2020-05-13, 05:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BANGRN
Hej Flashback! Jag har nyligen börjat träna och eftersom ingen i min närhet gör det har jag inte riktigt någon att ställa frågor till, så jag vänder mig hit!

Jag är kille, 22år gammal, väger 75kg och är 174cm lång. Är absolut inte stor i kroppen men har lite hull om magen och höfterna - som med mitt mål är att bli av med. Jag vill bara bli slank i kroppen, med en platt mage.

Har hållt på nu ungefär en vecka och min kost har bestått av frukost/lunch (knäckebröd och ägg) alt. kvarg. Middagen varierar men vad jag än äter äter jag halva portionen och kompenserar med frukt/frön/nötter ifall jag blir hungrig mot kvällen. Jag har även slutat med sötsaker, min enda svaghet är energidrycker såsom Nocco/Celsius osv - men ser till att även dessa är sockerfria när jag väl dricker en, oftast innan träning. Ser även till att dricka massa vatten till varje måltid och under träning.

När jag tränar så går jag oftast på löpband eller springer/joggar, en timma varje dag.

Är det här hållbart för att jag ska kunna gå ner i vikt och få en slankare/smalare kropp? Är det nånting jag borde ändra på? Borde jag lägga till någon slags övning i min träning? Alla tips mottages då jag är helt ny inom ämnet!
Träning för viktnedgång är relativt ineffektivt, där är reglering av kosten enklare. Det låter som du höftar en del, vilket kan vara okej och generera viktnedgång till en början. Främst för man minimerar det uppenbara "skräpet" i kosten och därmed reducerar kalorier per automatik. Dock rekommenderar jag att väga/räkna en period så man får en uppfattning om den faktiska mängden och kan enkelt reglera därefter, eftersom man får justera allteftersom viktnedgången pågår. Nocco/celsius är inget som kommer förhindra din viktnedgång, tvärtom kanske detta ger dig en energikick i träningen då det innehåller koffein. Vilket kan vara positivt vid prestation. Har du möjlighet till någon form av styrketräning så rekommenderar jag även detta, du kan självklart kombinera det med kondition.
Citera
2020-05-20, 16:18
Medlem
flybikess avatar
Hej, Har kört min 5e vecka nu på dieten, ligger på 2kkcal om dagen,
väger just nu 75.5 tappat 4.5 kilo sen start.

styrkan på gymmet tycker jag fortfarande är helt ok kan köra med samma vikter som jag tidigare gjort dock har jag börjat känna mig trött/sliten dålig pump och tryck i kroppen den senaste veckan, vad bör jag göra nu? lägga till mer kolhydrater? vila? träna lättare? tips mottages gärna!
Senast redigerad av flybikes 2020-05-20 kl. 16:23.
Citera
2020-05-20, 18:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes

styrkan på gymmet tycker jag fortfarande är helt ok kan köra med samma vikter som jag tidigare gjort dock har jag börjat känna mig trött/sliten dålig pump och tryck i kroppen den senaste veckan, vad bör jag göra nu? lägga till mer kolhydrater? vila? träna lättare? tips mottages gärna!
Det är vanligt att pumpen/orken blir sämre ju längre kaloriunderskottet fortsätter. Du kan ju öka och ligga på kaloribalans 2-3 dagar med lite lägre intag av fett och högre andel kolhydrater, för att sedan återgå till kaloriunderskott. Som en ”paus” från dieten ett par dagar. Kan vara ett alternativ.
Citera
2020-05-21, 07:20
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:

Beror lite på hur du tränar nu, men det är inget ovanligt att känna sig mer sliten under deff.
Men kan vara värt att dra ner lite på övningar om du kör massor av isolationsövningar. Kan vara värt att dra ner något pass i veckan om du kör väldigt många i veckan.
Men tycker inte att du medvetet ska sänka vikter utan hällre köra hårt på basövningarna.

Svårt att säga om mer kolhydrater då det inte framkommer något om hur kosten ser ut. Som tidigare skrev kan du ligga på balans i några dagar om du är villig på att dra ut tiden på deff en också.
Citera
2020-05-21, 13:06
Medlem
Dimaks avatar
Tjänare började deffa för två veckor sedan, har dock en fuskdag då det blir chipspåse i veckan . 90 kg ligger jag på.

Första veckan var sjukt jobbigt, tänkte på chips och läsk hela tiden men det har blivit mycket bättre. tränar 3,4 gånger i veckan och äter havregrynsgröt , lunch och en macka på kvällen.

Bicepsen har blivit större <3
Citera
2020-05-21, 23:46
Medlem
flybikess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman19xx
Beror lite på hur du tränar nu, men det är inget ovanligt att känna sig mer sliten under deff.
Men kan vara värt att dra ner lite på övningar om du kör massor av isolationsövningar. Kan vara värt att dra ner något pass i veckan om du kör väldigt många i veckan.
Men tycker inte att du medvetet ska sänka vikter utan hällre köra hårt på basövningarna.

