Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Med stor respekt för dina nyanserade och insiktsfulla inlägg så måste jag ändå uttrycka att det finns en del tvivel kring hur detta helt omöjliggör HD som GM.
1. a) OM, jag säger om, mordet var planerat så kan ju både flickorna och Sillen ha varit planerade alibin. Mordet skedde väl efter denna chatt ägde rum med Sillen? b) Om flickorna sov så hade de väl inte koll på om mamma smög ut med tanke på hur nära det var? Detta bygger då på om mordet var i samverkan med en eller två andra så att HDs aktiva roll inte tog så lång tid.
2. Detta har jag förstått använts som spiken i kistan mot HD som GM. Men kan man inte se det tvärtom att just en person som mår psykiskt dåligt och har ångest kan agera gränslöst, våldsamt eller på annat sätt utanför normala spärrar antingen på grund av andra symtom i ev sjukdomsbild eller pga inflytande av stark medicinering? Det behöver inte vara så men lika litet bör väl psykiska problem göra att någon utesluts som GM?
I tråden har det diskuterats en del om ev psykos, depression eller bipolaritet utifrån medicinering som står i FUP. I alla fall det första och det tredje kan slå åt helt olika håll och framkalla både passivitet och farliga vanföreställningar som gör att personen kan agera våldsamt mot annan. En psykos behöver inte med automatik innebära en passiv omöjlig GM utan kan även t ex skapa paranoia, vanföreställningar, hallucinationer och annat som gör en människa snarare mer aggressiv och våldsam. - Om jag tolkat informationen på t ex 1177 rätt. Har det bekräftats exakt vad HD lider av, hur det tar sig uttryck, hur sjukdomshistoriken dokumenterad av läkare eller psykolog ser ut, samt medicinering? Vad av det vi tror oss veta om HDs tillstånd är trådsanningar och vad är konkret fakta?
Att HD skulle varit så deprimerad att hon varit ur stånd att agera vänder jag mig emot starkt utifrån att hon verkar ha fullgoda kognitiva förmågor på en rad andra plan samt därtill energi och handlingskraft till mycket (sitt arbete som kräver vakenhet och skärpa, sitt lösande av svåra mystar, sitt frekventa resande och logistik kring detta, klarar av att genomföra flytt, skaffa ny pojkvän, orkar städa golvbrunnar, genomför flytt och skilsmässa).
3. Varför inte? Som Lookslike skrev så verkar hon ha två ansikten och vi ska i tråden bara se det ena men det skymtar ett annat emellanåt. I tråden har även tidigare gjorts inhopp av användare som påstår sig känna henne och som menar att hon har en helt annan sida också som de snarast beskrivit som hänsynslös (minns ej exakt formulering) och kallt beräknande. Jag tänker att om mordet föregåtts av viss planering, som jag tror, så är den uppmärksamhetstörstande SD en alltför pratig pajas för att ha klarat av att tänka ut allt själv. Jag spekulerar att det finns en mer lågprofilerad person som styrt upp saker eller med stålvilja krävt att LW skulle bort. Där tycker jag att HD stämmer in mest av de personer som figurerat som misstänkta.
4. Det fanns väl inga spår av någon på BP som gick att direkt fastslå kom ifrån mordtillfället, men det betyder inte att ingen mördade LW och hon dog av sig självt. Mycket kan förklaras om två eller fler hjälpts åt. a) att LW följde med någon utan att ana oråd samt lämnade dörren på glänt, kan tyda på att en helt normalt klädd SD dök upp med fagra löften eller liknande igen och sa sig vilja tala om något inför de bådas resa. b) att inte massor av spår ändå lämnades på BP och på SD kan bero på att en annan person redan fanns där iförd täckande klädsel förberedd att begå våldet. HD med sitt yrke har ju tillgång till kläder som kunnat använts för detta.
Nu vill jag egentligen inte gå i polemik mot dig då jag har stor respekt för dina inlägg och att du är väl påläst men jag vill bara peka på alternativa sätt att betrakta HD som möjlig GM. För att förtydliga så menar jag inte heller att SD står utan skuld och bör gå fri, jag har däremot svårt att tro att HD är den hon vill att vi ska tro att hon är och att hon därmed inte bör granskas närmre. Utifrån paret Ds agerande som står att läsa i FUP kan jag tycka att det pekar åt att de utfört dådet i samverkan.
Oj samma minut skrev vi våra svar på punkterna

Vi verkar ha liknande kritik mot
letsdoits försök till försvar av HD men jag diskuterar gärna skillnaderna. Det jag är mest intresserad av är
punkt 3, jag skulle gärna vilja höra vad du ser som tecken på att mordet var planerat, jag tror ju inte det.
Och det kring
punkt 2 tycker jag du lyckas väl med att resonera kring men vad vet vi om HDs medicinering? Om hon hade sådana utskrivna så kan man ju tänka sig följande
teori:
-HD går på psykosblockerande medicinering en tid.
-HD mår bättre och bättre
-HD gör det klassiska misstaget som folk gör i dessa lägen, hon slutar ta medicinen
-HD tappar kontrollen allt mer men håller ihop det tillräckligt för att inte sticka ut för mycket
-HDs vansinne tar över och hon projicerar allt på LW, som bor inom synhåll och har historien med hennes make osv
-HD får SD att lura ut LW till planket, hon ska sättas på plats en gång för alla
-HD tappar helt kontrollen och tar ut allt på LW som slås ihjäl med grovt övervåld
-HD tar åter på sig offerkoftan, SD cyklar runt i timmar med bevis och dumpar det på olika ställen, hjälten till slut. Vilken lycka för narcissisten SD.
-HD ligger vaken hela natten, går till jobbet, försäger sig till MT. Som ett töcken.
-HD gråter ut hos pappa SOA som förstår och hjälper. Kanske även mamma. Som vanligt är det inte hennes fel utan medicinen, LW, SD, arbetet.....världen...allt utom hennes eget fel.
-HD hafsar sig igenom polisutredningen med illa dold vägran att berätta sanningen, SD tar på sig monsterrollen och flyttar fokus från den stackars HD. I tråden startas desperata sabotageförsök varje gång spekulationerna börjar glida över till att handla om HD och hennes roll. Hur många konton har använts egentligen? Måste vara tiotals om inte ännu fler. Jag gissar på att det finns konton med beskrivande profiler som kan användas av olika personer. Men här ska man komma ihåg att inte spekulera kring specifika konton om man vill undvika avstängning.
Stort range på typen av konton som använts kan man nog ändå konstatera utan att säga mer om det. Borde inte riskera avstängning med det jag skrivit här men anmäld blir jag nog garanterat.
Ok gled iväg lite där(som vanligt) men det är bara en teori som skulle passa om HD verkligen gick på mediciner av den typen. Narcissister måste vara kraftigt överrepresenterade bland patienter som tar eget beslut om att avbryta medicinering, haha allt passar in på HD.