2020-05-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
I så fall är han oskyldigt misstänkt.

Nu har jag läst på NRK om hennes planer om att skiljas. Jag tror inte att de vuxna barnen är de första man pratar med om såna tankar. Man pratar inte med barnen på det viset om sina äktenskapsproblem, för det vill dom inte höra. Föräldrar ska vara den trygga punkten för både stora och små. Man pratar först med vänner som man har förtroende för. Först när man har tagit sin avgörelse och saken är ett faktum, då är det dags att informera barnen. Jag förstår att barnen älskar sin far och inte kan ta in att han kan ha gjort detta. Jag kan knappt sätta ord på vad jag känner inför denna sak.

AEH har antagelig vært et emosjonelt og materielt gissel for sin mann. Å bryte ut av noe sånt er mye vanskeligere enn å trenge gjennom tykker murvegger. Hvis hun har følt seg fanget, så har hun gått svanger med tanker om utbrudd i mange år, det er som to steg frem og ett tilbake. Visse tider går det bra og andre ikke. Man velger å bli, holde ut til problemene går over. Barna, tryggheten og mangelen på egen familie har kanskje vært avgjørende. For hvor skulle hun rømme? Hvem skulle hun snakke med utenom barna? Regnskapsansvarlig i TH sitt firma? Naboen? Ingen mor, far eller søsken. Venninner er oppslukt med egne ektefeller og familier. Det er kanskje ikke rom for et vennepar som spilttes? Ekteparet Hagen har i følge mine lokalkunnskaper hatt omgangsvenner som er godt gift. Lojalitet til ektefelle verdsettes høyt. Jeg mistenker at AEH, til tross for at alle har gitt henne varme ord og beskrivelser, har stått uten sterke støttepersoner. Vennene har valgt å overse problemer, glattet over, vært overfladiske. Hatt det hyggelig på tur eller teater i stedet. Det er mange av dem. Ingen har tatt seg bryet med å stille spørsmål, det er jo så mye enklere å late som man ikke ser.
Citera
2020-05-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Precis. Läs min kommentar igen nu...

I forkant av blir, på svenska, invändigt till en utsida som står i nödvändig relief – innan.
Nå forstår jeg :-)
Citat:
Frågan är då om de har tänkt i forkant av eller før de skrev det där

Jo jeg tror at de har tenkt i forkant av at de skrev det der. Jeg tror at de valgte å skrive det slik med hensikt og at de derfor brukte "i forkant av" og ikke "før" i den setningen.
Citera
2020-05-29, 00:48
Medlem
Med en skilsmässa hade AEH kunnat slå ut sina vingar och äntligen haft ett bra liv. TH hade kanske fått sitt affärsliv rubbat, men ingen svälter i Norge och han är van att leva sparsamt. AEH, vackra kvinna, har skrivit sig in i historien och vill aldrig bli glömd.
Citera
2020-05-29, 00:54
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VG
Hva vet du om det? Har du sjekket datatrafikk fra hans kontor, eller samtaler han har hatt med kollegaer? Det er vel i hvert fall klart at han ikke har forlatt arbeidsplassen, med mindre han har klatret over det høye gjerdet.

Leser med interesse en del av dine innlegg her.Jeg har forstått at du er en mann,og enten nær slekt eller en nær venn/kollega av TH.
Jeg kjenner medfølelse for den kampen med å forsvare han.

