Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-26, 17:57
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du redan vet en massa av klimatet kan du hitta enstaka vettiga kommentarer, men lycka till med att försöka identifiera dem i volymen rent nonsens om du inte redan vet svaret.

Det finns en tty som har läst en hel del, men han är så selektiv med vilka fakta han väljer och kommer ibland med rena bluffar om vad artiklar han refererar till säger så han är inte någon användbar källa. Sen skriver Lennart Bengtsson någon kommentar emellanåt, men han är mer för att skiva "Så här är det. Punkt" än att motivera sina påståenden så honom lär man sig inte mycket av.

Bättre då hålla sig till information från forskare med dokumenterad kunskap i ämnet.

Ju oftare du påpekar detta gör det inte mer rätt då du sällan (aldrig) tillför information som inte betvivlas i det andra lägret. Om du nu kan påpeka de områden som båda sidor anser vara korrekt lyfter jag på hatten.

Tre saker de flesta forskare kan vara ense kring:

1. Världen blir just nu allt kallare, vi har en nedåtgående kurva de senaste 5-åren
2. Arktis isutbredning ökar, vi har en utbredning som ökar sett de senaste 5-åren
3. Allt fler forskare tenderar att rapportera att vi går en kallare tid till mötes (solar minimum)
Citera
2020-05-26, 18:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ju oftare du påpekar detta gör det inte mer rätt då du sällan (aldrig) tillför information som inte betvivlas i det andra lägret. Om du nu kan påpeka de områden som båda sidor anser vara korrekt lyfter jag på hatten.

Tre saker de flesta forskare kan vara ense kring:

1. Världen blir just nu allt kallare, vi har en nedåtgående kurva de senaste 5-åren
2. Arktis isutbredning ökar, vi har en utbredning som ökar sett de senaste 5-åren
3. Allt fler forskare tenderar att rapportera att vi går en kallare tid till mötes (solar minimum)
Vilka dumheter du kommer med. De flesta forskare är inte eniga om någon av dina punkter.

Världen blir varmare och vi måste stoppa de fossila utsläppen.

Du är nog betald desinformatör, verkar det som.
Citera
2020-05-26, 18:53
Medlem
Citat:
Det finns inte två sidor. "Skeptikerna" är i stort sett inte överens om varandra på någon punkt. En del anser att det inte finns växthusgaser, andra att de finns men att CO2-halten stiger av naturliga skäl, en del att människan ökar halten men att klimatkänsligheten är så låg att det inte har någon betydelse osv.
Citat:
1. Vi har en platt kurva de senaste fem åren pga El Ninocykeln som du fortfarande inte tycks känna till. Däremot är dessa fem år ett rejält steg uppåt från åren innan:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data
/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.png
2. Även här är 5 år för lite för att få någon rimlig trend.
3. Att du tror det beror bara på att du får din "vetenskap" från olika förnekarsidor. Där har man hur länge som helst kunnat läsa hur det skall bli kallare "snart".
Citera
2020-05-26, 20:01
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ok, jag har inte läst så mycket av hans inlägg, man tröttnar rätt fort. Det finns verkligen en uppsjö av tokerier. Att förneka uppvärmningen tycks ha blivit populärt igen, trots att det är så uppenbart fel.

Ett tag var det på modet att hålla med om uppvärmningen, men att det var ofarligt och kanske rentav bra. Argumenten verkar gå i cykler, precis som modet.
Och att koldioxiden kommer från haven har dykt upp igen, någon dammade tydligen av den myten.

Säg som det är.. du har inte läst så mycket (övh). Var tar du dina påståenden ifrån ? Världen blir kallare i vartfall enligt vetenskapen.

Jag har nedan tagit data från informationen som släpptes den 15:e Januari från
NOAA / NASA annual global analysis 2020.

All data jag nyttjar finns på deras hemsida, https://www.ncdc.noaa.gov/cag/

Fallande temperatur 2015-2019
Planetens temperaturer faller 2015-2019 (samma mätperiod NASA nyttjar) med 0.14grad per decennium. Dvs dubbla hastigheten det som den ökat sedan 1880 (0.07 grad per decennium)

Norra hemisfären minskar med 0.20 grad per decennium
Södra hemisfären minskar med 0.07 grad per decennium

NOAAs redskap på webben ger även möjlighet att dela upp mätningarna per världsdel vilket jag också gjort.

Delar av världen där temperaturen faller enligt NOAA:
Afrika minskar med 0.07 grad per decennium (samma som ökningen tidigare)
Nordamerika minskar med 2.03 grad per decennium (28ggr snabbare än tidigare ökning)
Sydamerika minskar med 0.55 grad per decennium (8ggr snabbare än tidigare ökning)
Västindien minskar med 0.71 grad per decennium (10ggr snabbare än tidigare ökning)
Atlantiska MDR regionen minskar med 0.90 grad per decennium (12ggr snabbare än tidigare ökning)
Norra Indiska Oceanen minskar med 1.37 grad per decennium (20ggr snabbare än tidigare ökning)
Gulf of Mexico minskar med 1.73 grad per decennium (24ggr snabbare än tidigare ökning)
Asien (ink Kina) minskar med 0.32 grad per decennium (4ggr snabbare än tidigare ökning)

Delar av världen där temperaturen ökar enligt NOAA:
Europa ökar
Australien/ Oceanien ökar
Hawaii ökar

Humanlife, Spännande med fakta, inte sant ?
Senast redigerad av Nixter 2020-05-26 kl. 20:19.
Citera
2020-05-26, 20:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Säg som det är.. du har inte läst så mycket (övh). Var tar du dina påståenden ifrån ? Världen blir kallare i vartfall enligt vetenskapen.

