Jaså? Och hur vet du det om man får fråga? Det kan ha varit dödsskrik, det kan ha varit HD-skrik(som hon skrek när polisen grep henne), det kan ha varit en blandning av båda dessa typer. Du hörde inte skriken och försök nu inte hänvisa till vittnena, tråddeltagaren och sambon har knappast någon spetskompetens som gör att de klart och tydligt kan identifiera ett dödsskrik eller skilja det från en narcissist i "fullt rage". De hade aldrig hört ett sådant skrik och gissade på dödsskrik. Kan vara rätt kan vara fel men blir löjligt när du försöker låta säker på din sak.
Jag anser Dalaan som mycket trovärdig. Hen har gett oss detaljer tidigt i tråden. Sedan säger logiken att paret D ville ha största möjliga tystnad. Näru, skrik i dödskamp tar man inte fel på!
Ja Judit är grym! Vilket hästminne ("3 spot till höger om dörren och 2 spot till vänster, den 6e kan jag inte se") och väldigt konsekvent genom allt. Heja Judit!
/...// Men oavsett om HD avslöjat att hon vet om LWs försvinnande eller ej så kan vi nog vara överens om att det inte kan bevisa att hon inte deltagit i mordet? Eller tycker du annorlunda där
Nej, inte för inte satt hon häktad ett tag. - Sedan beror det ju på vad man menar med "deltagit". Ska man hårddra saken så kan man kanske säga att passivitet i vissa lägen kan tänkas vara en förtäckt och svårbevisbar typ av anstiftan till mord, eller en form av tyst utpressning genom att agera på visst sätt: X känner sig inte trygg om Y fortsätter att intervenera i hennes och makens liv, och så länge Y finns i makens närhet eller tankar kan inte X fortsätta vara gift. Däremot skulle hon under vissa omständigheter och på lite sikt kunna tänka sig att återuppta en regelrätt samlevnad under samma tak och med samma tvättmaskiner, men det fick framtiden utvisa. Under sin betänketid kan hon som en mycket god vän och med hjälp av kvarvarande restkärlek resa, äta, sova, rensa rabatter, städa och umgås med exmaken, dela på barnbestyren, osv.
Maken, å sin sida, tycks nu ha ett val att göra: Väljer han X eller Y; ingen eller båda? - Det senare är nu helt kört, och vem: X eller Y, tillgodoser i det långa loppet bäst hans intressen? - Skulle han ändå drista sig till att fortsätta spela dubbelt, får han räkna med att Y när som helst sätter tummen rätt i ögat på honom så att X oåterkalleligen flyr fältet. Dessutom riskerar han bli ledbruten i förtid och av med jobbet om han stup i kvarten måste frigöra kortare och längre stunder till olika akrobatiska övningar. - Väljer han X tvingas han acceptera att Y slinker ur hans grepp och etablerar andra förhållanden i vilka han inte har någon som helst insyn - annat än om han lyckas rigga upp osynliga tältkameror och mikrofoner. - Så hur löser han sin prekära situation?
Nej, inte för inte satt hon häktad ett tag. - Sedan beror det ju på vad man menar med "deltagit". Ska man hårddra saken så kan man kanske säga att passivitet i vissa lägen kan tänkas vara en förtäckt och svårbevisbar typ av anstiftan till mord, eller en form av tyst utpressning genom att agera på visst sätt: X känner sig inte trygg om Y fortsätter att intervenera i hennes och makens liv, och så länge Y finns i makens närhet eller tankar kan inte X fortsätta vara gift. Däremot skulle hon under vissa omständigheter och på lite sikt kunna tänka sig att återuppta en regelrätt samlevnad under samma tak och med samma tvättmaskiner, men det fick framtiden utvisa. Under sin betänketid kan hon som en mycket god vän och med hjälp av kvarvarande restkärlek resa, äta, sova, rensa rabatter, städa och umgås med exmaken, dela på barnbestyren, osv.
Maken, å sin sida, tycks nu ha ett val att göra: Väljer han X eller Y; ingen eller båda? - Det senare är nu helt kört, och vem: X eller Y, tillgodoser i det långa loppet bäst hans intressen? - Skulle han ändå drista sig till att fortsätta spela dubbelt, får han räkna med att Y när som helst sätter tummen rätt i ögat på honom så att X oåterkalleligen flyr fältet. Dessutom riskerar han bli ledbruten i förtid och av med jobbet om han stup i kvarten måste frigöra kortare och längre stunder till olika akrobatiska övningar. - Väljer han X tvingas han acceptera att Y slinker ur hans grepp och etablerar andra förhållanden i vilka han inte har någon som helst insyn - annat än om han lyckas rigga upp osynliga tältkameror och mikrofoner. - Så hur löser han sin prekära situation?
Ok för att tala klarspråk, jag menar deltagit väldigt aktivt. Alltså antingen slagit ihjäl LW själv eller tillsammans med SD. Tror du det är helt omöjligt och i sådana fall varför?
