2020-05-29, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Bra liste, som egentlig kunne vært enda lenger. F.eks. kidnapping med Monero som eneste kommunikasjonskanal, med ferdiglaget språk, som var dømt til å bli goddag mann øks. Og som umulig kunne brukes til reelle forhandlinger og heller ikke til livsbevis.

Nå som jeg endelig fikk motivet og handlingsmønsteret på plass – han er en mann som VIL drepe AEFH fordi hun vil forlate ham, så tenker jeg likevel at TH fortsatt har en ganske god sak og en ganske god advokat.
Alt vi har sett til nå er vel bare en lang rekke indisier.
Og selv det kan bevises at hun ville skilles, så blir han heller ikke en drapsmann automatisk. Politiet må ha tekniske bevis for å få ham dømt, tenker jeg.
Jeg finner jo også det kidnappingsopplegget ganske kreativt. Det får jeg heller ikke til å stemme med THs personlighet. Det var derfor jeg spurte om noen vet om TH er glad i å lese krim.
Jeg tror man må være litt kreativ for å bygge opp en slik formue. Det var vel på den VG-podden at det var intervju med en Svenske som hadde jobbet med han i forbindelse med bygging av hotell, og han var imponert over løsningene hans og idèene hans, f.ex. til å gi hotellrommene navn på idrettsutøvere siden alpin-landslaget skulle sove der.
Citera
2020-05-29, 05:41
Medlem
(20.05.20) "Et sentralt spørsmål for politiet er hva som skjedde i huset på Lørenskog fra Tom Hagen kom hjem – og til han varslet politiet om at kona var borte."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbE5dW/nye-detaljer-strid-om-telefonsamtale
Tenker politiet at det kan ha skjedd noe mistenkelig i huset i løpet av den tiden, ettersom det er et sentralt spørsmål for politiet hva som skjedde i huset i de minuttene?

Jeg tenker at alt i forbindelse med forbrytelsen inkludert plantingen av spor i huset hadde blitt gjort før TH kom hjem (jeg tenker at det er mest logisk uansett om han er uskyldig eller om han er skyldig eller medskyldig). (Fordi: hvis han er skyldig eller medskyldig ville det vært risikabelt om ikke alt inkl planting av spor var ordnet før han kom hjem, hvis det skulle skje noe uforutsett som feks at noen låste seg inn i huset grunnet bekymring for AE (og at vedkommende eventuelt hadde hørt valpen bjeffe i lang tid og forsto at noe kunne ha skjedd) eller feks hvis det begynte å brenne i huset).

Hvis det var AE som hadde lagt mobilen på det lille bordet i gangen ved ytterdøren, tror jeg at hun hadde vært ute og kommet hjem eller at hun hadde tenkt å gå ut.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-29 kl. 06:37.
Citera
2020-05-29, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett i at det mangler spor. Det er synd at TH ikke monterte overvåkningskamera som kunne overvåke eiendommen 24/7 (jeg tenker på området utenfor huset) da han mistenkte at uvedkommende personer hadde vært på eiendommen, i garasjen og rundt huset.
Når mistenkte han det?
Citera
2020-05-29, 05:49
Medlem
Citat:
TH har overfor politiet skissert hvordan han tror at den eller de som angrep Anne-Elisabeth Hagen gikk frem
en teori om at kidnapperne gjemte seg inne i garasjen den dagen kona forsvant.

han tror kona ble angrepet mens hun var på badet.

Hans teori er at de som sto bak, kom overraskende på henne.

Hagen har også tenkt at hun kan ha blitt dopet ned.

en teori om at den eller de som sto bak, holdt ham under oppsikt før kona hans ble utsatt for en alvorlig kriminell handling.

«opplevde å bli beglodd» og mistenkte at personer hadde vært på eiendommen, i garasjen og rundt huset
https://www.tv2.no/a/11468453/
At AE kan ha blitt angrepet på badet er vel også det som politiet har kommet frem til. Det han sa om hva han tror, høres logisk ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Når mistenkte han det?
Før AE forsvant. Se link til artikkel i sitatet over.
Citera
2020-05-29, 06:46
Medlem
Citat:
(20.05.20) "Et sentralt spørsmål for politiet er hva som skjedde i huset på Lørenskog fra Tom Hagen kom hjem – og til han varslet politiet om at kona var borte."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbE5dW/nye-detaljer-strid-om-telefonsamtale
Tenker politiet at det kan ha skjedd noe mistenkelig i huset i løpet av den tiden, ettersom det er et sentralt spørsmål for politiet hva som skjedde i huset i de minuttene?

Jeg tenker at alt i forbindelse med forbrytelsen inkludert plantingen av spor i huset hadde blitt gjort før TH kom hjem (jeg tenker at det er mest logisk uansett om han er uskyldig eller om han er skyldig eller medskyldig). (Fordi: hvis han er skyldig eller medskyldig ville det vært risikabelt om ikke alt inkl planting av spor var ordnet før han kom hjem, hvis det skulle skje noe uforutsett som feks at noen låste seg inn i huset grunnet bekymring for AE (og at vedkommende eventuelt hadde hørt valpen bjeffe i lang tid og forsto at noe kunne ha skjedd) eller feks hvis det begynte å brenne i huset).

