2020-05-27, 11:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det beror väl på om vi stoppar smittan i världen eller inte,

alla fick inte TBC,

vad är det för vits med att låta alla bli sjuka, fler dö och låta vårdpersonalen slita?
Att alla inte fått TBC beror framför allt på att många är vaccinerade. Den stora skillnaden är dock att TBC orsakas av en bakterie. Rent epidemiskt finns det dock en del likheter då TBC sprids genom hostningar och nysningar som då sprider droplets.

Och återigen, jag tror inte att man LÅTER folk bli sjuka, jag tror däremot att det finns en överväldigande stor risk att alla till slut BLIR smittade vare sig man vill eller inte. Jag tror dessutom att antalet döda kommer minska drastiskt till en nivå som folk upplever mindre dramatiskt.
Citera
2020-05-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför sätter inte media dit honom på att FHM:s prognos var 26% i Stockholm den 1a maj!?

Nu säger Tegnell att prognoserna var ganska rätt och vi ligger på 20-25% i Stockholm NU.

Nu ja... Och antagligen inte ens nu. För Tegnell fortsätter och gissa. Han önsketänker sig en hög siffra för att vi ska vara närmare flockimmunitet.

Och satan vilka eländiga journalister de har på TV4.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/tegnell-om-kritiken-inga-ska-k%C3%A4nna-sig-s%C3%A4kra-p%C3%A5-att-de-g%C3%B6r-r%C3%A4tt-12911455

Han är lika vag som vanligt, "kanske 20% nu"..."vi ligger nog ganska rätt"...
Vore ju bra om FHM redovisade underlaget till siffran 20% också. Men det har man ju inte gjort.
Det är alldeles för dåligt av en myndighet som skall bygga sin verksamhet på vetenskap, fakta och beprövad erfarenhet.

Borde väl komma nya resultat den här veckan så man kan se om det är någon signifikant ökning av antalet immuna.
Citera
2020-05-27, 11:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag är realist, och vis av erfarenhet (20 år i vanliga vården + ett par månader i coronavården) kan jag säga: kommer en andra våg är vi tvärkörda. Det räcker med hälften av nuvarande smitta. Resurserna i landstingen är sopslut. Låt ingen politiker eller tidning lura dig. Vi klarar inte en våg till.

Ja och samtidigt får vi cirka 600 nya smittade varje dag, som blir sjuka mestadels "milda" symptom, som vi i längden inte vet vilka effekter det har på våra kroppar. Många av de med "milda" symptom får lungemboli, och problem med andningen, låg syresättning under lång tid. Finns grupper för dessa personer som varit sjuka över 2-3 månader!

Ja personalen inom vården är helt slut, de har fått omorganisera sig och sett många etiska stressande händelser. Det är helt klart att vi inte klarar en till våg. Samtidigt som man har en enorm vårdskuld, där många riskerar att försämras i sina sjukdomar.

Det är ett helt galet experiment, där FoHM kommer vara skyldiga till många människors lidande och död framöver.

Jag har full respekt för alla som jobbar inom vården. Och alltid haft, inte bara nu i corona tider. SÖS i Stockholm gick ut med larm om att de inte klarade att ta hand om äldre personer redan innan corona. Vi har satsat på dyra bilar, dyra bostadsrätter, flashiga ombyggnader, och personer som har invandrarbakgrund som ska städa rika människors villor, eller deras pool.

Ingenting med mervärde har vi inom industrin, inte ens skogen ger oss något mervärde, förutom risken att börja brinna för att man planterar träd som är mest lönsamma, och risken för bränder ökar för att man fifflar med ekosystemet.

Vi har varit helt sjuka, jag hoppas att vi tänker om framöver. Att vården inte haft material för mer än 48 timmar är ju helt sinnessjukt.
Citera
2020-05-27, 11:54
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om man inte vet vad man gör rätt kan man ju inte önska att resten av Sverige skulle göra så? Hur tänker du nu?

Vi var snabba att bli hemskickade från våra kontor (långt innan vi hade allmän smittspridning i regionen), Region Skåne var snabba med att uppdatera hela sjukvården i området med hur allvarligt detta kan bli, man höll kontakt med äldrevården i ett tidigt skede osv osv!
Citera
2020-05-27, 11:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är därför han måste avgå eller sparkas. Man kan inte ha en körbärsplockande killgissande cyklop som håller i rodret i en global pandemi.

Verkar inte som det kommer hända. Lena Hallengren är nöjd, lite missnöjd med för lite tester (pga påtryckningar från opposition) och Stefan Löfven som är helnöjd när han bara kan stå vid sidan och läsa lite om nationens skyldighet att följa FoHM råd och rekommendationer.

Jag har inte hört någon politiker som inte vill att FoHM ska styra detta. Ingen, ingen.
Citera
2020-05-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jo såklart, men om tusentals gamlingar dör varje år av detta så kanske man skulle infört restriktioner redan för längesen, corona eller ej.

