Citat:
Det med att föreningar skulle vara högt belånade har påståtts tidigare och ältats i bubbeltråden. Dock har det inte gått att hitta.Det är inte alls feltänk. Du har föreningar som inte amorterar mycket, har höga lån och inte avsätter mycket till byggfonden. Dom brukar få B eller C i den ekonomiska kalkylen som mäklarna nu börjat med.
Exempel,
tittade på en ny förening i södra stockholm, dom hade 70 lägenheter och en avgift på 4500kr.
Ett C i ekonomisk trygghet.
Lånen var 3 och alla låsta.
20 miljoner i 1 år till, 0.9%
20 miljoner i 2 år till 1.5%
20 miljoner i 1.5 år till XX%
Dom hade dålig avsättning till byggfonden så det mesta av avgiften verkade gå till att betala på lånen.
Du ser ju själv att om räntorna dubblas så blir avgiften rätt dyr?
Dom hade däremot en pool på innergården och den tuffaste innergården jag sett
Åker du på en dubblar månadsavgift i denna förening samtidigt som räntan går upp och du missar att låsa den i tid är det ju game over. Var det som hände på 90-talet.
Exempel,
tittade på en ny förening i södra stockholm, dom hade 70 lägenheter och en avgift på 4500kr.
Ett C i ekonomisk trygghet.
Lånen var 3 och alla låsta.
20 miljoner i 1 år till, 0.9%
20 miljoner i 2 år till 1.5%
20 miljoner i 1.5 år till XX%
Dom hade dålig avsättning till byggfonden så det mesta av avgiften verkade gå till att betala på lånen.
Du ser ju själv att om räntorna dubblas så blir avgiften rätt dyr?
Dom hade däremot en pool på innergården och den tuffaste innergården jag sett
Åker du på en dubblar månadsavgift i denna förening samtidigt som räntan går upp och du missar att låsa den i tid är det ju game over. Var det som hände på 90-talet.
En gång hittade någon en lista på Stockholms högst belånade föreningar. Och det handlade om föreningar som ägde lokaler de hyrde ut. Dvs delvis agerade fastighetsbolag. Och de ytorna hade ju inte föreningen sålt och hade därmed lån på. Och hyresintäkterna betalade räntorna utan problem.
Numera är BRF närmast att betrakta som obelånade jämfört med förr.
I denna förening så ser detta ut att bli ca 857k/lägenhet. Hur mycket är det per kvm?
14k?
Vad är köpeskilling per kvm?
Talar vi om att BRF sitter på 15% av produktionskostnaden och medlemmarna 85%?
Isåfall kan inte jag se det som mycket.