visa sig vara ett mycket högt pris som det kan ta mycket lång tid att komma tillbaka till.

Mycket handlar om vem som äger Finnairs flygplan o andra tillgångar o hur belånade de är. Samt fackenas vilja att vara med o hjälpa till.

Vilka flygbolag har gått under och vilka flygbolag tror du kommer gå under framöver?
Citera
2020-05-26, 21:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Du måste göra skillnad på 'gå upp' och 'gå upp'. Att något går upp innebär trots allt inte att något går +/-0 på kort tid. Uppgångarna bygger annars på att det öht blir ett resande, inte att detta skulle återgå till något normalt eller att lönsamheten ens är god de närmsta 12 månaderna. Det är det nog få som tror.

Står något på -50% och man köper vid -45% och det sedan går till -40% har detta något knappast gått bra men man har likväl gjort en vinst. Det är lite ur det perspektivet man bör se vissa av dessa saker som slagit i sina historiska bottnar.

Finnair har inte slagit i någon historisk botten dock. Utöver det har bolaget varit i en rent ut sagt fördjävlig björntrend redan innan dippen feb/mar 2020. Aktien lär förmodligen gå upp om resten av flygbolagen gör det, men ...
Därför är jag något mindre intresserad av just Finnair även om bolaget finns 'på listan'.

Att flygbolagen går upp måste alltså inte innebära ett +/-0 på kort sikt (tänk 3-12 månader). Däremot kan vissa mycket väl gå upp till nivåer av 50-70% av det totala fallet eller dylikt. Olika breda index (OMXSPI, DJI, S&P500 etc) har t ex passerat 50% av sina respektive nedgångar, svårt att se att flygbolagen skulle gå så högt men en 30% av deras respektive fall är inte helt orealistiskt på säg 12 månader förutsatt att de bredare indexen inte faller ned för mycket. Det där får man se framåt.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-26 kl. 21:10.
Citera
2020-05-26, 21:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Precis! Därför jag inte fick någon köpimpuls. Det jag undrar är VARFÖR Finnair är så långt ifrån sin historiska botten, men inte de andra?

För att Finnair historiskt inte varit lika problematiska som de andra. T ex Norwegian har många gånger varit under hot om konkurs osv. Kurserna är där de är pga en anledning trots allt. Om du vill läsa om respektive bolag kan du ju göra det, men kurserna är i regel för de är av en anledning trots allt.

Sämst i ligan är väl dock SAS som haft svårt med lönsamheten i över ett decennium.
Det kan gå bra kortsiktigt men risken blir överhängande att för många inte ser en långsiktig lönsamhet och att det därför sker en 'sell off' väldigt lång tid innan det kan nås något typ av ett 'returns to mean' (att priset återgår till dess historiska medelvärde sett på all dess prishistoriskt). Allt det där beror dock också på perspektiv, om man bara tänkt sitta med något max 1 månad är det en sak, om 1 år något annat osv... osv.

Ett 'returns to mean' tror jag inte vi får se för något flygbolag inom de närmsta 12 månaderna, men möjligtvis t ex en uppgång till 70% av det totala fallet eller dylikt kan nog inträffa förutsatt att inte resten av marknaden går kräftgång under lång tid.
Citera
2020-05-26, 21:32
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vilka flygbolag har gått under och vilka flygbolag tror du kommer gå under framöver?

Några av de små privatägda bolagen troligtvis ligger pyrt till. Vi kan också få se nationella bolag som råkar illa ut o där ägar länderna inte har råd att rädda dem.
Air Italia är egentligen ett sådant fall, men förvissade om att norra europa förhoppningsvis ger mer o frikostigare stöd samt lån till den Italienska staten så ser de sig kunna rädda skiten.

Också på det lättvindliga sätt har gått in med stöd till SAS bör ifrågasättas. Norrmännen insåg direkt att de som vinner på det är danskarna, wallenberg o Engström.

Jag rör inte flygindustrin. Det är en volymprodukt som är extremt dyr att producera med dåliga marginaler.
Citera
2020-05-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vias

Scandic har funnits sedan 60-talet och känns som ett välskött bolag

Nyemission känns väl liiiite sådär , blir det en gång så är det ok
Kommer det igen då är det BIG No No
Tror inte folk kommer sluta bo på hotell bara för Corona
När snuvan gått över så vill man ut o röra på sig igen
Citera
2020-05-26, 21:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du måste göra skillnad på 'gå upp' och 'gå upp'. Att något går upp innebär trots allt inte att något går +/-0 på kort tid. Uppgångarna bygger annars på att det öht blir ett resande, inte att detta skulle återgå till något normalt eller att lönsamheten ens är god de närmsta 12 månaderna. Det är det nog få som tror.

Står något på -50% och man köper vid -45% och det sedan går till -40% har detta något knappast gått bra men man har likväl gjort en vinst. Det är lite ur det perspektivet man bör se vissa av dessa saker som slagit i sina historiska bottnar.

Finnair har inte slagit i någon historisk botten dock. Utöver det har bolaget varit i en rent ut sagt fördjävlig björntrend redan innan dippen feb/mar 2020. Aktien lär förmodligen gå upp om resten av flygbolagen gör det, men ...
Därför är jag något mindre intresserad av just Finnair även om bolaget finns 'på listan'.

Att flygbolagen går upp måste alltså inte innebära ett +/-0 på kort sikt (tänk 3-12 månader). Däremot kan vissa mycket väl gå upp till nivåer av 50-70% av det totala fallet eller dylikt. Olika breda index (OMXSPI, DJI, S&P500 etc) har t ex passerat 50% av sina respektive nedgångar, svårt att se att flygbolagen skulle gå så högt men en 30% av deras respektive fall är inte helt orealistiskt på säg 12 månader förutsatt att de bredare indexen inte faller ned för mycket. Det där får man se framåt.

Själv är jag mer fokuserad på långsiktig lönsamhet o förnågan att leverera dividend. Jag har alltid sett aktier mer som mjölkkor än som köttdjur som man skaffar in för att de ska växa till sig o sedan säljas.
Citera
2020-05-26, 21:43
Medlem
Köpte 1500 st TUI ett par dagar sedan. Gått upp ~50% på två dagar. Good times .
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/732410/tui-ag.
(Kul vecka när SHOT, CUK, NCLH rullar på dom med).
Citera
2020-05-26, 21:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
text

Jag saknar den dagliga uppdateringen av björnläget.

Alessio har en ganska nykter syn på allt sådant här annars:
https://youtu.be/GZuOd7x-JjE

I ovan pratar han om 'the next phase', läget där småspararna i för hög grad börjar gå in. En typisk säljsignal som kan leda in till en björntrend. Huruvida den vänder hela trenden är dock något annat.
Citera
2020-05-26, 21:59
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vias

Fattar inte, kursen är ju 50 kr. Ska dom få köpa för bara 20 kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in