2020-06-03, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
I så fall tolkas lagen för snällt av åklagare och domstol.
Lagen tolkas inte på det sättet, åklagare måste bevisa att det var grovt vållande och en advokat värd namnet kan alltid ge ett bra försvar när det är så mycket som blir en tolkningsfråga, i Sverige tillämpas mycket sällan matematiska program för att beräkna farten vid olyckstillfället. Hur konstigt det än kan låta finns det redan en massa exempel på hur en sådan här olycka ska bedömas juridiskt.

Sedan beslutar transportstyrelsen om körkortet, tror max period avstängning är 10mån på vårdslöshet i trafil. Blir personen dömd till fängelse, även om det är villkorligt, så tror jag avstängningen börjar räkna från avtjänat straff. Så det kan väl bli lite mer än 10mån av det skälet.
Citera
2020-06-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Lagen tolkas inte på det sättet, åklagare måste bevisa att det var grovt vållande och en advokat värd namnet kan alltid ge ett bra försvar när det är så mycket som blir en tolkningsfråga, i Sverige tillämpas mycket sällan matematiska program för att beräkna farten vid olyckstillfället. Hur konstigt det än kan låta finns det redan en massa exempel på hur en sådan här olycka ska bedömas juridiskt.

Sedan beslutar transportstyrelsen om körkortet, tror max period avstängning är 10mån på vårdslöshet i trafil. Blir personen dömd till fängelse, även om det är villkorligt, så tror jag avstängningen börjar räkna från avtjänat straff. Så det kan väl bli lite mer än 10mån av det skälet.

Oj. Då tycker jag att lagarna bör ändras så körkort kan bli indragna i många år.
Citera
2020-06-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Det som gör mig förbannad i detta är att föraren kör i 160 när hon har obältade passagerare.
Jag har själv skjutsat kompisar där inte bältena har räckt till. Men inte fan körde jag i 160 knyck på en 70-väg då.

Fast samtidigt kan det varit mycket grupptryck i en bil med, vad jag förmodar, onyktra ungdomar.
ungefär att grabbarna i baksätet tjatar om att få se vad bilen går för tills att föraren slutligen ger med sig är väl ingen högoddsare...
Jag är ändå medveten om att det alltid är föraren som bär huvudansvaret i en bil, och att hon som var nyexaminerad bilförare har garanterat läst ett helt kapitel om bara grupptryck och hur det kan påverka trafiken.
Men det jag menade är att så länge passagerarna inte sa rakt ut att hon ska sakta ner (vilket dom knappast lär ha gjort) så tycker jag även att dom är delvis medskyldiga och allt ansvar bör inte läggas på henne, även om hon definitivt hade huvudansvar.
Citera
2020-06-03, 00:11
Medlem
Ursprungligen postat av kuluser
Ja jag kanske antar fel, men jag hade svårt att tänka mig att dom börjat sladda så tidigt dvs redan på asfalten men det kanske är så speciellt om dom hade hög fart jättehög typ långt över 100.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det har gått mycket fort, exakt hur fort är svårt att veta. Det går att räkna ut med datorprogram, möjligt att bilen har en svart låda, men det har gått rejält fortare än 120km/h kan man lugnt säga med tanke på längden på spåren och hur långt in i skogen bilen hittades och hur den såg ut efter olyckan, rejält över 120km/h. Fanns en olycka i Västerbotten för några år sedan, ska se om jag hittar den, finns en del likheter.

Tror inte alls som en del säger att det blir dråp, i normalfallet skulle jag tro att det blir grovt vållande till annans död, och trots att det är 4 som dött blir det inte adderade straff. Ett års villkorlig dom och några års körförbud torde väl vara det som blir maximalt. Men det är ju en senare fråga. Hittade om olyckan här, det var denna jag tänkte på. Det blir nog inte värre straff i detta fallet heller. (FB) Singelolycka utanför Vindeln, Västerbotten. 2015-09-18

Trolig orsak till ganska långa sladdspår är höga fart och ett alltför kraftigt rattutslag vänster, då initieras lätt en sladd som startar med att höger fram (i detta fall) tappar greppet och höger bak alldeles därefter. Det stämmer också med de spår som tidigare visats i en bildserie.
Citera
2020-06-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag reagerar på att en del här verkar förutsätta att föraren ska känna någon form av skuld om hon överlever. Normala människor skulle göra det, men inte ens normala 19-åringar kör bil i 150 km/h på 70-väg. Hon kan mycket väl vara någon som bara skakar av sig det här mentalt (sånär som lite självömkan för sina egna fysiska skador), och som går vidare tämligen oberörd.

