2020-05-29, 08:44
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Faktum är ju ändå att mycket få avlidna finns i ålder under 70.
Nu börjar du nära nog framstå som mentalt efterbliven i ditt relativiserande av våra höga dödstal.

”Mycket få” för dig är i verkligheten fler än alla döda i Norge.

Vad har du för jävla hemsk agenda där du inte bara hetsar för att ättestupa är en korrekt och riktig institution utan också går genom eld och vatten för att föra fram din propaganda att vi har ”få” dödstal?
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/internt-mejl-avslojar-myndighet

"Internt mejl avslöjar myndighet
PUBLICERAD IDAG 06:42
Arbetsmiljöverket har tidigare förnekat att man skulle ha backat inför påtryckningar om munskydd på äldreboendet Serafen. Men i ett internt mejl som SVT tagit del av försvaras myndighetens ändrade position.

I mejlet – som nu raderats – skriver myndighetens chefsjurist att man måste släppa kravet på visir och munskydd vid patientnära arbete för att ”om möjligt linjera med FHM”.

Hanteringen har väckt starka känslor. Anna Rask-Andersen, tidigare skyddsombud, menar att Arbetsmiljöverkets generaldirektör borde få sparken."

Booom tack för den.
”Raderat” - Vad menas? Det ska inte gå att radera ett mail från en myndighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Frågan är vem som raderat mailet, generellt skall inte myndigheters mail raderas, för det fall media/allmänhet vill begära ut dessa. Det är väldigt allvarligt i sig, att man har raderat mailet. Förutom själva det uppenbara allvaret i innehållet.

Detta bör utredas och ansvariga få stå till svars med avsked eller andra lämpliga brukliga åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Så här förklarar Lena Hallengren den svenska strategin mot coronan i Ekots lördagsintervju (hämtat från Eva Stenbergs artikel i DN). Är det någon som förstår vad hon säger?

”Vi har inte valt en väg i meningen att vi har vid något tillfälle fattat beslut om en strategi som finns samlad och nu gör vi så här och det tänker vi inte avvika från, utan vår strategi är ju egentligen precis det motsatta, att vi följer utvecklingen, att vi är beredda att vidta åtgärder, vi har ingen som helst prestige i att vidta en åtgärd och inte en annan.”

Läsvärt minst sagt. Jag har hört många tala vitt och brett om den svenska strategin i medierna. Man vad går den ut på?
Det är knäppt, minst sagt, att ingen på hennes departement kan tillräckligt mycket om strategiarbete för att informera ministern om att inte välja också är ett val när det finns krafter som drar åt olika håll.

Att vi inte har någon genomarbetad strategi framtagen av folkvalda är inte bara bedrövligt utan helt remarkabelt.
Citera
2020-05-29, 08:44
Medlem
santos_devilles avatar
Ännu en gång blir det otydligt

Citat:
Det kommer alltså inte vara möjligt att samlas på sportbarer, restauranger etc i större grupper. Maxantalet på 50 personer är det som fortfarande gäller.

Det finns inga restriktioner om 50 på krogar och barer så länge folk kan hålla avstånd.
Citera
2020-05-29, 08:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Även politiskt går vi in i en ny epok. Där det är efter Corona. Ny sinnesstämning mot Kina. Ett kallt krig där man stoppar Kinas globala övertagande av Handel. Det blir tillverkning av många produkter i varje land eller inom en region som EU. Det intressanta blir Kinas relation med Afrika och länder i övriga världen där de byggt hamnar och annan infrastruktur. Det är lån som dessa fattiga länder inte kan betala tillbaka. Kina kommer ha mindre nytta av sina investeringar, när deras skit inte efterfrågas som innan Corona. Det pågår oroligheter i Afrika. Kineserna är inte omtyckta ens på personnivå, när de kommer och tar över stora areal och bosätter sig där.

Jag noterar att min egen inställning till EU har ändrats, och jag tror många med mig ifrågasätter, vad vi får för pengarna. Inom Sverige är medborgarnas tolerans mot politiker och myndigheters hanterande av statskassan på upphällning. Vi har stora motsättningar inom Sverige där grupper ställs mot varandra. Stad mot landsbygd, där de var kul att följa Gotlands synpunkter om att turister belastar deras sjukvård, och inte ska komma dit, till att turismen är livsviktig för deras ekonomi.

