2020-05-23, 12:30
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vilken djävla arrogans du besitter!

Du säger ju emot dig själv när du erkänner att ni har en buffert? Hur djävla korkad får man vara?

Det begriper väl även du att en ensamstående person som riskerar att avskedas från sitt arbete inte har samma förutsättningar som någon som lever i ett parförhållande där man dessutom har en buffert?

🤦🏼‍♀️

Handlingar har konsekvenser.

Är du ensamstående (jag antar med barn) så har du gjort dåliga val i livet och får nu stå för konsekvenserna.

Inga värderingar här, bara konstaterar faktum.
Citera
2020-05-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och de som någonting har ens bott där i sin barndom/ungdom har flyttat därifrån så fort de har fått chansen - som exempelvis Södermalmsborn Alexandra Pascalidou. Först till Östermalm (av alla ställen) och sen till Södermalm till sina likasinnade moraliserande journalistkompisar som inte ens åker till Rinkeby ens gång om året, men väl kritiserar att man inte decentraliserar allt möjligt till dessa problemområden.

Blivande danslärare från Dans- och cirkushögskolan TVINGAS till studiebesök till dessa områden. Varför kan de som är intresserade åka till stan istället?

Oj, jag glömde att de visst har råd till en bussbiljett..

Exakt
Citera
2020-05-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag är mest arg, förbannad över hur dom behandlas.. Men dom ska ju ändå dö, dom är belastning för samhället. Jag undrar vilka som lärt dom det, vilka som uppfostrat dom idioter. Deras föräldrar?

Jag fick en ärofull gammaldags uppfostran där det alltid skall respekteras dom äldre!

Samma här, förstår inte hur man ens kan tänka så.
Citera
2020-05-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar om det är en nackdel att ha så mycket muskler som han hade i första bilden. Jag tänkte på jämförelsen med fridykare som kan komma ned i 50 % syresättning när de dyker. Jag såg en dokumentär en gång om fridykning där det sas att de skulle inte ha för mycket muskler eftersom muskler förbrukar syre vilket minskar förmågan att stanna länge under vatten utan att andas. Så om en muskulös person får svårt att andas på grund av covid-19 kanske alla extra kilon muskler är en nackdel!

Man tror det alltid är bra att vara vältränad, och muskelmassa är utmärkt om man försöker gå ner i vikt eftersom det ökar förbränningen, men förbränning förbrukar syre så har man syrebrist är det tvärtom, då är det bättre att vara tanig och klen.

Det är en extem påfrestning på kroppen.

sen är det som en motor som alltid rusar, dom fullkomligt vräker i sig mat och så fort dom slutar träna blir dom enorma.
Citera
2020-05-23, 12:32
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Allt som är fel med detta land visar sig så tydligt i denna tråd.

Hundratals kärringar, manliga och kvinnliga, som dag ut och dag in skriver hur rädda dem är för virus/döden.
Detta är vårt problem. Detta är svenskarnas problem. Vi är rädda för döden.
Vilket är märkligt med tanke på att mer parten av svenskar inte lever några liv överhuvudtaget.
Vi har blivit bekväma-fredags/tacos-mjukisar-gnällspikar-med låga T-nivåer.

Är man rädd för döden är man rädd för att ta risker. Är man rädd för att ta risker vågar man inte säga till när ens stat eller regeringen under årtionden pissar på ens folk.

Ni behöver komma till underfund med er egen rädsla för döden.

Kallas för överlevnadsinstinkt.

Om du inte har det så är du en genetiskt återvändsgränd inom kort.
Citera
2020-05-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Allt som är fel med detta land visar sig så tydligt i denna tråd.

Hundratals kärringar, manliga och kvinnliga, som dag ut och dag in skriver hur rädda dem är för virus/döden.
Detta är vårt problem. Detta är svenskarnas problem. Vi är rädda för döden.
Vilket är märkligt med tanke på att mer parten av svenskar inte lever några liv överhuvudtaget.
Vi har blivit bekväma-fredags/tacos-mjukisar-gnällspikar-med låga T-nivåer.

Är man rädd för döden är man rädd för att ta risker. Är man rädd för att ta risker vågar man inte säga till när ens stat eller regeringen under årtionden pissar på ens folk.

Ni behöver komma till underfund med er egen rädsla för döden.

Din story håller inte ihop.

Andra länder beskyller ju just svenskarna för att vara våghalsiga, risktagare som struntar i den uppenbara livsfaran. DE har låst in sig i sina kojor - medan svensken sitter på terassen och dricker pilsner.

DE har stängt ner hela samhället. Svensken åker kollektivtrafik till jobbet, går till gymmet efter jobbet, kanske väljer att gå på bio på lördag, äter en middag på lokalpizzerian med frugan på söndag, skickar barnen till skolan på måndag.. badar bastu och simmar i den lokala simhallen på tisdag..

