2020-06-08, 09:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom SEK gått ner oavbrutet de senaste åren, särskilt mot mot USD OCH EUR, så är köp av de valutorna, och aktier i de valutorna fel. SEK är nu så lågt värderad, helt utan andra motiv än att det är en skvalpvaluta, så alla varor är billigare i Sverige än i USA eller Holland. Det har sannolikt aldrig varit så någonsin de senaste 100 åren.

Vi som har SEK är alltså låsta till SEK tills de onaturliga kurserna vänder. Om man ser på USD/SEK så går det i cykler på kanske 5 år, från botten ca 5 SEK/USD till toppen ca 11 SEK/USD. Vi nådde nästan toppen nyss, SEK var nere i 10 SEK/USD.
Kvotar mitt eget inlägg från april 2020. Blev lite chockad när jag gick in på paypal idag för att ta ut 1000USD, plötsligt är kursen 8.75 SEK/USD. Den som var uppe i över 10 för någon månad sedan.

Det innebär att alla som har investerat i aktier, råvaror, bitcoin, fonder som man köper i USD har losat 12% på bara en månad, om de måste sälja nu. Gäller även vanliga fonder som globala indexfonder, om de inte värdesäkrar valutor vilket också kostar pengar.

Det är naturligtvis bara dagens värde, den kan gå upp till 10 SEK nästa vecka igen. Men min förutspåelse är snarare att den sakta vandrar neråt mer normala värden 7 SEK och om något allvarligt händer neråt 5 SEK. Precis som USD gjort cykliskt i 30 år. USD står alldeles för högt, det visar Big Mac-index.

Om detta stämmer på sikt så var min investering på Stockholmsbörsen, jag satsar 100% i SEK, helt korrekt. man kan säga att den "gått upp" 12% ytterligare senaste månaden, om jag nu väljer att köpa USD för mina pengar.

Alla kan se vilka som trott på detta scenario i tråden. Och inte. Den här tråden visar svart på vitt vem som fattar och vem som svamlar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-08 kl. 09:36.
Citera
2020-06-08, 09:52
Medlem
Citat:
Kvotar mitt eget inlägg från april 2020. Blev lite chockad när jag gick in på paypal idag för att ta ut 1000USD, plötsligt är kursen 8.75 SEK/USD. Den som var uppe i över 10 för någon månad sedan.

Det innebär att alla som har investerat i aktier, råvaror, bitcoin, fonder som man köper i USD har losat 12% på bara en månad, om de måste sälja nu. Gäller även vanliga fonder som globala indexfonder, om de inte värdesäkrar valutor vilket också kostar pengar.

Det är naturligtvis bara dagens värde, den kan gå upp till 10 SEK nästa vecka igen. Men min förutspåelse är snarare att den sakta vandrar neråt mer normala värden 7 SEK och om något allvarligt händer neråt 5 SEK. Precis som USD gjort cykliskt i 30 år. USD står alldeles för högt, det visar Big Mac-index.

Om detta stämmer på sikt så var min investering på Stockholmsbörsen, jag satsar 100% i SEK, helt korrekt. man kan säga att den "gått upp" 12% ytterligare senaste månaden, om jag nu väljer att köpa USD för mina pengar.

Alla kan se vilka som trott på detta scenario i tråden. Och inte. Den här tråden visar svart på vitt vem som fattar och vem som svamlar.

1000 dollar är ju bara växelpengar för dig så den lilla förlusten är ju bara dumsnålt att bekymra sig över.

Men jag tror att man skall fundera lite på kronans värde vid handel med fonder. Är kronan stark är det vettigt att söka sig till utlandsfonder och vice versa.

Kronan rör sig med konjunkturen. Vid lågkonjunktur och kriser söker kapitalet sig till likvida valutor och bort från småvalutor.
Citera
2020-06-08, 10:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
1000 dollar är ju bara växelpengar för dig så den lilla förlusten är ju bara dumsnålt att bekymra sig över.

Men jag tror att man skall fundera lite på kronans värde vid handel med fonder. Är kronan stark är det vettigt att söka sig till utlandsfonder och vice versa.

