2020-05-28, 19:31
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Isf har det skett något radikalt den senaste tiden.

Man har ju försökt utveckla lkm mot Alzheimer men det har inte lyckats hittills.

Möjligen kan man kanske sänka takten varmed demensen progredierar.

Vad jag menade, var att demens var symptom. Det finns massa olika orsaker till det (näringsbrist, infektion, förgiftning, tumör, ärftlig eller miljöbetingad sjukdom), och ibland kan t o m läkemedel orsaka sådana symptom.
Jag menade inte enbart Alzheimers (någon enstaka gång, har det även skett feldiagnostik även där).
Citera
2020-05-28, 19:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Isf har det skett något radikalt den senaste tiden.

Man har ju försökt utveckla lkm mot Alzheimer men det har inte lyckats hittills.

Möjligen kan man kanske sänka takten varmed demensen progredierar.

...dessutom har många gamla som får diagnosen "demens" inte demens i egentlig mening. Men de får samma symptom - glömska, förvirring etc. - för att de t.ex. äter och dricker för lite, rör på sig för lite, glömmer bort att ta sina mediciner för andra tillstånd... Jag gick igenom allt detta med en släkting till mig de senaste åren, h*n avled vid 96 års ålder i höstas (före coronan). H*n blev väldigt mycket klarare i huvudet, när h*n äntligen fick en plats på ett bra äldreboende, och det fanns personal som såg till att allt det ovanstående sköttes.
Citera
2020-05-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Vad jag menade, var att demens var symptom. Det finns massa olika orsaker till det (näringsbrist, infektion, förgiftning, tumör, ärftlig eller miljöbetingad sjukdom), och ibland kan t o m läkemedel orsaka sådana symptom.
Jag menade inte enbart Alzheimers (någon enstaka gång, har det även skett feldiagnostik även där).
Ja visst kan det vara så men vid vaskulär demens och liknande är prognosen mycket dålig.
Citera
2020-05-28, 19:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har bara skummat igenom studien och den är bitvis skriven på en lite knepig engelska vilket jag tror att det har att göra med att författaren inte har det som modersmål (japan?).
Exophony.
Välkänt fenomen när någon ger sig i kast med att skriva på ett annat språk än sitt eget. Slutresultatet blir ofta bra, men lika ofta styltigt och bakvänt när direktöversättning från författarens modersmål inverkar på meningsuppbyggnad och språklig essens. Finns ohyggligt bra exempel på det i den här tråden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Exophony
Citera
2020-05-28, 19:36
Medlem
welcometorealitys avatar
Tegnell och Löfvén våra superhjältar har lyckats med sina uppdrag briljant.

-Strul med skyddsutrustning
-Strul med att göra tester
-Strul med att skydda äldreboenden.

Facit över 4000 döda i Sverige

Tack jag ska kolla på filmen Strul nu med våra superheros.....
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
C19 hämtar från samma källa som FHM så.
Då hämtar FHM från fel källa, så mycket kan jag säga.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Givetvis tröttnar folk, eftersom det inte finns något slut på restriktionerna i sikte.

- Hur ska man hindra att nya utbrott av Covid-19 blossar upp på platser som tidigare har klarat sig lindrigt?

För mig så framstår det som det mest självklara att man minskar människors rörlighet från platser med mycket smittspridning, till platser med lite smittspridning.

- Det är illa nog. Jag vill inte gå längre i den riktningen.

Jag är mycket misstänksam mot svenska myndigheter som välkomnade Covid-19 med öppna armar, och därefter lät viruset frodas, helt utan motstånd. Det ger intrycket att makthavarna ville skapa panik hos befolkningen, för att förmå folket att själva be om ökad övervakning. Välvilligt sinnade makthavare skulle ha velat stoppa sjukdomen redan vid gränsen.

- Ifall det är frivilligt att installera programmvaran, så kan jag kanske acceptera det. Men jag tänker på risken att programvaran blir ungefär lika "frivillig" som användaravtalen till datorernas operativsystem. Det är i teorin frivilligt att klicka på "acceptera villkoren". Men ifall man inte accepterar avtalet, så kommer man inte att kunna använda sin dator.