Svårt att säga om mer kolhydrater då det inte framkommer något om hur kosten ser ut. Som tidigare skrev kan du ligga på balans i några dagar om du är villig på att dra ut tiden på deff en också.

kör bröst/armar
ben mage
axlar rygg.

för de mesta ganska tungt, och cirka 3 övningar per muskelgrupp förutom armar då de blir lite mindre, fokus på basövningar kan bli ganska många sets dock. tränar 4-5 dagar i veckan.
ska nog pausa en vecka eller nått då jag inte har någon brodska med deffen
Citera
2020-05-22, 08:04
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
kör bröst/armar
ben mage
axlar rygg.

för de mesta ganska tungt, och cirka 3 övningar per muskelgrupp förutom armar då de blir lite mindre, fokus på basövningar kan bli ganska många sets dock. tränar 4-5 dagar i veckan.
ska nog pausa en vecka eller nått då jag inte har någon brodska med deffen

I huvudsak får du ha i bakhuvudet, eftersom du får i dig mindre energi så kan det vara negativt mot din ork om du kör lika många sets, reps, som under en bulk. Så ha mer fokus på att jobba med styrkan så gott som det går med förutsättningarna.

Om du inte har någon brodska så kan du gott pausa med kaloribalans i några dagar efter några veckor. Kan vara bra för välmåendet.
Citera
2020-05-23, 08:37
Medlem
Citat:

Om du vill träna så smart som möjligt så träna så lite som möjligt, men ändå så pass mycket att du behåller styrkan. Det är såklart inte lätt. Men du skriver att du kör basövningarna så det ger dig stora fördelar inom "deffvärlden".

Om du är van att träna musklerna två gånger i veckan så är det lika bra att fortsätta med det på deffen också skulle jag tro. Själv kör jag 3 pass, men jag är van att träna igenom kroppen 3 ggr i veckan. Jag skulle tro att du kommer känna dig i fin form innan varje pass om du kör såhär som jag skrivit nedan. Välj ut en vikt som du behärskar men som inte sliter ut dig och försök köra på samma vikt hela deffen igenom.

Bara ett exempel så du ser skillnaden mellan hur du tränar idag och hur man kan träna på ett annat sätt.

Mån
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Marklyft 1x5
ev någon isolationsövning där du behåller reps i tanken varje set

Torsdag
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Stångrodd 5x5
ev någon isolationsövning där du behåller reps i tanken varje set
Senast redigerad av MRZnr1 2020-05-23 kl. 08:49.
Citera
2020-05-23, 15:20
Medlem
_b0s avatar
Citat:

Har du re-fill dagar? Hur ser din makrofördelning ut?
Citera
2020-05-25, 19:39
Medlem
Hur är det med durumvete i pasta, är det mer eller mindre kolhydrater än vanligt vete?
Citera
2020-05-25, 20:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Hur är det med durumvete i pasta, är det mer eller mindre kolhydrater än vanligt vete?

Samma skit. Det är spänsten/hårdheten i pastan som skiljer. Kör på fullkorn eller proteinrika produkter om du vill få ner kolisar. Bönpasta, linspasta, proteinpasta.
Citera
2020-05-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Samma skit. Det är spänsten/hårdheten i pastan som skiljer. Kör på fullkorn eller proteinrika produkter om du vill få ner kolisar. Bönpasta, linspasta, proteinpasta.
Bönpasta och linspasta finns inte som ren produkt i våra matvaruaffärer, utan det är durumvete utspätt med 30 % bönor

Jag köpte nog fel
https://www.kungsornen.se/produkter/bonpasta-gnocchi/

Den här däremot innehåller 30 % bönor men också fullkorn, bara för att fullkorn tar upp protein halten behöver väl inte betyda att kolhydrathalten går ner? eller?
https://www.kungsornen.se/produkter/bonpasta-fusilli-fullkorn/
Du säger bönpasta eller fullkorn, då är väl kombinationen fullkorn + bönor bättre?
Är fullkorn enskilt bättre än 30 % bönpasta med durumvete för att behåll vikten?

Den här jäveln ska jag försöka ersätta
https://www.findus.se/var-mat/flerportion/pasta/pasta-kyckling
Dels byta ut pastan, kyckling finns som strimlad i kyldisk

Pasta 32 %: Vatten, DURUMVETEMJÖL. Sås 29 %: Vatten, GRÄDDE, tomater, tomatpuré,

Det kallas för kryddig pepparsås, men består väl antagligen bara av vanliga krossade tomater och tomatpure och lite peppar?
Senast redigerad av Jonas Hallberg 2020-05-26 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in