2020-05-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ja, om man bara visste med säkerhet vem som är smittade, det vet man altså inte.

Kan man inte testa?

Eller, är det ett för svårt alternativ till att låta det sprida sig?

Jag menar, det finns ett landsatt permitterad stort antal kabinpersonal i detta nu som skulle kunna sköta det fysiska arbetet och labbkapaciteten är långt från utnyttjad såå..?

"men transport och logistik då!!?"

Tja, har Ni någon aning om vad många chaufförer som är permitterade eller uppsagda i detta nu?

Skulle detta kunna resultera i att smittan minskar?
Jag menar, testa fram vilka som är smittade och isolera de?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
NU är du lite blåst i huvudet? Det finns inget land i världen som har låtit smittan sprida sig såsom sverige gjort. Gå å lägg dig under sten igen nu, lilla svin.

I stora delar av USA har man bara stängt ner lite halvt precis som i Sverige. Kan också tänka mig att man knappt gjort nånting för att stoppa smittan i stora delar av Afrika.

Det är massa andra faktorer som reglerar smittspridning än att man stänger affärer eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Haha, vilken tragikomedi. Hur kan målet vara att uppnå flockimmunitet när det inte ens är 100 procent bekräftat att man blir immun? Att det inte är målet är ju en fet lögn. De har försökt att balansera att uppnå det men att samtidigt inte överbelasta sjukvården, därav de vaga restriktionerna (läs rekommendationer).

Tegnell använder det svenska folket för att lära sig om viruset helt enkelt.

Tegnell har en egen tråd, där jag initialt visade min misstänksamhet om en karl som agerar som en upphetsad slyngel när han pratar om ett dödligt virus. Mina varningsklockor ringer direkt när en mysgubbe som Giesecke, inte lever efter de instruktioner medborgarna får, i en okontrollerad pandemi.

Att ha ett stort intresse för en sak och flänga till Afrika, gör ingen expert. Jag litar mer på de forskare och läkare som arbetar dagligen med forskning och inte är så säkra på sin sak!
Citera
2020-05-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja Aftonbladet skriver också om det, det handlar om att man nationellt missade att se över kommunernas beredskap och göra en lägesbild av kommunerna:

Inte heller de nationella myndigheterna kom ihåg kommunerna när en nationell lägesbild sammanställdes för att inventera beredskapen i februari.

Orsaken kan ha varit att risken för samhällsspridning länge bedömdes vara låg, säger flera smittskyddsläkare.
(AB livefeed)

Det här ledde till att det var först i mitten av mars man började se över kommunernas läge osv.

Bedömningen att spridningsrisken var låg, det vet vi ju i nuläget vilka som gjorde den bedömningen, tyvärr...
Japp...och kommunens egna smittskyddsläkare tyckte tydligen att detta inte var nåt att bry sig om..ett nytt virus.
Var folk här på FB som skrev i början att detta kan gå illa.
Citera
2020-05-27, 11:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja hans uttalanden är helt galet knäppa. Han vill ha 20%, och därför upprepar han detta och sen kan han vända och vrida på siffrorna nästa vecka. Han testar väl representativa personer nu som ger honom 20%, eftersom smittan inte sprider sig som influensa (vilket han hela tiden har trott och sagt stenhårt), utan mer som kluster.

Jag är helt chockad över hur detta får fortsätta samma dag för dag.
Det är därför han måste avgå eller sparkas. Man kan inte ha en körbärsplockande killgissande cyklop som håller i rodret i en global pandemi.
Citera
2020-05-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jo såklart, men om tusentals gamlingar dör varje år av detta så kanske man skulle infört restriktioner redan för längesen, corona eller ej.

Absolut!
Citera
2020-05-27, 11:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
De såg alltså att rökare drabbades i mindre utsträckning. Huruvida det är nikotinet eller något annat i förbränningen av cigaretten vet ingen. Det kan alltså vara så att snus eller nikotinplåster är helt verkningslöst.
Det tror jag inte. Jag har bevisat snuset förträffliga egenskaper i flera (o)vetenskapliga studier.
Citera
2020-05-27, 11:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Låg smittspridning i Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-27/lag-smittspridning-skane-utokar-provtagning

Tänk om hela Sverige hade gjort som vi skåningar för något rätt gör vi

Och ingen kan påstå att det beror på att vi har lite utlänningar.
Om man inte vet vad man gör rätt kan man ju inte önska att resten av Sverige skulle göra så? Hur tänker du nu?
Citera
2020-05-27, 11:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
När våra grannar öppnar upp. Meanwhile in Sweden...:

Förbudet mot att träffas fler än 50 personer kommer bli kvar
Förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer kommer att bli kvar, erfar Expressen.

