2020-06-03, 19:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är inte alls feltänk. Du har föreningar som inte amorterar mycket, har höga lån och inte avsätter mycket till byggfonden. Dom brukar få B eller C i den ekonomiska kalkylen som mäklarna nu börjat med.

Exempel,
tittade på en ny förening i södra stockholm, dom hade 70 lägenheter och en avgift på 4500kr.
Ett C i ekonomisk trygghet.

Lånen var 3 och alla låsta.
20 miljoner i 1 år till, 0.9%
20 miljoner i 2 år till 1.5%
20 miljoner i 1.5 år till XX%

Dom hade dålig avsättning till byggfonden så det mesta av avgiften verkade gå till att betala på lånen.

Du ser ju själv att om räntorna dubblas så blir avgiften rätt dyr?

Dom hade däremot en pool på innergården och den tuffaste innergården jag sett

Åker du på en dubblar månadsavgift i denna förening samtidigt som räntan går upp och du missar att låsa den i tid är det ju game over. Var det som hände på 90-talet.
Det med att föreningar skulle vara högt belånade har påståtts tidigare och ältats i bubbeltråden. Dock har det inte gått att hitta.
En gång hittade någon en lista på Stockholms högst belånade föreningar. Och det handlade om föreningar som ägde lokaler de hyrde ut. Dvs delvis agerade fastighetsbolag. Och de ytorna hade ju inte föreningen sålt och hade därmed lån på. Och hyresintäkterna betalade räntorna utan problem.

Numera är BRF närmast att betrakta som obelånade jämfört med förr.

I denna förening så ser detta ut att bli ca 857k/lägenhet. Hur mycket är det per kvm?
14k?
Vad är köpeskilling per kvm?
Talar vi om att BRF sitter på 15% av produktionskostnaden och medlemmarna 85%?
Isåfall kan inte jag se det som mycket.
Citera
2020-06-03, 19:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
allt han såg var swimmingpoolen på gården.
Kanske var hög livskvalitet för honom.
Och han var beredd att betala för det.
Citera
2020-06-03, 19:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det är kultur där att man amorterar på 20 år?
”Så gör vi här”
Låter som en trossats i en religiös sekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
istället för att dra ut på det i evigheter som jag har förstått är kutym i Sverige.
Varför skulle man amortera bort lånet?

Handlar det om att föräldrarna skall leva på vatten och bröd för att folk nödvändigtvis skall ärva enorma summor?
Eller vad annars handlar det om?

(Ja, en religiös föreställning har ju nämnts ovan, men jag tänkte ifall det fanns något annat skäl).
Citera
2020-06-03, 19:12
Medlem
0ldMans avatar
Jag har en fråga till liksom-fb, hur högt kan priserna gå innan du tror det är en bubbla/övervärderad marknad?
Citera
2020-06-03, 19:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Jag har en fråga till liksom-fb, hur högt kan priserna gå innan du tror det är en bubbla/övervärderad marknad?
Tja, vad sägs om att vi har det när du startar ett företag som bygger bostäder och säljer för att det är så enorma marginaler.

Var inte det ett väntat svar?
Citera
2020-06-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det med att föreningar skulle vara högt belånade har påståtts tidigare och ältats i bubbeltråden. Dock har det inte gått att hitta.

Min förening var det för 10 år sedan. Fick ungefär dubbelt så mycket lån på köpet som priset på bostadsrätten Inga lokaler. Riktigt hög avgift. Helt ok köp då lånen är rätt låga 10 år senare. Amortering fungerar...
Citera
2020-06-03, 20:56
Medlem
Sleeptalkers avatar
Hey, hey, hey what can I say ... I can't get no, no, no satisfaction.

Oavsett om varenda gammal stockkonservativ träbock till Stockholmare som just nu äger en svindyr övervärderad bostadsrätt mitt i Stockholm säger det.
På Flashback dessutom. Världens rättesnöre (nåja ...).
Alltså att bostadspriserna inte kommer att droppa.
Antingen djupt önsketänkande eller så ljuger dom för sig själva så att dom tror på det själv eller så lever dom på blotta hoppet.

Vad fan vet förresten jag - för jag är inte en djupblå Stockholms-Moderat!?
Eller ens en medlem i typ bostadsrättsföroreningen ... eh föreningen Mälarviken.

För det världsvida sinnesslöa corona-viruset skonar ta mig fan ingen - ingen.
Glöm inte det.
Inte ens stockholmarna.
Även om det (viruset) inte ens har en "hjärna" som ens en klen amöba.

För opålitliga Moderat-väljare till kapitalister finns det fan gott om som ni ser här i landet. Framförallt i dessa oroliga corona-tider. De skulle nästan kunna ljuga sin egen gamla morsa omkull och rakt i ansiktet bara för att tjäna (eller att inte förlora en hacka).

För det här C-viruset kommer att kosta pengar och inget annat världen omkring i många, många år framöver ... så jävla många miljoner så att vi inte ens anar och då pratar jag inte enbart bara om pengar (era kapitalister) men även i människoliv.