Jeg har fulgt med en god del i saken,som for de aller fleste oppleves som et stort mysteriet vi alle ønsker svar på-ja,utenom Gjerningsmenn da.
Er lett å bli dratt med i spekulasjoner,og det er jo hele vitsen med tråden -å prøve å være detektiver sammen.Kun gjengi fra media,og uten å gruble å dele grubleriene -hadde jo vært utrolig kjedelig.
Siden du tar dette personlig med slarv her,så er det sikkert utfordrende å lese alt i tråden. Har erfaring av at slarv er nesten umulig å stoppe dessverre.
Mange er også misfornøyd med politiets metoder og fremgang,og har behov for å nøste tråder sammen med andre.Det man ikke forstår er fryktelig irriterende,og tror veldig mange i Norge/Sverige osv. har behov for å forstå.Familien trenger sårt de ærlige svarene.
Er selv mer usikker på om TH er skyldig i dag,enn jeg var for 1 mnd. siden,men det kommer stadig tilbake faktorer som setter det i tvil.
TH har bare alt å vinne på å være dønn ærlig i alle fall! og det har hans evnt. nære medarbeider også,ellers ligger mistankene der resten av livet på flere.
Tenker det kan være en fare for at det blir for mye for TH kanskje? Ønsker bare at Anne Elisabeth blir funnet og den/de skyldige,som er felles ønske for de fleste. Tenker også mye på Odin som var bare unge gutten,og som er borte.Den saken har fått ufortjent lite oppmerksomhet i forhold.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-05-29 kl. 00:59.
Citera
2020-05-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
I dette tilfelle er behandlingen 21 år, og den individualpreventive virkning er at TH selv skal oppleve straffen så negativ at han avstår fra fremtidige straffbare handlinger.
Takk for svar. De som dreper sin ektefelle og som er slik og som har det slik som du skrev: Er det da så sterke følelser involvert slik at de ikke greier å tenke fornuftig? Tenker de at det å sitte i fengsel resten av livet er verdt det som de gjør når de dreper sin ektefelle?
Citera
2020-05-29, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Disse tror jeg er noen av tabbene TH gjorde:

1. Feilberegnet at kidnapping fører til større politiressursbruk enn drap
2. Fikk AE til å bli så redd at hun avlyste hytteturen
3. AE rakk å sende avlysning av hyttetur uten at han visste det
4. Skrev for langt trusselbrev med umoderne språk
5. Overfabrikkerte kidnappingen
6. Ringte for tidlig til AE og slettet anrop i panikk
7. Ringte for mange ganger til AE
8. Løy om at han ikke hørte AE’s telefon/var et annet sted i huset
9. La ikke nok vekt på at ektepakten kunne oppfattes som mulig motiv
10. Som «motpart» fulgte han dårlig opp pengekravet
11. Rigget ble kjøpt i nærområdet
12. «Hjalp» politiet overdrevent mye mtp mulige løsninger og GM

Bra liste, som egentlig kunne vært enda lenger. F.eks. kidnapping med Monero som eneste kommunikasjonskanal, med ferdiglaget språk, som var dømt til å bli goddag mann øks. Og som umulig kunne brukes til reelle forhandlinger og heller ikke til livsbevis.

Nå som jeg endelig fikk motivet og handlingsmønsteret på plass – han er en mann som VIL drepe AEFH fordi hun vil forlate ham, så tenker jeg likevel at TH fortsatt har en ganske god sak og en ganske god advokat.
Alt vi har sett til nå er vel bare en lang rekke indisier.
Og selv det kan bevises at hun ville skilles, så blir han heller ikke en drapsmann automatisk. Politiet må ha tekniske bevis for å få ham dømt, tenker jeg.
Jeg finner jo også det kidnappingsopplegget ganske kreativt. Det får jeg heller ikke til å stemme med THs personlighet. Det var derfor jeg spurte om noen vet om TH er glad i å lese krim.
Citera
2020-05-29, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG med nye detaljer fra avhør med TH:
VG får opplyst at han i et vitneavhør senere gjentar dette: Kona er mentalt sterk. De som skal passe på henne har fått noe å tenke på
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mgkwG/tom-hagen-til-politiet-trodde-kona-ville-omtale-ham-som-iskald

Det er så hinsides.
"Han sier hun vil argumentere med at hun har levd livet, at han er iskald, at de ikke kommer til å få noe, og at hun vil spørre hva som da skulle være hensikten med å drepe henne.

Ifølge VGs opplysninger beskriver han kona som smart og sannsynligvis sterkere mentalt enn de som nå har henne. Han åpner opp for hun kanskje allerede er i gang med å vinne dem."
Har det ikke også vært nevnt at han mente at kona ville sette seg kraftig til motverge. Som om hun kunne overvinne de angivelige kidnapperne rent fysisk.

Gal manns tale og gal manns verk. Hinsides all fornuft.
Citera
2020-05-29, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Leser med interesse en del av dine innlegg her.Jeg har forstått at du er en mann,og enten nær slekt eller en nær venn/kollega av TH.
Jeg kjenner medfølelse for den kampen med å forsvare han.

