2020-05-27, 12:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp...och kommunens egna smittskyddsläkare tyckte tydligen att detta inte var nåt att bry sig om..ett nytt virus.
Var folk här på FB som skrev i början att detta kan gå illa.

Kommuner har inga smittskyddsläkare. De som anlitas i äldre vården är vanliga läkare från olika vårdföretag eller landstingsägda vårdcentraler. Dom har väl mer eller mindre sovit i 2 månader eftersom ingen fått komma till vårdcentralerna.

Inser alla vilket organisatoriskt kaos som råder. Man är totalt oförberedd och vet inte vad man ska göra när krisen slår till. Jo man väntar på direktiv från överordnade myndigheter. Dom i sin tur skriver lite anvisningar på byråkratsvenska men ute i verksamheten förstår dom inte eller tycker att dom inte har fått svar på sina frågor. Det borde förgåtts av dialoger (före kris) så sprättarna på socialstyrelsen får klart för sig vari problemen består.
Citera
2020-05-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Intressant, jag har funderat på det där tidigare. Jag tror inte gruppen som protesterar är fullt så homogen; väldigt många anti-JöK:are tycker förmodligen vår avsaknad av lockdown är bra, men istället för att uttrycka sitt stöd för Löfven et al så håller de förmodligen tyst.
Jag generaliserar ju rätt grovt nu.

Jag röstade på M. Ändå så försvarar jag sossarna i den här tråden, eftersom jag tycker att FHM gör rätt och att personer som är svetsare och statsvetare gör helt rätt i att förlita sig på sin naturvetenskapliga expertmyndighet i ett krisläge.

Men det är helt klart så att om man är en superliberal och bor i USA, då är man en ivrig försvarare av lockdowns och munskyddstvång. I Sverige så är det precis tvärtom. De som vill ha lockdowns och munskyddstvång är snarare konservativa.

Förutom Björn Olsen då, som jag skulle gissa är miljöpartist p.g.a. veganism anti-djurhållning.
Citera
2020-05-27, 12:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Man blir ju lite ledsen att förbudet emot folksamlingar (50 st) kommer vara det som gör att folk börjar reagera och inte dödsfallen bland de äldre. Skrämmande .

Dom äldre ska ju ändå sitta inne och inte träffa andra samt att de som jobbar inom vård och omsorg bör inte gå på fester eller krogen ändå! Klart man reagerar över att det är max 50 personer nu när det snart är Midsommar och man vill fira med vänner och familj som ofta blir över 50 pers.
Citera
2020-05-27, 12:05
Medlem
urgts avatar
Påminnelse om att höjden av att vara sansad och rationell är att stänga av allt kritiskt tänkande när det gäller folk med vissa akademiska meriter.
Citera
2020-05-27, 12:05
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ingen i omvärlden har heller skrivit under på att stänga ner hela samhället, och se hur det går....
Framför allt med det långsiktiga konsekvenser.

Däremot så grundar sig FHM strategi på empirisk grundad vetenskap och beprövad erfarenhet, (ifrån vaccinationsprogrammet och erfarenheter ifrån epidemier och pandemier utomlands), där man, dessutom tar hänsyn till det långsiktiga konsekvenser för folkhälsan i stort. Synd dock att man inte räknade med hur krassliga åldringarna var på de särskilda boenderna och hur dåligt utbildad personal var där. Det senare verkar dock ha förbättrats nu.

Omvärlden förlitar sig istället på Imperial college's abstrakta sannolikskalkyler och att det "fixar sig säkert" med ekonomin, de sociala och psykologiska konsekvenser samt med den övergripande långsiktiga folkhälsan, om de ens tänkte på det, när paniken och flockmentaliteten satte in.....
Det var väl kineserna som drog igång lockdowntåget..?
Citera
2020-05-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Att alla inte fått TBC beror framför allt på att många är vaccinerade. Den stora skillnaden är dock att TBC orsakas av en bakterie. Rent epidemiskt finns det dock en del likheter då TBC sprids genom hostningar och nysningar som då sprider droplets.

Och återigen, jag tror inte att man LÅTER folk bli sjuka, jag tror däremot att det finns en överväldigande stor risk att alla till slut BLIR smittade vare sig man vill eller inte. Jag tror dessutom att antalet döda kommer minska drastiskt till en nivå som folk upplever mindre dramatiskt.

Jag har tagit tuberkulinprov när jag vistades utomlands på Universitet. De röntgade också lungorna. TBC och smittspridning är allvarliga saker. Också i Sverige, innan dumskallarna tog över.
Citera
2020-05-27, 12:06
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom äldre ska ju ändå sitta inne och inte träffa andra samt att de som jobbar inom vård och omsorg bör inte gå på fester eller krogen ändå! Klart man reagerar över att det är max 50 personer nu när det snart är Midsommar och man vill fira med vänner och familj som ofta blir över 50 pers.

Fira med familj på midsommar över 50 pers?

Hur stor släkt har du?

Citera
2020-05-27, 12:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tänker du på HBTQ dåren som horade runt på gaybarer? Ja kanske är det bögarna som är drivande även här, likt AIDS? Jag är inget fan av bögar men i en pandemi så får vi hjälpas åt oavsett hur kåt man är!
Som jag uppfattade det så rörde det sig om en sammankomst, men jag kan ha missat nåt. Hör jag nåt mer så återkommer jag.

