2020-06-02, 20:38
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Borde gå bra att lägga om det lånet då och då. Och aldrig amortera mer är kanske 30%.
Tydligen inte, har flera bekanta i Tyskland som vittnar om att där amorterar man av sitt boende på 20 år.
Citera
2020-06-02, 20:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tydligen inte, har flera bekanta i Tyskland som vittnar om att där amorterar man av sitt boende på 20 år.
https://www.loanlink.de/mortgage-calculator/Repayment-calculator/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=163 2191685&utm_term=mortgage%20calculator%20germany&u tm_content=312386945516&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwA vfZWaBvdvoM8dAe51xHDSE7liDtGulTntrhyzppJL872Rlg1eC 8j1YB6RBoC8aUQAvD_BwE
Här har du en loan calculator för tyska bostadslån. Amortering går att dra ned till 1.5% per år. Du kan själv räkna ut hur många år det blir.

Sedan kan du få visa att man inte kan byta långivare och låna upp det men tidigare amorterat.

Och en till
https://hypofriend.de/en/german-mortgage-calculator?utm_source=google&utm_medium=CPC&utm_ca mpaign=ua_DE_countrywide_keywords_190315&utm_conte nt=Loan_Calculator_Germany&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3E iwAvfZWaGi0Cd9NK9hNAJEKV60lQcEn0OzdlR7jKqw7ePIQdVF 6kzXrv3YFrRoCdkEQAvD_BwE
Där kan du gå ned till 1% per år.
Citera
2020-06-02, 23:04
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
https://www.loanlink.de/mortgage-calculator/Repayment-calculator/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=163 2191685&utm_term=mortgage%20calculator%20germany&u tm_content=312386945516&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwA vfZWaBvdvoM8dAe51xHDSE7liDtGulTntrhyzppJL872Rlg1eC 8j1YB6RBoC8aUQAvD_BwE
Här har du en loan calculator för tyska bostadslån. Amortering går att dra ned till 1.5% per år. Du kan själv räkna ut hur många år det blir.

Sedan kan du få visa att man inte kan byta långivare och låna upp det men tidigare amorterat.

Och en till
https://hypofriend.de/en/german-mortgage-calculator?utm_source=google&utm_medium=CPC&utm_ca mpaign=ua_DE_countrywide_keywords_190315&utm_conte nt=Loan_Calculator_Germany&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3E iwAvfZWaGi0Cd9NK9hNAJEKV60lQcEn0OzdlR7jKqw7ePIQdVF 6kzXrv3YFrRoCdkEQAvD_BwE
Där kan du gå ned till 1% per år.

Det är kultur där att man amorterar på 20 år?
”Så gör vi här”
Citera
2020-06-03, 06:19
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det är kultur där att man amorterar på 20 år?
”Så gör vi här”
Jo i Tyskland är/var det vanligt att betala av huslånet på 20 år. Vi betalar faktiskt av vårat på 15 år (var inte så dyrt, amorterar drygt 1000 EUR per månad). Men i och med att huspriserna stigit enormt på sistone har det blivit vanligare att folk betalar av på 30 år istället. De har helt enkelt inte råd annars.

Generellt finns det en "kulturskillnad" i att tyskarna försöker amortera så mycket de har råd med (utan att behöva leva på havregrynsgröt) istället för att dra ut på det i evigheter som jag har förstått är kutym i Sverige.
Citera
2020-06-03, 06:29
Medlem
Tips till hugade spekulanter,

Var försikta med nya bostadsträttsföreningar som har höga lån.

Månadsavgiften kan snabbt dubblas eller tripplas.

Och en förening KAN gå i konkurs, ovanligt visst men under 90-talet hände det en del gånger och då förlorar man insatsen och blir hyresgäst.
Citera
2020-06-03, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Hur tror ni läget ser ut i Spanien? Har länge varit sugen på att köpa mig ett gryt där .

Vi tittar på portugal och där har listpriserna gått ned, typ förut kunde vi köpa 1rok och nu 2rok för samma pris.

Vad vi tror är att man kan gå in hårt och lägga bud minst 25% under listpris.

Sist vi köpte fick vi 15% efter en jädra massa bråkande.

Jag TROR att om ett år eller två kommer allt vara tillbaka så passa på närmaste åren är mitt stalltips.
Citera
2020-06-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Man försökte desperat försvara den fasta växelkursen. Räntorna är nu näst intill rekordlåga och man kommer bara låta kronan ta stryk om det behövs.

Det låter ju skitbra tills man kommer ihåg att vadå, 50% av bolåneobligationern är tagna i utländsk valuta.

Kraftigt fallande krona gör bolånen dyrare - högre ränta.

Sen vill kanske långivarna ha kompensation för högre risk - högre ränta.

Svensk stat och RB kan inte göra ett sk1t för det är för mycket pengar.

Var ju det som hände i PIIGS 2008.
Citera
2020-06-03, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Tips till hugade spekulanter,

Var försikta med nya bostadsträttsföreningar som har höga lån.

Månadsavgiften kan snabbt dubblas eller tripplas.

Och en förening KAN gå i konkurs, ovanligt visst men under 90-talet hände det en del gånger och då förlorar man insatsen och blir hyresgäst.

