2020-05-04, 11:32
Medlem
JadePresleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte lite intressantare att jmf med dollar, euro, CHF eller pund? Norge tar oerhört mycket stryk pga ett rekordlågt oljepris.

Svenska kronan kommer fortsätta att gå kräftgång.
det är ungefär lika intressant jag försöker förstå helheten
För mig så är just nu den svaga svenska kronan en fördel

Jag hoppas även på att bostadsmarknaden ska komma ner till realistiska nivåer
Citera
2020-05-04, 11:34
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför det är så många som beskriver SEK som en skräpvaluta. Att kronan har sjunkit det senaste är inte förvånande med tanke på att vi haft minusränta under lång tid. Har vi lägre avkastning i Sverige kommer valutan att sjunka i relativt värde, det tycker våra folkvalda är ett pris värt att betala för att nå inflationsmålet på 2%.

Den med de mest basala kunskaperna i nationalekonomi förstår att en svag krona har en positiv effekt på exporten och att importen går neråt. En starkare bytesbalans i det här läget behöver inte vara en nackdel, även om det går att argumentera för motsatsen.

Vad gäller skulderna i Sverige är jag mest oroad över vad som händer om de riktigt stora investeringarna havererar. Om butikerna i våra köpcenter går i konkurs tar det inte lång tid innan MOS, Allum och Emporia också välter. Vad händer med bankernas räntor mot småsparare om sådana inbetalningar ställs in? Jag ser en klar risk att privatlånen skjuter i höjden oavsett hur stort minus styrräntan har framför sig.

Det hade varit intressant att höra era tankar kring ett sådant scenario - är min oro befogad?
Citera
2020-05-04, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningens.Mamma
Jag förstår inte riktigt varför det är så många som beskriver SEK som en skräpvaluta. Att kronan har sjunkit det senaste är inte förvånande med tanke på att vi haft minusränta under lång tid. Har vi lägre avkastning i Sverige kommer valutan att sjunka i relativt värde, det tycker våra folkvalda är ett pris värt att betala för att nå inflationsmålet på 2%.

Den med de mest basala kunskaperna i nationalekonomi förstår att en svag krona har en positiv effekt på exporten och att importen går neråt. En starkare bytesbalans i det här läget behöver inte vara en nackdel, även om det går att argumentera för motsatsen.

Vad gäller skulderna i Sverige är jag mest oroad över vad som händer om de riktigt stora investeringarna havererar. Om butikerna i våra köpcenter går i konkurs tar det inte lång tid innan MOS, Allum och Emporia också välter. Vad händer med bankernas räntor mot småsparare om sådana inbetalningar ställs in? Jag ser en klar risk att privatlånen skjuter i höjden oavsett hur stort minus styrräntan har framför sig.

Det hade varit intressant att höra era tankar kring ett sådant scenario - är min oro befogad?

Räntorna i Sverige har bara varit marginellt lägre än övriga europa. När vi nu återställt dem till samma nivå som övriga europa har SEK inte alls återhämtat sig. Minst sagt orovåckande.
Citera
2020-05-04, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadePresley
det är ungefär lika intressant jag försöker förstå helheten
För mig så är just nu den svaga svenska kronan en fördel

Jag hoppas även på att bostadsmarknaden ska komma ner till realistiska nivåer
Vi blir fattiga och företagen blir slöa och mindre effektiviseringsbenägna. Det finns inga fördelar med att pressa ned kronan annat än i tider av kris.
Citera
2020-05-04, 13:50
Medlem
Haddock93s avatar
Är väl inte en fråga OM utan NÄR vi ser dramatiska ras i bostadspriser med den här arbetslösheten. Utöver det har vi dåligt förberedda kommuner, polariserat samhälle, hög kriminalitet och andra saker som kan få otänkbara konsekvenser in the long run. Om politiker börjar skära på välfärden kan det bli stora motsättningar.

En okej statsskuld är väl bra men det är väl det enda ljuset och frågan är om det väger upp svenska folkets enorma skulder samt kommunkriserna.

