2020-05-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svakrose
Jeg tenker som deg, og mener også at dette sier mye om AEFH. De som bruker barna som oppvaskkum er ikke særlig voksne. Det er helt utenkelig at hun skulle fortalt barna, og det særskilt hvis hun faktisk vurderte det helt alvorlig.

Hvorfor mener Holden og barna at hun ville vært åpen om dette?
Senast redigerad av agvvv 2020-05-28 kl. 23:41.
Citera
2020-05-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan hende RU burde ha forstått at opplysningene ha ga, og muligens hjelp til å opprette kryptokontoer, kunne bli misbrukt.

Ellers er jeg veldig enig med deg. Om skilsmisseplaner. At det må diskuteres med ektefelle, og så med andre, med utenforstående, og så med ektefellen igjen i håp om å komme til en enighet i minnelige former, og så informere barna.

Selv om barna er godt voksne, og i 30- og 40-årene, som de er her.

I et normalt ekteskap er nok det normen. Men i dette, som har vært turbulent fra start, og med det de alle har opplevd, så ville jeg tenkt at hun hadde snakket med sine barm først, fordi de alle ville skjønt at det å snakke med TH ikke går. Det ville vært naturlig her, hvis barna hadde forstått hva hun har levd i. Men det har de tydeligvis ikke. Hvordan går man egentlig fram? I et ekteskap der en har truet med å ta fra deg alt hvis du går? Som du kanskje er livredd, bokstavelig talt.
Citera
2020-05-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hvorfor mener Holden og barna at hun ville vært åpen om dette?

Holden för att han är försvarsadvokat och att TH har sagt till honom att AEH ville ha varit öppen inför barnen om det.
Citera
2020-05-28, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Takk for info. Vet du om det var omfattende arbeider, endringer av rominndelinger eller større oppussing?
Det har bare stått at det ble gjort både innvendig og utvendig arbeid. Men det har vært spesifisert rengjøring av tak, maling av vinduer og mur utvendig.
Arbeidet innvendig ble nevnt mer som i en sekkebetegnelse (f.eks. forefallende arbeid, maling- og snekkerarbeid). Elektrikeren skulle bytte lamper på kjøkkenet på forsvinningsdagen, så det er mulig det ble gjort noe arbeid på kjøkkenet.
Citera
2020-05-28, 23:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Hele plottet er planlagt på minuttet etter nesten militær presisjon. Mye tyder på at hun ble drept klokken 9.30. Garasjen er et sentralt punkt.
Villedning er temaet. Villedning på alle plan. Det virker så gjennomplanlagt at man skulle tro noen hadde gått i en god skole.
Ja, och han har ju haft åtminstone ett halvår på sig att planera dom där minuterna. Nånting fick honom att förstå att nu jävlar tänker hon minsann lämna mig (efter alla dessa år) - hon måste ha gått till nån advokat eller nån eller betalt handpenning på nåt hus eller lägenhet, nåt som fick honom att förstå att det inte bara var hot längre - så nu måste han börja planera mordet ner på minuten. Och han har ju tur under det här halvåret av planerade för hon nämner knappt för en käft att hon tänker lämna honom. Och hon kunde ju när som helst ha packat en väska och stuckit till nån väninna o bosatt sig där bara sådär - eller köpt en långtidsvistelse på en söderhavsö. Hur hade det då gått med hans noggrant utformade minutplan?
Citera
2020-05-28, 23:51
Medlem
"«Anne-Elisabeth Hagens bistandsadvokat sier han ikke ønsker å ha noen mening om ekteskapet, ettersom han ikke har den savnede klientens syn.

– Jeg kjenner ikke til om Anne-Elisabeth Hagen ønsket seg ut av ekteskapet, og dermed heller ikke hvilket beslutningsgrunnlag det bygger på, sier advokat Gard A. Lier.»"
https://www.nrk.no/norge/politiets-hovedteori-i-lorenskog-saken_-motivet-var-ekteskapsproblemer-1.15029661

Har ikke Gard A. Lier fått lest disse dokumentene?
"Vitneforklaringer fra flere personer som forteller at Anne-Elisabeth Hagen skal ha rådført seg og spurt hvordan hun skulle gå frem dersom hun skulle gå fra mannen.
Ektepakten som i stor grad sikrer Tom Hagen alt av verdier.
Flere jurister har pekt på at ektepakten fremstår så urimelig at dersom en domstol hadde behandlet den, kunne Anne-Elisabeth Hagen blitt tilkjent flere hundre millioner kroner."
Citera
2020-05-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
I et normalt ekteskap er nok det normen. Men i dette, som har vært turbulent fra start, og med det de alle har opplevd, så ville jeg tenkt at hun hadde snakket med sine barm først, fordi de alle ville skjønt at det å snakke med TH ikke går. Det ville vært naturlig her, hvis barna hadde forstått hva hun har levd i. Men det har de tydeligvis ikke. Hvordan går man egentlig fram? I et ekteskap der en har truet med å ta fra deg alt hvis du går? Som du kanskje er livredd, bokstavelig talt.

