2020-06-06, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
Man möter mycket sällan någon trafik där. I synnerhet inte på den tiden på morgonen. Möjligen en timmerbil eller en mjölkbil som nyss lastat på Arla-gården Hedvigsfors om de nu har någon mjölk, dvs samma gård som var med i Uppdrag Granskning, SVT. Gården ska nyligen ha bytt ägare. Alternativt så finns det mjölkgårdar i Avholm, Bjuråker, Brännås eller Ängebo, Bjuråker.
Men det är lite fel tidpunkt. I och för sig så är det timmerbilsförare som börjar sitt arbetspass med att lasta i svinottan. Just för att slippa mötande trafik. Och att de kan avsluta sitt pass redan på eftermiddagen. Timmerbilarna körs till Sundsvall alternativt Iggesund. En del kör hela vägen ner söderut till Skutskär eller Gävle hamnområde. Via E4-an förstås.
Mjölkbilarna börjar sina pass lite senare, kanske kl 04-05.

Någon skrev om att ABS skulle fallerat:

Nja, dessa system är inte perfekta, men de är nästan perfekta på helt plant underlag som typ på en isbana eller ett flygfält med utställda koner. Då kan dessa system fungera riktigt bra. Det här är en kurvig väg med snäva kurvor, och det går uppför och nedför. Under dessa förhållanden så kan inte sådana system "tänka själva" eftersom de inte ser vägen framför. Och vid tillräckligt kraftig sladd så hjälper det inte hur man styr, bilen fortsätter bara att rotera.
Allt väggrepp som finns kvar är förbrukat. Det finns inget kvar som kan styra bilen, den "levande kraften" fortsätter att rotera bilen åt alla håll. Däcken kan inte ta upp dessa krafter åt alla håll.

Audin är dessutom framhjulsdriven vilket gör att föraren inte har lika bra vägkänsla i händerna som på en bakhjulsdriven bil. Framhjulsdrivna bilar har en tendens att kännas "tröga" och icke "följsamma" i framvagnen, dvs känslan av kontakt med vägen är mycket svagare. Detta på grund av att hela drivpaketet väger mycket mera och gör känslan tyngre. Audin har visserligen styrservo men det försvagar snarare känslan av kontakt med vägunderlaget.

Rallybilar kan mycket väl köras i hög hastighet på samma vägsträcka men föraren känner sig betydligt säkrare inne i en sådan eftersom det dels finns en störtbur runt inuti hela kupén så även om rallybilen voltar flera varv så är utrymmet man sitter i intakt. Om det inte går in i helvete fort förstås.
Och dels så sitter föraren i skålad rallystol med fyrpunktsbälte och kroppen är alltså helt fastlåst så att man inte ska kunna slungas ut.

Rallybilar har dessutom förlängd fjädring så att hjulen kan röra sig lätt och obehindrat över gupp och bulor i vägen. Det finns ett stort nät av fina grusvägar och timmerbilsvägar alldeles nära väg 305 som olycksvägen heter.
Men då det körs rallytävlingar så är vägarna förstås helt avlysta. Ingen annan trafik tillåts alltså. Och närmaste område som det brukar köras sådana rallytävlingar på är vid Föne flygbas, som ligger intill Färila, Ljusdals Kommun.
Rallybilar kan troligen köras med både ABS och ESP avslagen om föraren hellre vill göra det.

Audin är en tyskbyggd bil som är byggd för de nästan perfekta vägarna dvs tyska autobahn. Knappast Hälsinglands många krokiga och backiga småvägar. Och autobahn-vägarna är byggda med extrem tysk noggrannhet. Och dessa Audis framförs säkert i 200-250 km/tim varje dag där. Kanske fortare.
Autobahn är som att köra på släta betonggolv.
Audi och BMW är utmärkta autobahnbilar, som man kan sluka många mil i utan att bli trött.

Just på grund av de konstruktionskraven så har denna Audi låg markfrigång och kort slaglängd på fjädringen. Som också är ett direkt bränslebesparingskrav. Men träffar en sådan Audi på ett större gupp i vägen så kan den tappa väggreppet. Dvs kontakten med vägen släpper, och man åker i diket.

Är farten hög så kan det ju sluta illa. Denna väg är dock inte särskilt olycksdrabbad annat än att det blir i regel avåkningar där varje vinter, i samma kurviga avsnitt. Men då bara plåtskador förstås. Det är mest lokalborna som nyttjar denna väg 305.

Mer utskällda och betdyligt värre trafikpolitiskt laddat är de vajerräcken som satts upp mellan tex Hudiksvall och Söderhamn på E4an. Där några allvarliga olyckor har hänt med flera bilar inblandade.