Beskedet ska ges på fredag och kommer gälla tills dess att risken för smittspridning sänks från ”mycket hög” eller att antalet avlidna minskar kraftigt. Även belastningen i vården och läget i landet i stort kommer väga tungt för när ett beslut kan fattas om att lätta på restriktioner, enligt Expressens uppgifter.

Beskedet innebär att förbudet av större sammankomster med största sannolikhet ligger kvar över sommaren, vilket medför att det inte kommer vara möjligt med större konserter eller andra arrangemang i sommar.
https://www.expressen.se/nyheter/forbudet-mot-allmanna-sammankomster-med-fler-an-50-personer-kommer-att-forlangas/

Men så lite goda nyheter. Egentligen ganska självklara saker:

Forskarnas teori: Svenskt snus skyddar mot corona

https://www.expressen.se/nyheter/forskarnas-teori-svenskt-snus-skyddar-mot-corona/

Att snus är bra för dig har man vetat i alla tider.

Vad har Finland för restriktioner idag?

Vad har Danmark för restriktioner idag?

Vad har Norge för restriktioner idag?
Citera
2020-05-27, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om social distansiering är en tillräcklig åtgärd, varför skulle man tvingas att bära mask?

Att någon kan tjäna pengar på det räcker inte som argument. Eller att någon annan "känner sig tryggare".

Det var inte frågan, frågan är om mask hjälper att begränsa smittan i vissa miljöer, är Ni överrens om att det vore på sin plats att använda mask i dessa miljöer?

Detta för att etablera en bas vi kan arbeta oss upp ifrån, i princip,
"är Ni villig att stoppa smittan med de medel som visar sig effektiva utan stort intrång i ens person och liv eller anser Ni att lite smitta är ok bara jag ser snygg ut?"

Om Ni anser att stoppa smitta är överordnad fåfänga så kanske vi kan gå vidare och utröna om mask skulle vara på sin plats och i vilka miljöer det då skulle vara men är det så att Ni tillhör "vägrarna" av ideologiska eller andra rent dumma skäl så släpper jag denna diskussionen då "arguing over the internet..."
Citera
2020-05-27, 11:50
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vad har Finland för restriktioner idag?

Vad har Danmark för restriktioner idag?

Vad har Norge för restriktioner idag?

Finns en schyst tidslinje över när restriktioner infördes och upphävdes på vg.no. Finns för hela norden också, om man klickar vidare dit.
Citera
2020-05-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
vad är den gemensamma nämnaren då ?
Tror du exempelvis att Björn Olsen är rysk medborgare eller Tove Fall har polsk härkomst ?
Prata tydlig så att vi kan svara på dina anklagelser.
I fallen Björn Olsen och Tove Fall så tror jag bara att de inte har någon helhetsbild.

De är experter på sitt medicinska område, som är en liten del av detta, men de saknar faktiskt expertis inom en lång rad områden som är väsentliga för bedömning av policy-frågor. Några exempel:

1) De har ingen expertis inom folkhälsa.

2) De kan inte bedöma vad lockdown får för kortsiktiga och långsiktiga hälsokonsekvenser.

3) De är inte experter på hur vaccin, eller utveckling av vaccin och läkemedel.

4) De är inte experter på pandemiers beteende överlag, exempelvis vad vi kan förvänta oss av viruset i höst/vinter/vår.

5) De är inte experter på smittskydd, och vad man kan förvänta sig få för effekt av olika åtgärder eller säkerhetsutrustning.

6) De kan inte bedöma i vilken utsträckning åtgärder är långsiktigt hållbara, eller huruvida man kan förvänta sig att människor följer dem.

Det känns ju minst sagt relevant att tillfråga experter på de här områdena när man ska utforma en policy, tycker du inte det?

Dessutom kan det ju ha betydelse att de båda är professorer på Uppsala Universitet, och antagligen känner varandra genom jobbet, och därför kanske ingår i samma "ekokammare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in