Hvis det var AE som hadde lagt mobilen på det lille bordet i gangen ved ytterdøren, tror jeg at hun hadde vært ute og kommet hjem eller at hun hadde tenkt å gå ut.
Angående "Hvis det var AE som hadde lagt mobilen på det lille bordet i gangen ved ytterdøren, tror jeg at hun hadde vært ute og kommet hjem eller at hun hadde tenkt å gå ut.":
Han har fortalt at telefonen lå midt på et lite bord i gangen, og at ekteparet ofte brukte bordet til å legge fra seg telefoner, kredittkort og nøkler når de kom hjem. Ifølge egen forklaring oppdaget han først telefonen da han var på vei ut av huset.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nmz6B/loerenskog-saken-gransket-ringelyd-i-huset
Citera
2020-05-29, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Det står ingen plass at de dreiv med oppussing innendør. Ja, vi vet at elektrikeren skulle bytte en lampe på kjøkkenet, men det er det. Dessuten er vel ikke en bevegelsesdetektor helt det samme som en røykvarsler. Bevegelsesdetektorer må ikke dekkes til slik man må gjøre med en røykvarsler.
Joda, like etter saken ble kjent, så sto det at det ble gjort arbeid innvendig også. Jeg har skrevet om dette for lenge siden.
Jeg skrev kamera og skallsikringen, og da mente jeg også bevegelsessensorne. Poenget at man tar ned systemet ved oppussing, er jo hovedsaklig fordi man ikke vil ha malingsøl osv på duppedittene. Bevegelsessensorne er jo montert på veggen, og da er det en fordel at de monteres på tapeten o.l., istedet for under
Men uansett, et slik alarmsystem, hadde vært til ingen nytte i huset den dagen. AEH var jo hjemme, og da har man hverken skallsikring eller bevegelsessensorne på likevel, hvis man ikke ligger og sover.
Sånn sett er det nok en helt uvesentlig informasjon fra media, at alarmsystemet var deaktivert, så jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Bortsett fra at hun kunne hatt en panikk-knapp, hvis hun hadde fått installert det nye systemet fra Verisure. De hadde vel bare et gammelt alarmsystem på det tidspunktet.
Citera
2020-05-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Bra liste, som egentlig kunne vært enda lenger. F.eks. kidnapping med Monero som eneste kommunikasjonskanal, med ferdiglaget språk, som var dømt til å bli goddag mann øks. Og som umulig kunne brukes til reelle forhandlinger og heller ikke til livsbevis.

Nå som jeg endelig fikk motivet og handlingsmønsteret på plass – han er en mann som VIL drepe AEFH fordi hun vil forlate ham, så tenker jeg likevel at TH fortsatt har en ganske god sak og en ganske god advokat.
Alt vi har sett til nå er vel bare en lang rekke indisier.
Og selv det kan bevises at hun ville skilles, så blir han heller ikke en drapsmann automatisk. Politiet må ha tekniske bevis for å få ham dømt, tenker jeg.
Jeg finner jo også det kidnappingsopplegget ganske kreativt. Det får jeg heller ikke til å stemme med THs personlighet. Det var derfor jeg spurte om noen vet om TH er glad i å lese krim.

Jeg synes det stemmer perfekt med TH sin personlighet. Etter det jeg vet har han skapt lignende situasjoner før, skapt et falskt narrativ der man får et større trusselbilde som bakteppe for å samle "troppene". Det var helt nødvendig her. Men kidnappingen ble ikke troverdig. Mulig han ikke innså hvor mye ressurser politiet ville bruke på dette. Det er rart, men han kan ha overvurdert egen posisjon, og undervurdert politiet. Alt tyder på at vi har med en å gjøre som ikke tenker helt som oss andre, så det blir vanskelig å forstå handlingsmønsteret.
Citera
2020-05-29, 07:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nå forstår jeg :-)

Jo jeg tror at de har tenkt i forkant av at de skrev det der. Jeg tror at de valgte å skrive det slik med hensikt og at de derfor brukte "i forkant av" og ikke "før" i den setningen.

Ja, har de tänkt før så har de tänkt i forkant.
Citera
2020-05-29, 07:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Joda, forvaringsdom, men er nok usannsynlig her

I Sverige skulle han få førvaring om han kunde dömas. Att inte få tugga klart frukosten skulle ses som en försvårande omständighet. Det är hjärtlöst.
Citera
2020-05-29, 07:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er så hinsides.
"Han sier hun vil argumentere med at hun har levd livet, at han er iskald, at de ikke kommer til å få noe, og at hun vil spørre hva som da skulle være hensikten med å drepe henne.

Ifølge VGs opplysninger beskriver han kona som smart og sannsynligvis sterkere mentalt enn de som nå har henne. Han åpner opp for hun kanskje allerede er i gang med å vinne dem."
Har det ikke også vært nevnt at han mente at kona ville sette seg kraftig til motverge. Som om hun kunne overvinne de angivelige kidnapperne rent fysisk.

Gal manns tale og gal manns verk. Hinsides all fornuft.
”... hun vil argumentere med at hun har levd livet...”

Detta låter som TH:s egna argument till försvar för mord på sin hustru - inte vad AEH skulle tänka med tanke på barn, barnbarn, en ny valp.
Citera
2020-05-29, 08:00
Medlem
Slettsnokens avatar
.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-05-29 kl. 08:31. Anledning: Feil
Citera
2020-05-29, 08:14
Medlem
Er det noen som vet om T.H var frimurer?
bare ser på noen bildene at han har to ringer på seg, og en nål på dressjakken. er sikkert ikke noe av betydning men har hørt at de er veldig lojale mot hverandre og støtter hverandre uansett hva det måtte være.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in