Vajerrräcken är uppsatta för att förhindra vansinnesomkörningar. Men de har skapat mycket problem på ett annat plan. Nämligen att ambulans och brandkår får svårt att ta sig fram till olycksplatsen, pga att det snabbt bildas köer mm.. Och att det tar tid att öppna vajerräckena, om man måste göra det.

Ibland så är det till och med så att fler utryckningsfordon måste ta sig (nästan) fram till olycksplatsen för att klara av all logistik som följer med en stor olycka, om det finns vajerräcken där.
Det blir för trångt med alla fordon i ett enda körfält alltså.

Och plogbilarna som ska ploga bort snön tycker förstås att dessa räcken bara är "i vägen".

Om ESP här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektr...litetskontroll
ESP förutsätter dock att vägen är relativt slät, att det inte finns påtagliga gupp och ojämnheter, och att kurvorna inte är för tvära heller. ESP är bara en extra kontrollfunktion, den kan inte tillföra ett extra väggrepp som inte finns. ESP kan alltså inte trolla fram ett väggrepp (kontakt med vägen) ur tomma luften.
Händelsen är ju verkligen tragisk för alla inblandade förstås, och också helt onödig
Väg 305 som du nämner går via Hassela och norrut mot Stöde, där skedde inte olyckan men ni kanske diskuterade något annat som hänt..
Citera
2020-06-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Om det är hur du tolkar dagens hjälpsystem så står du först i kön att "drabbas" av en "oförklarlig" olycka likt den vi diskuterar.

Och, tusentals människor sätter sig varje dag i bilar utan ESP eller ens ABS. Det funkar alldeles utmärkt, så länge man har respekt och förståelse för naturens lagar.

Det är när man ovetandes om gränser och marginaler sätter sig över dessa och låter elektroniken rädda ens liv i situation efter situation - utan att ens förstå hur fel man är på det som "oförklarliga olyckor händer".

Människan i denna olyckan har inte i första hand " kört för fort ". Hon har kört okänsligt och för fort på fel ställe, och elektroniken har hjälpt henne att bygga upp den farten, och dessutom tron att hon hade kontroll över framfarten.

I en gammal tvåförti hade dom kasat av i ett tidigare skede och i mycket lägre hastighet, hade kunnat hjälpas åt att lyfta upp bilen igen eftersom dom var snudd på en pluton ombord och sedan hade dom haft ett kul minne att snacka om som äldre.

Nu blev det en katastrof istället.

Föraren har alltid ansvaret för framfarten, men spelgenerationen med extraliv att utnyttja förstår inte alltid hur hård den verkliga världen är, och dagens bilar fortsätter att isolera föraren från livsviktiga realiteter.

Ingen abs eller antisladd i världen hade kunnat rädda denna avåkning.

Håller med till 100%......för hög hastighet helt enkelt.

Det kan räcka med några gruskorn på fel ställe för att tappa greppet och katastrofen är ett faktum.
Citera
2020-06-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Väg 305 som du nämner går via Hassela och norrut mot Stöde, där skedde inte olyckan men ni kanske diskuterade något annat som hänt..
Folk är nog insnöade på Stöde och vet inte hur man tittar på en karta väg 305 går från Delsbo till Stöde via Hassela som du säger.å inte via olycksplatsen.
Citera
2020-06-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Folk är nog insnöade på Stöde och vet inte hur man tittar på en karta väg 305 går från Delsbo till Stöde via Hassela som du säger.å inte via olycksplatsen.
Ja precis, de yrade om att det var mest lokalbefolkningen som använde olycksvägen , stämmer inte direkt, har passerat olyckskurvan i 12 år typ varje dag så jag kan vägen skapligt.
Citera
2020-06-06, 10:32
Medlem
Öppen artikel om vägens standard till 1100
https://www.st.nu/artikel/efter-unde...ister-pa-vagen

Citat:
På asfalten och ner i diket finns tydliga spår som vittnar om olyckan. I en vänsterkurva körde bilen snett ner i diket åt höger. Bakdelen på bilen slog in i en liten väg där färden tog stopp och bilen började istället volta ut i skogen över den anslutande vägen.
Citera
2020-06-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Nej det är inte nämnt inte heller att tjejer som agerar chaufförer i hög fart vänder sig helt om och lipar rakt in i kameran som hålls av någon i baksätet. Jag menade bara att de videofilmerna visar hur de, killarna och deras kompisar, gjort vid andra tillfällen. Ett mönster kanske.
Nu hänger jag inte riktigt med i vad du snackar om. Det är alltså med störta sannolikhet inte tal om något "chickenrace", du bör för övrigt nog läsa på vad det är. Eller tror du på allvar att de försöker sig på det med en random bil på natten, på den vägen, i den hastigheten?
Och den andra bilen lyckades då helt oskadd och utan att köra i diket försvinna?
Senast redigerad av RecceDoc 2020-06-06 kl. 10:45.
Citera
2020-06-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

Är man då inte bältad far man omkring som en vante i bilen när den voltar.
Citera
2020-06-06, 10:53
Medlem
Labanoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Vilket stärker min teori som jag skrev igår kl. 07:13 att bilen bör ha snurrat medsols efter att höger bakdel slagit i, och inte motsols som flera skrivit!

