2020-06-03, 00:00
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej,
Hur kan det öka muskeltillväxten? Borde det inte vara tvärtom, att desto mer man äter så får man näring och sånt som musklerna behöver för att kroppen skall helt enkelt bygga muskler/muskeltillväxt?

Borde?

Fasta ökar human growth hormone men minskar på proteinsyntesen. Men när du väl äter i samband med träning och får en rejäl insulinspik så stiger även mTOR. Så du har högt med tillväxthormon och hög mTor. Kanske ör det så.

Citat:
Hur kommer det sig att det är nyttigt med periodisk fasta?

Det väsentliga är att du växlar metabola processer, från energidrift med insulin till energidrift genom glukagon. I det långa loppet nödvändigt för att minska risken för en rad sjukdomar.

Citat:
Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen. Hur länge skall den personen fasta för att det även skall vara nyttigt/bra för denne?

Du har glukosreserver för cirka 6-8 timmar. Men du ska nog fasta lite mer än så för att det ska ge effekt. 16 timmar är nog en bra undre gräns. Du kan fasta under lång tid, flera veckor. Det avgörande är hur mycket fett du har på kroppen till att förbränna.

Citat:
Låt oss säga om en person har ätit havregryn, åt något litet på eftermiddagen och därefter ätit tre bananer på kvällen, runt 18:00 tiden.

Muskler bryts ner till och från. Men vid sådana här fasta-perioder blir jag extra orolig att förlora extra mycket muskler. Eller försvinner fett i första hand? Jag har inte så mycket fett. Skulle jag förlora mer fett, så skulle mina magrutor synas tydligare än vad det gör nu.

TACK FÖR SVAR!

Dina muskler kommer inte att brytas ner nämnvärt. Det är inte evolutionärt fördelaktigt att bryta ner protein och lämna fettet därhän. Hur skulle en sådan varelse klara sig? En hungrig fettsäck utan förmåga att röra på sig.
Citera
2020-06-03, 13:13
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Och hur länge är det maximala för att det skall räknas som nyttigt? Och om man ätit lite grann under dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Du har glukosreserver för cirka 6-8 timmar. Men du ska nog fasta lite mer än så för att det ska ge effekt. 16 timmar är nog en bra undre gräns. Du kan fasta under lång tid, flera veckor. Det avgörande är hur mycket fett du har på kroppen till att förbränna.

Vad som är optimal fasta är en komplex fråga utan något enkelt svar. Det beror på vad du vill uppnå, din genetik, din fysik, din hälsa osv. Autofagi (cellerna rensar ut skit) är dessutom vävnadsberoende inte systemiskt; olika processer för muskler, lever, fettceller, hjärna etc. Det verkar dock som att vältränade individer får högre autofagi i muskelvävnader ganska skyndsamt vid fasta.

För friska vältränade individer som du räcker det förmodligen att hoppa över ett mål om dagen, lite då och då, för att dra nytta av fasta. Huvudsyftet är i så fall att undvika non-stop insulinpådrag och lite extra cell-läkning som bonus.
Citera
2020-06-03, 15:42
Medlem
Har inte orkat läsa hela tråden.

men är det någon som verkar av någon skillnad när de kör periodisk fasta? Jag kan känna mig lite piggare ibland och det känns bra i magen på morgonen när senaste jag åt var vid kanske 17 - 18 och kör frukost vid 7 - 8.

Är det någon som också följt Dr- Ronda patrick på joe rogans pod cast? Där hon menar att ett visst enzym kickar igång i kroppen så fort man tar något som inte är vatten och detta enzym är aktiv mellan 8 - 10 timmar och då är det optimalt att få i sig all mat. Någon som kan berätta mer om vad det menas?
Citera
2020-06-04, 19:29
Bannlyst
Under en periodisk fasta, kan man ex välja att börja äta vid 08 och sen avsluta vid 18:00? Bör man hålla sig till någon speciell diet i kombination?
Citera
2020-06-04, 19:33
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengdems
Under en periodisk fasta, kan man ex välja att börja äta vid 08 och sen avsluta vid 18:00? Bör man hålla sig till någon speciell diet i kombination?

Ja varför inte, då får du åtminstone 14 timmars fasta. Hur du lägger upp det beror såklart på vad du vill uppnå?
Citera
2020-06-05, 14:33
Medlem
Hej, jag kör en variant av PF, typ 18-6 upplägg där jag äter mitt första mål vid 16:00 kanske.

Till frågan, ska börja styrketräna nu men kommer i princip bara kunna träna på morgonen och vill inte lägga om fastan - hur tror ni det kommer gå? Upplägget är att köra EAA före och efter träning, bryter det fastan? Och kommer det upplägget fungera?
Citera
2020-06-05, 14:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatmanK
Hej, jag kör en variant av PF, typ 18-6 upplägg där jag äter mitt första mål vid 16:00 kanske.

Till frågan, ska börja styrketräna nu men kommer i princip bara kunna träna på morgonen och vill inte lägga om fastan - hur tror ni det kommer gå? Upplägget är att köra EAA före och efter träning, bryter det fastan? Och kommer det upplägget fungera?
Ja, det bryter fastan.
Citera
2020-06-27, 00:59
Medlem
Steinarrs avatar
Hur länge är ens growth hormone på topp i kroppen efter att ha avslutat sin fasta?

Skulle man kunna fasta mellan t.ex 12:00 på en söndag till 13:00 dagen efter, äta och sedan träna två timmar senare och ändå ta del av det ökade tillväxthormonet?
Citera
2020-06-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Hur länge är ens growth hormone på topp i kroppen efter att ha avslutat sin fasta?

Skulle man kunna fasta mellan t.ex 12:00 på en söndag till 13:00 dagen efter, äta och sedan träna två timmar senare och ändå ta del av det ökade tillväxthormonet?

Sluta tänka så mycket och kör!
Citera
2020-06-27, 14:54
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Sluta tänka så mycket och kör!

Exakt! Kör på i stället och fundera inte så mycket över det där.
För att få fram hur mycket och hur länge tillväxthormon ligger på en hög nivå så måste man ta prover för detta.
Det är inte bara fasta som höjer tillväxthormon utan även sömn, och hård träning.
Kombinerar man fasta med detta så blir det nog bra, och man behöver inte fundera så mycket.

Stress och socker (i större mängd) är inte bra för hgh utsöndring heller. Värt att lägga på minnet
Citera
2020-07-06, 14:41
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Yo bros

Är det någon som har tränat och byggt muskler på OMAD-dieten? Hur gick det tyckte ni? Är det mycket svårare att bygga muskler tro?

OMAD=one meal a day
Citera
2020-07-06, 15:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Yo bros

Är det någon som har tränat och byggt muskler på OMAD-dieten? Hur gick det tyckte ni? Är det mycket svårare att bygga muskler tro?

OMAD=one meal a day
Vet flera som kör på det. Är det optimalt för maximal hypertrofi? Troligtvis inte. Dock, om man har stor aptit och gillar att äta mycket, och det får en att inte överäta eller att det helt enkelt passar med ens vardag. Så går det givetvis att kombinera detta med styrketräning och fortfarande få resultat. Är du intresserad av att testa så kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in