Citat:
Ursprungligen postat av
iCYAto
Absolut, jag väntar.
Första inlägget du citerade så skrev jag följande:
Citat:
Fettförbränning pågår konstant, mer eller mindre, tills du dör. Ingen av och på-knapp. Vill du göra dig av med fett krävs ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod. Periodisk fasta är ett, av de många, sätt att uppnå detta för vissa som har större aptit och föredrar att begränsa sitt ät-fönster.
Att det pågår mer eller mindre betyder att det sker i olika utsträckning beroende på omständigheterna. Och fortfarande så att ett kaloriunderskott är ett måste för att fettmassan ska minska. Varpå du skrev:
Citat:
Det är detta som gör fasta så bra, att den hinner tömma kroppens glykogenlager och sedan använda sig av fettreserverna resten av tiden
Detta är lite missvisande, för kroppens nivåer av glykogen kommer att sjunka även om du inte fastar. Det beror på att ligger man på kaloriunderskott så kommer nivåerna av glykogen att minska eftersom man förmodligen inte har lika stor inlagring. Fasta är en av många vägar att gå för att uppnå kaloriunderskottet, men glykogennivåerna kommer sjunka oavsett eftersom ett underskott av energi råder.
Vidare så skrev jag:
Citat:
Vid kaloriunderskott kommer energin tas från fett. Det är inte antingen eller när det gäller val av energi som källa. Ligger du på kaloriunderskott under en längre tidsperiod så kommer fettmassan att minska, oavsett frekvensen på måltider. Även om man använder glykogenet för stunden så kommer energin tas från fett om man ligger på kaloriunderskott. Det är som sagt ingen av och-på knapp. Annars ser jag gärna en källa bakom ditt påstående.
Varpå du svarade med diverse länkar, bland annat en som jacob gudiol har skrivit:
https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/
Läs länken. Fettförbränning är inte samma som viktnedgång. Alltså, bara för du äter LCHF och har en högre andel fett i din kost och därmed har högre fettförbränning, så innebär det inte att fettförlusten blir större. Kalorier är det som primärt avgör och det står i länken du själv postade:
Citat:
Du uppnår ett minskat fettlager genom att din fettförbränning är högre än din fettinlagring. Detta innebär inte att du behöver optimera din fettförbränning. Det innebär inte ens att du behöver höja din fettförbränning. Du kan rent av sänka din fettförbränning och ändå gå ner i vikt. Det enda som spelar roll är att din fettförbränning måste vara högre än fettinlagringen.
Hur uppnår man då detta? Svaret är väldigt enkelt. Du ser till att du hamnar på ett kaloriunderskott
Och summeras väldigt bra:
Citat:
Hur hög fettförbränningen är när man vill gå ner i vikt är totalt ointressant om man inte känner till fettinlagringen. Det går inte att lura kroppen genom att äta mer eller mindre kolhydrater eller fett i hopp om att det på något speciellt sätt ska leda till viktnedgång utan att man är på ett kaloriunderskott
Jag har förövrigt ingenting emot varken ketogen kost eller LCHF. Det är påståenden bland dem som följer dieten som är problemet och blir missvisande information för den som läser.
Citat:
Och du vet att kroppen INTE har något sätt att räkna kalorier på? Det är ett energimått vi själva har kommit på, kroppen svarar med hormoner, inte på kalorier. Sedan är det klart att viss fettförbränning sker, men den största andelen kommer vara från det kolhydrater/glykogen som finns lagrat. Fastar vi så töms detta lager och vi använder större andel fett som källa, det är inget hokuspokus - det är så våran kropp är utformad
Detta är som sagt missvisande, vilket jag gick igenom här ovanför. Kroppen har fortfarande ett energibehov. Fettförlusten beror till största delen på kaloriunderskottets storlek och inte huruvida fett respektive kolhydrat fördelas.
Kan återigen citera från länken du postade.
Citat:
Vi börjar med vad som händer om du äter mycket kolhydrater. Som jag tog upp ovanför innebär detta en ökad kolhydratinlagring och en ökad förbränning av kolhydrater. Men vad händer om du äter 2000 kcal och din kropp behöver 2500 kcal den dagen? Svaret är att energin upp till ungefär 2000 kcal tas i en fördelning mellan kolhydrater och fett väldigt lik den du äter (som jag berätta tidigare). Resterande 500 kcal måste däremot tas från andra lager. I detta fall blir det nästan uteslutande från fettlagren eftersom våra lager av kolhydrater är klart begränsade. Summan av det hela blir då alltså en minskning av fettlagren på 500 kcal.
Så trots en kost med väldigt stor andel kolhydrater som ger en lägre fettförbränning så kommer personen tappa fett. Fettinlagringen är ju ännu lägre.
Sedan går du vidare till kolhydrat>insulin>fettinlagring och ger en missvisande/vilseledande information om detta, vilket jag också kan bemöta om du är intresserad.
Du nämnde också att man tappar fett snabbare vid ketogen kost:
Citat:
Vid fasta eller ketogendiet så finns mycket mindre andel glykogen lagrat (runt 500kcal) och då kommer större andel av den energi som förbrukas vara av ditt kroppsfet, vilket betyder att du kommer tappa fett snabbare vid fasta/keto - och det är inte hittepå, det är fakta.
Och jag vill se denna fakta. Har du studier på det?