Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Jag reagerar på att en del här verkar förutsätta att föraren ska känna någon form av skuld om hon överlever. Normala människor skulle göra det, men inte ens normala 19-åringar kör bil i 150 km/h på 70-väg. Hon kan mycket väl vara någon som bara skakar av sig det här mentalt (sånär som lite självömkan för sina egna fysiska skador), och som går vidare tämligen oberörd.
Hoppas hon döms till fängelse, och ett högt skadestånd (ifall sånt förekommer).
Det är inte ens klarlagt vad som exakt hände, så varför tjata om prövning i domstol? Du känner itne tjejen och har ingen aning om vad hon kommer att känna. Om hon ens får chansen.
Sannolikt kommer hon att må mycket dåligt, om han klarar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lugnochfinnutack
Jag håller med.
Skadestånd är väl civilrättsliga? Eftersom alla kände varann kommer de andra anhöriga att gulla med föraren och inte kräva något tror jag.
Hade hon kört själv och dödat 4 st gående personer hade hon säkert fått mer straff, tror jag.
Hon har inte fptt något straff. Vad gör du ens uppe så sent efter Bolibompa?
Citat:
Ursprungligen postat av
LeBronThurman
Lovis4 19 år körde Audin. Juli4 satt på passagerarplatsen och tog en selfie med Em1l bakom sig c:a 10 min före olyckan. Juli4 hade skador ifrån då hon till viss del åkt ut genom krossat glas.
Räddningspersonalen har säkert koll på när man koordinerar, kommunicerar och prioriterar de skadade på en trafikolycksplats.
Tjejerna var kompisar men inte lika som bär utseendemässigt.
Jag vet hur olycksplatser kan se ut, och jag har gett HLR till en svårt skadad person vid en trafikolycka för några år sedan.
Ja man har rutiner hur man arbetar. men det är knepigt med så många skadade och den eländiga terrängen. Det verkade dock som att killarna visade få livstecken, om ens några.
Är det heltidare eller deltidare tro, som kom från Räddningstjänsten? Ingen större skillnad, bara nyfiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Usch då. Tur i alla fall att inte alla respiratorerna var upptagna av covid-patienter. Vilket (lite OT men inte helt) får mig att fundera över, hur läkarna prioriterar i ett sådant fall. Tar man den 55-årige busschauffören, som smittats på sitt arbete helt utan egen förskyllan, ur respiratorn och låter honom självdö, för att en person som själv orsakat sin olyckshändelse ska få en chans att överleva? Detta har inte varit uppe i media angående prioriteringen av vilka som ska få respirator, så vitt jag vet.
Nej det gör man inte, man ger alla vård såvida vi inte hamnar i någon form av extraordinär händelse där man tvingas frångå den principen. Typ stora skadelägen med hundratals skadade och döda. Då är det ungefär det omvända mot att ge alla den bästa vården. (Mycket enkelt förklarat.)
Hade det inte funnits en ventilator-plats (om hon hhar/ade det behovet, ex pga skallskada vilket skulle kunna vara något man drabbas av här tyvärr) hade hon hamnat där det finns. Ibland kan man få flytta på en annan patient istället men du behöver fortfarande en ventilator. Du kan dock transportera folk i ambulanshelikopter med ventilator.
Men nej, man tar inte ut någon för att ge plats för en annan, man löser det på annat sätt. Det är inga läkare som sitter och avgör vem som pga deras handlingar har mer rätt till den typ av vård. Det är inte så man prioriterar. Man
får inte det. Och de flesta är nog glada att slippa göra det.
Om vi tar ditt scenario, som eg är så dumt så jag borde inte ens kommentera men.. Hur skall läkarna kunna avgöra det ens? De har inte alla fakta. Tror du att de är som Judge Dredd? Tänk till lite.