Citat:
Borde?
Fasta ökar human growth hormone men minskar på proteinsyntesen. Men när du väl äter i samband med träning och får en rejäl insulinspik så stiger även mTOR. Så du har högt med tillväxthormon och hög mTor. Kanske ör det så.
Citat:
Hur kommer det sig att det är nyttigt med periodisk fasta?
Det väsentliga är att du växlar metabola processer, från energidrift med insulin till energidrift genom glukagon. I det långa loppet nödvändigt för att minska risken för en rad sjukdomar.
Citat:
Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen. Hur länge skall den personen fasta för att det även skall vara nyttigt/bra för denne?
Du har glukosreserver för cirka 6-8 timmar. Men du ska nog fasta lite mer än så för att det ska ge effekt. 16 timmar är nog en bra undre gräns. Du kan fasta under lång tid, flera veckor. Det avgörande är hur mycket fett du har på kroppen till att förbränna.
Citat:
Låt oss säga om en person har ätit havregryn, åt något litet på eftermiddagen och därefter ätit tre bananer på kvällen, runt 18:00 tiden.
Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.
TACK FÖR SVAR!
Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.
TACK FÖR SVAR!
Dina muskler kommer inte att brytas ner nämnvärt. Det är inte evolutionärt fördelaktigt att bryta ner protein och lämna fettet därhän. Hur skulle en sådan varelse klara sig? En hungrig fettsäck utan förmåga att röra på sig.