Det där är ett helt felaktigt sätt att tänka. Det som spelar roll i folks kalkyler är månadsavgiften, om lägenheten har vita tapeter och kakel i badrummet, och dessutom läget. Föreningslånet spelar ingen större roll.

Låga lån och låg avgift gör bara att du själv får låna mer då priset blir högre. Höjs räntorna kan visserligen föreningen behålla den låga avgiften men dina lån blir dyrare istället. Svårt att säga mycket mer än så eftersom lånets storlek kan bero på en massa saker. Exempelvis om föreningen renoverat nyligen och tagit upp nya lån eller inte.

Det finns en massa andra kombinationer men generellt betyder låg avgift ett högt pris och hög avgift ett lägre pris på bostadsrätten. Det man kan vara säker på är att om avgiften är så låg att den enda rimliga förändringen är en höjning så lär bostadsrätten sjunka i värde.

Därför bör man köpa bostadsrätter som redan har hyfsat hög avgift men titta efter fall där månadsavgiften används för att amortera av föreningenslånet i hyfsad takt. Det finns ingen som helst anledning för en förening att amortera på längre tid än 20 år eftersom de kommer att behöva ta upp nya lån i samma takt som gamla betalas av.

Har föreningen hög avgift på grund av en rimlig (eller lätt aggressiv) amorteringstakt så blir ditt pris inköpspris lågt, och föreningen behöver inte höja avgiften även om räntorna stiger eftersom lånen minskar med åren och ekonomin förbättras på ett par års sikt även om lånen är höga nu.

Det man skall undvika är föreningar som amorterar minimalt och bara skjuter lånen på framtiden. Inom en tjugoårsperiod kommer de flesta föreningar ha tagit upp en massa lån för renoveringar. Är inte de gamla lånen avbetalda då så är föreningen i ett sämre läge än nu. Det är då avgifterna riskerar att höjas.

Win-win situationen är just hög avgift, som ger lågt inköpspris, och hög amorteringstakt, vilket kan ge lägre avgift, och högre försäljningspris, i framtiden.

Åtminstone mycket bättre att titta på föreningens amorteringstakt istället för föreningslånets storlek.
Citera
2020-06-03, 06:58
Avslutad
Citat:
Jodå. Du skrev "man stänger infarterna till innserstaden"

Och eftersom det var lite relevant för bostadsprisfrågan så förklarade jag konsekvenserna.

Jag svarade på ett inlägg om brottslighet. Du börjar yra om näringslivet.
Citera
2020-06-03, 06:59
Avslutad
Citat:
Jag får ibland intrycket att folk kalla avståndet från stenåldern för bubbla.
Det är bara en tidsfråga innan allt kraschar tillbaka dit.

I den här och många andra trådar i forumet är det ett gäng som för den typen av retorik, även om de kanske inte är så explicita på det. Men den logiska konsekvensen är att allt skall tillbaka dit innan de inte ser bubblor/pyramidspel/övervärden.

Jaha har du inte funderat på att bygga bostäder i Munchen då? Borde gå att tjäna grova stålar riskfritt på det.
Hur kan ett sådant "arbitrage" finnas kvar år efter år?

Inget svar på det jag skriver. Bara trams.
Citera
2020-06-03, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Har en hyresrätt i city Stockholm. En stor etta på drygt 40kvm. Trivs väl sådär i själva lgh, skulle vilja ha minst 2 rum och har alltid känt att denna lgh är ett stopp på vägen till något annat. Har inte gjort av mig med den dels pga låg hyra, reser mycket inom jobb (är sällan hemma) och att det är förstahandskontrakt vilket känns som en stor grej i och med den rådande bostadssituationen i Stockholm.

Med det sagt har det inte frångått mig att komma in i marknaden är också bra så jag sitter nu och kollar på hemnet, följer statistik och hoppas på fallande priser

Har sparat ihop en insats som räcker för en lgh i 3 milj klassen (+/1 100-200k).

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta inlägg.. men vad råder ni er mig att göra?
Avvakta med att köpa lgh till hösten?
Ska jag ens köpa lgh eller behålla hyresrätten tillsvidare?
Vad gör jag med hyresrätten om jag köper BRF? Hyra ut, sälja (:P) eller säga upp?

Vill du köpa kan du passa på from. nu och ett par år framåt, när optimalt läge är vet jag inte.
Köpte själv tidigt 2018, ägaren måste sälja och vi var enda spekulant så fick 3 miljoner rabatt på vad han ville ha.

Fastna inte i allmän prisbild, hitta dom som måste sälja och lägg skambud.

Sen hade jag behållt hyresrätten och hyrt ut bostadsrätten i 2-3 år eller vad nu föreningen accepterar, då har du ränta och amortering betalad. Ge inte hyresgästen besittningsrätt.

Var försiktig med räntan, den kan gå upp framöver så lås vid RÄTT tillfälle.

Köp inte i en ny förening om det inte är snorbilligt för månadsavgiften kan snabbt dubblas eller tripplas.
Citera
2020-06-03, 07:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Tack för svar. Så ni rekommenderar att köpa lgh och hyra ut den och samtidigt bo kvar i min hyresrätt? Är anledningen för att jag ska ska komma in på marknaden och även tjäna en slant på det?

Hur kommer det sig att du rekommenderar att jag är kvar i hyresrättssvängen och inte köper?

Exakt så. Byt till en större HR om du är missnöjd med nuvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in