Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Tack för svar, jag hade tänkt fråga samma sak som GoggeGogelius. Men jag undrar över två av dina punkter. Dels, är det mjukvara eller hårdvara som hindrar nyare RBS 15? Är det något som kan lösas i framtiden? Dels, jag har förstått det som att visby nu ska få lv-robotar vid nästa REMO (när?).
Jag är inte vidare insatt i det, men jag vet att vi använder Mk 2, istället för Mk 3, eller kommande Mk 4. Tanken är att Mk 2 är det vi ska fortsätta att använda också, så vitt jag har förstått det.
Det finns säkert någon här med större kunskap kring just robotproblematiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Och eftersom idiotin med projektlängd och övertrasserad budget är bakom oss, blir du mer nöjd med visby i framtiden (om vi tänker oss lv-robotar och nyare RBS 15)? Invändningen om stealthförmågan operativt känns viktig, och du får gärna skriva mer om det!

Ja, då blir jag mer nöjd med Visby, även om redundansen fortfarande saknas.
Det jag menar är följande:
Stealthförmågan är Visby-klassens i särklass största styrka, och den är utan tvekan formidabel. För att den ska gå att använda på det sätt man rent operativt tänker sig att den fungerar bäst, d.v.s. "med relativt snabba korvetter, som dyker upp från ingenstans, avfyrar robotar, och försvinner lika spårlöst som de kom", så fungerar detta endast om man har helt eller delvis luftherravälde, och man klarar av att försörja fartygen med robotar, kanonammunition, bränsle och reparationer även efter timme X plus säg 10-12 timmar. Det klarar man inte idag, vare sig beträffande luftherraväldet, eller redundans för reparationer och omladdning.
Vad jag skulle tro sker, med ett sådant fartyg som Visby idag, är att fienden (och det finns ju bara en aktuell sådan) slår ut flygvapnet först, därefter krossar alla sjöbaser med förmåga att ge våra fartyg redundans, och sedan jagar fatt på den eller de Visby-korvetter som smyger runt ute i skärgården och gömmer sig medelst helikopter och flygförband.
En eller ett par ensamma Visby-klass, där robotarna är förbrukade, bränslet måste sparas på då tankningsmöjligheter är begränsade eller försvunna, som eventuellt ådragit sig tidigare skador på fartyg och/eller besättning p.g.a. tidigare stridigheter, blir ett lätt mål. Inte lätt såtillvida att de är enkla att låsa på med robot, men om man inte har några problem med att byta ett par tre stridsflygplan per Visby (och arvfienden har ju historiskt aldrig varit rädda för sådant), så slår man ut dem med akan-eld ifrån flygplanen, alternativt raketeld från mycket kort avstånd.
Så, Visby-klassen är ett fantastiskt instrument, förutsatt att man kan backa upp den. Men som ensam ploj-grej är den just det. En plojgrej.
Ett mer klassiskt fartyg, med större radarsignatur, med ordentlig minutläggningsförmåga och kraftigare (framförallt fler sjömålsrobotar) vapensystem än Visby, hade tjänat oss mycket bättre, i min åsikt.