2020-06-07, 08:52
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Er ikke uenig i mye du sier, men du snakker om gamle versjoner av Phalanx. Den har gjennomgått mange endringer opp igjennom. Men uansett er den ment som et siste forsvarsverk.

The air-driven guns in Block 0 and Block 1 baseline 0 took as much as half a second to spin up to full speed, limiting the number of rounds they could fire during that time. Later Blocks use pneumatic power which allows them to spin up to full speed in a much shorter time period as well as giving them a higher ROF. In automatic control, the gun will prioritize the first six threats it sees at about 10,000 yards (9,100 m) and engage at 4,000 yards (3,600 m).

http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_Phalanx.php

Helt klart så har systemet blivit bättre de senaste 40 åren, men problemen kvarstår, med att systemet inte har luftbrisadsammunition, att bantiderna är långa p.g.a. den ringa kalibern och att den mekaniska precisionen är låg.

Vill man ha ett system för att skjuta ner roborar på kort håll, så finns det mycket bättre alternativ. T.ex. Rheinmetall Oerlikon Millennium (halva vikten och dubble effektiva skottvidden), amerikanska RIM-116 (samma vikt och 5ggr så stor räckvidd), israeliska Barak 1 (halva vikten med 8st robotar och mer än 5ggr så stor effektiv skottvidd) eller brittiska CAMM och amerikanska ESSM med 20-30ggr så stor effektiv skottvidd.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Phalanx var väl en gång i tiden den enda beväpningen på USAs största hangarfartyg?
De båtarna strider på ett helt annat sätt än Visby, de är mer eller mindre omringade av eskortfartyg som förhoppningsvis bekämpar inkommande robotar och de befinner sig ofta ganska långt från land. Så där blir Phalanx bara ett reservsystem (har det någonsin använts i strid?). Visby ska kunna köra omkring i en stor sjön utan en massa "livvakter".

Nja. De amerikanska hangarfartygen hade redan 3st eldenheter med Sea Sparrow vardera när man började få Phalanx, bortsett från Midwayklassen som bara hade plats för 2st eldenheter för Sea Sparrow och USS Lexington, som användes som skolfartyg genom hela 1970- och 80-talen och inte fick något nytt luftvärn bortsett från tidigare modifieringar under kriget, då man hade bytt ut 20 och 40mm akan, för 76mm akan med zonrörsammunition.
Citera
2020-06-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
JAG säger att Visby är en plojgrej. Dess fantastiska stealth-förmågor är helt enkelt inte användbara om understöd, luftherravälde och redundans saknas. Ni får bli precis hur sura ni vill över det.

Ja, detsamma gäller alla fartyg, men med ett mindre stealth-fokuserat fartyg hade man kunnat få andra väldigt nyttiga funktioner och förmågor, för samma pris, och avsevärt snabbare leverans.

Sur för vad? Det är din åsikt. JAG tycker inte det är en plojgrej o det är min åsikt
Citera
2020-06-07, 10:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
OK, du har övertygat mot mig... men helikopterplatta som inte går att använda... inga LV-robotar som påpekats, exportmarknaden alltid en bra indikator ("200 länders militär kan inte ha fel" typ ) och jag tror inte det är en tillfällighet att det visats noll intresse för Visbyklassen, samtidigt som ett 40-tal länder har Carl Gustav (granatgeväret)...
Problemet var vansinnet efter år 2000. Visby tänktes som en plattform för ytattack, sen tillkom det en massa annat som gjorde specen otydlig.
LV-robot ingick i paketet men borgarna strök den för att spara småpengar, precis som man strök bort amos.
Hkpplattan är i mitt tycke onödig för ett fartyg i den storleksklassen. Hade varit bättre att ha en aktre lv pjäs och ytterligare robotar.
Citera
2020-06-07, 11:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag är inte vidare insatt i det, men jag vet att vi använder Mk 2, istället för Mk 3, eller kommande Mk 4. Tanken är att Mk 2 är det vi ska fortsätta att använda också, så vitt jag har förstått det.

Det finns säkert någon här med större kunskap kring just robotproblematiken.

Ja, då blir jag mer nöjd med Visby, även om redundansen fortfarande saknas.

Det jag menar är följande:

Stealthförmågan är Visby-klassens i särklass största styrka, och den är utan tvekan formidabel. För att den ska gå att använda på det sätt man rent operativt tänker sig att den fungerar bäst, d.v.s. "med relativt snabba korvetter, som dyker upp från ingenstans, avfyrar robotar, och försvinner lika spårlöst som de kom", så fungerar detta endast om man har helt eller delvis luftherravälde, och man klarar av att försörja fartygen med robotar, kanonammunition, bränsle och reparationer även efter timme X plus säg 10-12 timmar. Det klarar man inte idag, vare sig beträffande luftherraväldet, eller redundans för reparationer och omladdning.