Vi kommer äta mer inhemsk mat. Jag noterar att sortimentet ändrats i mataffären, men vi svälter inte. Det odlas grönsaker i alla trädgårdar, och vissa fröer har redan sålt slut.

Det är så allvarliga motsättningar inom Sverige att många dugliga ungdomar kommer lämna Sverige åt sitt öde om inte politikerna också inser att nu kommer en ny tidsera, där de måste göra radikala utrensningar i sina partier, där man också stramar åt myndigheternas aktivism.

Vi medborgare har fått tydliga signaler om att vi är politikernas flock, där en självklar rätt till sjukvård inte är så självklar, om vi inte är ett får mer värt än andra får, i fårflocken. Det är tankeväckande när politikerna talar om trafficking och slaveri som ett stort problem, men vad med oss som jobbat och betalt in pengar till staten men inte har rätt längre till den självklara motprestation vi betalat för? Är inte vi slavar under ett skattetryck där våra pengar delas ut random till allt annat än den vård som utlovats? I skarpt läge som Corona gör den humanistiska stormakten prioriteringar i vården och de äldre diskrimineras med dödliga konsekvenser.

Kinas globala övertagande av Handel?

Hela världens företag har ju stått i kö för att flytta produktionen till Kina?

Det är ju billigt och därmed fina vinster.

Nu blir det ju lite konstigt här,

i Sverige är sexköp olagligt,

fast det är att vara torsk som är olagligt,

att va hora är väl inte olagligt i Sverige?

Nu vill du förbjuda Kina att va hora,

men det ska vara ok att va torsk?

Ok, Lycka Till med det!
Citera
2020-05-29, 08:49
Medlem
Citat:
Det Giesecke står för är sosseadel. Det är nyköpt herrgård, rätt sorts vovve på trappen, lukrativa jobb livet ut. I Coronatider är det avskyvärt. Hörde vi fel när Magdalena Andersson talade om tuffa åtgärder mot folk som profiterar på Corona?

Giesecke gjorde mysframträdanden om Corona för att invagga befolkningen i ett falskt lugn. Mot betalning. Jag gick på det mesta han sa om flockimmunitet och att det kommer vara lika stor dödlighet i alla andra länder, med en fördröjning.

Detta absurda scenario med hög dödlighet i Sverige, får pågå samtidigt som man från den myndighet Giesecke fakturerar för sitt skitsnack, varnar folk över 70 år för faran med att smittas av Corona. Myndigheten uppmanar till isolering och distansering för äldre riskgrupper.. Samtidigt som Giesecke talar om att han ska träffa sina barnbarn.

Har Giesecke en särskild plats inom sjukvården som väntar på honom i det fall han skulle smittas? Är han ett får mer värt än alla andra får i flocken, när vi inte uppnår flockimmunitet?

Sosseadel? Pappan var i alla fall näringslivsadel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Curt-Steffan_Giesecke

Jag undrar varför journalisterna inte frågat Giesecke och Tegnell om de haft coronan. Om de testat sig. Tegnell har haft en elak hosta så han kanske har flockimmuniserat hela FHM och fler därtill. Han vågar i alla fall ta en öl på uteserveringar så han kanske har immunitet. Det gör i och för sig jag också men på ställen som är i princip tomma. Igår satt jag med en granne, båda vid var sitt bord på behörigt avstånd och förde högljudd diskussion så det ekade mellan väggarna.
Citera
2020-05-29, 08:53
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att lockdown har så långsam effekt verkar tyda på att smittspridning fortsätter som förr bland de som fortfarande jobbar, till exempel - eller kanske främst - på sjukhus. Det var en semestrande läkare från Italien som startade utbrottet på Teneriffa för 3 månader sedan då ett helt hotel försattes i karantän. Spanien hade då totalt 5 bekräftade fall:

Den stora faktorn är naturligtvis inkubationstiden. Den andra stora faktorn är att antalet positiva tester inte är representativt för alla som smittats utan endast för de personer som testas. I Sverige testar man de med symtom och "key workers". En vedertagen siffra är att 78% av smittade är asymtomatiska. Vi kan därför anta att det verkliga antalet nya smittade igår i Sverige var ungefär 2,900.

