2020-05-23, 16:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Till och med en hund springer inte in i en mörk grotta utan att nosa och kolla läget först om nåt okänt farligt kan vara därinne..Sverige valde sin strategi med helt nytt virus att låta alla löpa fritt omkring..
Det kom inte på tal om att ta det säkraste praktiska före vårat experiment med befolkningen.
Varför tror du att det ropas på utrednings kommission redan nu?
Vilka andra länder kräver utredning i ett så här tidigt skede.
Brukar du dyka på huvudet i okänt vatten utan att kolla djupet och läget innan också?
Funkar ibland men inte alltid.
Nä, men de som bestämde är inte några duvungar. De är erfarna killar (och kanske tjejer) som varit med om virus förut. Fyra tusen döda kan tyckas många men att döda ekonomin och ta död på massa företag är inte heller smärtfritt.

Visst kanske man chansade lite, men det kan vara värt risken ibland. Det kunde gått åt Helvete Men nu har det ju gått bra. En utredning/Analys kommer säkert att göras men knappast med syftet som du vill.
Citera
2020-05-23, 16:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
67 rapporterade dödsfall på en lördag! Låter inte som någon bra utveckling i mina öron.
Sedan har vi fortfarande väldigt många som fortfarande ligger inlagda på IVA vilket inte heller bådar gott inför sommaren.

Rapporteringen gäller fredagen. Lägst rapporterade siffror brukar vara söndag-måndag
Citera
2020-05-23, 16:10
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Dagens bästa i media

"Shaming" inte effektivt för corona

Statsvetaren Faradj Koliev: I stället för att lägga skulden på individen bör vi lägga ansvaret på beslutsfattare som kan besluta om regler.

Skam- eller skuldbeläggandet av individer är ineffektivt och kan till och med vara kontraproduktivt.

(....)
Om vi inte vill att individer ska besöka äldreboenden så kan vi lägga skulden och ansvaret på de samhällsaktörer som möjliggör det eller inte aktivt hindrar det. Regeringsföreträdare som tycker att folk inte ska resa till Gotland under sommaren bör vidta relevanta åtgärder, i form av regler..

Detta har jag förespråkat hela tiden. Individer kan inte styra smittspridningen, det leder bara till att många individer tänker "Det gör ju inget om "bara jag" reser till Gotland.."

https://www.dn.se/debatt/skam-och-skuld-kommer-inte-att-stoppa-covid-19/
Eller också så tänker de att nu är det dags att vara försiktig med sociala kontakter samt vara noga med hygienen. Men det är klart, den sista idioten är inte född ännu.
Citera
2020-05-23, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du tror att turister vallfärdar för att rädda ett annat lands ekonomi trots att alla har det tufft?
Jag tror inte turister reser för att vara snälla mot specifika länder.
Folk reser nog knappast till USA vanligtvis för att de älskar Trump t.ex.
Eller till Thailand för att stötta diktaturen där.

Kolla in grupper på Facebook som Vi älskar Grekland, Kreta mm mm , finns även för andra länder så inser du snabbt hur fel du har. Det finns tusentals och åter tusentals som är genuint lojala mot sina favoritresmål och länder. Du hittar även personer som betalar ett par nätters boende varje månad till hotell och pensionat för att stödja de.

Så nej, du har fel.
Citera
2020-05-23, 16:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Ja, sen vecka 15. Detta är logiskt eftersom totala inrapporterade fall, om man tittar för varje vecka är på nedåtgående trend sen vecka 17. Då rapporterades 652, sedan dess 485 (v18), 546 (v19), 454 (v20) och just nu 313 för denna vecka med bara söndag kvar. Kristi himmelsfärd kanske kan påverka lite och gjorde att fler rapporterades idag och några fall syns nästa vecka, men på det stora hela är tendensen tydligt nedåt. Det är logiskt eftersom antalet intagna och IVA-vårdade sjunker.
Vi kan också anta att det är de som legat inne längst på IVA eller åtminstone en del av dem som är kvar. Vi kan således se uppåtgående kurvor den närmaste tiden på antal döda.
Citera
2020-05-23, 16:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Inga bra nyheter för Tengele. Lovande resultat när 100 friska försökspersoner utvecklade antikroppar inom 14 dagar av en enkel dos. Vi får hoppas nästa fas av tester går bra och försökspersonerna är immuna.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3085796/chinese-military-scientists-record-promising-results-coronavirus
Citera
2020-05-23, 16:17
Medlem
Äldreboenden inte alls någon ättestupa.

