2020-05-29, 10:32
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har ju blivit så tokigt nu, att det känns som att man har hamnat i "1984" av George Orwell! Allting är upp och ner, vitt är svart etc. etc..

Menar du att hela pandemin är en bluff? Ja, iså fall är världen verkligen upp-och-ner.

Men jag tror ändå att pandmin är på riktigt. Vet att många säger att det är en false flag/psyop för att införa kontroll. Men jag tror inte på det.

Fast det är ju skumt i det att det i princip inte dör fler nu än vad det gjort tidigare år. Så kanske att det finns en liten poäng hos foliehattarna trots allt.

Usch, det är svårt att veta vad man ska tro om den här soppan.

Hur tänker du?
Citera
2020-05-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Idioter, debatten om äldreomsorgen är en ren rökridå...

Har inte sett någon som helst indikation på att svensk äldreomsorg skulle ha klarat sig dåligt i jämförelse med andra länder. Senast jag såg något så hade exempelvis Norge högre andel döda inom äldreomsorgen/institutioner.

Nej, naturligtvis är ju den höga allmänna smittspridningen det huvudsakliga problemet.

Det var dock bra att debatten gjorde att regeringen hamnade under ökad press. Centern har också häromdagen krävt att Sverige måste byta strategi. All ökad press på regeringen kan ju ev. tvinga fram några förändringar, var mer så jag menade. Kändes iaf lite hoppfullt på nåt sätt, att alla andra partier börjat "klaga' och inte bara jamsar med.
Citera
2020-05-29, 10:34
Medlem
Jag har ett dilemma och vill höra eran åsikt om någon orkar bry sig. Ljugande hysteriker undanbedes, det finns ändå en och annan vettig här även om ni är få.

Saken är den att min svägerska hörde av sig sent igår/tidigt idag. Hon och två till i familjen vill komma och hälsa på nu på söndag och det ska vara en överraskning. Det är inga 2 timmars bilresa som är max rekommenderad reslängd som dessutom ska vara inom boenderegionen. Det är runt 7 timmars resa och de behöver sova över, de har en husbil som jag hoppas att de tar om de kommer.

Vår pappa är dålig så av den anledningen är det angeläget, även om jag tror att pappa kommer att hänga med ett tag till.

Vi har stor tomt och vädret är kanonfint så vi kommer att kunna vara det mesta utomhus.

Det känns ändå inte bra, jag oroar mig. Hur skulle ni göra? Ska jag säga till dem att inte komma trots allt? Vi har inte setts sedan förra sensommaren och har ställt in en hel sedan dess del p g a corona.
Citera
2020-05-29, 10:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Menar du att hela pandemin är en bluff? Ja, iså fall är världen verkligen upp-och-ner.

Men jag tror ändå att pandmin är på riktigt. Vet att många säger att det är en false flag/psyop för att införa kontroll. Men jag tror inte på det.

Fast det är ju skumt i det att det i princip inte dör fler nu än vad det gjort tidigare år. Så kanske att det finns en liten poäng hos foliehattarna trots allt.

Usch, det är svårt att veta vad man ska tro om den här soppan.

Hur tänker du?

Jag kommenterade att Tegnellianerna tycker att det är VI som har normala dödstal, och våra grannländer FÖR LÅGA. Det är ju sant!
Citera
2020-05-29, 10:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Sorry!
Jag missuppfattade ditt inlägg.
Eftersom jag är gravt efterbliven, så tyckte jag att du påstod att 78% av all smitta sker asymptomatiskt. Men det var ju inte vad du försökte säga..

Det KAN va skillnad på att man smittar presymptomatiskt (innan symptom) och om man smittar asymptomatiskt (får inga symptom),

Professor Woo-Joo Kim from Korea University Guro Hospital nämner ett flertal studier
https://www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y

men informationen är 1,5 månad gammal nu, och det är väldigt lång tid i denna pågående kris.
Tack för den länken! Jag har inte sett den tidigare. Oerhört intressant också när Professorn nämner vikten av att starta behandlingen i tid och att man inte väntar tills man i princip behöver respirator. Det är ju EXAKT det som skedde i UK (man bad aktivt folk att hålla sig borta från sjukhuset om man inte var i kritiskt kondition), och enligt uppgift är det så Tyskland gör för att hålla nere sin CFR.
Citera
2020-05-29, 10:35
Medlem
Citat:
Det kommer säkert att komma ett vaccin. Fram till dess, skulle det gå att svälta ut viruset, samt därefter aggressivt testa, smittspåra och isolera där det ändå flammar upp igen. Då skulle vi hålla dödstalen nere på ett minimum, tills vaccinet (och/eller ett fungerande läkemedel eller kombination av sådana) kommer.

Varför denna säkerhet om vaccin? Vi har massvis med sjukdomar som inte fått vaccin.

Fattar inte du att du blir manipulerad. Hela tiden hör vi om positiva framgångar med vaccin för att lura folket att konsumera och köpa, sedan 1 månad efter så visar det sig ha ingen effekt.