Enligt en nyligen publicerad rapport tar det i snitt 11.5 dagar för 95% av alla smittade innan första symptomet.

Det betyder att de 639 som testades positivt igår (i Sverige) smittades Söndagen den 17:e Maj. Dessutom smittades samma dag ett antal personer som är asymtomatiska eller har så pass milda symtom att de inte bemödat sig om att uppsöka vård för att bli testad.

Anledningen till förskjutningen mellan lockdown och peak blir då 11.5 dagar, då det ramlar in personer i systemet som blev smittade innan lockdown PLUS 11.5 dagar för ytterligare personer i samma hushåll som blev smittade EFTER lockdown.

Och precis som du nämner har man problemet med att vissa personer jobbar på sjukhus och inte minst inom äldrevården. Smittan blir då självförsörjande eftersom de som vårdar smittas och de måste sedan bli vårdade - av folk som i sin tur blir smittade. Det tar aldrig slut.

Det finns en anledning till det läckta mailet där kinesiska myndigheter föreslår att man helt enkelt avrättar personer över 70 år som insjuknat i COVID-19, istället för att vårda dem...
Citera
2020-05-29, 08:55
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ännu en gång blir det otydligt

Citat:
Det kommer alltså inte vara möjligt att samlas på sportbarer, restauranger etc i större grupper. Maxantalet på 50 personer är det som fortfarande gäller.

Det finns inga restriktioner om 50 på krogar och barer så länge folk kan hålla avstånd.

Det som behöver bli tydligt är hur okontrollerad smittspridning i svenska samhället

påverkar inhemsk ekonomi och konsumption

och internationella samarbeten och affärer, dvs svensk export.

Då kommer det att synas vilken skada vi har lidit

och varför det är viktigt att få kontroll över smittan så fort som möjligt,

dvs Suppress strategi istället för nuvarande Mitigation strategi,

tror jag, men jag har haft fel förr.

EDIT: Då kommer det att bli självklart hur vi ska hantera

krogar, fotboll och munskydd i tunnelbanan.
Citera
2020-05-29, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Även politiskt går vi in i en ny epok. Där det är efter Corona. Ny sinnesstämning mot Kina. Ett kallt krig där man stoppar Kinas globala övertagande av Handel. Det blir tillverkning av många produkter i varje land eller inom en region som EU. Det intressanta blir Kinas relation med Afrika och länder i övriga världen där de byggt hamnar och annan infrastruktur. Det är lån som dessa fattiga länder inte kan betala tillbaka. Kina kommer ha mindre nytta av sina investeringar, när deras skit inte efterfrågas som innan Corona. Det pågår oroligheter i Afrika. Kineserna är inte omtyckta ens på personnivå, när de kommer och tar över stora areal och bosätter sig där.
Låt mig fastställa en sak innan jag fortsätter här: jag gillar inte kommunistdiktaturen i Kina.

Ja, vi går in i en ny epok, men i en där USA har abdikerat från världsledartronen. USA skulle om allt var som för stå i spetsen i kriget mot corona med sina allierade vid sin sida. Så är det inte längre och det signalerar ett totalt geopolitiskt skifte. I USA håller Trump et al. på med rena konspirationsteorier kring ursprunget för viruset och kommer med grundlösa beskyllningar mot Kina. Nu är det faktiskt så att en nästan enad forskarvärld ser inte det som Trump ser. Jag tänker inte utveckla det här men att Kina medvetet eller omedvetet skulle vara ansvariga för detta; några sådan vetenskapliga belägg finns inte: https://drive.google.com/file/d/1kAHSEx9-eIyVIahczH8itHaUm9jI9WX7/view