(FB) Allvarlig trafikolycka utanför Sundsvall 31/5 -20, fyra 16-åriga pojkar omkomna
Senast redigerad av Labanos 2020-06-06 kl. 10:59.
Citera
2020-06-06, 10:58
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogos
det var nog, dessvärre att dom trodde att det var 5 och inte 6 i bilen
Nä, jag vill bestämt minnas nån räddningsledare som säger, i den allra första rapporteringen, typ: ”Vi kom till platsen, såg bilen och fick väldigt snabbt indikation på att det funnits sex personer i den.”

Minns att jag undrade vad fan han menar, och om det ska förstås som ”minst sex personer”.

Det kan ju vara så enkelt som att lilltjejen är vid medvetande och snabbt namnger alla.
Senast redigerad av JanTaliban 2020-06-06 kl. 11:04.
Citera
2020-06-06, 11:15
Medlem
Draken55s avatar
Jag ahr en lösning som skulle fungera, tvinga nya körkortsägare att köra bilar som är spärrade vi en viss hastighet, enkel sak att lösa.

Visst, jag ser invändningarna, man tar en annan bil osv, men det är ändå en åtgärd som kanske i detta fall, hade kunnat hjälpa, eller hur?

Ingen tänker på vid en kompiskörning att, " nu måste jag byta bil för jag vill köra fortare..." det är in
" the heat of the moment" som sånt sker.
Citera
2020-06-06, 11:36
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Nej det är inte nämnt inte heller att tjejer som agerar chaufförer i hög fart vänder sig helt om och lipar rakt in i kameran som hålls av någon i baksätet. Jag menade bara att de videofilmerna visar hur de, killarna och deras kompisar, gjort vid andra tillfällen. Ett mönster kanske.
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Nu hänger jag inte riktigt med i vad du snackar om. Det är alltså med störta sannolikhet inte tal om något "chickenrace", du bör för övrigt nog läsa på vad det är. Eller tror du på allvar att de försöker sig på det med en random bil på natten, på den vägen, i den hastigheten?
Och den andra bilen lyckades då helt oskadd och utan att köra i diket försvinna?
Bortsett ifrån dina högst väsentliga kommentarer så kan jag tillägga följande:
Om man har problem med att analysera skeenden och dra korrekta slutsatser, så visar filmsnutten på 32 sekunder
1) En annan del av vägen, vid en helt annan tidpunkt än vid olyckan, på en raksträcka där man närmar sig ett annat fordon.
2) Förarens bakre högra axel samt huvudets bakre högra sida ser man på filmen filmat ifrån baksätets högra del.
3) Filmen avslutas med en stillbild tagen av någon som håller en kamera framför en tjej som förefaller ha ett mörkare hår och en mörkare hudfärg än dessa tjejer. Det upplevda mörkare kan bero på att bilden tagits utan flash. Oavsett vilket, om det är föraren som plutar med munnen emot en kamera som bakifrån hålls framför personen, så tycker jag (i likhet med dig ifrån tidigare inlägg) att det är osmakligt med vissa orimliga spekulationer om skeenden som inte ens inträffat.

Avbrottet i filmningen innan slutbilden gör att man inte har en aning om ifall bildsekvensen på någon sekund innan stillbild är tagen i en stillastående bil.

Jag spekulerar själv på Flashback, och det är meningen med ett diskussionsforum att man utvecklar ett ämne både fakta- och åsiktsmässigt till en viss nivå.
Att dra slutsatser för en diskussion framåt om man grundar dessa slutsatser på befintliga parametrar av fakta. Om man i sitt eget huvud "spelar upp" sekvenser av skeenden som inte ens existerar så är det lätt att man då drar helt felaktiga slutsatser!
Citera
2020-06-06, 11:45
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanos
Vilket stärker min teori som jag skrev igår kl. 07:13 att bilen bör ha snurrat medsols efter att höger bakdel slagit i, och inte motsols som flera skrivit!

(FB) Allvarlig trafikolycka utanför Sundsvall 31/5 -20, fyra 16-åriga pojkar omkomna
Givetvis så kan du ha helt rätt i detta med rotationsriktningen.
Mitt inlägg präglades av ett antal andra skribenters kloka beräkningar grundade på ett visst scenario. Hur verkligheten i praktiken utspelade sig kan vi enbart ana, men din teori om rotationsriktning kan för mig kännas helt relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in