2020-05-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, interessante opplysninger. Blant annet at flere oppfattet at ekteskapet gikk mot slutten.

Lekkasjene indikerer at AEH kanskje vurderte større forandringer og derfor hadde en del å tenke på, noe som også kan forklare hvorfor noen av vennene synes hun virket bekymret den siste tiden.

Politiets datalogger om AEHs boligjakt forut forsvinningen underbygger dette ytterligere at hun kanskje var i ferd med å gjøre alvor av det.

At AEH snakket om å avslutte ekteskapet og rådførte seg med flere og spurte om råd, kan ha blitt fanget opp av TH for eksempel ved at noen fortalte ham om det. Eller at han hadde god kontroll.

"Lekkasjene" kan ha helt andre kilder enn politiet. Det kan være at vitnene som har forklart seg, ikke lenger er pålagt taushetsplikt om hva de har forklart seg om.

Det kan også være slik at vitner har fortalt mediene om hva de har sagt i avhør for lenge siden. Men at det har vært forbud mot å offentliggjøre slike detaljer frem til nå.

Det samme kan gjelde avhør av TH. Han kan selv ha informert mediene om hva han har sagt. Eller TH har fortalt tredejepersoner hva han har sagt i politiforklaringer, og disse tredjepersonene har fortalt videre til mediene.

Om bekreftelsesfeller. Det er ikke aktuelt her fordi politiet har etterforsket bredt fra dag én. Men de har ikke funnet spor etter kidnappere, hverken inne i Sloraveien 4, eller i området rundt. Det er altså etterforskningen som leder til konklusjonene om at TH selv være involvert i forsvinningen.

Unntaket er muligens bilen som rygger 09:05. Jeg vet ikke når politiet sjekket opptakene som avslører denne bilen. Men, selv om bilen som rygger 09:05 ikke er blitt identifisert, trenger den ikke å ha noe med kidnappingen å gjøre.
Citera
2020-05-28, 22:55
Medlem
Varför berättade TH om kryptomannen RU ifall det nu är så att han är medskyldig? Jag vet vem han är och ser för mig att han skulle vara den svagaste länken. Det skulle inte vara så gunstigt för TH om han brast. Så varför nämna en medsammansvuren?
Citera
2020-05-28, 22:58
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg har oppfattet det som om det er samme vitneobservasjon, men at vitnet beskrev bilen og situasjonen ulikt i to forskjellige uttalelser i avisartikler. Men det er mulig at jeg tar feil.

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det er feil. Politiet har ikke vært gift med VG. VG er derimot eneste mediehus som har hatt store researchressurser på Lørenskogsaken gjennom alle månedene med siden AE forsvant. Også i perioden fra sommeren 2019 til april i år hvor det ikke skjedde stort gjorde VGs krimteam masse arbeid. Blant annet holdt de oppsyn med Sl*raveien, og gjorde egen etterforskning. Etter siktelsen av TH ble det ny bevegelse i saken, og andre medier kom plutselig aktivt på banen. Derfor ser vi nå at stadig flere kommer med ny informasjon som de har arbeidet fram de seneste ukene.

VG har dessuten lagt om måten å jobbe på. I tidligere saker har man brukt flere forskjellige journalister som på rundgang / turnus dekket aktuell sak, men nå har VG hatt de samme journalistene på saken helt siden begynnelsen, det for å sikre kontinuitet og oversikt, og for å kunne gå i dybden. Ingen av de andre avisene har gjort det samme, så vidt jeg vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, interessante opplysninger. Blant annet at flere oppfattet at ekteskapet gikk mot slutten.

Lekkasjene indikerer at AEH kanskje vurderte større forandringer og derfor hadde en del å tenke på, noe som også kan forklare hvorfor noen av vennene synes hun virket bekymret den siste tiden.

Politiets datalogger om AEHs boligjakt forut forsvinningen underbygger dette ytterligere at hun kanskje var i ferd med å gjøre alvor av det.

At AEH snakket om å avslutte ekteskapet og rådførte seg med flere og spurte om råd, kan ha blitt fanget opp av TH for eksempel ved at noen fortalte ham om det. Eller at han hadde god kontroll.

Hun har nok ikke kunnet stole på noen i familien til TH, heller ikke barna, og hun hadde ingen egen familie. Jeg har hørt at hun følte seg veldig ensom og alene. TH var voldelig og kontrollerende, det har hun sagt til flere. Også noen i TH sin familie. Den familien står ikke helt samlet, slik mange påstår, så absolutt ikke. Alt som kommer frem i saken nå er veldig mørkt. Jeg grøsser av hvordan AE må ha hatt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Veldig spesiell oppførsel. Synes også det er rart at han kan si at noen har dopet henne? Hvordan skulle fremmede ha gjort det? Holdt henne fast og satt en sprøyte på henne?
Med alle sine argumenter i avhør avslørte Hagen seg selv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg merker meg at AE ikke har stolt på sine egne barn. De på sin side hevder at dette er løgn, at hun ville fortalt dem det. Vi kan ikke tro på et ord av det barna eller TH sier.

Ja de avviser den muligheten helt kategorisk, at det er utenkelig at hun kan ha vurdert å gjøre det slutt.

