2020-05-08, 13:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCYAto
Ja uppenbarligen vet du inte hur dåligt insatta kostrådgivare är, vad tar det att bli? En veckas utbildning? Kan du på något ställe hitta ett faktafel i det jag skrivit så får du 1000kr.
Jag kommer bli rik verkar det som. Kan ta upp flera punkter sedan när jag är hemma från jobbet.
Citera
2020-05-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag kommer bli rik verkar det som. Kan ta upp flera punkter sedan när jag är hemma från jobbet.

Absolut, jag väntar.

Ingenting av det jag har skrivit är felaktigt, däremot mycket av det du skriver har varit det. Såsom din kaloriteori, den är falsk rakt igenom .
Citera
2020-05-08, 14:01
Medlem
Citat:

1. "Det är för man äter mindre kalorier. Inget magiskt med en ketogen kost." Detta är felaktigt, människor går ner lättare på ketokost för att det finns mindre glykogen att först förbränna och att fett håller dig mättare längre och snabbare än någon annan mikronutrient, samt att knappt utsöndras något insulin (som har väldigt dåliga egenskaper vid viktnedgång)

2. "Nej, jag har inte fel. Vid kaloriunderskott kommer energin tas från fett. Det är inte antingen eller när det gäller val av energi som källa. " Detta är felaktigt, kroppen kommer ta främst från glykogen tills det att det är tomt på glykogen, då blir resterande fett. Det är aldrig 100% fett som du verkar insinuera.

Hade du kommenterat något mer hade jag kunnat syna det med.
Senast redigerad av iCYAto 2020-05-08 kl. 14:08.
Citera
2020-05-08, 14:35
Medlem
Citat:

Har har du lite mer läsbart om just kalorier.
http://ankisundin.se/ar-en-kalori-alltid-en-kalori/
http://ettsotareblod.se/ingen-kalori-ar-den-andra-lik-och-alla-kroppar-ar-olika/
Senast redigerad av iCYAto 2020-05-08 kl. 14:48.
Citera
2020-05-08, 14:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Har har du lite mer läsbart om just kalorier.
http://ankisundin.se/ar-en-kalori-alltid-en-kalori/
Du behöver inte lägga ned tid på att citera mig. Du har gång på gång visat att du dels inte ens läser vad du länkar, men framförallt förstår du inte vad som står i länkarna.
Citera
2020-05-08, 14:48
Medlem
Citat:
Du behöver inte lägga ned tid på att citera mig. Du har gång på gång visat att du dels inte ens läser vad du länkar, men framförallt förstår du inte vad som står i länkarna.

Du har visat dig helt obildad inom ämnet, men ändå ska du försöka dig på att motbevisa mig? Hur ska det gå till, rent praktiskt? Och vad i det jag länkade visade att jag hade fel? Jacob Guidols länk?

Kan du klargöra vilka dem här "gång på gång" är, så ska jag förklara EXAKT vad dom menar, för tror du att Jacobs länk skulle motsäga det jag berättar för dig så har du gjort bort dig. För när han pratar fettförbränning så menar han den förbränning av energi som sker i vilande tillstånd, vilket på en viktnedgång kommer ha föga resultat.