Jeg har fulgt med en god del i saken,som for de aller fleste oppleves som et stort mysteriet vi alle ønsker svar på-ja,utenom Gjerningsmenn da.
Er lett å bli dratt med i spekulasjoner,og det er jo hele vitsen med tråden -å prøve å være detektiver sammen.Kun gjengi fra media,og uten å gruble å dele grubleriene -hadde jo vært utrolig kjedelig.
Siden du tar dette personlig med slarv her,så er det sikkert utfordrende å lese alt i tråden. Har erfaring av at slarv er nesten umulig å stoppe dessverre.
Mange er også misfornøyd med politiets metoder og fremgang,og har behov for å nøste tråder sammen med andre.Det man ikke forstår er fryktelig irriterende,og tror veldig mange i Norge/Sverige osv. har behov for å forstå.Familien trenger sårt de ærlige svarene.
Er selv mer usikker på om TH er skyldig i dag,enn jeg var for 1 mnd. siden,men det kommer stadig tilbake faktorer som setter det i tvil.
TH har bare alt å vinne på å være dønn ærlig i alle fall! og det har hans evnt. nære medarbeider også,ellers ligger mistankene der resten av livet på flere.
Tenker det kan være en fare for at det blir for mye for TH kanskje? Ønsker bare at Anne Elisabeth blir funnet og den/de skyldige,som er felles ønske for de fleste. Tenker også mye på Odin som var bare unge gutten,og som er borte.Den saken har fått ufortjent lite oppmerksomhet i forhold.
Du skriver mye klokt. Jeg synes at det er trist at Odin-saken og flere lignende forsvinnings-saker har fått så lite oppmerksomhet. Det er en diskusjon her på FB om Odin, der eeqaz har postet bl.a. ny informasjon og linker. (FB) Odin André Hagen Jacobsen forsvunnen fra Trondheim, Norge 18. Nov. 2018
Senast redigerad av POlROT 2020-05-29 kl. 01:23.
Citera
2020-05-29, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er så hinsides.
"Han sier hun vil argumentere med at hun har levd livet, at han er iskald, at de ikke kommer til å få noe, og at hun vil spørre hva som da skulle være hensikten med å drepe henne.

Ifølge VGs opplysninger beskriver han kona som smart og sannsynligvis sterkere mentalt enn de som nå har henne. Han åpner opp for hun kanskje allerede er i gang med å vinne dem."
Har det ikke også vært nevnt at han mente at kona ville sette seg kraftig til motverge. Som om hun kunne overvinne de angivelige kidnapperne rent fysisk.

Gal manns tale og gal manns verk. Hinsides all fornuft.
"at de ikke kommer til å få noe".
Men han betalte jo en ganske stor sum?
Citera
2020-05-29, 01:45
Medlem
TH har overfor politiet skissert hvordan han tror at den eller de som angrep Anne-Elisabeth Hagen gikk frem
en teori om at kidnapperne gjemte seg inne i garasjen den dagen kona forsvant.

han tror kona ble angrepet mens hun var på badet.

Hans teori er at de som sto bak, kom overraskende på henne.

Hagen har også tenkt at hun kan ha blitt dopet ned.

en teori om at den eller de som sto bak, holdt ham under oppsikt før kona hans ble utsatt for en alvorlig kriminell handling.

«opplevde å bli beglodd» og mistenkte at personer hadde vært på eiendommen, i garasjen og rundt huset
https://www.tv2.no/a/11468453/
At AE kan ha blitt angrepet på badet er vel også det som politiet har kommet frem til. Det han sa om hva han tror, høres logisk ut.
Citera
2020-05-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar. De som dreper sin ektefelle og som er slik og som har det slik som du skrev: Er det da så sterke følelser involvert slik at de ikke greier å tenke fornuftig? Tenker de at det å sitte i fengsel resten av livet er verdt det som de gjør når de dreper sin ektefelle?
Fem, seks forskjellig personlighetstrekk i en eksplosiv blanding som antennes når hun sier hun vil forlate ham.
Citera
2020-05-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"at de ikke kommer til å få noe".
Men han betalte jo en ganske stor sum?

Ja. Men det var mye senere. Dette er hva han sa 2 dager etter at AEH forsvant.

En syk mann, et sykt sinn. Helt hinsides.

Betalingen i juli 2019 var kun for å "bevise" at Motparten fantes. For å villede politiet, og rette fokus vekk fra seg selv. Muligens har han betalt til seg selv. Politiet har iallefall ikke utelukket det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in