2020-05-23, 01:08
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det finns en sak jag inte begriper just nu. Det gäller skyddsutrustning och bristen på den.

I början av pandemin gick man ut med att munskydd inte fungerade som skydd mot smitta, men skyddar omgivningen från ens egna nysningar t ex, typ droppsmitta från en själv då tänker jag. Men ville man skydda sig själv så var det andningsmasker av viss skyddsklass som filtrerar bort virus som gällde. Jag sökte själv en hel del på nätet och det verkade ju stämma.

Men sedan verkar det ha hänt något. I takt med att skyddsmaterialet tog slut har munskydd börjat dyka upp här och där - vad jag sett även i sjukvården och på ex äldreboenden. Och plötsligt har allt liksom vänts upp och ner så att man nu är förtvivlad för att man på ett äldreboende bara får visir men inga munskydd. Utifrån illustrationer och intervjun uppfattade jag det som att det handlade om personalen och deras rätt till skyddsutrustning. Men varför i helvete vill de i så fall ha munskydd? Det hjälper ju inte?!? Men alla bara spelar med. Är detta för att man plötsligt vill att människor ska få tro att det hjälper? Annars skulle de inte vilja gå till arbetet alls? För trots att man i början av pandemin gick ut med vad jag uppfattar som korrekt info angående munskydd vs andningsskydd så är det nu knäpptyst och personal i sjukvården och på äldreboenden verkar inte ens ha googlat hur munskydd och andningsskydd fungerar? Annars skulle de ju inte stå där och kräva munskydd utan andningsmasker.

Men ingen säger något? Är det för att munskydd faktiskt går att få fram medan andningsmask (som fungerar som skydd för bäraren) är det extrem brist på? Men om ex hemtjänstpersonal ska skyddas lika mkt som sjukvårdspersonal (och varför skulle de inte förtjäna samma skydd?) så borde de ju få samma utsirning som i sjukvården?!? Istället låter man dem tro att munskydd skyddar? Det skyddar ju kanske brukarna eller patienterna från dem, men inte de från patienterna. Och på sättet de pratar om det så uppfattar jag att de är ute efter ett skydd mot att själva bli sjuka? Varför säger ingen att det de kräver och fått igenom på vissa äldreboenden inte skyddar personalen utan bara de inlagda från personalen ifall de själva (personalen) är sjuka?!?

Eller har jag missuppfattat allt - handlar efterfrågan på skyddsutrustning på äldreboenden om att de vill skydda de äldre från sin egen eventuella smittsamhet?
I den bästa av världar skulle alla som jobbar med smittade ha tillgång till ffp3 eller skyddsmask. Jag antar att personalen tar vad man får tag på , ett munskydd är bättre än inget alls.

Måste vara en otroligt stark ångest för hemtjänsten och liknande att kliva in till de äldre utan något skydd alls och oroa sig för att smitta dem man är där för att hjälpa.

//Skalman
Citera
2020-05-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det var SKR och inte FHM som tryckte på om man ska tro Rapport ikväll.

SKR tryckte på, ja. Men FHM svek också. (Som vanligt).

Arbetsmiljöverket ville på flera punkter gå längre än Folkhälsomyndigheten i de nya rekommendationerna om skyddsutrustning för vårdpersonal. Det visar handlingar som SVT Nyheter tagit del av. I ett mejl hette det att Arbetsmiljöverkets medarbetare var ”uppriktigt oroade” för vårdpersonalens hälsa, och man ifrågasatte också om det var mindre viktigt med skydd i kvinnodominerade yrken.

När Folkhälsomyndigheten formulerar sina rekommendationer om personlig skyddsutrustning så tar man in synpunkter från bland annat Arbetsmiljöverket. När man i mars skickade över sitt utkast till uppdaterade rekommendationer så svarade Arbetsmiljöverket med förslag på skarpare skrivningar på en rad punkter. Folkhälsomyndigheten ändrade en hel del formuleringar – men på flera viktiga punkter valde man att inte gå Arbetsmiljöverket till mötes.

