Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jag är realist, och vis av erfarenhet (20 år i vanliga vården + ett par månader i coronavården) kan jag säga: kommer en andra våg är vi tvärkörda. Det räcker med hälften av nuvarande smitta. Resurserna i landstingen är sopslut. Låt ingen politiker eller tidning lura dig. Vi klarar inte en våg till.
Ja och samtidigt får vi cirka 600 nya smittade varje dag, som blir sjuka mestadels "milda" symptom, som vi i längden inte vet vilka effekter det har på våra kroppar. Många av de med "milda" symptom får lungemboli, och problem med andningen, låg syresättning under lång tid. Finns grupper för dessa personer som varit sjuka över 2-3 månader!
Ja personalen inom vården är helt slut, de har fått omorganisera sig och sett många etiska stressande händelser. Det är helt klart att vi inte klarar en till våg. Samtidigt som man har en enorm vårdskuld, där många riskerar att försämras i sina sjukdomar.
Det är ett helt galet experiment, där FoHM kommer vara skyldiga till många människors lidande och död framöver.
Jag har full respekt för alla som jobbar inom vården. Och alltid haft, inte bara nu i corona tider. SÖS i Stockholm gick ut med larm om att de inte klarade att ta hand om äldre personer redan
innan corona. Vi har satsat på dyra bilar, dyra bostadsrätter, flashiga ombyggnader, och personer som har invandrarbakgrund som ska städa rika människors villor, eller deras pool.
Ingenting med mervärde har vi inom industrin, inte ens skogen ger oss något mervärde, förutom risken att börja brinna för att man planterar träd som är mest lönsamma, och risken för bränder ökar för att man fifflar med ekosystemet.
Vi har varit helt sjuka, jag hoppas att vi tänker om framöver. Att vården inte haft material för mer än 48 timmar är ju helt sinnessjukt.