Kronan rör sig med konjunkturen. Vid lågkonjunktur och kriser söker kapitalet sig till likvida valutor och bort från småvalutor.
Nu missuppfattar du. Det finns ju många i den här tråden som köper aktier på USA-börsen. Alla dessa har sjunkit 12% senaste månaden om man betalat i SEK. Om jag äntligen känner för att vikta över från Stockholm till DJ med t.ex 40mkr nu så har jag tjänat 5mkr på en månad. Det är väl inte katt-skit.

Jag kommer dock inte att köpa någonting i USD innan den sjunker under 7 SEK/USD, dvs ner 20% till, eller om det är SEK som går upp.

Dock kommer det att svaja ett tag. Världen är totalt snurrig, det kommer att hända något rejält läskigt i år, och då stiger alltid USD mot SEK. Men i en lugn normal värld är det korrekta värdet drygt 6 SEK/USD.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-08 kl. 10:50.
Citera
2020-06-08, 10:53
Medlem
Citat:
Nu missuppfattar du. Det finns ju många i den här tråden som köper aktier på USA-börsen. Alla dessa har sjunkit 12% senaste månaden om man betalat i SEK. Om jag nu äntligen känner för att vikta över från Stockholm till DJ med t.ex 40mkr nu så har jag tjänat 5mkr på en månad. Det är väl inte katt-skit.

Jag kommer dock inte att köpa någonting i USD innan den sjunker under 7 SEK/USD, dvs ner 20% till, eller om det är SEK som går upp.

Dock kommer det att svaja ett tag. Världen är totalt snurrig, det kommer att hända något rejält läskigt i år, och då stiger alltid USD mot SEK. Men i en lugn normal värld är det korrekta värdet drygt 6 SEK/USD.

SEK faller mot allt när det är kris. Kapitalet flyr valutor med låg omsättning.

Du har sparat 5 MSEK, inte tjänat.
Citera
2020-06-08, 10:53
Medlem
Citat:
Nu missuppfattar du. Det finns ju många i den här tråden som köper aktier på USA-börsen. Alla dessa har sjunkit 12% senaste månaden om man betalat i SEK. Om jag nu äntligen känner för att vikta över från Stockholm till DJ med t.ex 40mkr nu så har jag tjänat 5mkr på en månad. Det är väl inte katt-skit.

Har gjort likadant. För pensionen bytta jag Nordea Nordamerika och Global mot Swedish Stars och Småbolagsfond Norden Det har gått bra då jag gjorde det strax efter att Nordamerika återhämtat det mesta

Den stora frågan för mig är bara vad man gör med exportberoende företag på svenska börsen som får betalt i USD/EURO men redovisar vinsten i kronor? Tänker på Rottneros och SSAB främst antar jag, Kanske dags att minska lite där? Alltid svårt att veta...

Sålde även av Europa fond som jag hade eftersom vi inte sett det sista av Eurobråket. Stalltipset är fortfarande att Tyska författningsdomstolen kommer att underkänna obligationsköp, trots att EU-domstolen godkänt dem, med motivering att Tyska författningsdomstolen är högsta instans eftersom EU inte är en federal stat med egen författning. Politikerna kan därför inte kringgå den Tyska grundlagen och därför kan inte EU lag vara tvingande för Tyskland,

Det är en skräll, och politikerna kommer nog försöka blanda bort korten, men problemet är ju att den Tyska domstolen har rätt i sak. Det går inte att komma runt. Att det är EU som lånar upp till stödpaketen, och att det skall betalas genom höjning av EU avgiften, istället för att ECB lånar och betalar via sedelpressen, är stark indikation på att jag har rätt

Värt att läsa: https://www.politico.eu/article/german-constitutional-court-ruling-threatens-eu-rule-of-law-and-unity-warns-senior-judge/ men egentligen hellre den debattartikel i en tysktidning som domare från Tyska författningsdomstolen skrev där de för folket förklarade just det att EU inte är en federation; oavsett vad politikerna i Brussel önskar sig. Läs då https://www.politico.eu/article/german-judges-take-ecb-fight-to-court-of-public-opinion/

Där finns en potentiell kris som kan brisera i höst :P
Senast redigerad av FBerntsson 2020-06-08 kl. 11:03.
Citera
2020-06-08, 10:55
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:

Det är kris i hela världen. USA har printat mycket mer pengar och kommer få mer inflation troligen. Därför har dollarn tappat mot kronan och fallet lär fortsätta.
Citera
2020-06-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det är kris i hela världen. USA har printat mycket mer pengar och kommer få mer inflation troligen. Därför har dollarn tappat mot kronan och fallet lär fortsätta.

