Citat:
Ursprungligen postat av
agvvv
Hvorfor mener Holden og barna at hun ville vært åpen om dette?
Jeg stusser voldsomt over det.
Som andre skriver her er det ikke rart hvis barna tar det hele veldig tungt og ikke klarer å tro at faren deres kan ha gjort det. Det må være den opplevelsen som snakker høyest her. For det å regne med at en av ens foreldre uansett ville vært åpen om tanker rundt skilsmisse, det er naivt og viser liten forståelse for hvordan det er å stå i en slik tankeprosess.
Jeg tror AEFH kan ha vært inne på tanken tidligere, kanskje til og med luftet den for TH. Det kan til og med være grunnen til ektepakten fra ‘93. Den er så vond å lese mtp hvor mye AEFH har bidratt inn i familielivet og til at TH kunne få tid til å bygge opp formuen. Konsekvensene av den ektepakten er å være låst til ekteskapet, og rett og slett ikke ha noe annet valg enn å bli. Det er mange som kimser av ektepaktene. Det syns jeg vitner om mangel på forståelse for grunnleggende aspekter ved livet.
Barna tenker vel da at den ektepakten er helt ok. Det sier sitt om hvor mye definisjonsmakt TH har, og hvor lite barna har visst om hvordan moren deres hadde det.
Det er nesten så jeg lurer på om TH kan ha ønsket en slik ektepakt for at AEFH ikke skulle ha sjans til å vurdere skilsmisse. (Senere kom paragrafen som sørger for mer til hjemmeværende ektefelle.)
Det er uansett helt utenkelig at AEFH skulle ha snakket med sine barn om det (før hun og TH var forsonet om en løsning). Hvis hun nettopp har latt være å drøfte det med sine barn (og jeg kan ikke tenke meg at hennes venner dikter opp skilsmissebetroelser), sier det mest om hvor seriøst hun vurderte det.