2020-06-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det finns bra beskrivningar, en som där och tog bilder, och det är höger framhjul som ger det grova sladdspåret, höger bakhjul det tunna som växer ifrån det tjocka gradvis, samt vänster bak som syns en kort sträcka korsa höger fram alldeles när de lämnar asfalten.

Jag missförstår ingenting, spåret i gruset som finns innan det grova spåret lämnar asfalten hör inte till olycksbilen, men båda spåren gräset strax innan trumman gör det, kommer främst från höger fram och höger bak, bilen glider ner i diket med högersidan roterandes moturs.

Edit: sorry, höger bak går givetvis ut i gruset först, det syns som spår!! I övrigt som jag skrev.

Bilen gick i stort sett rakt med bara marginell sladd. Syns väldigt tydligt när man står på plats och granskar de TVÅ spår som finns i diket. Hade bilen slagit i på tvären som vissa hävdar skulle den inte kunnat ta sig förbi de träd som står kvar. I en del inlägg har man tolkat skuggorna från kraftledningen som broms/sladd spår också.
Citera
2020-06-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Farten var lite högre än 120. Bilen har kommit ut utanför vägbanan och föraren har panikbromsat säger polisen till SVT.
Vittnen finns i en bil som körde bakom. Då kanske olycksbilen körde om som vissa skrivit om i tråden?

Jag tror att polisen är försiktig med farten före kurvan, "lite" kan betyda flera tiotals km/h,klart att bromssträcka på vägen + tvärglid i diket sänkt farten en hel del....

Spåren i asfalten är glidspår, sannolikt då hon fortsatt försökt styra upp sladden, sedan kom antagligen bromsningen, dock förmodligen ganska verkningslös....

Starten på glidspåren indikerar att bilen legat mitt i vägen, d.v.s. med vänster sida delvis i mötande körbana, en nödvändighet för att ha någon chans att ta kurvan i hög fart. Någon har tidigare sagt att kurvan är "feldoserad", vilket gör det omöjligt att ta kurvan snabbt i höger körfält, man måste nog "skära" den kurvan avsevärt i hög fart.
Citera
2020-06-11, 11:53
Medlem
Där kom bekräftelsen. Det har gått alldeles för fort.
Över 120 km/h på en 70 väg. Idiot.
Citera
2020-06-11, 11:53
Medlem
Citat:
Jag tror att polisen är försiktig med farten före kurvan, "lite" kan betyda flera tiotals km/h,klart att bromssträcka på vägen + tvärglid i diket sänkt farten en hel del....

Spåren i asfalten är glidspår, sannolikt då hon fortsatt försökt styra upp sladden, sedan kom antagligen bromsningen, dock förmodligen ganska verkningslös....

Starten på glidspåren indikerar att bilen legat mitt i vägen, d.v.s. med vänster sida delvis i mötande körbana, en nödvändighet för att ha någon chans att ta kurvan i hög fart. Någon har tidigare sagt att kurvan är "feldoserad", vilket gör det omöjligt att ta kurvan snabbt i höger körfält, man måste nog "skära" den kurvan avsevärt i hög fart.

Jo farten borde vart högre, men sånt borde väl en erfaren utredare kunna räkna ut?
Det andra du skriver låter rimligt.
Citera
2020-06-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparplat
Där kom bekräftelsen. Det har gått alldeles för fort.
Över 120 km/h på en 70 väg. Idiot.
Idiot är kanske fel ord. Men i alla fall en person utan konsekvenstänk som inte borde ha körkort.
Citera
2020-06-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornes
Fixade en video ifrån platsen för nyfikna.
Körde i 60km/h.

https://gofile.io/d/yGX6Gf

Om man kör videon i dubbla hastigheten så blir det som i 120km/h.
Läskigt att tänka sig de körde så snabbt och sen kraschade. 😞
Citera
2020-06-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Tack.
Tog mig friheten att sampla om den i dubbla hastigheten.
Motsvarar alltså 120 km/h med mindre krängnigar etc.
https://gofile.io/d/hLqf64

Tack! Känns som ren otur för kidsen egentligen, klart det är 70 väg men för klara den kurvan känns det som man får ta motsatt körfält för att klara den. Fy va obehagligt ändå att se klippet och ungefärligt att se hur kidsen upplevde det!
Vila i frid till de avlida och mina tankar går till anhöriga!
Citera
2020-06-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
"Dödsolyckan utreds som vållande till annans död, vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik." enligt aftonbladets artikel.