Vad jag skulle tro sker, med ett sådant fartyg som Visby idag, är att fienden (och det finns ju bara en aktuell sådan) slår ut flygvapnet först, därefter krossar alla sjöbaser med förmåga att ge våra fartyg redundans, och sedan jagar fatt på den eller de Visby-korvetter som smyger runt ute i skärgården och gömmer sig medelst helikopter och flygförband.

En eller ett par ensamma Visby-klass, där robotarna är förbrukade, bränslet måste sparas på då tankningsmöjligheter är begränsade eller försvunna, som eventuellt ådragit sig tidigare skador på fartyg och/eller besättning p.g.a. tidigare stridigheter, blir ett lätt mål. Inte lätt såtillvida att de är enkla att låsa på med robot, men om man inte har några problem med att byta ett par tre stridsflygplan per Visby (och arvfienden har ju historiskt aldrig varit rädda för sådant), så slår man ut dem med akan-eld ifrån flygplanen, alternativt raketeld från mycket kort avstånd.

Så, Visby-klassen är ett fantastiskt instrument, förutsatt att man kan backa upp den. Men som ensam ploj-grej är den just det. En plojgrej.

Ett mer klassiskt fartyg, med större radarsignatur, med ordentlig minutläggningsförmåga och kraftigare (framförallt fler sjömålsrobotar) vapensystem än Visby, hade tjänat oss mycket bättre, i min åsikt.

Med tanke på vilket getingbo som Östersjön är så tror jag att även fiendens ytfartyg är rökta på nolltid. De enda svenska vapensystem som är svåra att komma åt, det är ubåtar och tung kustrobot. Med de systemen i samverkan blir det riktigt farligt för Sveriges ev fiende.
Citera
2020-06-07, 12:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag är inte vidare insatt i det, men jag vet att vi använder Mk 2, istället för Mk 3, eller kommande Mk 4. Tanken är att Mk 2 är det vi ska fortsätta att använda också, så vitt jag har förstått det.

Det finns säkert någon här med större kunskap kring just robotproblematiken.

Ja, då blir jag mer nöjd med Visby, även om redundansen fortfarande saknas.

Det jag menar är följande:

Stealthförmågan är Visby-klassens i särklass största styrka, och den är utan tvekan formidabel. För att den ska gå att använda på det sätt man rent operativt tänker sig att den fungerar bäst, d.v.s. "med relativt snabba korvetter, som dyker upp från ingenstans, avfyrar robotar, och försvinner lika spårlöst som de kom", så fungerar detta endast om man har helt eller delvis luftherravälde, och man klarar av att försörja fartygen med robotar, kanonammunition, bränsle och reparationer även efter timme X plus säg 10-12 timmar. Det klarar man inte idag, vare sig beträffande luftherraväldet, eller redundans för reparationer och omladdning.

Vad jag skulle tro sker, med ett sådant fartyg som Visby idag, är att fienden (och det finns ju bara en aktuell sådan) slår ut flygvapnet först, därefter krossar alla sjöbaser med förmåga att ge våra fartyg redundans, och sedan jagar fatt på den eller de Visby-korvetter som smyger runt ute i skärgården och gömmer sig medelst helikopter och flygförband.

En eller ett par ensamma Visby-klass, där robotarna är förbrukade, bränslet måste sparas på då tankningsmöjligheter är begränsade eller försvunna, som eventuellt ådragit sig tidigare skador på fartyg och/eller besättning p.g.a. tidigare stridigheter, blir ett lätt mål. Inte lätt såtillvida att de är enkla att låsa på med robot, men om man inte har några problem med att byta ett par tre stridsflygplan per Visby (och arvfienden har ju historiskt aldrig varit rädda för sådant), så slår man ut dem med akan-eld ifrån flygplanen, alternativt raketeld från mycket kort avstånd.

Så, Visby-klassen är ett fantastiskt instrument, förutsatt att man kan backa upp den. Men som ensam ploj-grej är den just det. En plojgrej.

Ett mer klassiskt fartyg, med större radarsignatur, med ordentlig minutläggningsförmåga och kraftigare (framförallt fler sjömålsrobotar) vapensystem än Visby, hade tjänat oss mycket bättre, i min åsikt.
Jag tolkar ditt inlägg som att Visby är en väldigt dyr robotbåt när Stormakt Röd anfaller.
Citera
2020-06-07, 13:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jag tolkar ditt inlägg som att Visby är en väldigt dyr robotbåt när Stormakt Röd anfaller.

Sedan har du den fredstida användningen och användning i skymningslägen av olika grader. Ett totalt överraskningsanfall av en stormakt är inte att vänta.
Citera
2020-06-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Med tanke på vilket getingbo som Östersjön är så tror jag att även fiendens ytfartyg är rökta på nolltid. De enda svenska vapensystem som är svåra att komma åt, det är ubåtar och tung kustrobot. Med de systemen i samverkan blir det riktigt farligt för Sveriges ev fiende.
Men det tyckte man inte var så viktigt då man avveckla RBS 15 KA och minskade antalet båtar och dess kapacitet med RBS 15. Samt minskade förmågan med antalet torpeder på nya ubåtar.

