2020-05-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vi och några till, får dö en dag med all heder. Dom andra, jag skulle inte vilja vara i deras situation och skämmas.

Edit: Om jag skulle bli till en spöke, skulle jag terrorisera dom i all evighet. Ibland finns det värre saker än döden, och dom ber om det.

Alla som styrt i detta har redan börjat skylla ifrån sig.

Inte ens den integriteten kan man ha så att man tar sitt ansvar och erkänner sin skuld och drar sig tillbaka till skuggorna.
Citera
2020-05-23, 16:24
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi kan också anta att det är de som legat inne längst på IVA eller åtminstone en del av dem som är kvar. Vi kan således se uppåtgående kurvor den närmaste tiden på antal döda.
Jag tvivlar på att de kommer att göra så att kurvan kommer att sticka uppåt dramatiskt. I IVA-siffran finns ju hela tiden ett flöde in (nya patienter) och flöde ut (utskrivna, avlidna). Har heller inte sett någon sådan liknande effekt i exempelvis Sydkorea som haft epidemin bra mycket längre än oss.
Citera
2020-05-23, 16:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inga bra nyheter för Tengele. Lovande resultat när 100 friska försökspersoner utvecklade antikroppar inom 14 dagar av en enkel dos. Vi får hoppas nästa fas av tester går bra och försökspersonerna är immuna.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3085796/chinese-military-scientists-record-promising-results-coronavirus
Tyvärr kommer vi att få se många "goda" nyheter kring vaccinutveckling mot COVID19. Det är jätteenkelt att få fram ett vaccin som genererar immunsvar och antikroppar. Ta ett ägg och picka hål i det. Ta sedan en svabb som du stoppat in i näsan på en SARS-CoV-2-smittad. Tryck sedan försiktig i det i det lilla hålet i äggskalet. Låt ägget vara en vecka. Ta sedan fram det och ta till vara på äggvitan och döda viruset i det med formalin. Dra upp äggvitan i en spruta och ge den subkutant på dig själv.

Problemet är att du riskerar att utlösa samma våldsamma immunsvar vi ser hos allvarligt COVID19-sjuka nämligen ADE och efterföljande cytokinstorm.

Det problemet tar de faktiskt upp i artikel vilket hedrar dem i ärlig rapportering:
/.../The study also cannot show whether the vaccine can cause antibody-dependent enhancement, which makes the infection worse by assisting the virus’s entrance into the host cells.

This phenomenon is a major concern for scientists developing Covid-19 vaccines as this has been observed with other coronaviruses.
ADE:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Så vi får nog allt vänta ett tag på vaccin.
Citera
2020-05-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Omfg.
4000 spärren passerad idag!!!
Mycket riktigt går vi om Frankrike snart. Sedan har vi bara jordklotets aaaabsoluta slakthus kvar där folk kvävdes till döds på akuten och massgravar grävdes.

Som du nämner; TROTS våra världsunika förutsättningar.
Hade Spanien kört vår strategi hade landet gått under utan överdrift. Digerdöden.

USAs prognos över döda verkar stämma ganska bra hittills, mellan 100.000- 200.000 med åtgärder. Då kan deras övre siffra stämma också, dvs. utan åtgärder kunde det blivit slakthus med 2 miljoner döda.. Även om jag inte gillar USAs politik/system så är jag glad att de iaf gjorde något för att bekämpa viruset...
Citera
2020-05-23, 16:38
Medlem
Dagens lilla ljusglimt

Okej, några dar sen då, men hade inte sett denna nyhet, blev lite glad iaf.

I Ale kommun finns fem äldreboenden, alla i kommunal regi. Hittills har ingen av de 180 vårdtagarna blivit sjuk i covid-19 medan det i Göteborg, en halvtimme bort, har kommit in smitta på över hälften av stadens äldreboenden

Tidiga med besöksförbud, mkt testning, ej saknat skydd. Kämpa på, Ale!👍

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-finns-ingen-smitta-pa-aldreboenden
Citera
Bannlyst
Avlidna i covid-19 är främst folk över 70.
Om man ta referenslandet Italien ser vi att dödsfall ser ut så här:

70-79: 8 500
80-89: 13 000
90+: 5 000

26 tusen av ca 30 tusen är alltså över 70.
Nästan 90% av alla avlidna i Italien är alltså över 70.
I hela världen har man troligtvis mer eller mindre samma statistik.

Och i hela världen har man stängt ner sina länder för att "rädda folk som hade redan en fot i graven".
För det är detta som är enda argument som skitiga förnekare skryter med.

Slutsumman är alltså att Sverige är enda landet i världen som inte tänker ge upp en latte i uteservering för att rädda några som har redan en fot i graven. Det är alltså BARA i detta land man tänker så här.