Återigen, det känns konstigt att försvara Kina men så är faktiskt läget. Sedan får man ogilla regimen i Beijing bäst man vill. Det gör att Kina nu naturligtvis passar på att etablera sig i sin nya position och det kommer att ske vare sig vi vill eller inte. Vi ser det redan med Hong Kong. Det kommer inte att bli några större förändringar i EU:s förhållande till Kina. Möjligtvis fördjupat samarbete helt enkelt för att EU kommer att gå ur detta skadeskjutet. Kina kommer göra ytterligare avanser in Afrika och visst kan man ha synpunkter på det och att de lånar ut pengar till fattiga nationer. Men vi har gjort exakt samma sak i decennier genom IMF under betydligt mer skadliga villkor där vi också krävt att man ska anta västs liberalism medelst tvång och ibland bomber. Till Kinas fördel måste man ändå säga att de är helt ointresserade av att exportera sin kommunism till länder man väljer att ha affärer med.

Citat:
Jag noterar att min egen inställning till EU har ändrats, och jag tror många med mig ifrågasätter, vad vi får för pengarna. Inom Sverige är medborgarnas tolerans mot politiker och myndigheters hanterande av statskassan på upphällning. Vi har stora motsättningar inom Sverige där grupper ställs mot varandra. Stad mot landsbygd, där de var kul att följa Gotlands synpunkter om att turister belastar deras sjukvård, och inte ska komma dit, till att turismen är livsviktig för deras ekonomi.
Hur ska du ha det? Ska EU stå starkt mot Kinas avanser eller? Ska vi i samlad tropp stå emot företagsuppköp? Det blir lite konstigt där i ditt resonemang. Jag håller dock med dig på alla punkter om EU.

Citat:
Vi kommer äta mer inhemsk mat. Jag noterar att sortimentet ändrats i mataffären, men vi svälter inte. Det odlas grönsaker i alla trädgårdar, och vissa fröer har redan sålt slut.
Förhoppningsvis, men så kommer det antagligen inte bli. Vi kommer snabbt att återgå till vad som var förut i livsmedelsförsörjningen helt enkelt för det jag sa tidigare. Om EU blivit skadeskjutet är det inget mot vad Sverige kommer att vara när det här är över. Finns inga pengar till dyr matproduktion.

Citat:
Det är så allvarliga motsättningar inom Sverige att många dugliga ungdomar kommer lämna Sverige åt sitt öde om inte politikerna också inser att nu kommer en ny tidsera, där de måste göra radikala utrensningar i sina partier, där man också stramar åt myndigheternas aktivism.
Ungdomar lämnar redan Sverige men om vi har tur kommer det att bli en omskakning av Myndighetssverige efter detta. Men än så länge är inte chanserna stora. Så räkna inte med det.

Citat:
Vi medborgare har fått tydliga signaler om att vi är politikernas flock, där en självklar rätt till sjukvård inte är så självklar, om vi inte är ett får mer värt än andra får, i fårflocken. Det är tankeväckande när politikerna talar om trafficking och slaveri som ett stort problem, men vad med oss som jobbat och betalt in pengar till staten men inte har rätt längre till den självklara motprestation vi betalat för? Är inte vi slavar under ett skattetryck där våra pengar delas ut random till allt annat än den vård som utlovats? I skarpt läge som Corona gör den humanistiska stormakten prioriteringar i vården och de äldre diskrimineras med dödliga konsekvenser.
Jo, denna pandemi har blottlagt svagheter i vårt civilsamhälle som vi fruktat har funnits där p.g.a. misskötsel de sista decennierna. Tyvärr tror jag att dessa är så djupt förankrade så att det blir mycket svårt att vända skutan. Vi går en mörk framtid till mötes post-corona och vi bör be till högre makter att en andra våg inte kommer att slå hårt. För då är det nog riktigt kört.
Citera
2020-05-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Nya Zeeland är det land som hade rätt strategi. Nya Zeeland har ett högt förtroende för staten, vilket Sverige också har. Skillnaden var lockdown. Tror att Nya Zeeland respekteras detta medan man i Italien och Spanien mer nonchalerade det.

Sverige kommer bli nummer 1 på dödstal. Oavsett hur ekonomin går så spelar det ingen roll. Det är ett stort misslyckande. Skönt att få det klart iallafall.

