2020-06-02, 23:42
Medlem
Ingen mer update från J:s story?
Citera
2020-06-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Hon borde inte ha nått körkort på 10 år och minst 2 års fängelse ovillkorligt.
(det är lägsta straffet för grovt vållande, 6 år är högsta)
Jag tror inte det blir enkelt att leda i bevis ens grovt vållande. Villkorlig dom och förlust av körkortet 10mån eller ett år. Ska jag vara ärlig är det ett rimligt straff för en ung människa som har gjort ett misstag som likt alla oss andra i den åldern, det enda som skiljer är konsekvenserna, ingen vinner på ett hårdare straff, hon är ostraffad sedan tidigare, lär knappast åka dit någon fler gång i livet heller, de anhöriga får inte tillbaka sina barn för det. Tro mig, hon har lärt sig sin läxa om hon överlever detta.
Citera
2020-06-02, 23:47
Medlem
BaronRoevpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Skön attityd du har, verkar vinnande.

På handledarkursen sade de 'få underarmarna avslagna', och i artiklarna jag länkar står skador pga händer i ansiktet.
Vill du att jag ska åka tillbaka till Varberg från Stockholm och rätta handledaren som sade detta för fem år sen?
Jag berättar vad de sade till mig och min dotter, och ger dig länkar, tagga ned lite, skäll inte på mig, utan på de som säger detta.
Lycka till när du jagar igenom alla bilskolor i Sverige för att få dem att säga det du vill.

Och som passagerare har du inga händer alls på ratten, eftersom du inte har någon ratt, så det är inte jämförbart.

Det är ok, skäller inte på dig.
Inte sur heller.
Jo. Det stämmer det du säger.
Det är bättre att ha händerna lågt på ratten.

Men du kanske förstod min poäng också.
Väldigt många som åker med mig säger att mina armar kommer knäckas/brytas av eller så kommer jag peta ut ögonen på mig själv om det blir krock/krasch

När dessa kör däremot så ser de inga problem med att ligga 20-30 kmt snabbare än Tillåten hastighet.

Jag förstår inte resonemanget då.

Ha en trevlig kväll.
Godnatt alla.
Citera
2020-06-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast någon har ju varit ute på plats och kunde verifiera att det är sidledes sladd, lite fysikkunskaper så inser man det, då bredden mellan spåren ändras. Spårvidden ändras dock inte på framvagnen, således är de yttre spåret bakhjulet och det inre framhjulet, bekräftas även av skadorna på bilen till 100%, hade de "frontat ner" i diket mot vägtrumman hade bilen vikt sig över fronten och bilen hade varit halva sin vanliga längd av krockkrafterna, ffa inte en chans att de i framsätet hade överlevt en frontalsmäll mot vägtrumman. Killen i vattnet har åkt ut genom sidorutan gissar jag. Skulle inte förvåna mig om bilenvarit 5-10 meter upp i luften kraftigt roterande längsmed bilens längdriktning. Roterande, bilen kan ha roterat 3-4 fulla varv i luften, det är bara att kolla på avåkningar i Jyväskylä rallyt osv

Det låter helt sjukt Hoppas info kommer om detta sen
Citera
2020-06-02, 23:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manderville
Du tror inte polis och räddningstjänst ser vem de plockar ur förarsätet utan de gissar bara .....
Ja alltså så jävla urbota dumma vissa är här!
Vad tänker de med?
De ser ju när de tar ut dem vem som körde, var ju inte de i framsätet som flög flera meter. Att de orkar tjafsa om vem som körde fortfarande? PUST!
Citera
2020-06-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det kritiskt för henne då?