Det är alltså så att Sverige är enda landet där folk över 70 är inte värda så pass mycket att man ska avstå från att:

Dricka en bärs i regn...ehm solen
Shoppa på mall
Låta singelmamman som knullar runt hitta ett knull på tinder
Låta incels jaga utan framgång ett knull på krogen

Det som finns bakom hela hanteringen av corona är alltså bara en konsekvens av ett folkslag som kännetecknas av en vidrig människosyn, extremt individualism och avsaknad av empati för medmänniskor.

Det finns varken ett försök att rädda sitt eget folk från att bli smittade och dö eller (hör och häpna) ett försök att långsiktigt klara sig ekonomiskt. Detta då den dumsnåla strategin är lika stor chansning som flockimmunitet.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du tror att turister vallfärdar för att rädda ett annat lands ekonomi trots att alla har det tufft?
Jag tror inte turister reser för att vara snälla mot specifika länder.
Folk reser nog knappast till USA vanligtvis för att de älskar Trump t.ex.
Eller till Thailand för att stötta diktaturen där.

Kopierar mitt inlägg som svar till Sno..
Katastrofer har inget med folkvalda att göra vill jag påpeka.

Citat:
Om vi går tillbaka till exempel vis alla tuffa Terrorattacker så har de fått sympatier. Asien efter tsunamin fick också världen att vallfärda till ex Thailand.
Länder med stora Jordbävningar men anonyma på turistkartan har fått en uppsving även om turisterna inte kommit så har de fått hjälp.

Det är inget jag hittar på utan det funkar oftast så. Länder,städer reser sig och efter några år blommar de bättre än någonsin.
Jag är 100% säker att Italien kommer bli symbolen för det i Europa.
Maffian kommer försöka och på kort sikt så kommer de roffa åt sig men återigen så kommer solidariteten från sin egna och andra väga över och de kommer få mindre makt.

Gällande Sverige så undrar staten kommer agera. Höjda skatter är nog en garanti tyvärr. Det är arbetslösheten jag är mest orolig för framåt.
Citera
2020-05-23, 16:40
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte kännedom om Norge eller Danmark, men i Finland är det inte "Ahmed" som ska integreras i samhället genom att praoa i äldrevården utan några som helst språkkunskap.

Det har varit smitta även vid äldreboenden - några av dem. Men inte alls i samma omfattning som här.

Sen är det mest äldre kvinnor som har dött i Finland till skillnad från Sverige. Intressant sa forskaren. Varför det? Jo, för att i Finland lever kvinnorna mycket längre än män var förklaringen.

Märkligt. eftersom enligt den statistik som jag har hittat lever finska män och kvinnor precis lika länge som svenska.

Men det får vi leva med.

Enligt FHM är spridningen av covid högst i våra förorter. Boenden i våra förprter är alltså låg utbildade och jobbar med våra äldre. Därför kom covid in i våra äldreboenden med sådan fart till skillnad mot nämnda länder.
Citera
2020-05-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja många vettiga har nog vaknat upp hyr cyniska vissa är.

förutom de vanliga avskummen härinne såklart...

Har själv äldre föräldrar och tror inte jag kommer skicka in dom på hem någonsin.
man måste ju ge äldre ett värdigt avslut.

Det beslutet tog jag och mina syskon, långt innan denna pandemi. Hoppas fler gör det efter detta. Hedra de som gav er livet!
Citera
2020-05-23, 16:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det är absolut inga 300.000 döda i Covid19 världen över.

Så du tror alltså på en överraportering, eftersom den offentliga statistiken visar på fler döda än så? Gäller det även inrapporterade sjukdomsfall?
Citera
2020-05-23, 16:45
Medlem
Haddock93s avatar
https://svt.se/nyheter/inrikes/halle...a-coronatestas

Citat:
I början av maj sade socialminister Lena Hallengren (S) att 100*000 personer i veckan skulle kunna testas för coronaviruset i mitten av maj. Så har det inte blivit.

Det här är under all kritik, man undrar om man befinner sig ett jävla U-land.. vi har varit i krisen under lång tid och man kan inte ens testa som andra länder, U-länder slår oss här för fan!

Som vanligt lägger sossen ansvaret på regionerna, inget är statens fel såklart.
Citera
2020-05-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu är det dags för olika ministrar med ansvar att skylla ifrån sig. Först ut socialminister Lena Hallengren:

https://www.expressen.se/nyheter/hallengren-trodde-naivt-att-det-skulle-vara-huggsexa/

Lena Hallengren (S) erkänner att hon har varit ”naiv” när hon utlovade att 100 000 coronavirustester i veckan skulle kunna genomföras. (ur artikeln).

Haha.😂😂 vad var det jag sa här inne för nån dag sen, att det kommer väl snart nån tomte till politiker som pratar om "naivitet", i relation till Corona...

Vi har varit naiva.
Vi såg det inte komma.
Vi var sena på bollen.
(Ja Socialstyrelsen har faktiskt sagt så, under pandemin!)

Som att lyssna på en trasig skiva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in