Det kommer komma steg 3 i Sverige. Steg 1 var stockholm. Steg 2 är där vi är nu, Göteborg. Nästa steg gissar jag är Skåne till sensommaren.

Bra jobbat Sverige och regeringen! Här får ni lite ökat förtroende på vägen. Skitland skitfolk

Exakt vad baserar du din spådom kring Skåne på?
Jag har själv trott att det skall dra igång här, men det har helt uteblivit.
Förstår inte vad som drastiskt skulle förändra situationen faktiskt..
Citera
2020-05-29, 08:57
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Sosseadel? Pappan var i alla fall näringslivsadel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Curt-Steffan_Giesecke

Jag undrar varför journalisterna inte frågat Giesecke och Tegnell om de haft coronan. Om de testat sig. Tegnell har haft en elak hosta så han kanske har flockimmuniserat hela FHM och fler därtill. Han vågar i alla fall ta en öl på uteserveringar så han kanske har immunitet. Det gör i och för sig jag också men på ställen som är i princip tomma. Igår satt jag med en granne, båda vid var sitt bord på behörigt avstånd och förde högljudd diskussion så det ekade mellan väggarna.
Nej det är Sven och Tom Britton som är sosseadel. Sven är gammal kollega med Giesecke, Giesecke handplockade Tegnell.
Citera
2020-05-29, 08:58
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Då kommer ju nästa fråga,

är det Sveriges regering som valt mellan Mitigation och Suppress,

och sagt att "jo vi ska ha Mitigation för att X och då tar vi konsekvenserna Y",

eller är det FHM som på egen hand fattat detta beslut?

Det är ju intressant med tanke på att Sverige hela tiden "stuckit ut" i internationell press

för sin "strategi" (Underlåtenhet ÄR ingen strategi hävdar iallafall jag)

och det är ju intressant med tanke på att Sverige skiljer sig så enormt i dödstal

vid jämförelse med våra grannländer.

Kom ihåg att det var våra grannländer som ALLIHOP Danmark, Norge och Finland

stängde sina gränser MOT Sverige.

Sveriges gränser är öppna, förutom att EU tvingade oss stänga för inresande från utanför EU.

Det var inte på Sveriges initiativ alls.

bump
Citera
2020-05-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Den stora faktorn är naturligtvis inkubationstiden. Den andra stora faktorn är att antalet positiva tester inte är representativt för alla som smittats utan endast för de personer som testas. I Sverige testar man de med symtom och "key workers". En vedertagen siffra är att 78% av smittade är asymtomatiska. Vi kan därför anta att det verkliga antalet nya smittade igår i Sverige var ungefär 2,900.

Enligt en nyligen publicerad rapport tar det i snitt 11.5 dagar för 95% av alla smittade innan första symptomet.

Det betyder att de 639 som testades positivt igår (i Sverige) smittades Söndagen den 17:e Maj. Dessutom smittades samma dag ett antal personer som är asymtomatiska eller har så pass milda symtom att de inte bemödat sig om att uppsöka vård för att bli testad.

Anledningen till förskjutningen mellan lockdown och peak blir då 11.5 dagar, då det ramlar in personer i systemet som blev smittade innan lockdown PLUS 11.5 dagar för ytterligare personer i samma hushåll som blev smittade EFTER lockdown.

Och precis som du nämner har man problemet med att vissa personer jobbar på sjukhus och inte minst inom äldrevården. Smittan blir då självförsörjande eftersom de som vårdar smittas och de måste sedan bli vårdade - av folk som i sin tur blir smittade. Det tar aldrig slut.

Det finns en anledning till det läckta mailet där kinesiska myndigheter föreslår att man helt enkelt avrättar personer över 70 år som insjuknat i COVID-19, istället för att vårda dem...

Källa på att 78% av smittan sker asymptomatiskt.
Känner inte igen den siffran alls, men jag kan ha missat något..
Citera
2020-05-29, 08:59
Medlem
Nu börjar riksdagsdebatten om smittspridningen i äldrevården, kan ses här:

https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/sarskild-debatt/sarskild-debatt-om-atgarder-for-att-hindra_H7C120200529sd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in