Tycker att det är såååå konstigt att SD varken letar/ringer/oroar sig när han får höra att L är försvunnen mtp hans tidigare beteende: Att skydda allmänheten mitt i natten från att bli överfallna av "killgäng", hålla koll på alla grannar och annat runtomkring i området. Sen när det väl sker en riktig händelse som dessutom handlar om hans älskarinna....då är det tyst och ett totalt ointresse visas från hans håll. Han går liksom helt emot sitt vanliga beteende.
Precis. Bra att du tar upp det så det inte glöms bort i trådmassan!
Avvikande beteende är en faktor som går igen även när det gäller HD och JG:s göranden och låtanden. Och SOA.
Jag anser Dalaan som mycket trovärdig. Hen har gett oss detaljer tidigt i tråden. Sedan säger logiken att paret D ville ha största möjliga tystnad. Näru, skrik i dödskamp tar man inte fel på!
Logiken säger att paret D inte hade tänkt att döda LW men "det dolda äcklet" HD tappade kontrollen fullständigt, precis som när hon förnedrades av polisen vid gripandet. Om man har hört den typen av vansinnesvrål så inser man att någon som aldrig hört varken sådant eller dödsskrik och befinner sig på avstånd inte kan avgöra detta. Han gissade på dödsskrik, vi vet inte vad det var han hörde. Kanske båda sorterna.
Du har helt rätt: "...en av" saknas i ref. mening. - Källan är förstås A149, s. 514: "H är en av M:s bästa sjuksköterskor som besitter en otrolig kompetens...".
För mig innefattar "otrolig kompetens" även i så fall fullgoda kognitiva funktioner, vilket HD inte gett intryck av att ha vare sig i de tio förhören eller i tingsrätten. Har därför lite svårt att tro att HD var kognitivt fullt fungerande under arbetstid och närmast hasade sig fram på armbågarna utanför arbetstid. Det går liksom inte ihop. Kanske gör sig HD förtjänt av ett nytt smeknamn: Two face.
Ett lynne på jobbet och ett på fritiden?
Din oombedda analys om vad jag du tror jag tycker kan du behålla för dig själv.
Rättssäkerhet måste gå åt båda hållen. Jag tycket det ser ut som om vi håller på och utvecklas till en Mats Alm-producerande rättstat. Det är oroande.
Ja, men detta är ett forum så du får nog stå ut med min analys även om du inte vill ha den, vill du ha ett forum där bara efterfrågade analyser får finnas?
Ditt andra stycke i inlägget ger bara belägg för det jag påstod
Tänk då hur SD måste ha lyckats tränga in i JGs hjärna när de varit ute på tu man hand. Efter SDs frihetsberövning så har greppet över JG behållits med hjälp av HD och kanske även SOA. Man undrar om SD har någon hållhake på JG som hjälper till att hålla honom tyst. Här kan man tänka sig mycket.
Har lyssnat på förhören med JG på YT nu. Han verkar inte vara den skarpaste kniven, så att säga, och en extremt följsam person. Eftersom han eventuellt känt till planerna i förväg har väl SD slagit i honom att han nu kan dömas för medhjälp till mord eller liknande. Det är därför JG har sån hjärtklappning i sina samtal med SD efteråt, och det är nog hållhaken. Samtidigt klarar han inte av sitt dåliga samvete, och lämnar olika trådar till polisen.
Ok för att tala klarspråk, jag menar deltagit väldigt aktivt. Alltså antingen slagit ihjäl LW själv eller tillsammans med SD. Tror du det är helt omöjligt och i sådana fall varför?
Ja, det anser jag uteslutet av flera skäl:
1. Hon hade efter en helg med caching och samvaro med JS återkommit till sin bostad och talade under kvällen; 22:29-30, också med JS:
H: T kommer snart. Hon ville sova hos mig. Sista natten som hon sa...
J: Mm
J: Jag vill sova med dig med
H: Mmm
H: Men i natt upptagen...
J: Jag tycker om dig
J: Ring imorgon
Dessförinnan hade hon inför USA-resan haft en del kontakt med MGM; barnen övernattade också hos henne.
2. Hon medicinerade mot ångestrelaterad sjukdom.
3. Hon kan inte anses vara en idealisk "partner in crime"; tvärtom.
4. Det fanns inga som helst spår från henne; varken på brottsplatsen eller annorstädes.
För mig innefattar "otrolig kompetens" även i så fall fullgoda kognitiva funktioner, vilket HD inte gett intryck av att ha vare sig i de tio förhören eller i tingsrätten. Har därför lite svårt att tro att HD var kognitivt fullt fungerande under arbetstid och närmast hasade sig fram på armbågarna utanför arbetstid. Det går liksom inte ihop. Kanske gör sig HD förtjänt av ett nytt smeknamn: Two face.
Ett lynne på jobbet och ett på fritiden?
Allt som hände i samband med mordet; den avbrutna USA-resan mm bör ha inneburit extraordinära psykiska påfrestningar. Inför förhören tvingades hon medicinera; hennes far fick också köra henne till psykakuten. - Hon hade precis lyckats arbeta sig upp till 85%; sedan blir hennes make häktad, misstänkt för mord, hon själv häktad och bojad i sina barns åsyn; omskriven på sociala medier, osv. - Vem hade inte hasat sig fram på armbågarna i hennes situation?