Sedan är det fortfarande så att du först måste beta av det glykogen som finns lagrat innan du kan börja bränna fett, och det kommer gå långsammare desto mer kolhydrater du har ätit (just den biten verkar du ha väldigt svårt att förstå) vilket också har skrivits i länkarna jag skickat.
Senast redigerad av iCYAto 2020-05-08 kl. 15:02.
Citera
2020-05-08, 17:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Absolut, jag väntar.
Första inlägget du citerade så skrev jag följande:
Citat:
Fettförbränning pågår konstant, mer eller mindre, tills du dör. Ingen av och på-knapp. Vill du göra dig av med fett krävs ett kaloriunderskott under en längre tidsperiod. Periodisk fasta är ett, av de många, sätt att uppnå detta för vissa som har större aptit och föredrar att begränsa sitt ät-fönster.
Att det pågår mer eller mindre betyder att det sker i olika utsträckning beroende på omständigheterna. Och fortfarande så att ett kaloriunderskott är ett måste för att fettmassan ska minska. Varpå du skrev:
Citat:
Det är detta som gör fasta så bra, att den hinner tömma kroppens glykogenlager och sedan använda sig av fettreserverna resten av tiden
Detta är lite missvisande, för kroppens nivåer av glykogen kommer att sjunka även om du inte fastar. Det beror på att ligger man på kaloriunderskott så kommer nivåerna av glykogen att minska eftersom man förmodligen inte har lika stor inlagring. Fasta är en av många vägar att gå för att uppnå kaloriunderskottet, men glykogennivåerna kommer sjunka oavsett eftersom ett underskott av energi råder.

Vidare så skrev jag:
Citat:
Vid kaloriunderskott kommer energin tas från fett. Det är inte antingen eller när det gäller val av energi som källa. Ligger du på kaloriunderskott under en längre tidsperiod så kommer fettmassan att minska, oavsett frekvensen på måltider. Även om man använder glykogenet för stunden så kommer energin tas från fett om man ligger på kaloriunderskott. Det är som sagt ingen av och-på knapp. Annars ser jag gärna en källa bakom ditt påstående.

Varpå du svarade med diverse länkar, bland annat en som jacob gudiol har skrivit: https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/
Läs länken. Fettförbränning är inte samma som viktnedgång. Alltså, bara för du äter LCHF och har en högre andel fett i din kost och därmed har högre fettförbränning, så innebär det inte att fettförlusten blir större. Kalorier är det som primärt avgör och det står i länken du själv postade:
Citat:
Du uppnår ett minskat fettlager genom att din fettförbränning är högre än din fettinlagring. Detta innebär inte att du behöver optimera din fettförbränning. Det innebär inte ens att du behöver höja din fettförbränning. Du kan rent av sänka din fettförbränning och ändå gå ner i vikt. Det enda som spelar roll är att din fettförbränning måste vara högre än fettinlagringen.

Hur uppnår man då detta? Svaret är väldigt enkelt. Du ser till att du hamnar på ett kaloriunderskott
Och summeras väldigt bra:
Citat:
Hur hög fettförbränningen är när man vill gå ner i vikt är totalt ointressant om man inte känner till fettinlagringen. Det går inte att lura kroppen genom att äta mer eller mindre kolhydrater eller fett i hopp om att det på något speciellt sätt ska leda till viktnedgång utan att man är på ett kaloriunderskott

Jag har förövrigt ingenting emot varken ketogen kost eller LCHF. Det är påståenden bland dem som följer dieten som är problemet och blir missvisande information för den som läser.

Citat:
Och du vet att kroppen INTE har något sätt att räkna kalorier på? Det är ett energimått vi själva har kommit på, kroppen svarar med hormoner, inte på kalorier. Sedan är det klart att viss fettförbränning sker, men den största andelen kommer vara från det kolhydrater/glykogen som finns lagrat. Fastar vi så töms detta lager och vi använder större andel fett som källa, det är inget hokuspokus - det är så våran kropp är utformad
Detta är som sagt missvisande, vilket jag gick igenom här ovanför. Kroppen har fortfarande ett energibehov. Fettförlusten beror till största delen på kaloriunderskottets storlek och inte huruvida fett respektive kolhydrat fördelas.

Kan återigen citera från länken du postade.
Citat:
Vi börjar med vad som händer om du äter mycket kolhydrater. Som jag tog upp ovanför innebär detta en ökad kolhydratinlagring och en ökad förbränning av kolhydrater. Men vad händer om du äter 2000 kcal och din kropp behöver 2500 kcal den dagen? Svaret är att energin upp till ungefär 2000 kcal tas i en fördelning mellan kolhydrater och fett väldigt lik den du äter (som jag berätta tidigare). Resterande 500 kcal måste däremot tas från andra lager. I detta fall blir det nästan uteslutande från fettlagren eftersom våra lager av kolhydrater är klart begränsade. Summan av det hela blir då alltså en minskning av fettlagren på 500 kcal.