Planetens temperaturer faller 2015-2019 (samma mätperiod NASA nyttjar) med 0.14grad per decennium. Dvs dubbla hastigheten det som den ökat sedan 1880 (0.07 grad per decennium)

NOAAs redskap på webben ger även möjlighet att dela upp mätningarna per världsdel vilket jag också gjort.

Nordamerika minskar med 2.03 grad per decennium (28ggr snabbare än tidigare ökning)
Sydamerika minskar med 0.55 grad per decennium (8ggr snabbare än tidigare ökning)
Västindien minskar med 0.71 grad per decennium (10ggr snabbare än tidigare ökning)
Atlantiska MDR regionen minskar med 0.90 grad per decennium (12ggr snabbare än tidigare ökning)
Norra Indiska Oceanen minskar med 1.37 grad per decennium (20ggr snabbare än tidigare ökning)
Gulf of Mexico minskar med 1.73 grad per decennium (24ggr snabbare än tidigare ökning)
Asien (ink Kina) minskar med 0.32 grad per decennium (4ggr snabbare än tidigare ökning)

Europa ökar
Hawaii ökar

Problemet är att vi som vet att detta är ett felaktigt och missvisande sätt att argumentera på inte argumenterar på detta vis, eftersom det är felaktigt och missvisande.

Därför bär det emot att påtala att trenden de senaste 36 månaderna är jävligt alarmerande på 0.9 grader per årtionde.
https://woodfortrees.org/data/gistemp/from:2015/to:2019/mean:12/plot/gistemp/from:2018/to:2020/trend

Om du istället för att komma med så basala missförstånd, vill bilda dig en smula i ämnet kan du läsa om detta bl.a här
https://www.niskanencenter.org/climbing-staircase-global-warming/

Fenomenet, med naturlig variabilitet överlagrad en antropogent orsakad trend har faktiskt även ett namn som får temperaturanomalin att ha ett i det närmaste trapplikt utseende. "The staircase".

Exakt samma fejkargument användes mellan åtminstone 98 och 2012. Detta mina damer och herrar, är ganska representativt för den nivå förnekarargumenten brukar hålla. Och jag tror du vet om allt detta Nixter. Vilket skulle vara riktigt tragiskt och lite äckligt faktiskt.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-05-26 kl. 20:49.
Citera
2020-05-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Problemet är att vi som vet att detta är ett felaktigt och missvisande sätt att argumentera på inte argumenterar på detta vis, eftersom det är felaktigt och missvisande.
Det är inte bara missvisande utan ren lögn. Det har inte skett någon avkylning sedan 2015:
https://woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/from:2015/plot/gistemp/from:2015/plot/uah6/from:2015
Citat:
Exakt samma fejkargument användes mellan åtminstone 98 och 2012. Detta mina damer och herrar, är ganska representativt för den nivå förnekarargumenten brukar hålla. Och jag tror du vet om allt detta Nixter. Vilket skulle vara riktigt tragiskt och lite äckligt faktiskt.
Eftersom han fått det förklarat för sig vet han det om han inte är senildement.
Citera
2020-05-27, 00:16
Medlem
Nixters avatar
Citat:

Europa ökar
Hawaii ökar

Kul, bara massa snömos till svar. Någon hävdar att man inte får argumentera så här, men det är ju så alarmister argumenterar dagarna i ända.. "om 10-år..."om 30-år.." dock helt utan adekvat bakomliggande vetenskap.

Notera: Ingen går emot de siffror NOAA / NASAs mätt upp den senaste 5-års perioden som jag redovisade med en
5-årig period av minskande temperaturer på planeten som konstaterat resultat.
Senast redigerad av Nixter 2020-05-27 kl. 00:30.
Citera
2020-05-27, 06:47
Medlem
Citat:
Kul, bara massa snömos till svar. Någon hävdar att man inte får argumentera så här, men det är ju så alarmister argumenterar dagarna i ända.. "om 10-år..."om 30-år.." dock helt utan adekvat bakomliggande vetenskap.

Notera: Ingen går emot de siffror NOAA / NASAs mätt upp den senaste 5-års perioden som jag redovisade med en
5-årig period av minskande temperaturer på planeten som konstaterat resultat.

På tal om snö, Norge har massvis av den varan.

Norway reports its SNOWIEST winter for over 60 years

Citat:
According to the Norwegian government, this winter has been the SNOWIEST winter for over 60 years in Norway.

Norway is now preparing for HUGE flooding this summer as the snow melts.