”Största krisen i modern tid” (enligt AF) + rejäla bubblor =

Sen om det sker fort som i fullständig kollaps eller gradvis och sakta låter jag vara osagt.
Citera
2020-05-04, 14:23
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det stora hotet just nu är INFLATION. En inflation som sedan borde driver upp räntorna. Höjda räntor kyler ned ekonomin ytterligare o staten måste trycka än mer pengar...
17e Augusti 1998 är ett datum som ingen kommer att glömma i Ryssland.
Det var då som botten gick ur totalt och Rubeln rasade ohejdat.
Sverige och kronan har liknande problem, men den stora skillnaden är att Sverige INTE har industrier som kan överleva med barter som betalningsmedel och ej heller naturtillgångar och därmed självförsörjning med råvaror i motsvarande grad för att kunna ta sig ur krisen.
Ryssland betalade av sin enorma skuld till omvärlden med OLJA.
Sverige har ingen olja eller andra naturtillgångar i större omfattning.

Vad vi med säkerhet kan säga är att detta bara är ouvertyren, föreställningen har inte börjat ännu.
https://en.wikipedia.org/wiki/1998_Russian_financial_crisis
Citera
2020-05-04, 15:37
Medlem
Låt oss säga att det blir extrem arbetslöshet och bostadspriserna sjunker uppemot 50%. Då ser jag ett scenario där de "rikaste" köper upp fastigheter från den högt belånade medelklassen och hyr ut till densamma. När marknaden sedan återhämtar sig säljer man med hög vinst till samma medelklass. Resultatet blir att klyftan mellan eliten och Svenssons ökar ännu mer och det jämlika Sverige är ett minne blott. Många kmr i princip få säga upp allt vad nöje innebär för att ha råd att betala sina lån
Citera
2020-05-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Låt oss säga att det blir extrem arbetslöshet och bostadspriserna sjunker uppemot 50%. Då ser jag ett scenario där de "rikaste" köper upp fastigheter från den högt belånade medelklassen och hyr ut till densamma. När marknaden sedan återhämtar sig säljer man med hög vinst till samma medelklass. Resultatet blir att klyftan mellan eliten och Svenssons ökar ännu mer och det jämlika Sverige är ett minne blott. Många kmr i princip få säga upp allt vad nöje innebär för att ha råd att betala sina lån

Det du beskriver här ovan tycker jag låter lite som självaste livscykeln... Så här har jag i många år uppfattat hur världen fungerar.

Sen hur det visar sig rent praktiskt är en annan femma. Om det är bostäderna, lånen eller börsen som dippar rejält (globalt) så verkar det alltid sluta med att den lilla gruppen längst upp fick än mer än innan.
Citera
2020-05-04, 16:13
Medlem
Citat:

Det förutsätter att marknaden återhämtar sig...
Citera
2020-05-04, 16:40
Medlem
Citat:
Det kommer inte att hända, i alla fall inte i någon större utsträckning. De rikaste har ofta en ännu högre belåningsgrad. Riktigt besuttna som Wallenberg vill inte ens betala skulderna i sina egna företag utan låter staten stå för kostnaden under en övergångsperiod.
Citera
2020-05-04, 16:43
Medlem
Folk är så belånade att en sprickande bostadsbubbla skulle innebära en smärre katastrof för bankerna som riskerar att i så fall konka.
Citera
2020-05-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Menar du att kommunernas utförsäljning av Bostadsrätter är invandringens fel?

Eller menar du att invandringen stoppat kommuner frän att bygga Hyresrätter?

Jag tror att det är ideologiska/politiska beslut där gemensamt ägande inte är tidsenligt längre i vår sköna nya värld och alla ska tvingas äga sin bostad, kosta vad det kosta vill.

Har SD någon annan åsikt i frågan? Då kan de ju driva detta tillsammans med Vänsterpartiet i kommunerna. Det gör de inte.
Utförsäljningen har i många fall kommit till genom att kommunerna behövt frigöra kapital för att kunna bygga nya bestånd. Huruvida det är kommunernas uppgift att förse medborgarna med bostäder kan diskuteras. Det är rätt så svårt att upprätta nya hyresbostäder i Sverige till rimliga hyresnivåer p g a regleringar, löneläge och en marknad som i princip är ett oligopol med några bolag som sätter spelreglerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in