” – Man kan också uttrycka det att av 100 personer över 70 som bor på särskilt boende är det två som dött av covid-19. Men man målar upp att det i princip är en dödsdom att ha sina äldre på äldreboende.”

https://www.gp.se/nyheter/sverige/liknande-dödstal-på-äldreboenden-varje-år
Citera
2020-05-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Kolla in grupper på Facebook som Vi älskar Grekland, Kreta mm mm , finns även för andra länder så inser du snabbt hur fel du har. Det finns tusentals och åter tusentals som är genuint lojala mot sina favoritresmål och länder. Du hittar även personer som betalar ett par nätters boende varje månad till hotell och pensionat för att stödja de.

Så nej, du har fel.

Lojal mot sina favoritresmål är väl inget konstigt.
Men jag och de absolut flesta reser inte på semester till ett land för att vi tycker synd om landet.
Jag åker till Grekland för jag älskar Grekland på sommaren.
Inte för att jag tycker synd om greker ekonomiskt.
Citera
2020-05-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inga bra nyheter för Tengele. Lovande resultat när 100 friska försökspersoner utvecklade antikroppar inom 14 dagar av en enkel dos. Vi får hoppas nästa fas av tester går bra och försökspersonerna är immuna.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3085796/chinese-military-scientists-record-promising-results-coronavirus

Inte dåligt bara för honom.
Jag lider framförallt med dom som dött eller förlorat en anhörig.
Förstår inte fokuset på en enda person
Citera
2020-05-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Vidrigt att tragiska människor likt du inte ens mitt under en pandemi kan låta bli från att vräka ur er ren och skär främlingsfientlighet. Ja, låt oss skylla på arbetande invandrare istället för alla idioter som sitter på uteserveringar i stora flockar, i parker och alla som rest utomlands och kommit hem med smittan men som inte tagit skiten på allvar.

Det är inte jag som har hittat på att i den svenska äldrevården arbetar man utan utbildning - och språkkunskaper. Det är en ingångssluss in i samhället.

Man skulle kunna tro att man åtminstone måste kunna så pass mycket svenska att man förstod vad "tvätta händerna" betyder.

Det finns inga munskydd som kan hjälpa emot dessa brister.
Citera
2020-05-23, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Eller också så tänker de att nu är det dags att vara försiktig med sociala kontakter samt vara noga med hygienen. Men det är klart, den sista idioten är inte född ännu.

Om du hade läst artikeln så hade du förstått att det inte räcker med att några, eller ens "många" gör rätt.

Exempel. Trafikverket sade att 40% av vanlig mängd resande, åkte iväg nu under långhelgen till stugor osv.

Gotland har 725.000 turister över en sommar, utifrån. Även om endast 40% av de vanliga turisterna åker dit i sommar, så blir det ändå 290.000 potentiella smittspridare. . In till en befolkning som nästan helt har undvikit smitta hittills...! Och med ett litet sjukhus, i Visby...

Det är pga detta som man behöver förbud.

Eller så kan vi köra "Spanjorer som upptäckare åker till Sydamerika för första gången, och smittar ner urbefolkningen" om man vill "experimentera"....
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-23 kl. 16:23.
Citera
2020-05-23, 16:21
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nä, men de som bestämde är inte några duvungar. De är erfarna killar (och kanske tjejer) som varit med om virus förut. Fyra tusen döda kan tyckas många men att döda ekonomin och ta död på massa företag är inte heller smärtfritt.

Visst kanske man chansade lite, men det kan vara värt risken ibland. Det kunde gått åt Helvete Men nu har det ju gått bra. En utredning/Analys kommer säkert att göras men knappast med syftet som du vill.

Nej, det har inte alls gått bra. Det har gått sämst och du mfl är skyldiga.

Man måste vara riktigt sjuk i huvudet om man har ingången att ”chansa” när man jobbar med virus och pandemier. Dvs allt det du uppvisat i tråden.

Du kanske skulle må bättre i bälte? Allra helst hade jag sett dig i rep för ekonomins skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in