Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Det finns väl egentligen bara ETT exempel på ett virus som man lyckats utrota, och det är smallpox (smittkoppor?) som orsakas av ett Variola-virus?
Just globalisering och trycket på att försöka rädda ekonomin tror jag kommer göra att man släpper igenom viruset igen. Även i Nya Zeeland.
Jag har gärna fel, skall tilläggas.
Ok, men även om man kanske inte "utrotat" jättemånga andra virus rent aktivt, så har ju många virus självmant försvunnit. Jag har aldrig läst någonstans om något virus där det har varit tvunget att alla skall bli smittade. Det tycks snarare som att virus oftast av sig självt muterar ner och blir "snällare". Med undantag för Spanskan då, som kom tillbaka mer aggressivt.
Så jag förstår inte riktigt varifrån den här nästintill "magiska" tron kommer ifrån, att alla måste bli smittade... Jo jag har sett att Giesecke sagt så, men han verkar ha haft fel i rätt mycket, så hans utsagor har tappat trovärdighet för mig.
Ang. NZ, det går ju att tänka i olika banor av lösningar? Man kan t.ex. börja med att ta in turister från andra länder som är i princip smittfria. Man kan göra som Österrike hade gjort och sätta upp en teststation vid flygplatsen. Det finns mycket man kan göra...
Eller så kan man göra som här i Sverige... "Det går inte"-syndromet.. undrar om vi svenskar är de enda som lider av det...