2020-05-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte enbart "lockdowns" som är förklaringen, utan snarare att de länderna testar många fler och att man fortfarande arbetar med smittspårning. Man låter inte smittan härja fritt som i Sverige. Än så länge verkar det vara framgångsrikt.
Jag pratar främst om länder som hade höga dödstal, men som har fått ned dem till en nivå under Sverige. Som Frankrike, Spanien, Italien och UK.

I de länderna har smittspårning inte haft någon betydelse för att få ner de höga dödstalen.

Om man lyckas hålla smittan i schack med smittspårning återstår att se. I praktiken är man fortfarande i lockdown i de här länderna, i alla fall psykologiskt.
Citera
2020-05-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Läste idag i AB att WHO varnar för en kommande andra våg:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGk879/who-varnar-for-omedelbar-andravag

Jag är realist, och vis av erfarenhet (20 år i vanliga vården + ett par månader i coronavården) kan jag säga: kommer en andra våg är vi tvärkörda. Det räcker med hälften av nuvarande smitta. Resurserna i landstingen är sopslut. Låt ingen politiker eller tidning lura dig. Vi klarar inte en våg till.
Citera
2020-05-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, men det har varit känt länge. Det var så Hitler kom till makten också.

Folk tycks dessutom tro att det aldrig har dött folk i »onödan« inom äldreomsorgen och vården förut. Det dör cirka 4000 varje år i Sverige som inte får den behandling de borde fått. Träskallarna som nu yrar om folkmord och »öga för öga tand för tand« är fullständigt oinformerade och reagerar ungefär som flugor som försöker ta sig ut genom ett fönster.

Suck vilken jävla tölp. Hitler kom till makten genom att hjärntvätta sitt folk.
Det är ju det som sker i sverige när man som enda landet i världen försöker få igenom via svin som du att det är ok att vi låter vårt eget folk dö. Snacka om vem som är hitler här.
Citera
2020-05-27, 10:43
Medlem
Vad tror ni om besked inför sommaren som ska komma på fredag? Känns som de kommer lätta på restriktionerna iom att det blir tidigare besked än vad som sagts (3 juni).
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag pratar främst om länder som hade höga dödstal, men som har fått ned dem till en nivå under Sverige. Som Frankrike, Spanien, Italien och UK.

I de länderna har smittspårning inte haft någon betydelse för att få ner de höga dödstalen.

Om man lyckas hålla smittan i schack med smittspårning återstår att se. I praktiken är man fortfarande i lockdown i de här länderna, i alla fall psykologiskt.

Smittspårning blir sannolikt nästa fas i de länderna, när de fått ned smittan, totalnivå och antalet döda. Då blir det hanterligt.

De nordiska grannländerna införde nedstängningar i ett tidigare skede och hann inte drabbas av stå stora dödstal. Nu testar och smittspårar de.

Ska vi fortsätta på vår inslagna linje och låta alla smittas, kommer vi ju grovt sett att få 100 tusen döda. Jag är rädd att det enbart kommer vara ett och annat u-land som kommer att kommer att komma upp i de dödstalen per capita, vid sidan om Sverige då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jaha de senaste dagarnas fadäs med de ändrade restriktionerna för 70-plussarna som inte blev någon ändring har fått sin förklaring.
Det var alltså tänkt att höja ålder för kvinnor att tillhöra en riskgrupp till 72 men det måste ha stoppats i panik i sista stund, detta är ingenting annat än parodi.

"– Vi har tittat på möjligheten att dela på det. Men det är också en fråga om att kommunicera ett budskap som är lätt att komma ihåg och som folk kan ta till sig, säger han.

Diskussionen gällde en skillnad på ett par år, till exempel att gränsen skulle ligga på 70 år för män och 72 år för kvinnor. Men det blir ett komplicerat budskap, enligt Anders Tegnell, som menar att det gäller att kommunicera klara budskap som kan hålla över tid."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-overvagde-andra-restriktioner-for-man/

Ska man skratta eller gråta?

Gråt eftersom det är en skendebatt som förvirrar ett redan förvirrat folk. Som marginellt ändrade rekommendationer skulle få viruset på andra tankar. Smittan är en realitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Oavsett land, så är det samma grupp av människor som protesterar mot sitt lands åtgärder. Det är den populistiskt drivna gruppering som i normala fall hyllar Trump och SD.

I Sverige så motsätter ni er vår icke-lockdown.

Men era motsvarigheter i USA, de protesterar tvärtom emot lockdown.

Det som är gemensamt för dessa grupper är inte en tydlig vetenskaplig linje, utan det låga förtroendet för staten. Om Sverige hade haft en hård lockdown och hållit viruset stången, så hade ni ändå spytt galla över regeringen, och istället beskrivit dem som fascister som tagit er frihet ifrån er för ett virus som inte har någon spridning i Sverige.
Vilka är alla dessa som skriker om lockdown?ä nu?
Några har jag sett men dom flesta verka ha åsikter om att vi har valt fel väg från början och borde ha varit mycket mer aktiva då.
Kontentan av ditt inlägg är hursomhelst att vilka åtgärder staten än tar så är det rätt, håller man inte med är man rasist och ska vara tyst.
Citera
2020-05-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Väldigt fria fantasier märker jag. Stämmer inte alls in på mig och inte heller på en hel del andra kritiker jag sett här och i övriga samhället. Den artikel jag länkade var skriven av en psykolog och läkare, t.ex. Tvivlar starkt på att de tillhör "den populistiskt drivna gruppering som i normala fall hyllar Trump och SD". Inte heller jag tillhör någon sådan gruppering. Jag gillar varken Trump eller SD.