Nu finns det ju lösningar att A 26 får ett revolvermagasin i luckan och kan ha 4 st tunga torpeder där om man vill.

Likaså med Visby som kan ta med sig 8 st RBS 15 och lämnar något annat i hamn som ex minor. Den stora folkabussen kanske alla inte har. Men om de två äldsta inte kan ta hkp 15. Så kan man placera något annat lämpligt vapen eller utrustning där. Om Visby får Exls med CAMM och någon typ av lättare akan i aktern 1-2 st. Samt även utrustas med några lättare sjömålsrobotar så är jag så nöjd man kan bli med Visbys lösing.

Sedan förhoppningsvis gör man Gen 2 något bättre. De 2 sista som de inte fick. Bör bli ett bättre modult fartyg.
Citera
2020-06-07, 14:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Sedan har du den fredstida användningen och användning i skymningslägen av olika grader. Ett totalt överraskningsanfall av en stormakt är inte att vänta.
Givetvis. I väntan på krigsutbrottet är antagligen Visby mer användbar än en robotbåt.
Citera
2020-06-07, 14:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Givetvis. I väntan på krigsutbrottet är antagligen Visby mer användbar än en robotbåt.

Hoppas att nästa generation blir ett kliv från medelstor korvett till liten fregatt. Visbyklassen börjar liksom kännas lite trång..

Det som kommer är nog att korvetten/fregatten blir moderfartyg åt ett antal mindre drönarfarkoster. Exempelvis vid ubåtsjakt då, man har ett antal flygande sonardrönare och vid kontakt kommer ett antal mindre ytfarkoster (obemannade) och fäller ett mönster av sjunkbomber. Man kan även tänka sig luftvärnsdrönare som kör på några sjömils avstånd runt korvetten/fregatten och vid behov avfyrar en LV-robot mot ett annalkande fientligt flygplan.

Kort sagt: Man får tänka till om framtidens ytstrid kommer att se ut. Stora båtar fullpackade med olika vapensystem tror jag är ganska ute.
Senast redigerad av Eerieye 2020-06-07 kl. 15:04.
Citera
2020-06-07, 15:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Exakt. Och poängen är ju att om vi hade fokuserat på robotbåtar istället för på Visby, så hade vi fått AVSEVÄRT mer bang for our buck.
Citera
2020-06-07, 15:39
Medlem
Citat:
Hoppas att nästa generation blir ett kliv från medelstor korvett till liten fregatt. Visbyklassen börjar liksom kännas lite trång..

Det som kommer är nog att korvetten/fregatten blir moderfartyg åt ett antal mindre drönarfarkoster. Exempelvis vid ubåtsjakt då, man har ett antal flygande sonardrönare och vid kontakt kommer ett antal mindre ytfarkoster (obemannade) och fäller ett mönster av sjunkbomber. Man kan även tänka sig luftvärnsdrönare som kör på några sjömils avstånd runt korvetten/fregatten och vid behov avfyrar en LV-robot mot ett annalkande fientligt flygplan.

Kort sagt: Man får tänka till om framtidens ytstrid kommer att se ut. Stora båtar fullpackade med olika vapensystem tror jag är ganska ute.

SAAB har ju skissat på något åt det hållet.

https://www.svd.se/sjalvstyrande-fartygsflock-saabs-nya-vapen

På flera bilder syns Skeldar som helikopter-drönare.

https://forum.soldf.com/topic/55726-saabkockums-ytstridsfartyg/

Jag har varit lite purken på Skeldar-projektet som aktieägare i SAAB, jag tycker man slösar R&D på allt möjligt utan att hitta kund.

Men faktiskt har Kanada börjat visa intresse.

https://corren.se/nyheter/saab-dronare-till-kanadas-forsvar-om6096831.aspx
Citera
2020-06-07, 15:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
SAAB har ju skissat på något åt det hållet.

https://www.svd.se/sjalvstyrande-fartygsflock-saabs-nya-vapen

På flera bilder syns Skeldar som helikopter-drönare.

https://forum.soldf.com/topic/55726-saabkockums-ytstridsfartyg/

Jag har varit lite purken på Skeldar-projektet som aktieägare i SAAB, jag tycker man slösar R&D på allt möjligt utan att hitta kund.

Men faktiskt har Kanada börjat visa intresse.

https://corren.se/nyheter/saab-dronare-till-kanadas-forsvar-om6096831.aspx

Men Skeldar var väl bara en konceptstudie?

Till Visby tänker jag mig bl a autonoma logistikfartyg som sticker ut från valfri småbåtshamn dit man kan köra med tank- och lastbil för att möta farkosten. Efter att man lastat på så går farkosten autonomt och i hög fart för att möta upp med korvetten som då kan bunkra och lasta under gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in