Citat:
Ursprungligen postat av
siister
Det behöver inte heller vara planerat för att det ska kunna vara ett mord. Däremot brukar det krävas att det ska vara planerat (bland annat) för en livstidsdom
Likgiltig till att hans handlingar kunde leda till hennes död
Citat:
Ursprungligen postat av
Tutarn
Ja, men min fråga var varför det skulle vara vållande i stället för dråp.
Och dråp handlar om huruvida man är likgiltig inför att handlingen kan leda till döden. Det kan han ju ha varit oavsett vad han skrev i sitt brev. Vad han skrev i sitt brev ger jag inte mycket för.
En grov misshandel bör väl kunna klassas som dråp om man kan anses vara likgiltig till vad den kunde leda till, dvs att den man misshandlar dör. Eller?
Jag ser inga bevis för att det skulle vara uppsåt, likgiltighet eller motiv.
Faktum är att man inte vet vad som hände, man har inte ens dödsorsak.
Det troligaste är dock att de grälade och han tappade besinningen och slog ihjäl henne.
Det är möjligt han hade i avsikt att döda henne i ögonblicket, men det är det som sagt ingen som vet.
Vi vet ju inte ens motiv till styckningen. De flesta antar att det handlar om att undanröja bevis för att komma undan brottet. Men kanske det var skam inför familjen istället? Att han till varje pris inte får bli dömd för detta för då skulle hans familj ta avstånd från honom.
Jag har svårt att tänka mig att han är någon störd seriemördare som styckat henne av sexuella behov, borde funnits tidigare tecken på störningar i hans liv då som man lyckats gräva upp vid det här laget.