Så trots en kost med väldigt stor andel kolhydrater som ger en lägre fettförbränning så kommer personen tappa fett. Fettinlagringen är ju ännu lägre.

Sedan går du vidare till kolhydrat>insulin>fettinlagring och ger en missvisande/vilseledande information om detta, vilket jag också kan bemöta om du är intresserad.

Du nämnde också att man tappar fett snabbare vid ketogen kost:
Citat:
Vid fasta eller ketogendiet så finns mycket mindre andel glykogen lagrat (runt 500kcal) och då kommer större andel av den energi som förbrukas vara av ditt kroppsfet, vilket betyder att du kommer tappa fett snabbare vid fasta/keto - och det är inte hittepå, det är fakta.
Och jag vill se denna fakta. Har du studier på det?
Citera
2020-05-28, 20:59
Medlem
informaticss avatar
Intermittent fasta verkar vara ett effektivt sätt att öka sina androgena receptorer och på så sätt få nytta av kroppens testosteron och DHT innan det aromatiseras till östrogen. Ett par källor:

https://eje.bioscientifica.com/view/journals/eje/121/5/acta_121_5_020.xml
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5064803/

Jag tänkte testa detta (för jag misstänker att jag har bra TS-produktion men potentiellt låg receptordensitet) och då äta sista målet ~19.00 och sedan fasta till lunch nästkommande dag. Ni som har testat detta, klämmer ni in samma mängd mat, som ni annars hade ätit under längre tid, under nästkommande dag? Hur har det fungerat för er, och gör man detta varje dag en hel vecka, och isåfall hur lång period gör man detta? För evigt eller bara ibland? Jag vill inte äta för ofta, utan känner att runt 4 timmar mellan måltiderna är lagom, så jag antar då att jag bara äter mer då jag väl äter?

Edit: Jag är inte överviktig (så jag tillhör enligt den ena studien den gruppen som detta kan fungera på), men däremot är jag ute efter att bygga muskler. Jag tänker att mängden mat som intas under ett dygn är allt som spelar någon roll. Hade jag varit 18 år så hade jag trott att min kropp vaknat i ett katabolt tillstånd och skrikit efter en Whey-80 vassle proteinshake, vilket naturligtvis bara är löjligt. Tänker jag rätt?
Senast redigerad av jpettersson1991 2020-05-29 kl. 05:45.
Citera
2020-05-28, 21:05
Medlem
Knoppys avatar
Jag försöker hålla mig till att bara äta mellan 11-19. Jag har ändå aldrig varit någon frukostmänniska och ändå inte brukar äta frukost.
Jag har inte varit stenhård med att hålla fastan heller (ingen alkohol, stenhård på inga kalorier mellan 19-11), så jag har väl inte direkt märkt några positiva förändringar. Det är väl det att småätandet har minskat, speciellt det där man kan ta framför TVn på kvällarna liksom.

Jag tar en kaffe typ 9, äter lunch 11isch, kanske en kaffe till och en fika på eftermiddagen, äter middag typ 17 och har jag träningsdag tar jag en proteinshake vid 19. Tycker det funkar helt okej!

edit: Jag kör varje dag, även fast det kan bli några öl på helgerna efter 19.
Citera
2020-05-29, 09:08
Medlem
Citat:
Första inlägget du citerade så skrev jag följande:

Att det pågår mer eller mindre betyder att det sker i olika utsträckning beroende på omständigheterna. Och fortfarande så att ett kaloriunderskott är ett måste för att fettmassan ska minska. Varpå du skrev:

Detta är lite missvisande, för kroppens nivåer av glykogen kommer att sjunka även om du inte fastar. Det beror på att ligger man på kaloriunderskott så kommer nivåerna av glykogen att minska eftersom man förmodligen inte har lika stor inlagring. Fasta är en av många vägar att gå för att uppnå kaloriunderskottet, men glykogennivåerna kommer sjunka oavsett eftersom ett underskott av energi råder.

