2020-05-21, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag tycker att vi redan nu kan slå fast att vår strategi inte varit speciellt lyckad, finns inga AT eller ingen tid i världen som kan ändra på det.

Kanske, säger kanske, kommer en del andra länder att drabbas lite hårdare nästa vinter, men då är spelplanen en helt annan, det finns kanske medicin, kanske redan ett vaccin, man vet hur man ska bära sig åt vid nya utbrott osv osv.
Nä vi tillhör förlorarna i denna pandemi, tyvärr.

Nej jag tycker fortfarande att strategin är korrekt. Det som brustit är våran värdelösa äldrevård. Dom boende hade tyvärr dött där ändå om nu inte vårdarna skulle tvingats bo tillsammans med brukarna.
Citera
2020-05-21, 18:20
Medlem
Draken55s avatar
Att Giesecke är en halvgalen ideolog utan minsta förmåga till kritiskt tänkande utifrån omständigheterna är ju ställt utom all tvivel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

Giesecke är ett exempel på att utbildning och makt inte har med förstånd sunt förnuft eller vetenskap att göra.
Citera
2020-05-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om du är en kvinna under 75år, normalviktig och inga allvarliga sjukdomar - då löper du nästan ingen risk att dö i Corona.

Om du däremot är en man 80+ och befinner dig på långvården, är fet och dessutom har någon underliggande sjukdom - då har du en förhöjd risk.

Jag är 75 år men idag sprang jag 9 kilometer på 40 minuter och 42 sekunder. Nytt årsbästa. Men jag tror ändå jag är i riskgruppen.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Känns ju något hårt..

Jag tycker det låter rimligt. Det är allvar nu som statsministern sade.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nej jag tycker fortfarande att strategin är korrekt. Det som brustit är våran värdelösa äldrevård. Dom boende hade tyvärr dött där ändå om nu inte vårdarna skulle tvingats bo tillsammans med brukarna.

Ledsen att behöva slå itu dina illusioner, men , de flesta andra länder har lika hög andel av de döda på äldreboenden som Sverige, det som skiljer oss från de flesta andra är andelen smitta som helhet, inte andel av äldre som dör.

Förstår du skillnaden?
Citera
2020-05-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jo, Sverige är bland de värst drabbade länderna (Top 8 i världen just nu) och det VÄRST (Top 1) drabbade landet om man ser till befolkningstäthet (vilket enligt studier är en avgörande faktor).

Håller förvisso med om att Sverige är värst drabbade landet i världen sett till förutsättningar och kanske enbart staterna kring New York och Lombardiet kan anses slå oss. Men det är en högst subjektiv bedömning, går nog inte att dra upp några bra objektiva kriterier för den saken.
Citera
2020-05-21, 18:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ajajaj. Att nämna minskningen i Stockholms intensivvård brukar dra med sig massa förolämpningar och något mumlande om ökat triage.

Inte konstigt när vi hör tongångarna från personalen inom vården; "vi måste få en andhämtning nu", "vi måste få återhämtning vila", "vi måste få semester i sommar".

Ännu ett tag kanske de unga friska utan problem kan få en respirator men i juli är det nog triage gränsen satt till 40+. Däröver "var god andas lite "giftig syrgas", en vecka. "Har du inte tillfrisknat så talar vi om för dig när det är dags att dö".

Alla frivilliga som skulle tas in och snabbutbildas hör vi inte talas om längre. Det gick inte så bra tydligen.
Citera
2020-05-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja antalet på IVA sjunker ju i vart fall. Men vilka skillnader det är. Enligt worldomeder har Sverige 342 kritiskt sjuka, Danmark har 23, Norge 17 och Finland 22. Förskräckliga siffror för Sverige.

Enligt platz.se har vi 358 på IVA.

Norge har 9 på IVA. https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19
Citera
2020-05-21, 18:26
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
För att jag ogillar regimens lakejer. Men till och med hornalisterna börjar tveka i stödet nu. Dödstalen visar att något gått fel.
Vi har också antalet kritiskt sjuka i corona, i Sverige anges 342 personer. Samtidigt anges för Danmark 23, för Norge 17 och för Finland 22 personer. Försök att ta in dessa fruktansvärda siffror.
Det är ett virus från en riktig diktatur (Kina). Pga deras verdervärdiga djurhållning.
Dessa siffror säger mig ingenting. Jämför exempelvis med 2 miljoner människor på flykt i Syrien. Eller halv miljon döda.

Viruset är helt upphaussat. Och vi kommer få försöka lära oss leva med det under en lång lång tid framöver. Det går inte att stänga ner ett helt land under säg 1 års tid.

Men om du satt vid makten och var "regimen". Vad skulle du göra? Nu pratar jag inte bara närmsta månaden utan säg till maj 2021. Hur skulle planen se ut?
Citera
2020-05-21, 18:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ja antalet på IVA sjunker ju i vart fall. Men vilka skillnader det är. Enligt worldomeder har Sverige 342 kritiskt sjuka, Danmark har 23, Norge 17 och Finland 22. Förskräckliga siffror för Sverige.

Enligt platz.se har vi 358 på IVA.

Jo med Covid sedan är det lika många till som ligger där av andar skäl. Karolinska har väl ett vårdfall med flera skott i magen som omväxling. Eget rum och mysigt värre.
Citera
2020-05-21, 18:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspari-
är man pensionär kan man ju handla när man vill, inte när familjer är där men vad vet jag..
Tidigt på dagen kanske? Nej, det är nog omöjligt. Man måste vara där efter 15:00.

Vissa kan vara lite senila också
Citera
2020-05-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag tycker att vi redan nu kan slå fast att vår strategi inte varit speciellt lyckad, finns inga AT eller ingen tid i världen som kan ändra på det.

Kanske, säger kanske, kommer en del andra länder att drabbas lite hårdare nästa vinter, men då är spelplanen en helt annan, det finns kanske medicin, kanske redan ett vaccin, man vet hur man ska bära sig åt vid nya utbrott osv osv.
Nä vi tillhör förlorarna i denna pandemi, tyvärr.
Sveriges strategi är en total katastrof ur många aspekter.
För det första handlar det om beredskapen. Denna var i stort sett helt borta sedan åratal tillbaka. Detta beror väl i sin tur på den väldigt slappa inställning till smitta som våra myndigheter och politiker har haft länge. Ganska otroligt att Sverige fick den Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC till Stockholm. Den kommer nog att flyttas efter detta.
Sveriges strategi är också en katastrof eftersom vi har valt en helt egen linje och misslyckats totalt. Sveriges anseende i världen är skadat och det kan ta lång tid att reparera, särskilt med tanke på att det redan var skadat innan på grund av ansvarslös migrationspolitik och hög brottslighet.
Sverige har haft väldigt hög svansföring internationellt och våra politiker har utropat landet till humanitär stormakt. Fortsätter man med det så kommer det bara att väcka åtlöje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in