1. Hon hade efter en helg med caching och samvaro med JS återkommit till sin bostad och talade under kvällen; 22:29-30, också med JS:
H: T kommer snart. Hon ville sova hos mig. Sista natten som hon sa...
J: Mm
J: Jag vill sova med dig med
H: Mmm
H: Men i natt upptagen...
J: Jag tycker om dig
J: Ring imorgon
Dessförinnan hade hon inför USA-resan haft en del kontakt med MGM; barnen övernattade också hos henne.
2. Hon medicinerade mot ångestrelaterad sjukdom.
3. Hon kan inte anses vara en idealisk "partner in crime"; tvärtom.
4. Det fanns inga som helst spår från henne; varken på brottsplatsen eller annorstädes.
Med stor respekt för dina nyanserade och insiktsfulla inlägg så måste jag ändå uttrycka att det finns en del tvivel kring hur detta helt omöjliggör HD som GM.
1. a) OM, jag säger om, mordet var planerat så kan ju både flickorna och Sillen ha varit planerade alibin. Mordet skedde väl efter denna chatt ägde rum med Sillen? b) Om flickorna sov så hade de väl inte koll på om mamma smög ut med tanke på hur nära det var? Detta bygger då på om mordet var i samverkan med en eller två andra så att HDs aktiva roll inte tog så lång tid.
2. Detta har jag förstått använts som spiken i kistan mot HD som GM. Men kan man inte se det tvärtom att just en person som mår psykiskt dåligt och har ångest kan agera gränslöst, våldsamt eller på annat sätt utanför normala spärrar antingen på grund av andra symtom i ev sjukdomsbild eller pga inflytande av stark medicinering? Det behöver inte vara så men lika litet bör väl psykiska problem göra att någon utesluts som GM?
I tråden har det diskuterats en del om ev psykos, depression eller bipolaritet utifrån medicinering som står i FUP. I alla fall det första och det tredje kan slå åt helt olika håll och framkalla både passivitet och farliga vanföreställningar som gör att personen kan agera våldsamt mot annan. En psykos behöver inte med automatik innebära en passiv omöjlig GM utan kan även t ex skapa paranoia, vanföreställningar, hallucinationer och annat som gör en människa snarare mer aggressiv och våldsam. - Om jag tolkat informationen på t ex 1177 rätt. Har det bekräftats exakt vad HD lider av, hur det tar sig uttryck, hur sjukdomshistoriken dokumenterad av läkare eller psykolog ser ut, samt medicinering? Vad av det vi tror oss veta om HDs tillstånd är trådsanningar och vad är konkret fakta?
Att HD skulle varit så deprimerad att hon varit ur stånd att agera vänder jag mig emot starkt utifrån att hon verkar ha fullgoda kognitiva förmågor på en rad andra plan samt därtill energi och handlingskraft till mycket (sitt arbete som kräver vakenhet och skärpa, sitt lösande av svåra mystar, sitt frekventa resande och logistik kring detta, klarar av att genomföra flytt, skaffa ny pojkvän, orkar städa golvbrunnar, genomför flytt och skilsmässa).
3. Varför inte? Som Lookslike skrev så verkar hon ha två ansikten och vi ska i tråden bara se det ena men det skymtar ett annat emellanåt. I tråden har även tidigare gjorts inhopp av användare som påstår sig känna henne och som menar att hon har en helt annan sida också som de snarast beskrivit som hänsynslös (minns ej exakt formulering) och kallt beräknande. Jag tänker att om mordet föregåtts av viss planering, som jag tror, så är den uppmärksamhetstörstande SD en alltför pratig pajas för att ha klarat av att tänka ut allt själv. Jag spekulerar att det finns en mer lågprofilerad person som styrt upp saker eller med stålvilja krävt att LW skulle bort. Där tycker jag att HD stämmer in mest av de personer som figurerat som misstänkta.
4. Det fanns väl inga spår av någon på BP som gick att direkt fastslå kom ifrån mordtillfället, men det betyder inte att ingen mördade LW och hon dog av sig självt. Mycket kan förklaras om två eller fler hjälpts åt. a) att LW följde med någon utan att ana oråd samt lämnade dörren på glänt, kan tyda på att en helt normalt klädd SD dök upp med fagra löften eller liknande igen och sa sig vilja tala om något inför de bådas resa. b) att inte massor av spår ändå lämnades på BP och på SD kan bero på att en annan person redan fanns där iförd täckande klädsel förberedd att begå våldet. HD med sitt yrke har ju tillgång till kläder som kunnat använts för detta.
Nu vill jag egentligen inte gå i polemik mot dig då jag har stor respekt för dina inlägg och att du är väl påläst men jag vill bara peka på alternativa sätt att betrakta HD som möjlig GM. För att förtydliga så menar jag inte heller att SD står utan skuld och bör gå fri, jag har däremot svårt att tro att HD är den hon vill att vi ska tro att hon är och att hon därmed inte bör granskas närmre. Utifrån paret Ds agerande som står att läsa i FUP kan jag tycka att det pekar åt att de utfört dådet i samverkan.