I vilket fall så är ditt exempel med den ensamme bögen nog så talande för hur lätt en person kan smitta väldigt många.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-05-27 kl. 12:13.
Citera
2020-05-27, 12:07
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, man kan tycka det. Men Sveriges hantering av pandemin har hela tiden betstått av märklig handlingsförlamning, inkonsekvent agerande, otydlighet gränsande till förvirring. I grunden tror jag det beror på både resursbrist och kulturen inom svenska myndigheter/politisk styrning.
Det tror jag också och till det kan tilläggas att den norska motsvarigheten till Felaktighetsmyndigheten baserade sin strategi på föråldrade modeller. Som lekman är det svårt att veta men det skulle inte förvåna mig när myndigheten fokuserat mer på mer värdegrundsinriktade frågor än hantering av pandemier.
Citera
2020-05-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I fallen Björn Olsen och Tove Fall så tror jag bara att de inte har någon helhetsbild.

De är experter på sitt medicinska område, som är en liten del av detta, men de saknar faktiskt expertis inom en lång rad områden som är väsentliga för bedömning av policy-frågor. Några exempel:

1) De har ingen expertis inom folkhälsa.

2) De kan inte bedöma vad lockdown får för kortsiktiga och långsiktiga hälsokonsekvenser.

3) De är inte experter på hur vaccin, eller utveckling av vaccin och läkemedel.

4) De är inte experter på pandemiers beteende överlag, exempelvis vad vi kan förvänta oss av viruset i höst/vinter/vår.

5) De är inte experter på smittskydd, och vad man kan förvänta sig få för effekt av olika åtgärder eller säkerhetsutrustning.

6) De kan inte bedöma i vilken utsträckning åtgärder är långsiktigt hållbara, eller huruvida man kan förvänta sig att människor följer dem.

Det känns ju minst sagt relevant att tillfråga experter på de här områdena när man ska utforma en policy, tycker du inte det?

Dessutom kan det ju ha betydelse att de båda är professorer på Uppsala Universitet, och antagligen känner varandra genom jobbet, och därför kanske ingår i samma "ekokammare".
Det är inte bara de. Det finns 100 tals andra experter oxå som har kritiserats FHMs strategi. När det gäller Björn Olsen då är han en av Sveriges ledande experter inom infektionssjukdomar och pandemier.
Jag tror inte att du har rätt bild av ovannämnda experterna. Jag tror inte heller att det finns någon expert som behärskar Corona pandemin. Eftersom det är mycket som man inte vet om det här viruset.
En sak är däremot säker. Om det är något farligt då ska den isoleras så att alla inte blir drabbad av det istället att experimentera med människors liv som om man spelade rysk roulette.
Giesecke och Tegnell är inga experter på Corona pandemin heller men de presenterar sin strategi som om den var enda bästa möjliga sättet att hantera Coronapandemin.
Om det visar sig att en strategi är felaktig då måste man sälja ner sin stolthet och hitta en annan strategi med hjälp av andra experter.
Men FHM gör inte så. De släpper inte in nån och fortsätter att köra med en felaktig strategi.
Citera
2020-05-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men kan du sluta förvränga mina ord. Jag har inte sagt ETT ord om att jag inte vill bära mask för att jag vill hellre se "snygg ut". Det var den andra sidan. Rättare sagt moderatorn Siegfried som inte ville "sticka ut" när hen handlade. Hen ansåg att folk hade blängt på henom eller stirrat på henom eller något liknande.

Och jag svarade att jag inte ansåg det vara en tillräcklig orsak varför man skulle tvinga andra att bära mask.

Det var den "andra sidan" som alltså inte ville "förfula sig" eller "sticka ut" eller what ever. Inte att det skulle ha varit vetenskapligt bevisat att ett vanligt munskydd skulle hjälpa ett dugg.

Och nu i Finland där man har börjat sälja munskydd i vanliga butiker då går myndigheterna ut med info och säger att det INTE är bevisat att munskydd skulle hjälpa, men VILL man använda munskydd då är det ok.

Då är Ni alltså överrens om att det Ska användas mask i de miljöer där mask har effekt att begränsa smittspridning?

Det är så jag tolkar Er, får vi tydliga tecken på att mask hjälper exempelvis i offentliga lokaler, kanske i huvusak entrén och mindre lokaler, lokaltrafiken osv. så kör vi?
Vi vill ju bli av med smittan så allt annat är ju bara dumt, SAS och andra flygbolag har redan beslutat åt oss om vi vill åka med de, nu är det resten kvar bara.

Personligen använder jag inte mask men, precis som Ni skriver, så distanserar jag mig från allt folk jag inte träffar dagligen i arbetet eller hemmet.
Jag har egna fordon, jag beställer all mat och hämtar utanför butik, jag handlar inget som innebär gå in i butik, jag är extra försiktig i allt jag gör för att inte skada mig för att slippa vården, allt som ska in hemma hamnar i karantän eller saneras.

Skulle jag dock behöva in till någon myndighet eller verksamhet som kräver personlig närvaro så har jag inga problem att dra på mig en mask om det skulle hjälpa mig att undvika smitta andra för det är det det handlar om, vi ska inte skydda oss själva när vi bär mask, vi ska skydda våra medmänniskor.

Så, ska vi kanske gå vidare och kolla upp om det finns några miljöer där mask skulle hjälpa till att begränsa spridningen när vi är klara med vårt eget agerande och ställningstagande?
Citera
2020-05-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Tegnell ute och gissar i TV igen. Totalt substanslöst påstår han att 20-25% i sthlm nog visst har varit smittade. Hur kan han inte ställas till svars för detta vilseledande??! Det är för fan en myndighet och dessutom den myndighet med vad det framställs som störst makt i vårt land för tillfället. Sjukt!

Man borde anmäla för framkallande av fara för annan. Det borde väl gå? Och är inte det exakt vad han och hans gäng sysslar med, egentligen? Framkallande av fara. Böter el fängelse upp till två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in