Alltså lever på som vanligt - men vissa lättare restriktioner. Medan macho-italienare sätter på sig sina munskydd för att handla i butiken mitt emot under carabinieris vakande öga.

Hur kan du få till det så att svensken är feg?
Citera
2020-05-23, 12:36
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Samma här, förstår inte hur man ens kan tänka så.

Vi och några till, får dö en dag med all heder. Dom andra, jag skulle inte vilja vara i deras situation och skämmas.

Edit: Om jag skulle bli till en spöke, skulle jag terrorisera dom i all evighet. Ibland finns det värre saker än döden, och dom ber om det.
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-23 kl. 12:43.
Citera
2020-05-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödstalen i Stockholm ligger nu under 10 per dygn från en peak på typ 60per dygn i början av april. Restriktionerna har varit konstant under 2 månader, det är nästintill omöjligt att förklara det på något annat sätt än att flockimmuniteten är den dominerande faktorn. Jag tror att immuniteten är betydligt större än det antal med antikroppar man kan mäta. T-cellsimmunitet har nog en enormt stor faktor.

Varför skulle flockimmunitet var den enda förklaringen? Helt obegripligt att man vara fastna för en förklaring. Immunitet kan spela viss roll i Stockholm, om 10 procent har haft sjukdomen så ger det en effekt också, men den är inte så stor. Det handlar dock inte om någon flockimmunitet.

Snarare tror jag det beror på de sociala restriktioner som har införts, och att en stor del av Stockholmarna har kunnat jobba hemifrån. Trafiken i tunnelbanan har gått ned kraftigt. Det har lett till ett reproduktionstal under 1. Har du ett reproduktionstal på 0,9, där jag tror att Stockholm har legat sedan slutet av mars när restriktionerna infördes, så får du en nedgång med 72 procent på 2 månader.

Ett annat inslag är väderomslaget. Om ljus och värme sänker reproduktionstalet bara med 20-30 procent får du en kraftig effekt inom några veckor. På södra halvklotet är det däremot snart vinter, och nu kan Sydamerika bli det nya epicentret.
Citera
2020-05-23, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Restriktionerna är ju samma i hela landet och har tillämpats lika länge, men att kurvorna dyker i just de regioner som var hårt drabbade initialt kan inte vara någon slump utan den enda logiska förklaringen jag kan se är flockimmunitet. Har läst massa diskussion om de regionala skillnaderna men aldrig sett ngt annan logisk förklaring än immunitetsgrad som förklarar de regionala skillnaderna.

Jag tror att det finns ett stort mörkertal som prof Gupta sa på unherd. Jag konstaterade även igår att CDC nu uppskattar IFR till 0,26 om jag minns siffran korrekt

Ni håller då sjölvklart med om att en massiv testinsats är på sin plats så vi slipper tro något och kan veta vad vi ska göra istället?

Skulle det visa sig att det beror på mörkertal och stor immunitet så är det ju klart och vår del av världen kan öppna igen, det vore ju fantastiskt.

Är det restriktionerna som nu börjar få full effekt efter de som ignorerat eller slarvat initialt nu är smittade eller avskräckta och numera följer de så är det lika fantastiskt då det är ett bevis på att det går att stoppa med relativt enkla medel vilket går att förmedla ut i världen och vi åter kan ses som fullvärdiga i den värld som igen går att öppna fast nu med restriktioner tills det är klart.

Beror det på att endast en viss procent är mottagliga kan vi med testning pinpointa vika de är och därigenom lägga skyddsinsatserna där de behövs medans resten av världen öppnar igen, vore fantastiskt även det.

Men, allt börjar med testande, inte gissningar eller tro...
Citera
2020-05-23, 12:41
Medlem
Danska Tv2 rapporterar om Remdesivir. Vågar man hoppas?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-05-23-remdesivir-skal-ud-til-alle-resultaterne-er-utrolige-siger-professor
Citera
2020-05-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödstalen i Stockholm ligger nu under 10 per dygn från en peak på typ 60per dygn i början av april. Restriktionerna har varit konstant under 2 månader, det är nästintill omöjligt att förklara det på något annat sätt än att flockimmuniteten är den dominerande faktorn. Jag tror att immuniteten är betydligt större än det antal med antikroppar man kan mäta. T-cellsimmunitet har nog en enormt stor faktor.

Nej, den dominerande faktorn är nog beteendeförändringarna till följd av restriktioner och rekommendationer. Inte flockimmuniteten. Enligt MSB så har bara 1% av tillfrågade i deras undersökningar inte ändrat sitt beteende. (Redogjordes för vid en av presskonferenserna.) Många har försökt undvika smittan och även lyckats med det.
Citera
2020-05-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Try again, Skåne tex ligger på peak i antal inneliggande vårdpatienter och typ platå avs IVA. Är det helt annan säsong i Stockholm Sörmland????

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.inrapp

Data för Region Skåne

1/5 - 23/5: 35 st
1/4 - 23/4: 60 st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här