2020-05-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Disse tror jeg er noen av tabbene TH gjorde:

1. Feilberegnet at kidnapping fører til større politiressursbruk enn drap
2. Fikk AE til å bli så redd at hun avlyste hytteturen
3. AE rakk å sende avlysning av hyttetur uten at han visste det
4. Skrev for langt trusselbrev med umoderne språk
5. Overfabrikkerte kidnappingen
6. Ringte for tidlig til AE og slettet anrop i panikk
7. Ringte for mange ganger til AE
8. Løy om at han ikke hørte AE’s telefon/var et annet sted i huset
9. La ikke nok vekt på at ektepakten kunne oppfattes som mulig motiv
10. Som «motpart» fulgte han dårlig opp pengekravet
11. Rigget ble kjøpt i nærområdet
12. «Hjalp» politiet overdrevent mye mtp mulige løsninger og GM

Alt sammen er straffeskjerpende, lurer på hva han kan få i straff totalt.
Citera
2020-05-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Frågan är då om de har tänkt i forkant av eller før de skrev det där... 🙃
Jeg forstår ikke helt. Og kanskje jeg ikke forklarte på en bra måte Jeg prøver igjen:

Jeg ble smittet av et virus i forkant av en langvarig sykehusinnleggelse. (sammenheng mellom virus og innleggelse)

Jeg vant i lotto før en langvarig sykehusinnleggelse (Ingen sammenheng mellom lottogevinsten og innleggelsen)
Citera
2020-05-29, 00:16
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Alt sammen er straffeskjerpende, lurer på hva han kan få i straff totalt.
21 år og kraftig erstatning til de etterlatte.
Citera
2020-05-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hvorfor mener Holden og barna at hun ville vært åpen om dette?

Jeg stusser voldsomt over det.

Som andre skriver her er det ikke rart hvis barna tar det hele veldig tungt og ikke klarer å tro at faren deres kan ha gjort det. Det må være den opplevelsen som snakker høyest her. For det å regne med at en av ens foreldre uansett ville vært åpen om tanker rundt skilsmisse, det er naivt og viser liten forståelse for hvordan det er å stå i en slik tankeprosess.

Jeg tror AEFH kan ha vært inne på tanken tidligere, kanskje til og med luftet den for TH. Det kan til og med være grunnen til ektepakten fra ‘93. Den er så vond å lese mtp hvor mye AEFH har bidratt inn i familielivet og til at TH kunne få tid til å bygge opp formuen. Konsekvensene av den ektepakten er å være låst til ekteskapet, og rett og slett ikke ha noe annet valg enn å bli. Det er mange som kimser av ektepaktene. Det syns jeg vitner om mangel på forståelse for grunnleggende aspekter ved livet.

Barna tenker vel da at den ektepakten er helt ok. Det sier sitt om hvor mye definisjonsmakt TH har, og hvor lite barna har visst om hvordan moren deres hadde det.

Det er nesten så jeg lurer på om TH kan ha ønsket en slik ektepakt for at AEFH ikke skulle ha sjans til å vurdere skilsmisse. (Senere kom paragrafen som sørger for mer til hjemmeværende ektefelle.)

Det er uansett helt utenkelig at AEFH skulle ha snakket med sine barn om det (før hun og TH var forsonet om en løsning). Hvis hun nettopp har latt være å drøfte det med sine barn (og jeg kan ikke tenke meg at hennes venner dikter opp skilsmissebetroelser), sier det mest om hvor seriøst hun vurderte det.
Citera
2020-05-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Forhold som har vært opplyst her i forumet blir stadig bekreftet i pressen. Nå altså også i NRK.
AEH ville skilles.

Det at ektepakten fristilte gaven på 200.000 fra TH som hun skulle få på sin 67 år dag har kanskje vært det siste dyttet som gjorde at hun våget å ta skrittet å løsrive seg. Hun kunne regne med noe mer å leve for enn minstepensjon.

Omtrent samtidig startet planleggingen av drapet i det skjulte. Tipper at TH anstrengte seg litt ekstra for at ekteskapet skulle virke lykkelig den siste tiden.

AE har likevel fryktet farlige konsekvenser og selvsagt ikke turt å rådføre seg med barna. Jeg har grunn til å tro at hun har rådført seg med advokat, og at denne er en av personene som har avgitt vitnemål til politiet.

Jeg har også tenkt hele tiden at hun nok har rådført seg med advokat, og at politiet vet alt om det. Mulig TH også har snakket med advokat, og da blitt forespeilet forskjellige alternativer over han hvor mye han i tilfelle måtte ut med. Politiet vet i så fall det og.
De vet også hvorvidt særavtalen som spesifiserte at all hans fremtidige inntekt, avkastning av firma og aksjer etc kun skulle gå til ham ved en skilsmisse var et krav fra partner/ deleiere og/ eller bank, som garanti. For det er en mulighet, han var vel tungt inne som investor på forskjellige områder, og senere på Gardermoen. Hvis ikke det var et krav fra noen, er det jo til å få hår på ryggen av.
Fantes det en skjermdump av Facebook meldingen hennes der hun skriver at hun ikke kunne bli med på en hyttetur (med venner?) fordi hun ikke hadde råd?
Senast redigerad av Gubbanoa 2020-05-29 kl. 00:25.
Citera
2020-05-29, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Jeg tror deg.