Hur går man ifrån att det har effekt till ingen effekt? Men det ifrågasätter ingen såklart..
On to the next "vaccin"...
Citera
2020-05-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ok, om vi ska prata inhemsk ekonomi,

så är jag egen del är jag övertygad om att minskad samhällssmitta

och därmed minskad osäkerhet = ökad trygghet

och ökad rörlighet pga färre restriktioner

är den klokaste vägen till bättre inhemsk ekonomi i Sverige,

dvs ökad konsumtion.

Det är inte så att pensionärer är helt utan konsumtionsmöjligheter,

men de är satta i karantän nu, bara att gå till tandläkaren innebär

en risk att bli smittad och dö för en 70+ individ.

Jag ska till tandläkaren nu, den jag ska träffa är diagnostestad negativt igår.

Vad är vitsen med att köpa fonder om jag inte kommer att leva till pension?

Ska jag köpa en ny bil nu när jag inte vet om jag lever om ett halvår?

Kontroll av smittspridningen i samhället är kritisk enligt min mening.

Lägg därtill att om svenskar inte ska ses som Europas spetälska,

smittspridare som drogar sina äldre med morfin och låter dem dö istället

för att få adekvat vård mot Covid-19 (syrgas, dropp och antibiotika),

som ingen vill göra affärer med,

så är det ytterligare en anledning utifrån Sveriges exportberoende att

snabbt som fan få den här skutan på rätt kurs nu!

Men det är bara vad jag tycker och tror det.

Det är väl det vi har Flashback till, att tycka och tro?

Ni kn sluta hoppas, Sveriges kurva pekar spikrakt nedåt och den stora skillnaden nu jämfört med innan pandemin är att man kunnat leva på gamla meriter vilket är omöjligt nu när man har gjort bort sig totalt för resten av världen. Sluta dröm om en ljus framtid i det här landet, för varje år kmr folk få mindre och mindre tillbaka för den skatt man betalar. Flytta härifrån permanent är den enda lösningen
Citera
2020-05-29, 10:36
Medlem
Citat:
Jag uppfattade det (har bara skummat referatet) som att den debatten mest handlade om förhållandena på själva äldreboendena (alltså skyddsutrustning, hygien, bemanning och sådant), snarare än Sveriges totala coronastrategi? Det verkar som att till och med Åkesson är rädd för att ifrågasätta själva strategin rakt och öppet?

Ja och nej. Debatten ställde på många sätt regeringen till svars för alla de döda på äldreboendena, en hel del kritik framfördes för att regeringen inte gjort tillräckligt. Men ja, just denna debatt handlade specifikt om de döda äldre och om smittan på äldreboendena.

Dock har Centern som sagt häromdagen även krävt att Sverige skall byta strategi. Expressen skrev imorse att borgfreden är över och det blir mer hård debatt framöver. Lite, lite hoppfullt iaf. Kanske.
Citera
2020-05-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej, naturligtvis är ju den höga allmänna smittspridningen det huvudsakliga problemet.

Det var dock bra att debatten gjorde att regeringen hamnade under ökad press. Centern har också häromdagen krävt att Sverige måste byta strategi. All ökad press på regeringen kan ju ev. tvinga fram några förändringar, var mer så jag menade. Kändes iaf lite hoppfullt på nåt sätt, att alla andra partier börjat "klaga' och inte bara jamsar med.

Jaha oj... Centern säger efter 3 månader att vi måste testa mer och smittspåra!!

Vilka genier..

Mesar allihopa. Istället för att bygga en opinion tidigt när det väl spelade någon roll så kommer man nu efter, när det egentligen är försent och säger alla rätt.
Citera
2020-05-29, 10:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ni kn sluta hoppas, Sveriges kurva pekar spikrakt nedåt och den stora skillnaden nu jämfört med innan pandemin är att man kunnat leva på gamla meriter vilket man kunnat göra innan. Sluta dröm im en ljus framtid i det här landet, för varje år kmr folk få mindre och mindre tillbaka för den skatt man betalar. Flytta härifrån permanent är den enda lösningen

Kan ju inte. Får ju inte som svensk komma in i nåt vettigt land.
Citera
2020-05-29, 10:38
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och som Quisling får väl svensken i allmänhet räknas eftersom svensken inte sitter inlåst i princip 24/7 och i allmänhet inte använder munskydd.

Frihet är det enda som betyder något och ur evolutionär synpunkt får man inte glömma att Corona sveper över världen som en friskfläkt som renar. Det är viktigt att den klenare delen av befolkningen får möjlighet att stryka med, de som i naturen skule blivit mat.
Citera
2020-05-29, 10:38
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ni kn sluta hoppas, Sveriges kurva pekar spikrakt nedåt och den stora skillnaden nu jämfört med innan pandemin är att man kunnat leva på gamla meriter vilket man kunnat göra innan. Sluta dröm im en ljus framtid i det här landet, för varje år kmr folk få mindre och mindre tillbaka för den skatt man betalar. Flytta härifrån permanent är den enda lösningen

Citat:
Kan ju inte. Får ju inte som svensk komma in i nåt vettigt land.

Får ta mig över gränsen nattetid,

dvs vara en flykting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in