Det kan jo nesten se ut som om han allerede hadde tatt fra henne alt, selv om hun valgte å bli.

Det er vel å rømme, finne seg en trygg plass å være og hjelp til å skaffe seg advokat og få gjennomført denne skilsmissen. Hvis hun ikke har egen familie eller venner å rømme til, er jo krisesenter et alternativ.

Det ser jo ut som om barna også er økonomisk avhengige av han. Å involvere barna vil sette de i en vanskelig situasjon. Så jeg tenker at hun unngikk det.
Citera
2020-05-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Jeg biter meg merke i hvordan han her kommer politiet i forkjøpet. Altså at han sier at det ikke er han som står bak, uten at de har spurt. Når noen gjør det, så ringer det en bjelle hos meg.
Forøvrig er det samme ordlyden som advokaten til TH brukte:
"det kan ikke være meg som har laget den ektepakten"
«Penger kan ikke ha vært motiv»,
Her er også en spesiell ordlyd.

"Ifølge TV 2, fortalte Tom Hagen i avhør i februar 2019 om konflikter for over 25 år siden. Skilsmisse ble kanskje nevnt, sier han, men aldri i en seriøs sammenheng.
«Hun hadde ikke gjort det», sier han i avhøret, ifølge TV 2, og sikter til at kona ikke ønsket å skille seg."
https://www.nrk.no/norge/politiets-hovedteori-i-lorenskog-saken_-motivet-var-ekteskapsproblemer-1.15029661
Citera
2020-05-29, 00:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"I forkant av" kan bety det samme som "før", men jeg tror at det i denne sammenhengen hentydes at snakk om særeie i forbindelse med skilsmisse settes i sammenheng med forsvinningen ved å bruke uttrykket "i forkant av"

"i overført betydning:
i forkant av (være, komme) foran noe annet"
https://ordbok.uib.no/forkant

Frågan är då om de har tänkt i forkant av eller før de skrev det där... 🙃
Citera
2020-05-29, 00:07
Medlem
Kult at NRK nevnte at AE ville ha krav på 50% av TH`s formue ved en evt skilsmisse

Da er det vel bare Havhest som fortsatt påstår at ektepakten var rettferdig.
Citera
2020-05-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hva sikter du til? Om jeg har venner i media? Jeg kan opplyse med hånden på hjertet at jeg faktisk ikke kjenner en eneste person som jobber innenfor den bransjen.

Jeg tror deg.

For alle som måtte tenke at jeg har vært et offer for bekreftelsestendenser i kveld, så kommer det nå et slags bevis på de motsatte.

Jeg tenkte at det er helt ulogisk at en mann tar livet av sin kone fordi hun ønsker seg ut av livet hans.

Derfor - for å forsøke å falsifisere min egen hypotese (sic.), søkte jeg på engelske siter.

Det viser seg nemlig at dette motivet er et av de vanligst forekommende motivene for konedrap.

Her er en quick and dirty oversettelse og forkortelse av en artikkel i Psychology Today

Menn som dreper kvinner som vil forlate dem

Disse drapene er ikke et utilsiktet resultat av vold som gikk for langt - da de fleste av disse drapene er godt planlagt.

Videre kan ikke disse konedrapene forstås som noe som inntreffer fordi mennene mister kontrollen eller blir akutt sinnsyke.

Disse konedrapene er snarere bevisste handlinger som kommer som et resultatet av at en følelse har modnet seg og skaper den mentale styrken som kreves for å begå et drap.

Det er en dyp fortvilelse som gjør mannen klar for å ødelegge den andre, selv om han ødelegger for seg selv.

Selv om både sjalusi og sinne påvirker, er årsaksbildet mer komplekst.

Hvis flere av disse faktorene er tilstede, bør varsellampene blinke:

- Han oppfatter kvinnen som hele sin verden, og han føler at enhver separasjon fra henne innebærer tap av sin egen identitet

- Han føler at han mangler andre kilder til mening og grunner til å leve

- Hans tradisjonelle oppfatning av maskulinitet, som forteller ham at hannen skal ha makten, æren og kontrollen, strider med hans avhengighet til sin kone. Denne svakheten krenker hans maskuline ære

- Hans personlige oppførsel er stiv og kompromissløs

Når alle de ovennevnte faktorene er tilstede, øker risikoen for konedrap betydelig.
Og det som får den eksplosive tønna til å eksplodere er nesten uten unntak det at kvinnen truer med å skille seg fra partneren.
Senast redigerad av Sandemose 2020-05-29 kl. 00:22.
Citera
2020-05-29, 00:09
Medlem
Slettsnokens avatar
Disse tror jeg er noen av tabbene TH gjorde:

1. Feilberegnet at kidnapping fører til større politiressursbruk enn drap
2. Fikk AE til å bli så redd at hun avlyste hytteturen
3. AE rakk å sende avlysning av hyttetur uten at han visste det
4. Skrev for langt trusselbrev med umoderne språk
5. Overfabrikkerte kidnappingen
6. Ringte for tidlig til AE og slettet anrop i panikk
7. Ringte for mange ganger til AE