Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Eftersom SEK gått ner oavbrutet de senaste åren, särskilt mot mot USD OCH EUR, så är köp av de valutorna, och aktier i de valutorna fel. SEK är nu så lågt värderad, helt utan andra motiv än att det är en skvalpvaluta, så alla varor är billigare i Sverige än i USA eller Holland. Det har sannolikt aldrig varit så någonsin de senaste 100 åren.
Vi som har SEK är alltså låsta till SEK tills de onaturliga kurserna vänder. Om man ser på USD/SEK så går det i cykler på kanske 5 år, från botten ca 5 SEK/USD till toppen ca 11 SEK/USD. Vi nådde nästan toppen nyss, SEK var nere i 10 SEK/USD.
Kvotar mitt eget inlägg från april 2020. Blev lite chockad när jag gick in på paypal idag för att ta ut 1000USD, plötsligt är kursen 8.75 SEK/USD. Den som var uppe i över 10 för någon månad sedan.
Det innebär att alla som har investerat i aktier, råvaror, bitcoin, fonder som man köper i USD har losat 12% på bara en månad, om de måste sälja nu. Gäller även vanliga fonder som globala indexfonder, om de inte värdesäkrar valutor vilket också kostar pengar.
Det är naturligtvis bara dagens värde, den kan gå upp till 10 SEK nästa vecka igen. Men min förutspåelse är snarare att den sakta vandrar neråt mer normala värden 7 SEK och om något allvarligt händer neråt 5 SEK. Precis som USD gjort cykliskt i 30 år. USD står alldeles för högt, det visar Big Mac-index.
Om detta stämmer på sikt så var min investering på Stockholmsbörsen, jag satsar 100% i SEK, helt korrekt. man kan säga att den "gått upp" 12% ytterligare senaste månaden, om jag nu väljer att köpa USD för mina pengar.
Alla kan se vilka som trott på detta scenario i tråden. Och inte. Den här tråden visar svart på vitt vem som fattar och vem som svamlar.