Nä, det får fortsätta konstateras att dina inlägg handlar mest om en demonisering av oliktänkande helt enkelt. Läskigt men det är helt i linje med det sekteristiska tänkandet hos de som stöttar regeringen och FHM oavsett vad de än tar sig för och vilka helgalna bedömningar de än gör. Bristen på kritiskt tänkande är total. Väldigt likt gamla Sovjet faktiskt, skrämmande likt. 😱

Man bör nog avsätta betydande medel efter denna coronakris just att forska om sådant här osunt grupptänkande och hur vi eliminerar det i framtiden, för att undvika liknande katastrofala hanteringar av kommande kriser. Det har funnits förslag tidigare i DN om att det bör inrättas krav på att t.ex. en oberoende expertgrupp alltid skall få ifrågasätta myndighetsbeslut om de verkar vanvettiga, osv. Låter som en bra början.
Läs några sidor i den här tråden. Tycker du att "din gruppering" diskuterar det här på ett vetenskapligt och rationellt sätt? Kritiskt tänkande? Give me a break. Det enda ni ägnar er åt är kritik. Det är inte samma sak som kritiskt tänkande.

Dessutom är tråden smockfull med hot, svartmålning, demonisering och halmstrån, och de är inte riktade mot Björn Olsen et al.
Citera
2020-05-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det finns väl egentligen bara ETT exempel på ett virus som man lyckats utrota, och det är smallpox (smittkoppor?) som orsakas av ett Variola-virus?

Just globalisering och trycket på att försöka rädda ekonomin tror jag kommer göra att man släpper igenom viruset igen. Även i Nya Zeeland.

Jag har gärna fel, skall tilläggas.

Ok, men även om man kanske inte "utrotat" jättemånga andra virus rent aktivt, så har ju många virus självmant försvunnit. Jag har aldrig läst någonstans om något virus där det har varit tvunget att alla skall bli smittade. Det tycks snarare som att virus oftast av sig självt muterar ner och blir "snällare". Med undantag för Spanskan då, som kom tillbaka mer aggressivt.

Så jag förstår inte riktigt varifrån den här nästintill "magiska" tron kommer ifrån, att alla måste bli smittade... Jo jag har sett att Giesecke sagt så, men han verkar ha haft fel i rätt mycket, så hans utsagor har tappat trovärdighet för mig.

Ang. NZ, det går ju att tänka i olika banor av lösningar? Man kan t.ex. börja med att ta in turister från andra länder som är i princip smittfria. Man kan göra som Österrike hade gjort och sätta upp en teststation vid flygplatsen. Det finns mycket man kan göra...

Eller så kan man göra som här i Sverige... "Det går inte"-syndromet.. undrar om vi svenskar är de enda som lider av det...
Citera
2020-05-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajsven
Vad tror ni om besked inför sommaren som ska komma på fredag? Känns som de kommer lätta på restriktionerna iom att det blir tidigare besked än vad som sagts (3 juni).

Det får vi hoppas. Helt inga restriktioner alls kvar. Så att man kan vinna VM i Corona på max 2 månader.
Citera
2020-05-27, 10:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Suck vilken jävla tölp. Hitler kom till makten genom att hjärntvätta sitt folk.

Hitler kom till makten för att folk är följare. Det är det som definierar pöbeln.

Citat:
Det är ju det som sker i sverige när man som enda landet i världen försöker få igenom via svin som du att det är ok att vi låter vårt eget folk dö. Snacka om vem som är hitler här.

Du är tappad och sluta kalla mig svin när du inte ens fattar att det dör 4000 varje år alltid genom att människor inte får rätt vård. Var befann du dig då ditt svin?

Det är knappt några som dött i viruset jämfört med vad pöbel-alarmisterna skrek om i februari.
Citera
2020-05-27, 10:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kort svar för jag orkar inte. Om skribenten hade åsyftat sättet på vilket du bor i England hade denne skrivit
- How you live in England och inte
- How do you live in England.
Så du menar att då skulle frågan blivit:
How you live in England, yet don’t know English?

Lite OT, men som Britt (med engelska som modersmål) förstår jag att någon med svenska som modersmål hade skrivit så där. Det enklaste när det uppstår den där typen av språkliga förvirringar (som det gör när någon med annat än engelska som modersmål skriver på just engelska) är det därför enklast att helt enkelt fråga. I synnerhet i relation till en diskussion runt COVID-19 och den pågående pandemin.

Överlag tycker jag att en diskussion när man går in på statistik och epidemic behaviour (som diskussionen handlat mycket om) bör vara noga med terminologi och syftning, men som i alla situationer är det lätt att man ibland säger fel, och då påbjuder den akademiska och vetenskapliga etiketten att man ber om en förtydling genom att ställa en fråga. Notera att det är det första jag gör i det här inlägget.

Men för att återgå till ämnet; ja, jag tror att HUR man bor kan ha viss betydelse för smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in