Står dock inte specificerat om det rör sig om grovt brott. Brukar de utelämna det när det gäller trafikolyckor? Någon som vet?
Dom kan knappast klassa det som grovt brott, innan utredn. har gjorts?!!!
Rubric. är till för, att tvångsmedel ska kunna utnyttjas, et.c.
Citera
2020-06-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaakpa
Bilen gick i stort sett rakt med bara marginell sladd. Syns väldigt tydligt när man står på plats och granskar de TVÅ spår som finns i diket. Hade bilen slagit i på tvären som vissa hävdar skulle den inte kunnat ta sig förbi de träd som står kvar. I en del inlägg har man tolkat skuggorna från kraftledningen som broms/sladd spår också.

Hur förklarar du den relativt hela fronten om den gått rakt in i jordvallen/cementtrumman?

De två spåren i gräset är sannolikt från höger fram och höger bak, de vänstra hjulen hinner fömodligen inte ta mark i den farten, det tar mellan 0,5 till 1 sekund från det att bilen lämnar asfalten tills smällen i vallen. Sedan kan den mycket väl ha roterat radiellt i luften över den lilla grusvägen....
Citera
2020-06-11, 12:11
Medlem
Citat:
Hur förklarar du den relativt hela fronten om den gått rakt in i jordvallen/cementtrumman?

De två spåren i gräset är sannolikt från höger fram och höger bak, de vänstra hjulen hinner fömodligen inte ta mark i den farten, det tar mellan 0,5 till 1 sekund från det att bilen lämnar asfalten tills smällen i vallen. Sedan kan den mycket väl ha roterat radiellt i luften över den lilla grusvägen....

Om de inte frontade in i trumman så är det väl också en av anledningarna att de i framsätet lever. annars har väl de blivit mosad av de obältade från baksätet ? Bara spekulation och gissning inget annat..
Inga elefanter i baksätet sa de förr vet inte om de uttrycket finns kvar, därav kör jag inte om den bakom mig sitter obältad...
Citera
2020-06-11, 12:20
Medlem
CommonSenses avatar
Vad för staff kommer föraren? jag hoppas hon får ett hårt straff
Citera
2020-06-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja verkligen. Blir tydligen ett längre reportage med mamman på TV4 Nyheterna ikväll.
Tack för heads up´en!

Citat:
Ja de uttrycker sig försiktigt. Det är nog smart.

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Jo farten borde vart högre, men sånt borde väl en erfaren utredare kunna räkna ut?
Det andra du skriver låter rimligt.
Nej det är inte säkert, det är ju mycket komplicerat. Vet inte om det spelar så stor roll heller, 120 km/h är ju avsevärt högre än den tillåtna hastigheten. Kan inte se att det ändrar något för rubriceringarna heller.

Citat:
Den 19-åriga kvinna som körde bilen är fortfarande nedsövd, men Alexandra Bergström hoppas kunna förhöra henne inom kort.

– Jag har regelbunden kontakt med hennes läkare och planen är att de ska kunna väcka henne den här veckan. Men vi vet ännu inte omfattningen av hennes skador, säger Alexandra Bergström till SVT Nyheter Västernorrland.
Det låter lite väl optimistiskt att kunna höra henne "inom kort". Men blir det så innebär det ju att det går framåt för henne så, kanske skulle hoppas på det.

Man väcker ju henne inte för att Polisen skall kunna höra henne. Det finns ganska många, andra prioriteringar för det och hänsyn att ta med tanke på skadorna dock.

Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Vad för staff kommer föraren? jag hoppas hon får ett hårt straff
Huh?
Det är itne ens säkert att hon får en påföljd, det är alldeles för tidigt att säga beroende på hennes skador bland annat.
Hon kan nog itne få ett värre straff via lagstiftning än det hon redan fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in