Hoppas hon döms till fängelse, och ett högt skadestånd (ifall sånt förekommer).
Det är inte ens klarlagt vad som exakt hände, så varför tjata om prövning i domstol? Du känner itne tjejen och har ingen aning om vad hon kommer att känna. Om hon ens får chansen.
Sannolikt kommer hon att må mycket dåligt, om han klarar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Jag håller med.
Skadestånd är väl civilrättsliga? Eftersom alla kände varann kommer de andra anhöriga att gulla med föraren och inte kräva något tror jag.
Hade hon kört själv och dödat 4 st gående personer hade hon säkert fått mer straff, tror jag.
Hon har inte fptt något straff. Vad gör du ens uppe så sent efter Bolibompa?

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Lovis4 19 år körde Audin. Juli4 satt på passagerarplatsen och tog en selfie med Em1l bakom sig c:a 10 min före olyckan. Juli4 hade skador ifrån då hon till viss del åkt ut genom krossat glas.
Räddningspersonalen har säkert koll på när man koordinerar, kommunicerar och prioriterar de skadade på en trafikolycksplats.
Tjejerna var kompisar men inte lika som bär utseendemässigt.

Jag vet hur olycksplatser kan se ut, och jag har gett HLR till en svårt skadad person vid en trafikolycka för några år sedan.
Ja man har rutiner hur man arbetar. men det är knepigt med så många skadade och den eländiga terrängen. Det verkade dock som att killarna visade få livstecken, om ens några.
Är det heltidare eller deltidare tro, som kom från Räddningstjänsten? Ingen större skillnad, bara nyfiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch då. Tur i alla fall att inte alla respiratorerna var upptagna av covid-patienter. Vilket (lite OT men inte helt) får mig att fundera över, hur läkarna prioriterar i ett sådant fall. Tar man den 55-årige busschauffören, som smittats på sitt arbete helt utan egen förskyllan, ur respiratorn och låter honom självdö, för att en person som själv orsakat sin olyckshändelse ska få en chans att överleva? Detta har inte varit uppe i media angående prioriteringen av vilka som ska få respirator, så vitt jag vet.
Nej det gör man inte, man ger alla vård såvida vi inte hamnar i någon form av extraordinär händelse där man tvingas frångå den principen. Typ stora skadelägen med hundratals skadade och döda. Då är det ungefär det omvända mot att ge alla den bästa vården. (Mycket enkelt förklarat.)

Hade det inte funnits en ventilator-plats (om hon hhar/ade det behovet, ex pga skallskada vilket skulle kunna vara något man drabbas av här tyvärr) hade hon hamnat där det finns. Ibland kan man få flytta på en annan patient istället men du behöver fortfarande en ventilator. Du kan dock transportera folk i ambulanshelikopter med ventilator.

Men nej, man tar inte ut någon för att ge plats för en annan, man löser det på annat sätt. Det är inga läkare som sitter och avgör vem som pga deras handlingar har mer rätt till den typ av vård. Det är inte så man prioriterar. Man får inte det. Och de flesta är nog glada att slippa göra det.
Om vi tar ditt scenario, som eg är så dumt så jag borde inte ens kommentera men.. Hur skall läkarna kunna avgöra det ens? De har inte alla fakta. Tror du att de är som Judge Dredd? Tänk till lite.
Senast redigerad av RecceDoc 2020-06-03 kl. 00:24.
Citera
2020-06-03, 00:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booomfalleralla
https://streamable.com/536xyj
Där har ni ev video från olycksplatsen igår. Av hänsyn till anhöriga så ville jag inte flasha med kameran i nyllet på dom som stod och sörjde. Men kan med egna ord säga att den där kurvan kan man ta i högre hastighet än 70. Och då har jag kört där innan olyckan i betydligt högre fart är 70km/h

Glömde nämna att jag åker i färdriktningen bilen färdades i

Hon låg ju i helt fel spår, för långt ut till höger och att det måste ha varit plattan i mattan.
VAG bilarna är i regel understyrda, dem måste riktas in mot kurvan tidigt och hållas där, ibland så behöver kurvtagningen korrigeras i två steg och går det då fort och att föraren är oerfaren.