Ett exempel gäller när en patient hostar. Folkhälsomyndigheten menar att det räcker att sätta på munskydd på vårdtagaren ”om det tolereras” av personen själv, medan Arbetsmiljöverket ville markera att munskyddet alltid ska sättas på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-arbetsmiljoverket-ville-se-skarpare-rekommendationer-om-skyddsklader

Men allt detta finns ju dokumenterat nu, så det kommer väl in i granskningen om några år.. synd att det inte hjälpte nån under pandemin, bara..
Citera
2020-05-23, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
I den bästa av världar skulle alla som jobbar med smittade ha tillgång till ffp3 eller skyddsmask. Jag antar att personalen tar vad man får tag på , ett munskydd är bättre än inget alls.

Måste vara en otroligt stark ångest för hemtjänsten och liknande att kliva in till de äldre utan något skydd alls och oroa sig för att smitta dem man är där för att hjälpa.

//Skalman

Ja, det är en riktig skandal som nystas upp nu:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kronika-myndigheten-duckar-de-svara-fragorna

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mejlen-avslojar-ministerns-medarbetare-erbjod-sig-vara-med-pa-kritiserade-motet-om-munskydden-skulle -lyssna-utan-att-saga-nagot

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-det-ar-ytterst-allvarligt-myndigheten-kan-ha-brutit-mot-lagen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftiga-reaktioner-pa-svt-s-granskning

https://www.svtplay.se/klipp/26870929
Citera
2020-05-23, 01:15
Medlem
9 av 10 döda är alltså 70+ Och hälften bodde på äldreboende enligt SR P1 i dag.
Citera
2020-05-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman

//Skalman

Hade dom haft någon form av stake hade man kraftsamlat och arbetsvägrat, strejkat osv. Men dessa människor går alltså till jobbet och riskerar sina liv och hälsa? Hade min fru jobbat inom äldreomsorgen eller vården hade vi tagit ett beslut att hon säger upp sig även att det skulle påverka ekonomin. Men folk i Sverige har verkligen 0 stake utan är världens svagaste människor. Patetiskt
Citera
2020-05-23, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Känns detta igen?

man accepterar/orsakar ett extremt lidande helt i onödan, där många dör, för att uppnå ett högre mål för befolkningen, i tron att ens "onda" handlingar idag ska ge avkastning i framtiden. Egentligen vet man ingenting om den där berömda framtiden, men man "håller ut" och ignorerar det ropande samvetet för att förr eller senare kommer det visa sig att man gjort rätt.

Ja

Meget fin beskrivelse af Nazityskland under anden verdenskrig.
Citera
2020-05-23, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja vi ser ju nu hur de andra nordiska länderna har förfallit ner i ett kaos av våld, svält och anarki... Jag har hört att många av dem kommer fly till Sverige.

Måste bero på att de hade nedstängt nån månad, helt klart.
Har jag påstått det du skriver? Idiot.

Var istället seriös och läs bedömningar från experter så ser du vad det handlar om. Det får stora och omfattande effekter. Bemöt dessa istället för att raljerande göra bort dig så kanske någon tar dig på allvar.

SEB räknar på ekonomiska effekter, där t.ex. Danmark och Norge väntas drabbas hårdare än Sverige p.g.a. lockdowns: https://sebgroup.com/large-corporates-and-institutions/prospectuses-and-downloads/research-reports

Hur har du tänkt dig att t.ex. vårdkvaliten ska upprätthållas när skatteintäkterna försvinner?

Här kan du läsa om lockdowns effekter på mental ohälsa: https://foreignpolicy.com/2020/05/18/next-pandemic-crisis-mental-health-coronavirus-lockdown/

Här kan du läsa om effekterna på fysisk hälsa: https://www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/voices/adele-weight-loss-diet-lockdown-fat-obesity-meme-coronavirus-a9508161.html%3famp

Nå, hur viftar du bort dessa? Hur avgör du att lockdowns inte skadar mer än det hjälper?
Citera
2020-05-23, 01:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Problemet med Corona-Bob Tegnell är att han först bara teoretiskt har studerat vad en pandemi innebar i olika medicinböcker. För det andra insåg han aldrig att hans tjänsteställning innebar att han skulle se till att Sverige var förberett för en pandemi. Totalt misslyckande!!
Myndigheten FHM är ett skämt vilket vi alla nu inser.

Nu minns jag inte vad Tegnell har för lön, men den ligger väl en bra bit över miljonen per år? Det borde väl borga för lite kvalitét och handlingskraft i ett pandemiläge?
Citera
2020-05-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det enda som saknas då är beviset för att befolkningstätheten korrelerar med antalet döda. Om folk sitter hemma sina hus, vad spelar det för roll om grannen är 10 eller 20 meter bort?

