2020-05-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Bor de i Stockholm?
(Spontant kan jag tycka att det inte är någon god idé.)
Nej, de bor inte i Stockholm och har inte varit där heller på länge, utom min svägerska som var där i slutet av mars för att hon var tvungen. Hon bodde då hos sin son där, såpass längesedan att hon skulle ha blivit sjuk för ett tag sedan om hon hade blivit smittad. Han har inte varit sjuk men ska inte med till oss om det blir av. Så ingen stockholmssmitta.

De bor i en region som var en av de sista att drabbas och har väldigt få fall.

Min svägerska är sjukskriven för svårt diskbråck och deras andra barn har pluggat på distans länge nu så de har varit isolerade från andra i stort sett helt. Dottern handlar mat, tonåring. Min bror däremot arbetar där han träffar människor men även det i en milt drabbad region.

Tack för svar, uppskattas mycket då jag är väldigt brydd.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Jag har ett dilemma och vill höra eran åsikt om någon orkar bry sig. Ljugande hysteriker undanbedes, det finns ändå en och annan vettig här även om ni är få.

Saken är den att min svägerska hörde av sig sent igår/tidigt idag. Hon och två till i familjen vill komma och hälsa på nu på söndag och det ska vara en överraskning. Det är inga 2 timmars bilresa som är max rekommenderad reslängd som dessutom ska vara inom boenderegionen. Det är runt 7 timmars resa och de behöver sova över, de har en husbil som jag hoppas att de tar om de kommer.

Vår pappa är dålig så av den anledningen är det angeläget, även om jag tror att pappa kommer att hänga med ett tag till.

Vi har stor tomt och vädret är kanonfint så vi kommer att kunna vara det mesta utomhus.

Det känns ändå inte bra, jag oroar mig. Hur skulle ni göra? Ska jag säga till dem att inte komma trots allt? Vi har inte setts sedan förra sensommaren och har ställt in en hel sedan dess del p g a corona.
Så länge alla är friska ska det inte vara några problem. Hålla avstånd, inga kramar och tvätta händerna när det behövs. Inga gäster i köket tex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej jag lobbar inte för ökad smitta. Jag tror bara att det är oundvikligt. Jag lobbar inte för att jag ska få cancer heller även om jag troligen får det pga halva släkten fått det.

Jag vet varför jag är permitterad.

Men i början ska man ta det säkra före det osäkra.

Om man trots försök med misslyckade vaccin och allt inser att vi måste leva med det här, DÅ kan man ta beslutet att det är nästintill oundvikligt.

Men det är inget beslut man ska ta efter 1 dag, som vi gjorde. Det trots att vi såg katastrofen i Italien, och nu är vi det nya Italien.. Kan man bli mer idiotisk.
Citera
2020-05-29, 11:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Dom riskerar få in nytt om de inte tänkt sig inresekarantän och restriktioner för all framtid.
Fast länder som Island är inte så rädda för en andra våg. De klarade ju av den första så bra och vet att de skulle klara en andra våg ännu bättre.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mycket-omfattande-testning-islands-framgangsrika-corona-strategi

Lite testning bland folket och en utbredd smitta borde ju vara det som sätter i gång en ny våg. I Sverige kommer vi inte ens kunna kalla det för en andra våg för det föresätter att den första är klar. Vi kommer bara få nya toppar. Antalet Iva platser minskar men ny inskrivna har börjat öka på sina håll, är vi redan på väg mot en ny topp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bbc.com/news/amp/health-52837593?fbclid=IwAR3ld9I7eirtkkYX-dz4T9BxAySbCSISIzmBlAKKPg9gUnAylETY3-ZbE1Y

Det här är inte bra. Trots de höga dödstalen i Storbritannien, har bara sju procent av britterna antikroppar. Flockimmunitet "är inte ens att tänka på", säger de i artikeln... När ska våra myndigheter inse det och vakna? (Artikeln är färsk - från igår.)

Bra länk. Det här vi vetat hur länge som helst (inte förstås de exakta nivåerna). Studien från Imperial College i mitten av mars, som gjorde att Storbritannien ändrade sin strategi, angav dödligheten till 0,9 procent. De grundade sig i sin tur på det naturliga experimentet på Diamond Princess, där alla testades - denna information fanns i februari. Tyvärr måste svenska folket vara faktaresistenta då de har trott på regeringen och Folkhälsomyndigheten.

Nu får vi betala med att ha högsta rapporterade dödligheten i maj i världen. Men det hade kunnat gå ännu värre. Tänk om FHM hade lyckats med att låta Sverige uppnå flockimmunitet. Då hade vi haft 60-70000 döda, antagligen fler pga vårdkollaps (ingen vård för ex. cancerpatienter, äldre som svälter ihjäl för att personalen är sjuk, osv). Tänk om de hade lyckats övertyga andra europeiska länder (och de försökte verkligen)? Det är farliga personer som leder FHM. FHM borde byta namn till Folkmordsmyndigheten - vore en mer korrekt beskrivning av deras målsättning. Sedan lyckas regeringen att dupera svenska folket genom lägga att skulden på äldreomsorgens och sjukvårdens personal istället för kompisarna på FHM. Helt skamligt. Här skulle behövas en internationell tribunal, då svenska rättssystemet inte kommer klara av att ställa ansvariga till svars.
Citera
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Folk säger att WHOs överhuvud Tedros är en etiopisk folkmordsmarxist för att misskreditera WHO. Men det stämmer inte. WHO och Tedros är bra och vill mänskligheten gott, de är finansierade av självaste geniet Bill Gates som vet vad som är bäst för oss!