Det är hastigheten som är boven, det har gått väldigt fort men även det att Audi är inte bra när det börjar att svänga, en järnsläde vilken kräver en fast hand.
Citera
2020-06-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag reagerar på att en del här verkar förutsätta att föraren ska känna någon form av skuld om hon överlever. Normala människor skulle göra det, men inte ens normala 19-åringar kör bil i 150 km/h på 70-väg. Hon kan mycket väl vara någon som bara skakar av sig det här mentalt (sånär som lite självömkan för sina egna fysiska skador), och som går vidare tämligen oberörd.

Hoppas hon döms till fängelse, och ett högt skadestånd (ifall sånt förekommer).

Vilken jävla värld lever ni i här inne egentligen?

Ja lovar dig om du gör en undersökning bland 19-20 åringar i hur många som kört i minst 150 på en 70 väg så hade 9 av 10 svarat JA!
Citera
2020-06-03, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77

Ja lovar dig om du gör en undersökning bland 19-20 åringar i hur många som kört i minst 150 på en 70 väg så hade 9 av 10 svarat JA!

Nej, det hade de inte.
Citera
2020-06-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Hon låg ju i helt fel spår, för långt ut till höger och att det måste ha varit plattan i mattan.
VAG bilarna är i regel understyrda, dem måste riktas in mot kurvan tidigt och hållas där, ibland så behöver kurvtagningen korrigeras i två steg och går det då fort och att föraren är oerfaren.

Det är hastigheten som är boven, det har gått väldigt fort men även det att Audi är inte bra när det börjar att svänga, en järnsläde vilken kräver en fast hand.

? Vad får du det ifrån? För du inser väl att det är högerhjulen som ger sladdavtryck i asfalten...? Men visst, ideal kurvtagning är ju att slicka vänsterkanten av vägen en bit in i kurvan i en vänsterböj, om det inte kommer några mötande...
Citera
2020-06-03, 00:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Nej, det hade de inte.

Nej, det hade det inte. Av tjejerna kan det inte ha varit mer än någon enstaka procent. Av killarna - där är det flera, men även där väldigt få under dom övriga omständigheterna (med flera obältade personer i baksätet). Det är väl i så fall något man leker när man är ensam i bilen, och har en öde raksträcka framför sig.
Citera
2020-06-03, 00:45
Medlem
Citat:
Fy fan va blåögda vissa är här inne!

Nej, absolut inte. Jag kommer bara från en annan värld än du. Alla människor är inte som de du känner, det är en svindlande tanke men så är det. Du kanske umgås med grabbarna grus som allihop öser på som idioter på vägarna, men det finns många ungdomar som aldrig skulle köra på det sättet. I detta fallet kanske föraren var en tjej, men de flesta tjejer skulle aldrig köra så och där har du 50% av förarna runt 20-årsåldern. Var du så blåögd att du glömde att tjejer kör bil?
Många unga killar har säkert kört för fort någon gång ibland men många av dem är schyssta unga män som inte vill riskera sitt körkort genom att vara idioter.
Citera
2020-06-03, 00:49
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Ja man har rutiner hur man arbetar. men det är knepigt med så många skadade och den eländiga terrängen. Det verkade dock som att killarna visade få livstecken, om ens några.
Är det heltidare eller deltidare tro, som kom från Räddningstjänsten? Ingen större skillnad, bara nyfiken.
Jag har ingen aning om vilka som fick uppdraget!
Det jag känner till om hur Räddningstjänsten fungerar är via info ifrån en vän som arbetar där i en annan del av landet.

En utredning om ev. grov vårdslöshet i trafik samt fyra fall av vållande till annans död har den lokala polischefen informerat media om att den med automatik vid liknande händelser igångsätts. Hastigheten vid olyckstillfället går att fastställa med olika metoder.

Om föraren tillfrisknar, vilket jag hoppas för hennes egen och hennes anhörigas skull, så kommer sannolikt åtal att väckas efter vad som framkommer under upprättandet av FU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in