Men det viktigaste är givetvis att inte den egna lyan mellan tullarna i Stockholm inte förlorar ett korvöre i värde - corona eller inte. Eller hur?!
Citera
2020-06-04, 05:31
Medlem
Citat:
En gång hittade någon en lista på Stockholms högst belånade föreningar. Och det handlade om föreningar som ägde lokaler de hyrde ut. Dvs delvis agerade fastighetsbolag. Och de ytorna hade ju inte föreningen sålt och hade därmed lån på. Och hyresintäkterna betalade räntorna utan problem.

Numera är BRF närmast att betrakta som obelånade jämfört med förr.

I denna förening så ser detta ut att bli ca 857k/lägenhet. Hur mycket är det per kvm?
14k?
Vad är köpeskilling per kvm?
Talar vi om att BRF sitter på 15% av produktionskostnaden och medlemmarna 85%?
Isåfall kan inte jag se det som mycket.

Utan att ha siffrorna klart för mig men är det över 10 000kr per kvm så brukar man varna?

Det är också det jag sagt till min vän att skall du köpa denna, pruta ned rejält för avgiften kommer gå upp.

Nu gick den upp istället, 3rok på markplan för nästan 4 miljoner i förort till Stockholm, 15 minuter ut.

Problemet blir väl om du betalat premium, din ränta går upp och föreningens avgift går upp.

Det är inga miljonärer som köper sånt här så en ökning på 5000kr i månaden är ett problem för många.
Citera
2020-06-04, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Hey, hey, hey what can I say ... I can't get no, no, no satisfaction.

Oavsett om varenda gammal stockkonservativ träbock till Stockholmare som just nu äger en svindyr övervärderad bostadsrätt mitt i Stockholm säger det.
På Flashback dessutom. Världens rättesnöre (nåja ...).
Alltså att bostadspriserna inte kommer att droppa.
Antingen djupt önsketänkande eller så ljuger dom för sig själva så att dom tror på det själv eller så lever dom på blotta hoppet.

Vad fan vet förresten jag - för jag är inte en djupblå Stockholms-Moderat!?
Eller ens en medlem i typ bostadsrättsföroreningen ... eh föreningen Mälarviken.

För det världsvida sinnesslöa corona-viruset skonar ta mig fan ingen - ingen.
Glöm inte det.
Inte ens stockholmarna.
Även om det (viruset) inte ens har en "hjärna" som ens en klen amöba.

För opålitliga Moderat-väljare till kapitalister finns det fan gott om som ni ser här i landet. Framförallt i dessa oroliga corona-tider. De skulle nästan kunna ljuga sin egen gamla morsa omkull och rakt i ansiktet bara för att tjäna (eller att inte förlora en hacka).

För det här C-viruset kommer att kosta pengar och inget annat världen omkring i många, många år framöver ... så jävla många miljoner så att vi inte ens anar och då pratar jag inte enbart bara om pengar (era kapitalister) men även i människoliv.

Men det viktigaste är givetvis att inte den egna lyan mellan tullarna i Stockholm inte förlorar ett korvöre i värde - corona eller inte. Eller hur?!

Mellan corona eller att jag slängs ut från mitt hus och står kvar med ett blancolån så väljer jag corona varje dag i veckan
Citera
2020-06-04, 07:11
Medlem
Villapriserna verkar nu stiga riktigt snabbt. En granne sålde, +28% på utgångspriset och många spekulanter. En annan lite risig kåk såldes också med 30% värdestegring på 3,5 år enligt Booli.se.
Ägaren hade inte gjort några renoveringar.
Citera
2020-06-04, 08:55
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Handlar det om att föräldrarna skall leva på vatten och bröd för att folk nödvändigtvis skall ärva enorma summor?

(Ja, en religiös föreställning har ju nämnts ovan, men jag tänkte ifall det fanns något annat skäl).

Fetat. Det är en bra fråga. Jag skulle säga att det bl.a. handlar om:

- På sikt betala mindre kostnader för räntor. Räntor (kostnadsvarianten) är inte värdeskapade och ger inget extra för att man betalar dem. De är i princip helt "onödiga" i mening att det är bättre att betala så lite av dem som möjligt.

- Man blir mindre "känslig" för förändringar i form av räntehöjningar och därmed ökade kostnader. Dvs det är en slags "försäkring" som skyddar mot högre kostnader som är svåra att komma bortifrån. Det är inte så att du kan köpa mindre eller annat utan du är "fast" med det du har såvida du inte kan byta bostad men få vill det.

Att äldre till stor del ska ha betalat av sina lån när man går i pension beror på att man då få lägre inkomst och då är det bra att dels betala mindre men även att vara mindre känslig för ändringar i form av högre räntor. Att som pensionär öka sin inkomst för att kompensera mot ökade räntekostnader är inte lätt.

De som på ett bra sätt kan hantera sin ekonomi kan, istället för att amortera, ha ett annat typ av sparande som möjliggör en bättre avkastning. Skulle sedan situationen bli så att det är mer lönsamt att betala av del av ens lån, så kan man göra det. Dock är det så att många personer inte klarar av den typen av ekonomisk hushållning. För dem är amortering ett bättre alternativ.

// CC
Citera
2020-06-04, 09:53
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Det kallas kultur.

Som t ex i Japan, där ser du i princip inga papperskorgar på stan och du ser fan inget skräp heller. Varför? För att i Japan slänger man inte skräp på marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in