Ja, hon ligger i Umeå i respirator.
Citera
2020-06-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag tror inte det blir enkelt att leda i bevis ens grovt vållande. Villkorlig dom och förlust av körkortet 10mån eller ett år. Ska jag vara ärlig är det ett rimligt straff för en ung människa som har gjort ett misstag som likt alla oss andra i den åldern, det enda som skiljer är konsekvenserna, ingen vinner på ett hårdare straff, hon är ostraffad sedan tidigare, lär knappast åka dit någon fler gång i livet heller, de anhöriga får inte tillbaka sina barn för det. Tro mig, hon har lärt sig sin läxa om hon överlever detta.
I så fall tolkas lagen för snällt av åklagare och domstol.
Citera
2020-06-02, 23:58
Medlem
Jag reagerar på att en del här verkar förutsätta att föraren ska känna någon form av skuld om hon överlever. Normala människor skulle göra det, men inte ens normala 19-åringar kör bil i 150 km/h på 70-väg. Hon kan mycket väl vara någon som bara skakar av sig det här mentalt (sånär som lite självömkan för sina egna fysiska skador), och som går vidare tämligen oberörd.

Hoppas hon döms till fängelse, och ett högt skadestånd (ifall sånt förekommer).
Citera
2020-06-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det låter helt sjukt Hoppas info kommer om detta sen
Jag säger inte att den måste ha gjort det, men det är stora krafter om man slår hela överdelen på bilen åt ena hållet, det blir brutala flygresor på sådana stopp. Energin måste översättas i någon annan form när det tar stopp sådär, en del av energin gör över i rotation och luftfärd.
Citera
2020-06-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag reagerar på att en del här verkar förutsätta att föraren ska känna någon form av skuld om hon överlever. Normala människor skulle göra det, men inte ens normala 19-åringar kör bil i 150 km/h på 70-väg. Hon kan mycket väl vara någon som bara skakar av sig det här mentalt (sånär som lite självömkan för sina egna fysiska skador), och som går vidare tämligen oberörd.

Hoppas hon döms till fängelse, och ett högt skadestånd (ifall sånt förekommer).

Jag håller med.
Skadestånd är väl civilrättsliga? Eftersom alla kände varann kommer de andra anhöriga att gulla med föraren och inte kräva något tror jag.
Hade hon kört själv och dödat 4 st gående personer hade hon säkert fått mer straff, tror jag.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-06-03 kl. 00:03.
Citera
2020-06-03, 00:01
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
De gissar inte men antar att du inte sett en olycksplats. Det borde ingå i körkortsutbildningen att se lite sådant så kanske lite vett går in.

Tänk er att ni kör alla i bilen i en torktumlare på högsta varv sen spränger ni torktumlaren!
Så kan det faktiskt de ut.

Ganska enkelt att se vem man plockar ut va?
Lovis4 19 år körde Audin. Juli4 satt på passagerarplatsen och tog en selfie med Em1l bakom sig c:a 10 min före olyckan. Juli4 hade skador ifrån då hon till viss del åkt ut genom krossat glas.
Räddningspersonalen har säkert koll på när man koordinerar, kommunicerar och prioriterar de skadade på en trafikolycksplats.
Tjejerna var kompisar men inte lika som bär utseendemässigt.

Jag vet hur olycksplatser kan se ut, och jag har gett HLR till en svårt skadad person vid en trafikolycka för några år sedan.
Citera
2020-06-03, 00:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Det som gör mig förbannad i detta är att föraren kör i 160 när hon har obältade passagerare.
Jag har själv skjutsat kompisar där inte bältena har räckt till. Men inte fan körde jag i 160 knyck på en 70-väg då.
Jag håller med! Är ju därför det just är straffbart att köra för fort, hade polisen tagit henne vid 150 km/tim körning hade hon förlorat körkortet.
Och hon skulle aldrig låtit fler än tre åka i baksätet!
Hon är äldst av dessa och vet förhoppningsvis
trafikregler?

När hon körde alldeles för fort gjorde hon sig skyldig till vållande av annans död, så hon borde dömas? Personligen kan jag tycka att hon redan straffats, men är nog viktigt ur försäkringssynpunkt för de anhöriga att få veta sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in