Vidare så skrev jag:

Varpå du svarade med diverse länkar, bland annat en som jacob gudiol har skrivit: https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/
Läs länken. Fettförbränning är inte samma som viktnedgång. Alltså, bara för du äter LCHF och har en högre andel fett i din kost och därmed har högre fettförbränning, så innebär det inte att fettförlusten blir större. Kalorier är det som primärt avgör och det står i länken du själv postade:

Och summeras väldigt bra:

Jag har förövrigt ingenting emot varken ketogen kost eller LCHF. Det är påståenden bland dem som följer dieten som är problemet och blir missvisande information för den som läser.

Detta är som sagt missvisande, vilket jag gick igenom här ovanför. Kroppen har fortfarande ett energibehov. Fettförlusten beror till största delen på kaloriunderskottets storlek och inte huruvida fett respektive kolhydrat fördelas.

Kan återigen citera från länken du postade.

Sedan går du vidare till kolhydrat>insulin>fettinlagring och ger en missvisande/vilseledande information om detta, vilket jag också kan bemöta om du är intresserad.

Du nämnde också att man tappar fett snabbare vid ketogen kost:

Och jag vill se denna fakta. Har du studier på det?

Bra svarat. Jag blir förundrad hur människor kan läsa så mycket, tro sig kunna så mycket och ändå kunna så lite.
Citera
2020-06-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana

F: Vad finns det för fysiska och psykiska fördelar med periodisk fasta?
S: Fördelarna med periodisk fasta är bl.a. ökad insulinkänslighet, bättre kroppskomposition (ökad muskeltillväxt och minskad fettinlagring), förhöjd ämnesomsättning, förbättrat mentalt fokus, piggare samt även bättre tandhygien. Det har även bevisats minska uppkomsten av Alzheimers och Parkinsons vid studier på råttor.

Hej,
Hur kan det öka muskeltillväxten? Borde det inte vara tvärtom, att desto mer man äter så får man näring och sånt som musklerna behöver för att kroppen skall helt enkelt bygga muskler/muskeltillväxt?

Hur kommer det sig att det är nyttigt med periodisk fasta? Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen. Hur länge skall den personen fasta för att det även skall vara nyttigt/bra för denne?

Låt oss säga om en person har ätit havregryn, åt något litet på eftermiddagen och därefter ätit tre bananer på kvällen, runt 18:00 tiden.

Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.

TACK FÖR SVAR!
Citera
2020-06-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej,
Hur kan det öka muskeltillväxten? Borde det inte vara tvärtom, att desto mer man äter så får man näring och sånt som musklerna behöver för att kroppen skall helt enkelt bygga muskler/muskeltillväxt?

Hur kommer det sig att det är nyttigt med periodisk fasta? Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen. Hur länge skall den personen fasta för att det även skall vara nyttigt/bra för denne?

Låt oss säga om en person har ätit havregryn, åt något litet på eftermiddagen och därefter ätit tre bananer på kvällen, runt 18:00 tiden.

Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.

TACK FÖR SVAR!

Killen trollar och visar inte tecken på att veta något som är värt att veta vid muskelbygge heller för den delen vad jag kan se.

Kör periodisk fasta om dina måltider passar in naturigt. Du är ju över 18 år och har säkert vissa tider som är naturliga för dig att äta. Fortsätt med det.
Men ändra inte din livsstil för att äta inom ett visst ät fönster. Det blir onaturligt och insnöat... Kommer inte ge dig ett smack. Lägg resurserna på att äta hälsosam kost om det är hälsan du bryr dig om. Är det muskelbygge som intresserar dig så hoppa på ett rekomenderar träningsupplägg av den seriösare sorten. Båda grejerna går att mixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in