Gäller inte detta även Euron och en mängd andra stora valutor.

Men kanske Riksbanken har varit mer återhållsamma och det kanske stärker kronan.

Svårt att spekulera i det där utan att ha alla siffrorna framför sig. Vem printar mest, vem sänker räntan mest....
Citera
2020-06-08, 11:05
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Gäller inte detta även Euron och en mängd andra stora valutor.

Men kanske Riksbanken har varit mer återhållsamma och det kanske stärker kronan.

Svårt att spekulera i det där utan att ha alla siffrorna framför sig. Vem printar mest, vem sänker räntan mest....
Kan vara svårt att jämföra ja men USA är nog de som lagt mest på stimulanser när Sverige chillat tack vare värdelösa sossar och en opålitlig riksbank. Jag har inte själv jämfört siffror men rätt säker på att USAs inflation kommer stiga snabbare än vår och kronan kommer stärkas pga det. Mot euron vet jag dock inte.
Citera
2020-06-08, 12:11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Några synpunkter på International Petroleum? De är ner mycket för året, men har gått som tåget senaste veckan. Kan det vara ett bra köp under premissen att oljan blir dyrare? Att en Lundin är ordförande är väl förtroendeingivande.

Och finns det några tips inom IT/Gaming, en bransch som har gått som en raket i år. Finns det några trevliga köplägen kvar??
Citera
2020-06-08, 12:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Den stora frågan för mig är bara vad man gör med exportberoende företag på svenska börsen som får betalt i USD/EURO men redovisar vinsten i kronor? Tänker på Rottneros och SSAB främst antar jag, Kanske dags att minska lite där? Alltid svårt att veta...
Det är en extremt intressant fråga, som kommer att få stora konsekvenser för vissa svenska storbolag. USD har i princip ständigt stigit i 3-4 år så den effekten är lite bortglömd. Om vi nu får ändrad riktining och USD sjunker i 3-4 år så kommer t.ex skogsbolag som får betalt i USD att få sänkta vinster om inte priset höjs. Vi kan se det redan på järnmalm, den gick över $100 idag för första gången på länge. Men i SEK så är priset lägre och SSAB kommer att få lite lägre betalt om de inte höjer priset.

Alla företag t.ex Volvo och SSAB som säljer mycket i USA kommer att få kraftigt minskade vinster, om de inte höjer priserna på sina produkter. Och det gör man i princip aldrig. Har för egen del sett att t.ex BMW håller exakt samma pris på sina modeller i Sverige år från år trots extremt låg kronkurs, de måste förlorat massor i Sverige. Det är nog uträknat att vinsterna ska stiga när kursen svänger, det gör den alltid.

Jag är inte någon expert på valutorna, och jag investerar inte efter dem annat än att jag inte säljer SEK och köper USD eller produkter prissatta i USD. Men man kan lätt googla fram mer fakta.
Citera
2020-06-08, 12:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
url]Där finns en potentiell kris som kan brisera i höst :P
En av 512 tänkbara kriser.

Jag bara tänker på hur EUs medborgare står och tittar på när EU-topparna lånar upp 5000 miljarder, för att dela ut till EU-medborgarna. Men som måste betalas tillbaka med ränta av medborgarna. Men den vinklingen att om t.ex Grekland inte har pengar så betalar de inte tillbaka något, så vi andra får ta deras skuld.

Hela upplägget är totalt vansinnigt. Återbetalningskrisen kommer att komma redan i höst, när några smartare ekonomer räknar på beloppen och visar svart på vitt vad det är som pågår. Det kan fälla hela Euron.
Citera
2020-06-08, 12:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

När den vinsten realiseras så har jag tjänat 5 mkr. De som gjorde tvärtom och satsade på stigande USD har förlorat samma summa, utan att fatta vad som hände. Så går det när man inte gör en bredare analys. Att ha med valutan i sin analys av framtiden är ett minimikrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in