Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Vore kul att höra varför?
Några saker jag själv slås av;
- korvett i den (lilla) storleken bör kunna göra 40 knop.
- EW-motmedel i all ära, men Sverige borde införskaffa Phalanx (till Visby-klassen) och robotbåtar vi inte ens planerar för men borde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phalanx_CIWS
Varför ha ett av världens sämsta CIWS-system, när man redan har den vida överlägsna 57mm akan ombord, och kan komplettera detta med ett CIWS-system som är mindre uselt än Phalanx. T.ex. Sea RAM eller Oerlikon Mimmenium?
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Rolig liknelse och jag håller delvis med om att jag har fel... ...men tror vi båda drar den slutsatsen för att vi inte "tänker utanför boxen" och för att Phalanx idag bara finns på fregatter/jagare/hangarfartyg etc minst tio ggr större... men hur skulle den 57 mm Boforsen i fören ens kunna agera CIWS mot AS-robotar, det inser vi båda är en omöjlighet. OK för att plocka en helikopter, om ens det...

Phalanx används f.f.a. på fartyg som redan har ett effektivt närluftvärn och monteras då ofta för att t.ex. kunna hantera småbåtar på nära håll, med en sekunder förmåga att bekämpa robotar. På fartyg som inte har ett bra närluftvärn från början, placerar man andra system, som till skillnad från Phalanx faktiskt är effektiva mot sjömålsrobotar.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Jo, är väl lite av en flytande papperstiger, med Phalanx skulle man åtm ha självförsvar, med t ex Sea Sparrow (eller ännu hellre något modernare, "Sea Bamse"..?) ge ett större "lufttäcke".
Det svala (obefintliga) intresset på exportmarknaden är väl ganska talande.
Bofors 57mm akan har sålt till Bangladesh, Brunei, Kroatien, Indonesien, Irland, Kanada, Malaysia, Mexiko, Montenegro, Norge, Singapore, Sverige, Thailand, Tyskland och USA.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Allt det här blir väldigt hypotetiskt - men ta en Kh 35 - eller varför inte RBS 15 - komma farande, så har jag hellre en Vulcansvärm med tusentals 20 mm att bara ösa på, än att förlita mig på 75:ans "prickskytte"... ....återigen, är lika ödmjuk som du, kan mkt väl ha fel, men går på känsla, Anti-missile kapaciteten hos kanoner tror jag är kraftigt överdriven - även om AS-robotar i regel är subsoniska.
En Phalanx kommer inte att skjuta några tusentals projektiler mot en inkommande robot. P.g.a. dess undermåliga räckvidd och att pjäsen behöver mer än en halv sekund, för att komma upp i full eldhastighet, så får den kanske iväg 100-200 projektiler mot en inkommande robot, varav de flesta skjuts för sent, d.v.s. när robotens verkansdel kan fortsätta mot målet i en rent ballistisk bana, även om roboten har träffats.
57mm akan kan öppna eld på mycket längre håll och kan därmed få iväg kanske 50 granater mot en inkommande robot. Vidare så är det inte 57mm akan som behöver ägna sig åt "prickskytte", eftersom zonrörsgranaterna innebär att man bara behöver hamna inom en diameter på 5-8m från roboten för att få verkan i målet, medan Phalanx måste träffa inom en diameter på ungefär 0,5m för att få in en direktträff.
D.v.s. 57mm akan har ett "träffområde" som är mer än 100ggr så stort som det som Phalanx har. Detta kombinerat med att 57mm akan har högre precision och vida överlägsen skottvidd. Inom några år, så kommer 57mm akans mycket stora överlägsenhet över den redan för 40 år sedan undermåliga Phalanx att öka ytterligare, när styrda granater tillförs.
Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
En tanke, en smula OT, men varför är alla dominerande AS-system "kryssningsmissiler till sjöss"??? Ok att man får ge avkall på räckvidd och payload - men tänk er en ballistisk AS på ca tonnet som kommer farande i mach 4... hasta la vista samtliga CIWS! Eller?
Det finns flera anledningar. Dels så är ballistiska robotar i den storleksklassen inte i närheten av att vara lika vikteffektiva som en lika stor underljudsrobot, dels så är det svårt för radarmålsökaren på en ballistisk robot att fånga upp ett fartyg ovanifrån, medan en IR-målsökare på en ballistisk robot kräver mer eller mindre klart väder. Vidare så röjer en ballistisk robot direkt avfyrningsplatsen, då roboten kan upptäckas direkt med ytplacerad radar från långt håll och då avfyrningsplatsen är lätt att räkna ut.
Med en konventionell sjömålsrobot, så skjuts roboten ut med en flackare bana, vilket gör upptäckt med radar svårare och man kan t.ex. skicka ut roboten i sidled innan den går mot målet och låta den poppa upp, för att sedan dyka ner igen, för att lura fienden att man har sina egna fartyg någon annanstans.