I dessa tider sprids tyvärr många konspirationsteorier. Lyssna inte på dem. Var källkritisk och lita bara bekräftad information och fakta från exempelvis SVT och DN. Alternativ smörja ska ni inte konsumera.

Mvh
Tupo
Citera
2020-05-29, 11:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bbc.com/news/amp/health-52837593?fbclid=IwAR3ld9I7eirtkkYX-dz4T9BxAySbCSISIzmBlAKKPg9gUnAylETY3-ZbE1Y

Det här är inte bra. Trots de höga dödstalen i Storbritannien, har bara sju procent av britterna antikroppar. Flockimmunitet "är inte ens att tänka på", säger de i artikeln... När ska våra myndigheter inse det och vakna? (Artikeln är färsk - från igår.)
Jag undrar om deras myndigheter kommer göra ett nytt test så som vårt FoHM, som uppenbart inte var nöjda över vårt Svenska test. Eller om de bara accepterar sanningen även om den inte vad var man skulle kunna önska.
Citera
2020-05-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Nu börjar du nära nog framstå som mentalt efterbliven i ditt relativiserande av våra höga dödstal.

”Mycket få” för dig är i verkligheten fler än alla döda i Norge.

Vad har du för jävla hemsk agenda där du inte bara hetsar för att ättestupa är en korrekt och riktig institution utan också går genom eld och vatten för att föra fram din propaganda att vi har ”få” dödstal?
*klipp*
Höga dödstal är en sak. Åldersprofilen för de avlidna en annan.
Citera
2020-05-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Statsepidemiologen som har betalt för att se det komma,

såg det inte komma ...
https://www.dn.se/nyheter/sverige/an...-har-hamnat-i/

... ändå var det han själv som medvetet släppte lös smittan i Sverige,

....

Som jag förstått det,

så har Sverige aldrig försökt stoppa smittan och få kontroll över den,

som andra länder t ex Danmark.

Jag kan han fattat fel men jag tror inte det.

Jag har iallafall missat i nyhetsflödet:

"Nu tar vi kontroll över det här, vi har en app för smittspårning, vi har anställt 400 nya som arbetar med smittspårning, vi har drive-in teststationer för testning över hela landet."

Kan det finnas ett samband mellan denna avsaknad av strategi,

och att svenskar inte är välkomna som inresande till andra länder,

att vi inte har smittspridningen under kontroll?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsen-ratt-av-norge-och-danmark-att-stoppa-svenskar/?referrer=rotator-item-6
Björn Olsen: Rätt av Norge och Danmark att stoppa svenskar

Och vilket rykte i världen får ett land som drogar sina sjuka äldre med morfin istället för att ge dem adekvat vård?

EDIT: ändrade texten lite men jag skäms faktiskt för hur det här sköts

Jag håller med.

Känns inte bra att jag trodde på Tegnell och hans ibland övertygande sätt.

När han pratade om smittspridning för några månader sedan kändes det som flockimmunitet, yes, självklart, historiskt, modigt, mot flocken... Shit va fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Så länge alla är friska ska det inte vara några problem. Hålla avstånd, inga kramar och tvätta händerna när det behövs. Inga gäster i köket tex.
Ja, vi är alla helt friska och de har levt så isolerat som är möjligt, förutom min bror som har jobbat och helt omöjligt kan jobba hemifrån men han sköter sig med hur han ska göra, han jobbar dessutom inom området.

Vi har också tagit det väldigt försiktigt och har skött oss så bra man kan.

Är ändå lite orolig, får lite ångest faktiskt. Skönt ändå att du tror att det kan vara ok, tack för support.

Nej, det blir inget kramande och köket får de hålla sig ifrån fast det blir svårt att inte gå igenom där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Livet är en risk. Det kan lika gärna bli så att någon av er får en hjärtattack eller stroke och dör oavsett om ni ses eller ej. Så frågan är egentligen om ni har modet att våga leva livet fullt ut även om det innebär en risk och kanske leder till att någon blir sjuk och dör.

Men ska man springa och gömma sig för livet så är man i mina ögon redan död, så då spelar resten ändå ingen roll.

Det är en sak som verkar vara lite oklart för dej. Nihilism är något som typ 0,001% av mänskligheten ägnar sig åt.
Resterande 99,999% bryr sig om sitt liv. Därför det du säger kan enbart vara rätt för just 0,001% av mänksligheten.
Därav blir dina påstående löjliga för i princip hela mänskligheten och har nån betydelse just för dumma idioter som du.
Citera
2020-05-29, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Håller helt med!

Tyvärr fattar inte foliehattarna detta. Bara för att det inte dör fler än tidigare år så betyder det INTE att det här inte är en riktig pandemi med ett nytt farligt virus i cirkulation.

De förstår inte att dödsfall i influensa och andra sjukdomar har gått ner i samma antal som konstaterade dödsfall i Corona. Därför ser de bara att inget har förändrats(samma antal totala dödsfall) och tror därmed att allt är en bluff.

Jävla nötter är dom.

Bra inlägg. När man isolerar sig hemma, och håller distans till andra människor drabbas man inte av vanlig influensa. Eller förkylning. Man slipper undan alla andra smittor. Gamlingar orsakar färre trafikolyckor, de ramlar inte och bryter armar och ben. Det är mycket som man kan dö av, som inte är med i underlaget när myndigheter gör sin statistik om dödligheten i Corona. Är syftet att förminska allvaret i den omfattade dödlighetens orsak och verkan, och därmed undvika ansvarsfrågan?

Jag tycker all oro är befogad när man varje dag lär sig hur olika detta virus drabbar de människor som insjuknar. Det handlar i skarpt läge om individens förmåga till att skydda sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in