Men det er nok ikke alltid slik at en mor eller far snakker med sine nærmeste om slike ting først.
Mange vil nok skjerme sine egne for dårlige nyheter før eventuelle beslutninger er tatt.
Citera
2020-05-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
"Lekkasjene" kan ha helt andre kilder enn politiet. Det kan være at vitnene som har forklart seg, ikke lenger er pålagt taushetsplikt om hva de har forklart seg om.

Det kan også være slik at vitner har fortalt mediene om hva de har sagt i avhør for lenge siden. Men at det har vært forbud mot å offentliggjøre slike detaljer frem til nå.

Det samme kan gjelde avhør av TH. Han kan selv ha informert mediene om hva han har sagt.

La oss sitere fra politikanalen VG. Dette er rett fra artikkelen, så da kan jo folk vurdere selv om dette kan komme fra andre enn politiet: «I februar i fjor fortalte Tom Hagen i avhør at han skjønte han kunne være hovedmistenkt. Han spurte: Hvis jeg står bak, hva skulle motivet være?
Det får VG opplyst. Politiets etterforskere har en teori om hvorfor Tom Hagen angivelig drepte sin kone Anne-Elisabeth Hagen.
Selv nekter han straffskyld, og i tidligere avhør har han gått gjennom motiver som er vanlige og som han kunne ha hatt – og avfeid samtlige.
26. februar 2019 sitter Tom Hagen i avhør som fornærmet. Kona Anne-Elisabeth har vært borte i seks måneder, og offisielt etterforsker politiet saken som en kidnappingssak. Det er hans tredje avhør denne måneden.
Han snakker om ekteskap, økonomi, konflikter, Anne-Elisabeths daglige rutiner og hvordan hun hadde det før forsvinningen.
I flere tidligere avhør har Tom Hagen spurt om han er mistenkt. Nå forteller han politiet om hvordan han vurderer en eventuell mistanke mot seg selv, får VG opplyst.
I avhøret i februar i fjor fortalte Tom Hagen at han forsto at politiet mistenkte ham, får VG opplyst. Det hadde sjokkert ham, sa han. Han begrunnet det blant annet med at han ikke hadde noe motiv for å stå bak en kidnapping eller drap på kona.»
Citera
2020-05-28, 23:01
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Jeg merker meg at AE ikke har stolt på sine egne barn. De på sin side hevder at dette er løgn, at hun ville fortalt dem det. Vi kan ikke tro på et ord av det barna eller TH sier.

Forhold som har vært opplyst her i forumet blir stadig bekreftet i pressen. Nå altså også i NRK.
AEH ville skilles.

Det at ektepakten fristilte gaven på 200.000 fra TH som hun skulle få på sin 67 år dag har kanskje vært det siste dyttet som gjorde at hun våget å ta skrittet å løsrive seg. Hun kunne regne med noe mer å leve for enn minstepensjon.

Omtrent samtidig startet planleggingen av drapet i det skjulte. Tipper at TH anstrengte seg litt ekstra for at ekteskapet skulle virke lykkelig den siste tiden.

AE har likevel fryktet farlige konsekvenser og selvsagt ikke turt å rådføre seg med barna. Jeg har grunn til å tro at hun har rådført seg med advokat, og at denne er en av personene som har avgitt vitnemål til politiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Varför berättade TH om kryptomannen RU ifall det nu är så att han är medskyldig? Jag vet vem han är och ser för mig att han skulle vara den svagaste länken. Det skulle inte vara så gunstigt för TH om han brast. Så varför nämna en medsammansvuren?

RU var sikkert tenkt som syndebukk. Og at han skulle lede etterforskningen til miljøer rundt en eks-kriminell som skal ha forbindelser til Russland.

Så politiet skulle ha noe å trøye seg med.
Citera
Medlem
Monsens avatar
Citat:

Ja, og dette er en viktig observasjon. Og egentlig en veldig tragisk observasjon. AE sto helt alene innad i familien, men hadde heldigvis venninner som hun kunne betro seg til. Holden har vist til mor-datter-samtaler, men det virker som at skilsmissen var noe hun ikke kunne ta opp uten å gjøre seg selv sårbar. Hvor er lojaliteten? Hvis AE hadde fortalt barna sine at ektepakten var urimelig, ville de ha stått opp for henne? Det lurer jeg på.
Citera
2020-05-28, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg tror det kun var utendørs vedlikeholdsarbeider. Ikke noe som involverte boligen innvendig. Arbeidene skal ha skjedd på taket.
Nei, det er feil, det har blitt gjort arbeid inni huset også.
Citera
2020-05-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Ja, og dette er en viktig observasjon. Og egentlig en veldig tragisk observasjon. AE sto helt alene innad i familien, men hadde heldigvis venninner som hun kunne betro seg til. Holden har vist til mor-datter-samtaler, men det virker som at skilsmissen var noe hun ikke kunne ta opp uten å gjøre seg selv sårbar. Hvor er lojaliteten? Hvis AE hadde fortalt barna sine at ektepakten var urimelig, ville de ha stått opp for henne? Det lurer jeg på.

Jeg tror de er hjernevasket av sin far. AE har blitt en slags mindreverdig figur for dem, kanskje ubevisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in