Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Hva sikter du til? Om jeg har venner i media? Jeg kan opplyse med hånden på hjertet at jeg faktisk ikke kjenner en eneste person som jobber innenfor den bransjen.
Jeg tror deg.
For alle som måtte tenke at jeg har vært et offer for bekreftelsestendenser i kveld, så kommer det nå et slags bevis på de motsatte.
Jeg tenkte at det er helt ulogisk at en mann tar livet av sin kone fordi hun ønsker seg ut av livet hans.
Derfor - for å forsøke å falsifisere min egen hypotese (sic.), søkte jeg på engelske siter.
Det viser seg nemlig at dette motivet er et av de vanligst forekommende motivene for konedrap.
Her er en quick and dirty oversettelse og forkortelse av en artikkel i Psychology Today
Menn som dreper kvinner som vil forlate dem
Disse drapene er ikke et utilsiktet resultat av vold som gikk for langt - da de fleste av disse drapene er godt planlagt.
Videre kan ikke disse konedrapene forstås som noe som inntreffer fordi mennene mister kontrollen eller blir akutt sinnsyke.
Disse konedrapene er snarere bevisste handlinger som kommer som et resultatet av at en følelse har modnet seg og skaper den mentale styrken som kreves for å begå et drap.
Det er en dyp fortvilelse som gjør mannen klar for å ødelegge den andre, selv om han ødelegger for seg selv.
Selv om både sjalusi og sinne påvirker, er årsaksbildet mer komplekst.
Hvis flere av disse faktorene er tilstede, bør varsellampene blinke:
- Han oppfatter kvinnen som hele sin verden, og han føler at enhver separasjon fra henne innebærer tap av sin egen identitet
- Han føler at han mangler andre kilder til mening og grunner til å leve
- Hans tradisjonelle oppfatning av maskulinitet, som forteller ham at hannen skal ha makten, æren og kontrollen, strider med hans avhengighet til sin kone. Denne svakheten krenker hans maskuline ære
- Hans personlige oppførsel er stiv og kompromissløs
Når alle de ovennevnte faktorene er tilstede, øker risikoen for konedrap betydelig.
Og det som får den eksplosive tønna til å eksplodere er nesten uten unntak det at kvinnen truer med å skille seg fra partneren.