Ja, ibland kan man ju inte alltid ha "bevis", under en pågående pandemi så måste man nog många gånger använda sunt förnuft och gammal kunskap om hur smittor generellt sprids bättre, ju tätare folk lever.

Om det är en lockdown ja, då har du rätt att det inte sprids lätt, oavsett om grannen bor 10 eller 20 m bort. Det är mer spridningen innan en lockdown sker som är viktig. Samt att man måste titta på hur tätt folk är med varann under en lockdown (nu menar jag i mataffärer, tunnelbana, osv, vissa aktiviteter för folk ändå måste gå ut). Sydostasiens låga smitta trots mycket hög densitet, verkar åtminstone till viss del bero på munskydd, om det inte kommer fram andra förklaringar. Sen hjälper det ju säkert att de har en massa andra åtgärder också förvisso.
Citera
2020-05-23, 01:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men om viruset nu inte är särskilt smittsamt och eftersom man inte tycks bli immun ens tillfälligt om man inte har varit allvarligt sjuk, verkar strategin att svälta ut det genom karantän och smittspårning fungera bättre än att kontrollerat smitta ner hela befolkningen.

Jag har ingen medicinsk utbildning och kan omöjligen avgöra vilken ”strategi” som är bäst för att bekämpa smittan.

Jag litar på att de i Sverige som har ansvaret för detta gör sitt bästa för att bekämpa skiten.
Citera
2020-05-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Hade dom haft någon form av stake hade man kraftsamlat och arbetsvägrat, strejkat osv. Men dessa människor går alltså till jobbet och riskerar sina liv och hälsa? Hade min fru jobbat inom äldreomsorgen eller vården hade vi tagit ett beslut att hon säger upp sig även att det skulle påverka ekonomin. Men folk i Sverige har verkligen 0 stake utan är världens svagaste människor. Patetiskt

Fast det är ju det folk faktiskt gjort:

Citat:
Nu sätter vårdpersonal ner foten och säger nej till att jobba utan ordentlig skyddsutrustning.
En av dem är sjuksköterskan Linda Backman, 45.
– Det handlar om vår hälsa, våra liv, säger hon.
https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskan-lindas-larm-det-handlar-om-vara-liv/

Risken är ju att bli avskedad om man arbetsvägrar och SKR tryckte på för att skyddsombuden inte skulle skyddsstoppa.
Citera
2020-05-23, 01:23
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
SKR tryckte på, ja. Men FHM svek också. (Som vanligt).

Arbetsmiljöverket ville på flera punkter gå längre än Folkhälsomyndigheten i de nya rekommendationerna om skyddsutrustning för vårdpersonal. Det visar handlingar som SVT Nyheter tagit del av. I ett mejl hette det att Arbetsmiljöverkets medarbetare var ”uppriktigt oroade” för vårdpersonalens hälsa, och man ifrågasatte också om det var mindre viktigt med skydd i kvinnodominerade yrken.

När Folkhälsomyndigheten formulerar sina rekommendationer om personlig skyddsutrustning så tar man in synpunkter från bland annat Arbetsmiljöverket. När man i mars skickade över sitt utkast till uppdaterade rekommendationer så svarade Arbetsmiljöverket med förslag på skarpare skrivningar på en rad punkter. Folkhälsomyndigheten ändrade en hel del formuleringar – men på flera viktiga punkter valde man att inte gå Arbetsmiljöverket till mötes.

Ett exempel gäller när en patient hostar. Folkhälsomyndigheten menar att det räcker att sätta på munskydd på vårdtagaren ”om det tolereras” av personen själv, medan Arbetsmiljöverket ville markera att munskyddet alltid ska sättas på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-arbetsmiljoverket-ville-se-skarpare-rekommendationer-om-skyddsklader

Men allt detta finns ju dokumenterat nu, så det kommer väl in i granskningen om några år.. synd att det inte hjälpte nån under pandemin, bara..
Tack för länk o s v.
Det här med munskydd/ansiktsskydd är en het potatis och jag förstår att man vill ha det inom vården. Särskilt när man betänker att tandläkare alltid brukar ha det i normala fall, utan pandemi/epidemi.
Egentligen borde smittade vårdtagare ha munskydd också men det blir väl svårare att få till, särskilt på en dement person och av andra skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in