Så är det, hemtjänst och boendepersonal är och har varit under lång tid orsaken till onödig död i boenden och bland brukarna pga. avsaknad av basala hygienrutiner, bara vinterkräksjukan avlivar ett flertal årligen och det pga. i huvudsak personalen (viss del pga. dementa på dessa avdelningar som inte förstår men i stort), nu är detta svaga peroner från början men man behöver ju inte hjälpa de genom slarv.

Är på sin plats att skicka alla "utbildade" inom den sektorn till vietnam så de får lära sig tvätta händerna oavsett c19 eller ej..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det var inte frågan, frågan är om mask hjälper att begränsa smittan i vissa miljöer, är Ni överrens om att det vore på sin plats att använda mask i dessa miljöer?

Detta för att etablera en bas vi kan arbeta oss upp ifrån, i princip,
"är Ni villig att stoppa smittan med de medel som visar sig effektiva utan stort intrång i ens person och liv eller anser Ni att lite smitta är ok bara jag ser snygg ut?"

Om Ni anser att stoppa smitta är överordnad fåfänga så kanske vi kan gå vidare och utröna om mask skulle vara på sin plats och i vilka miljöer det då skulle vara men är det så att Ni tillhör "vägrarna" av ideologiska eller andra rent dumma skäl så släpper jag denna diskussionen då "arguing over the internet..."

Men kan du sluta förvränga mina ord. Jag har inte sagt ETT ord om att jag inte vill bära mask för att jag vill hellre se "snygg ut". Det var den andra sidan. Rättare sagt moderatorn Siegfried som inte ville "sticka ut" när hen handlade. Hen ansåg att folk hade blängt på henom eller stirrat på henom eller något liknande.

Och jag svarade att jag inte ansåg det vara en tillräcklig orsak varför man skulle tvinga andra att bära mask.

Det var den "andra sidan" som alltså inte ville "förfula sig" eller "sticka ut" eller what ever. Inte att det skulle ha varit vetenskapligt bevisat att ett vanligt munskydd skulle hjälpa ett dugg.

Och nu i Finland där man har börjat sälja munskydd i vanliga butiker då går myndigheterna ut med info och säger att det INTE är bevisat att munskydd skulle hjälpa, men VILL man använda munskydd då är det ok.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad har Finland för restriktioner idag?

Vad har Danmark för restriktioner idag?

Vad har Norge för restriktioner idag?
Samtliga har positiva prognoser där man redan har släppt på flera av restriktionerna. Vill du ha detaljer får du leta upp dem själv. De tvingas inte som vi behålla restriktioner utan avslutsdatum i många fall.
Citera
2020-05-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja hans uttalanden är helt galet knäppa. Han vill ha 20%, och därför upprepar han detta och sen kan han vända och vrida på siffrorna nästa vecka. Han testar väl representativa personer nu som ger honom 20%, eftersom smittan inte sprider sig som influensa (vilket han hela tiden har trott och sagt stenhårt), utan mer som kluster.

Jag är helt chockad över hur detta får fortsätta samma dag för dag.

Jag är mer chockad över att denna skräpregering, utan legitimitet i väljarnas röster, får sitta kvar med stöd av L och C.

Trump, Bolsonaro och Löfvén är samma skrot och korn i att hantera Corona. Enda skillnaden är att Löfven gömmer sig och har vett att hålla käft. Medan gaphalsarna på andra sidan Atlanten, inte ens låtsas att de bryr sig när de låter de svaga, sjuka och dumma dö.
Citera
2020-05-27, 12:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Samtliga har positiva prognoser där man redan har släppt på flera av restriktionerna. Vill du ha detaljer får du leta upp dem själv. De tvingas inte som vi behålla restriktioner utan avslutsdatum i många fall.

Man blir ju lite ledsen att förbudet emot folksamlingar (50 st) kommer vara det som gör att folk börjar reagera och inte dödsfallen bland de äldre. Skrämmande .
Citera
2020-05-27, 12:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Då borde du veta att det fortfarande är t.ex restriktioner i Norge att man bara får vara max 20 personer i grupp. Bara som ett exempel, klart vi kommer hålla på 50 personer tills vi ser att Sverige går samma väg som Sveriges bästa region Skåne och Malmö!
Citera
2020-05-27, 12:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är mer chockad över att denna skräpregering, utan legitimitet i väljarnas röster, får sitta kvar med stöd av L och C.

Trump, Bolsonaro och Löfvén är samma skrot och korn i att hantera Corona. Enda skillnaden är att Löfven gömmer sig och har vett att hålla käft. Medan gaphalsarna på andra sidan Atlanten, inte ens låtsas att de bryr sig när de låter de svaga, sjuka och dumma dö.

Exakt. Det är ju L och C MP som egentligen styr vårt land, med denna lista som helt går i linje med att hålla kostnadseffektivitet inom vården, privata alternativ etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in