This year, Norway has recorded its SNOWIEST winter for over 60 years.

We have to go back to 1958 to find a winter with more snow than 2020.

So far there has been 3 times as much snow this May as usual.

Ett gäng köldrekord i staten Queensland i Australien har noterats i går.

https://twitter.com/BOM_Qld/status/1264393471797932032

Citat:
Bureau of Meteorology, Queensland

Ok yep, it was cold yesterday - heaps of low maximum temperature records broken across the state.

You can check the observations near you at http://ow.ly/Pzhz50zOH7t

Here are some of the locations with preliminary records and more than 30 years of data to compare with:
Citera
2020-05-27, 08:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Det är bra att du hämtar data därifrån. Men det gäller att tolka den rätt också.
Citat:
4 år är för kort serie för att dra slutsatser av, eftersom temperaturen normalt varierar en del. Däremot kan man säga att dessa 4 år ligger en bra bit över medel och visar en stadigt ökande temperatur.
Dessutom är det så att de 20 varmaste åren som uppmätts finns bland de 22 senaste. Och den långa trenden är ökad temperatur.

Citat:
Citat:

Europa ökar
Hawaii ökar

Du vet väl att det är den sammanlagda temperaturen som ingår i medelvärdesberäkningen, inte enskilda regioner? Naturligtvis kan enskilda regioner bli kallare ett tag medan uppvärmningen pågår, men den sammanlagda globala trenden är uppvärmning.

Kartan du länkar till visar temperaturavvikelsen i olika regioner i april 2020. Titta på det här diagrammet istället:
https://www.ncdc.noaa.gov/climate-monitoring/

Sedan kan du titta på hur trenden ser ut i de olika regionerna, tvärtemot vad du påstår, så ökar temperaturen överallt mellan 1910 och 2020.
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global-regions/202004
Senast redigerad av humanlife 2020-05-27 kl. 08:38.
Citera
2020-05-27, 10:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Sorry, jag hamnade visst inte på sidan du länkade till. Vid närmare påseende ser jag dock att den sidan är alldeles utmärkt, man kan se diagram per region, förutom den globala medeltemperaturen.
Och nota bene, då blir det ännu tydligare att du har fel. Du har inte läst rätt.

T ex har Afrikas temperatur ökat med 0,14 C per decennium sedan 1910.
Och Asien ökar med 0,21 C per decennium sedan 1910.

Norra hemisfären ökar med 0,14 C per decennium sedan 1880, södra ökar 0,11 C.

Alltsammans Land-temp.

Tar man både land och hav, blir det:
Norra hemisfären ökar med 0,09 C per decennium sedan 1880. Södra ökar med 0,07 C.

Hur kan man läsa så många uppgifter så fel? Det verkar som du ljuger!
Senast redigerad av humanlife 2020-05-27 kl. 10:37.
Citera
2020-05-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Sorry, jag hamnade visst inte på sidan du länkade till. Vid närmare påseende ser jag dock att den sidan är alldeles utmärkt, man kan se diagram per region, förutom den globala medeltemperaturen.
Och nota bene, då blir det ännu tydligare att du har fel. Du har inte läst rätt.

T ex har Afrikas temperatur ökat med 0,14 C per decennium sedan 1910.
Och Asien ökar med 0,21 C per decennium sedan 1910.

Norra hemisfären ökar med 0,14 C per decennium sedan 1880, södra ökar 0,11 C.

Alltsammans Land-temp.

Tar man både land och hav, blir det:
Norra hemisfären ökar med 0,09 C per decennium sedan 1880. Södra ökar med 0,07 C.

Hur kan man läsa så många uppgifter så fel? Det verkar som du ljuger!

Nixter skrev mellan 2015-2019.

USA som exempel där medeltemperaturen har minskat kraftigt sedan 2015.

https://www.ncdc.noaa.gov/cag/global/time-series/northAmerica/land/ann/12/2015-2020?trend=true&trend_base=10&begtrendyear=2015&en dtrendyear=2020

Den globala temperaturen har också minskat en aning sedan 2015.

https://www.ncdc.noaa.gov/cag/global/time-series/globe/land_ocean/ann/12/2015-2020?trend=true&trend_base=10&begtrendyear=2015&en dtrendyear=2020
Citera
2020-05-27, 11:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Nixter skrev mellan 2015-2019.

USA som exempel där medeltemperaturen har minskat kraftigt sedan 2015.

https://www.ncdc.noaa.gov/cag/global/time-series/northAmerica/land/ann/12/2015-2020?trend=true&trend_base=10&begtrendyear=2015&en dtrendyear=2020

Den globala temperaturen har också minskat en aning sedan 2015.

https://www.ncdc.noaa.gov/cag/global/time-series/globe/land_ocean/ann/12/2015-2020?trend=true&trend_base=10&begtrendyear=2015&en dtrendyear=2020
Det är en för kort tid att dra slutsatser av. Det är bara dumt att hålla på med korta tidserier, det har påtalats hur många gånger som helst i den här tråden. Så varför fortsätter ni med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in