- Kan man lita på det? Kommer myndigheterna att montera ner sina delar av övervakningssystemen när epidemi-faran är över?

Jag föredrar att myndigheterna motverkar epidemin med mer grova verktyg, såsom karantän och avspärrningar. Dessa åtgärder gör så stora intrång i samhället, att myndigheterna inte kan upprätthålla restriktionerna längre än nödvändigt för smittskyddet.
En apps användardata administrerad av MSB skulle precis som Sydkorea gör raderas.
Om staten vill ha koll på dig så hämtar man vilka som använder vilka telefoner och begär ut hur och var folk rör sig. Fullt görbart idag om man nu tror att regering och riksdag skulle ha intresse av det.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Personligen fattade jag precis nu

att det finns olika strategier

det är inget som har talats tydligt om i de kanaler jag hört information.

Sverige kör Mitigation såvitt jag förstod.

SydKorea t ex och de som laddar med testning kör Suppress.

Ingen epidemiolog som skrivit det här, men jag som lekman begrep en hel del.
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Det vore väl bra om det kom till kännedom ATT det finns vedertagna strategier,

(därför jag skriver detta inlägget)

och vad det är för skillnad på dem,

och det vore intressant att se en lista vilka länder som valt vilken strategi,

och hur det går för dem.

Intressant artikel som poängterar att Tengele strategin ger viruset större möjligheter att mutera och försvåra vaccin utveckling mm.

"Put in another way: the mitigation strategy not only assumes millions of deaths for a country like the US or the UK. It also gambles on the fact that the virus won’t mutate too much — which we know it does. And it will give it the opportunity to mutate. "
Citera
2020-05-28, 19:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Dränerat resurser? Staten har ju betalat ut miljarder till företag och regioner.
Lånade pengar, eller har du inte ens koll på hur statens krispaket finansieras?
Citera
2020-05-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Klockrent inlägg!

OK, det var endast JAG som var korkad där Vi säger så.

Men du kollade länken? Att folk i snitt beräknades att de skulle ha levt drygt 10 år längre i Italien om de inte smittats. Även om det nu bara skulle vara hälften på 5 år i Sverige av någon anledning så tycker jag du och fler här i tråden borde vara lite mer reserverade i erat bagatelliserande av viruset med allt snack som får det att låta som om det typ bara är folk med ett ben i graven som dör m.m.

Tycker det är rätt respektlöst mot alla som påverkats av detta och mot de som jobbar inom vården på hårt drabbade ställen. Att ni stör er på folk som bokstavligt talat vill ha Tegnells huvud förstår jag dock. Men det känns som ni drar alla lite väl mkt över en kam.

Att du som påstår dig jobba inom psykvården sitter här och snackar skit om folks psyke i tråden är även lite förvånande.
Det är ju uppenbart att en del i tråden mår riktigt dåligt.
Citera
2020-05-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Norge är alltså bättre än oss att räkna våra egna siffror. Festligt.

Norge har HELT andra problem nu när oljan står på hälften av det som den behöver vara för att den ska vara lönsam att utvinna, och folk är faktiskt sura att norska staten misslyckats att under alla år av god inkomst att göra landet mindre beroende av oljan. Istället har norrmännen köpt tesla och ”hytter”. Helt ytliga ”investeringar”, precis som araberna som bygger flashiga skyskrapor i öknen. Norska regeringen är stressad och det är en kass taktik att fokusera på andra länders problem istället. Norrmännen är verkligen inte bättre än oss på allt, men att basha oss det är dom sannerligen bra på.

Nja, de bara kollade lite snabbt på siffror och ställde en enkel fråga till FHM, typ Ehh, ni har 1000 fler döda än vanligt, kan det vara så att dessa är döda i covid som ej kommit med i statistiken. Ja så är det troligen, sa FHM.

Hur man får det till att basha, är en gåta. 🤔 Ditt inlägg var däremot en tydlig bashning av Norge. Snygg fokusförflyttning. Nästan FHM-klass på den.
Citera
2020-05-28, 19:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Då hämtar FHM från fel källa, så mycket kan jag säga.

Det, skulle inte förvåna mig överhuvudtaget med deras historik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in