Citat:
Ursprungligen postat av
dapravda
Polisen har ju uttalat sig och säger de vill vara så öppna som möjligt med informationen. Däremot vill inte den informationsbärande sitens press vara lika öppna. Prenumeranter gör sig icke besvär.
www.helahalsingland.se :-(
Det var områdespolischefen som uttalade sig om att vilja visa en stor öppenhet i utredningen (främst kanske då gentemot de närmast berörda som kommer att hållas underrättade).
En väjvilja där han inte riktigt tänkte sig för, då man är låst utav att förundersökningssekretess råder fram tills dess att en åkl väljer att väcka åtal.
En väldigt begränsad info kommer att kunna lämnas till allmänheten då FU-led eller åkl håller i den sekretessbelagda FU.
Om/När ett åtal så småningom väcks så kommer (p.g.a. de inblandades åldrar) ett sannolikt starkt sekretessmarkerat FUP att först då kunna offentliggöras. En annan förutsättning är att det finns en tilltalad vid liv att väcka åtal emot, annars blir inget FUP offentlig handling eftersom ingen person i sådant fall kan komma att åtalas.
Om någon upplever att det jag refererat till låter hårt, så vill jag poängtera att det givetvis är min förhoppning att L0u1se tillfrisknar så snart som möjligt.