For alle som måtte tenke at jeg har vært et offer for bekreftelsestendenser i kveld, så kommer det nå et slags bevis på de motsatte.

Jeg tenkte at det er helt ulogisk en mann tar livet av sin kone fordi hun ønsker seg ut av livet hans.

Derfor - for å forsøke å falsifisere min egen hypotese (sic.), søkte jeg på engelske siter.

Det viser seg nemlig at dette motivet er et av de vanligst forekommende motivene for konedrap.

Her er en quick and dirty oversettelse og forkortelse av en artikkel i Psychology Today

Menn som dreper kvinner som vil forlate dem

Disse drapene er ikke et utilsiktet resultat av vold som gikk for langt - da de fleste av disse drapene er godt planlagt.

Videre kan ikke disse konedrapene forstås som noe som inntreffer fordi mennene mister kontrollen eller blir akutt sinnsyke.

Disse konedrapene er snarere bevisste handlinger som kommer som et resultatet av at en følelse har modnet seg og skaper den mentale styrken som kreves for å begå et drap.

Det er en dyp fortvilelse som gjør mannen klar for å ødelegge den andre, selv om han ødelegger for seg selv.

Selv om både sjalusi og sinne påvirker, er årsaksbildet mer komplekst.

Hvis flere av disse faktorene er tilstede, bør varsellampene blinke:

- Han oppfatter kvinnen som hele sin verden, og han føler at enhver separasjon fra henne innebærer tap av sin egen identitet

- Han føler at han mangler andre kilder til mening og grunner til å leve

- Hans tradisjonelle oppfatning av maskulinitet, som forteller ham at hannen skal ha makten, æren og kontrollen, strider med hans avhengighet til sin kone. Denne svakheten krenker hans maskuline ære

- Hans personlige oppførsel er stiv og kompromissløs

Når alle de ovennevnte faktorene er tilstede, øker risikoen for konedrap betydelig.
Og det som får den eksplosive tønna til å eksplodere er nesten uten unntak det at kvinnen truer med å skille seg fra partneren.
Citat:
- Han oppfatter kvinnen som hele sin verden, og han føler at enhver separasjon fra henne innebærer tap av sin egen identitet

- Han føler at han mangler andre kilder til mening og grunner til å leve

- Hans tradisjonelle oppfatning av maskulinitet, som forteller ham at hannen skal ha makten, æren og kontrollen, strider med hans avhengighet til sin kone. Denne svakheten krenker hans maskuline ære
Finnes det psykologisk behandling som kan hjelpe personer som har det slik?
Og hvorfor velger ikke slike menn å endre seg slik at ektefellen velger å bli i ekteskapet, dersom det er vedkommendes oppførsel som forårsaker at ektefellen ønsker skilsmisse?
Citera
2020-05-29, 00:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår ikke helt. Og kanskje jeg ikke forklarte på en bra måte Jeg prøver igjen:

Jeg ble smittet av et virus i forkant av en langvarig sykehusinnleggelse. (sammenheng mellom virus og innleggelse)

Jeg vant i lotto før en langvarig sykehusinnleggelse (Ingen sammenheng mellom lottogevinsten og innleggelsen)

Precis. Läs min kommentar igen nu...

I forkant av blir, på svenska, invändigt till en utsida som står i nödvändig relief – innan.
Citera
2020-05-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Kult at NRK nevnte at AE ville ha krav på 50% av TH`s formue ved en evt skilsmisse

Da er det vel bare Havhest som fortsatt påstår at ektepakten var rettferdig.

Satser på at de har formulert det som en påstand, og ikke et faktum. De fleste advokatene er enig i at den er urimelig, men størrelsesordenen er de definitivt ikke enig om.
Citera
2020-05-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Finnes det psykologisk behandling som kan hjelpe personer som har det slik?
Og hvorfor velger ikke slike menn å endre seg slik at ektefellen velger å bli i ekteskapet, dersom det er vedkommendes oppførsel som forårsaker at ektefellen ønsker skilsmisse?

I dette tilfelle er behandlingen 21 år, og den individualpreventive virkning er at TH selv skal oppleve straffen så negativ at han avstår fra fremtidige straffbare handlinger.
Citera
2020-05-29, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
I dette tilfelle er behandlingen 21 år, og den individualpreventive virkning er at TH selv skal oppleve straffen så negativ at han avstår fra fremtidige straffbare handlinger.

Nu behöver vi inte kanske planera längre än hans 91-årsdag men finns inte chans till livstid i Norge? Med eller utan terrormotiv eller brott mot norskligheten?
Citera
2020-05-29, 00:39
Medlem
Citat:
Precis. Läs min kommentar igen nu...

I forkant av blir, på svenska, invändigt till en utsida som står i nödvändig relief – innan.
Takk! :-) Mente du at frågan er om de har tenkt eller om de ikke har tenkt i forkant av eller før de skrev det där?
Eller mente du at Frågan är då om de har tänkt i forkant av eller før før de skrev det där?

Citat:
Frågan är då om de har tänkt i forkant av eller før de skrev det där... 🙃
Citera
2020-05-29, 00:40
Medlem
Citat:
Nu behöver vi inte kanske planera längre än hans 91-årsdag men finns inte chans till livstid i Norge? Med eller utan terrormotiv eller brott mot norskligheten?

Joda, forvaringsdom, men er nok usannsynlig her
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in